Stavebnice vozů od firmy SDV model

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod Radek Strnad » ned 31 pro, 2023 8:43 am

Pokud se podvozek roztahuje, tak máš s pravděpodobností téměř 100% ložiska zapuštěná mělko. Musíš je vyšťourat(já to dělal jehlou) a zahloubit. Smůla je, že když máš podvozek slepený, tak nemusí být oprava závrtu úplně rovná(vrták nepůjde kolmo). Já osobně zase tak velký rozdíl mezi vozy s ložisky Peho a bez nevidím. I bez ložisek to s kovovými dvojkolími jezdí lehce.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod jardaaa » ned 31 pro, 2023 12:13 pm

Mám momentálně rozdělanej 3xPaov a 1xPaon, a pro Peha bylo potřeba je prohloubit vrtákem před lepením až skoro k provrtání skrz(už se mi taky povedlo :) ) a i tak nejsou nějak na volno.. Vyvrtávání už osazenejch ložisek mi nějak nejde, byť mám vrtáky k tomu určený, podle mě je lepší ložiska zahloubit před lepením..
jardaaa
 
Příspěvky: 101
Registrován: úte 07 dub, 2020 5:28 am
Bydliště: Hradec Králové

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod Ivan » ned 31 pro, 2023 1:34 pm

jardaaa píše:Mám momentálně rozdělanej 3xPaov a 1xPaon, a pro Peha bylo potřeba je prohloubit vrtákem před lepením až skoro k provrtání skrz(už se mi taky povedlo :) ) a i tak nejsou nějak na volno.. Vyvrtávání už osazenejch ložisek mi nějak nejde, byť mám vrtáky k tomu určený, podle mě je lepší ložiska zahloubit před lepením..


Ano, to predvrtani je skoro skrz.
používáš na vrtání do ložisek origo peho vrtáčky? Mně naopak přišlo, že to šlo dobře a jde to i po slepení podvozku, byť blbě.

Ložiska lepším hustším vteřiňákem, při usazování do nich strčím menší peho vrtacek, který navedu do kolmice a i ložisko je pak osazeno v ose kolmo podélné. Po zaschnutí vrtackem přejedu vnitřek ložiska, což zároveň očistí i případný výtok lepidla.

Taky stále zvažuji, že jako mnozí modeláři ložiska dávat nebudu, ale tak nějak pocitově mám tam ten kus kovu rád.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod jardaaa » ned 31 pro, 2023 2:48 pm

Oba vrtáky mám origo Peha, jak s "dorazem" na předvrtání, tak bez na dovrtání.. Ono to odvrtání ložiska jde, ale nějak to mám proti srsti, nejde(nebaví mě to) mi to asi z důvodu, že "nelítaj špony", což u vrtání mám tak nějak zafixovaný :D

Já je lepim středním vteřiňákem a "centruju" špičatým párátkem, taky bez problémů..

Neosazovat ložiska jsem zatím neuvažoval(mám za sebou zatím jen 2xEs + 1xDsd), ani nikde nezaregistorval jako výhodu.. Přeci jen kov/kov je podle mě lepší než kov/plast, ale zas, třeba u tohodlenc podvozku se člověk osazením připraví o zářezy pro vsazování/vyndavání soukolí, což je kolikrát fakt o nervy..
jardaaa
 
Příspěvky: 101
Registrován: úte 07 dub, 2020 5:28 am
Bydliště: Hradec Králové

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod Sarge » pon 01 led, 2024 9:42 am

Zdravím a díky za rady. Používám taktéž originální Peho vrtáčky a u mé první stavby kde táta na stejném voze ložiska neosadil a já ano mi ten rozdíl přišel znatelný. Mohl to být pravda ale i výsledek jiných nepřesností. Každopádně je tedy zkusím zahloubit mnohem víc a uvidím. V nejhorším objednám nové podvozky.
Vše nejlepší do nového roku v 1:120 i mimo něj. :)
Sarge
 
Příspěvky: 30
Registrován: ned 14 bře, 2021 8:33 pm

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod Čouda » pon 08 led, 2024 8:51 am

Moje poznámky k osazování ložisek PEHO do stavebnic SDV. Chce to trochu cviku, také jsem se s tím z počátku trápil. Teď po osazení zkusím, zda je mezera mezi diskem kola a rámem podvozku stejná, jako u důlku bez ložiska. Je to všechno dost akorát a pro nepřesnosti není prostor. Něco se potom dá dohnat při sestavě podvozků - neslepí se tak na těsno. Pochopitelně jsem vrtal vrtáčky PEHO a dvojkolí jsou použita ze stavebnice (Modmuller).

