od hank » pát 08 led, 2021 1:56 pm
No jo, to je pořád ta stejná písnička. S každým novým modelem velkosériového výrobce se objeví informace, že po válce jeho vzor dostal řadu ČSD a také iluze, kolik toho u nás asi najezdil...
Takže: Pruské nákladní trojčité pětispřežky uspořádání 1'E na přehřátou páru řady G12, u DRG 58.10-21, byly ve zmatcích jara roku 1945 také zavlečeny na naše území. Bylo jich (aspoň pokud je zatím známo) 27 ks; 11 z nich dostalo řadu 536.05, čísel 00 - 11 (výjimkou bylo č. 02, k tomu se vrátím za chvíli). Dvě z těch nepřeznačených se vrátily (jedna k PKP jako Ty1, druhá k východoněmeckým DR), ostatní šly do šrotu po r. 1955, kdy nám SSSR oznámil, že o svou zbývající válečnou kořist postávající a rezavějící ve šturcech stanic, dep a dílen ČSD nemá už nadále zájem. Ty přeznačené byly v provozu nebo spíš "provozu" nanejvýš do konce 40. let, než se situace u dráhy zkonsolidovala. U většiny z nich není známo přesné datum rušení, ale dá se předpokládat, že v r. 1956 už neexistovaly.
Teď ještě k té výjimce. Zřejmě omylem úředníka byla jako 536.0502 označena bývalá saská lokomotiva řady XIIIH, u DR později 58.1; koncepčně shodná lokomotiva byla na první pohled odlišná. Jinak ale pro ni platí totéž, co pro ostatní lok. řady 536.05.
Už jsem to tu psal víckrát, ale přicházejí sem noví diskutující, tak neuškodí zopakovat: S výjimkou několika málo lokomotivních řad byla většina původně německých parních lokomotiv označených v květnu 1945 jako válečná kořist SSSR odstavena a do provozu ČSD nezasáhla. Většina jich ani nedostala řadové označení ČSD. Ty pak buďto byly vráceny domů (k DR, DB, PKP a ÖBB) nebo stály v kopřivách až do r. 1955. To se týkalo i většiny lokomotiv označených řadami XXX.x5xx ČSD.
Z těch, které do provozu významněji zasáhly, lze kromě všudypřítomných dvaapadesátek (celkem 300 ks 555.0 ČSD ex 52 DR, přičemž čísla 201 - 300 sem přišla až v 60. letech via SSSR) jmenovat snad ještě lokomotivy řad 555.1 (28 ks ex 50 DR), 431.0 (kromě 25 ks pořízených za války samostatnými Slovenskými železnicemi ještě 6 ks kořistních ex 93.13-14 DR), 413.0 (k 95 ks získaným jako válečná kořist v r. 1919 přibylo v r. 1945 ještě 6 ks řady 55.0-6 DR ex pruská G 7.1), 365.4 (53 ks ex 64 DR), 455.2 (27 ks ex 86 DR), s přivřením očí ještě 335.1 (20 ks ex 91.3-18 DR), 377.05 (19 ks ex 38.10-40 DR), 365.55 (10 ks ex 38.2-3 DR ex saská XII H 2), 537.05 (13 ks ex 94.5-17 DR ex pruská T 16.1) - a to je asi tak všechno. Většina až na výjimky (555.0, 555.1, 365.4, 455.2) jich byla vrácena domů do konce 40. let nebo - to se týkalo těch nepřeznačených - zablokována jako sovětská kořist a zrušena, aniž by tu kdy odvezly jediný vlak; některé už neujely vlastní silou ani pár metrů a po r. 1955 se staly vítanou potravou pro vysoké pece. Dá se říci, že přeznačena nebyla většina válečné kořisti. Nechce se mi to počítat, on už to taky dneska nikdo ani pořádně nespočítá, ale třeba z řady 94.5-17 tu kromě těch 13 přeznačených zůstalo ještě 35 nepřeznačených, z řady 91.3-18 kromě 20 přeznačených ještě 43 nepřeznačených atd. Některé řady se nepřeznačovaly vůbec. Dá se tak velice zhruba nastřelit, že až 3/4 cizích lokomotiv, které tu uvázly v r. 1945, tady vůbec nejezdily. Část jich byla vrácena domů, něco si odvezli Sověti, ale - počítáno přes palec - nejméně polovina jich šla nejpozději po r. 1955 do šrotu. Taková byla skutečnost.
Pro modeláře z toho vyplývá, že když chce zobrazovat skutečný provoz kořistních lokomotiv, nabízí se mu provoz u ČSD v epoše IIIa (tj. 1945 - 49) nebo později - řekněme do konce epochy IIIc, tj. zhruba do let 1966-68 - vlečky (hlavně velké vlečkové sítě typu např. Vítkovické závodní dráhy). Jinde v diskusi jsme konkrétněji probírali provoz lokomotiv 413.0, 365.4, 455.2, 537.05 nebo 335.1; vážní zájemci si to tu jistě najdou sami.
Edit: Teď ještě koukám, že Zdeněk Bek a Jindřich Bek ml. uvádějí ve III. dílu Encyklopedie parních lokomotiv z roku 2000, že prokazatelně byly na řadu 536.05 přeznačeny pouze dvě lokomotivy: 536.0501 a 0502 v Břeclavi, přičemž obě se vrátily (neuvádí se kam) v r. 1948. Páni Bekové zřejmě použili zděděná data po svém otci, který se dost často mýlil... Na druhé straně statistiky Josefa Motyčky (Encyklopedie parních lokomotiv V z roku 2001) udávají konkrétní přeznačení u strojů 58.1302 DR -> 536.0500 ČSD a 58.1308 DR -> 536.0501 ČSD, obě zrušeny k datu 10. 07. 1956. Jinak J. Motyčka u rušení zbývajících (údajně?) přeznačených lok. 536.05 má samé otazníky a u čísel 03 - 11 není ani známo, které stroje ho (údajně?) dostaly; možná se některý z ministerských ingóstů unáhlil a zbožné přání přetavené do jeho příkazu nebo hlášení předběhlo realitu... Výjimkou v tom pohnutém roce 1945 nebyly ani situace, kdy se úředníci ČSD nebo ministerstva železnic a důstojníci Rudé armády přeli u konkrétních lokomotiv o to, kdo má na ně větší právo. (Kdo dřív přišel, ten si použitelný provozuschopný stroj označil.) V jejich označování a vykazování tak občas vznikaly duplicity, které dnes už těžko někdo odhalí...
Tož tak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.