Y25:
Otvor pro ložisko vrtat tak, aby mezi prstýnkem vrtáku a rámem podvozku zbyla mezera cca 0,4mm. Poté nanést velmi malou kapku zředěného herkulesu do vyvrtaného otvoru a nasadit ložisko. Ložisko je nutné v otvoru vyrovnat pomocí plochého předmětu přiloženého přes otvor. Dále ložisko druhým vrtákem jemně a rovnoměrně zasuneme do díry tak, aby jeho okraj byl utopen cca 0,4mm. Podvozek nasucho složíme a vyzkoušíme volný pohyb dvojkolí. Pokud drhnou, chytíme mezi prsty jeden podélník podvozku a přilehlé dvojkolí a opravdu mírně zatlačíme, abychom ložisko zamačkli ještě více do díry. Je nutné vždy vybrat tu stranu, kde je mezi podélníkem podvozku a přilehlým kolem větší mezera, než na straně druhé. Po nástřiku je možné podvozek slepit. Stačí sesadit jemně, není nutné podélníky do rámu tlačit násilím. Pro správnou funkci postačí jejich nasazení nadoraz.

26-2.8/6
U těchto podvozků vrtáme až po prstýnek vrtáku. Ke konci opatrně, protože dojde k téměř úplnému orvrtání ložiskového domku. Nyní drží na opravdu velmi slabé blance. Opět do vyvrtaných otvorů naneseme lepidlo a stejným způsobem zamačkneme ložisko. Zde až na doraz. Bude tak utopené cca 1mm. Nasadíme dvojkolí a zkontrolujeme mezeru mezi podélníkem a kolem. Musí být opravdu velmi malá - menší než 1mm, jinak nám podvozek nepůjde slepit. Vrtání a nasazování ložisek provádějtě vždy proti palci, který se bude opírat o ložiskový domek. Poté podvozek v ruce složte a vyzkoušejte chod dvojkolí. Pokud drhnou, upravte vůli v ložiscích obdobně jako u podvozků Y25. Pokud by to z nějakého důvodu nešlo, nechá se opatrně použít druhý vraták a projet s ním ložisko.

Podélníky stříkám a obtiskávám rozložené, přilepené rubovou stranou na maskovací pásku. Rám podvozku není nutné stříkat, ale i tak nástřik provádím. A to jen na jeho spodní stranu, která bude vidět. Zbytečně nestříkejte barvu do otvoru pro čep, aby se Vám podvozek volně otáčel. Pokud se Vám to nepodaří, projeďte otvor 3mm vrtákem, čímž barvu očistíte. Možná bude nutné použít vrták 3,1mm. Nejsem si úplně jistý. Na závěr podvozky slepím vteřinovým lepidlem. Lepidla dáváme méně, po zaschnutí ještě z rubové strany proliju spoj důkladněji. Nikdy se mi nic nerozpadlo. Dejte pozor na zbělání od výparů.

LPH podvozky - ložiska zároveň.

Kbkks - vrtat po prstýnek. Střední rám zúžit o 0,5mm 2x0,25mm. Nebát se to trošku ubrousit.

Gbgkks - vrtat po prstýnek.

Pxx - vrtat po prstýnek. Málo místa, hrůza. Čep osadit ještě před vložením středního dvojkolí.

ložiska zatláčet vrtáčkem 1,9mm, možná zkusit 2mm
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: Stavebnice vozů od firmy SDV model

Příspěvekod Davca » pát 26 dub, 2024 5:14 pm

Davca
 
Příspěvky: 270
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků