Bai od Igry

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » stř 15 pro, 2021 4:39 pm

Vozy Bai měly z výroby dvojí provedení dynama. První tři výrobní série měly dynama dvě umístěná na čelnících podvozků a poháněná řemenem, tedy provedení stejné, jako u předchozích vozů Ba, BRa a Bac. Od série čtvrté bylo dynamo umístěno na podélníku rámu podvozku a poháněné kardanem přes převodovku s kuželovými ozbenými koly. A tady mám poněkud nejasnost. Zatímco u provedení s pohonem řemenem, literatura (Jindra, Frolík - Osobní vozy ČSD a Ivo Mahel - Poslední ze Smíchova v Svět železnice 2/2018) uvádí jednoznačně dynama dvě a potvrzují to i připojené typáky, u provedení s kardanovým pohonem není počet dynam jednoznačně specifikován. Ovšem, co si já pamatuji, a dokládají to i dostupné fotografie, bylo v tomto případě dynamo jedno a sice na straně s ruční brzdou.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » stř 15 pro, 2021 4:54 pm

_lt_ píše:Našel jsem obrázky o čem píši v předchozím.

dynamo na boku
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Bai_zdice_1991b.jpg

stejná strana vozu, ale bez dynama
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Bai_zdice_1991.jpg

fotku staršího dynama jsem nenašel, tak jen toto o čem se zmiňuje pan Čáp
https://www.modelyasport.cz/wp-content/uploads/2019/10/DSC_2767.jpg
že má být na obou podvozcích.


Vůz z prostřední fotky (50 54 20-11 732) je vyfocen i v mahelově článku ve Světě železnice. Ale není znatelné, zda tam pod skříní dynamo poháněné řemenem vůbec je. Na této fotce ze Zdic to spíše vypadá, že není.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » čtv 16 pro, 2021 11:38 am

DSCN0922.jpg
DSCN0921.jpg
Petr Barchánek píše:bych si tipnul, že překlep - chtěl napsat, že si koupil 1 x Ba a ne 1x xBa. IGRA teď nabízí sortiment Ba, Bai, Bac a BRa. Žádné xBa.

Dotaz do placu - jak moc se tvarově liší starší resinová kastle Ba/Bai Elektroservis a současná IGRA? Nebude to v soupravě jako pěst na oko.


Porovnání modelu od Igry a z dvořáčkovy resinové stavebnice. Pospolu jim to příliš nesluší.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Trainmaniak » čtv 16 pro, 2021 6:47 pm

Tak mám doma tři kousky také. Chybí jen restaurační vůz.

Pozitiva:
• Balení včetně vložky z nějakého mikrotenu či co to je. Není co vytknout.
• Podvozky se otáčejí bez odporu.
• Dvojkolí - na jednom voze všechna čtyři OK, na dalších dvou vždy jedno s mírně horším chodem, ale i tak vozy jedou dostatečně lehce a mají setrvačnost, na klesání jedou samy.
• Madla, nárazníky i háky lze instalovat bez lepidla a bez vrtání. Jdou do otvorů natěsno a drží dobře. Pouze madla u čelních dveří jsou trochu volnější, ale nevypadnou. Hadice je lepší přilepit, drží volně.
• Provedení výborné, věrnost předloze dle mého úsudku dobrá, povrchovka i popisky bez připomínek.
EDIT: Po podrobnějším prohlédnutí a focení přeci jenom výhrady k popiskům mám. Jsou méně ostré a poněkud bledší.

Negativa:
• Dynama jsem zatím odložil, tam asi ke změně nedošlo. Jedno jsem zkoušel zkompletovat a díly do sebe stále nejdou. U každého vozu je jen jedno.
• Šachta stále těsná, spřáhlo bez úpravy tam nenarvete.

Víc postřehů zatím nemám. Obtisky se štítky pořeším později. Jak ale vidno, zkušenosti se liší, asi opět záleží na kuse.
Naposledy upravil Trainmaniak dne pon 20 pro, 2021 10:32 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1462
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod _lt_ » pon 20 pro, 2021 10:19 am

Pane Čáp děkuji, teď už je to jasnější i když né zcela. Nepíší v těch publikacích do jakého čísla je ta třetí série? Dle parostoroje jsou jejich dodávky následující:
Dodávky:
1960: Bai 4-4110 - 4-4422 (50 54 20-11 458 - 768)4-1434 (50 54 29-22 006)
1960/61: Bai 4-4423 - 4-4440 (50 54 20-11 769 - 786)
1961: Bai 4-4441 - 4-4655 (50 54 20-11 787 - 999),4-4656 - 4-4769 (50 54 20-12 000 - 112)
1962: Bai 4-4770 - 4-4995 (50 54 20-12 113 - 336)

Podle čísel těch vozů ze Zdic by musela třetí série končit hned v roce 1960. Což by znamenalo, že s řemenovým dynamem by bylo asi tak 300 vozů a zbylých asi 600 vozů s hřídelí. Ještě podle té fotky ze Zdic (kde viditelně řemenové dynamo na jednom podvozku není) bych měl podezření, že mohla být nějaká mezivarianta jen s jedním řemenovým dynamem na podvozku, na kterém to z fotky vidět není.
_lt_
 
Příspěvky: 162
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » pon 27 pro, 2021 4:15 pm

_lt_ píše:Pane Čáp děkuji, teď už je to jasnější i když né zcela. Nepíší v těch publikacích do jakého čísla je ta třetí série? Dle parostoroje jsou jejich dodávky následující:
Dodávky:
1960: Bai 4-4110 - 4-4422 (50 54 20-11 458 - 768)4-1434 (50 54 29-22 006)
1960/61: Bai 4-4423 - 4-4440 (50 54 20-11 769 - 786)
1961: Bai 4-4441 - 4-4655 (50 54 20-11 787 - 999),4-4656 - 4-4769 (50 54 20-12 000 - 112)
1962: Bai 4-4770 - 4-4995 (50 54 20-12 113 - 336)

Podle čísel těch vozů ze Zdic by musela třetí série končit hned v roce 1960. Což by znamenalo, že s řemenovým dynamem by bylo asi tak 300 vozů a zbylých asi 600 vozů s hřídelí. Ještě podle té fotky ze Zdic (kde viditelně řemenové dynamo na jednom podvozku není) bych měl podezření, že mohla být nějaká mezivarianta jen s jedním řemenovým dynamem na podvozku, na kterém to z fotky vidět není.

Nějak mi to číslování v článku p. Mahela nesedí. Uvádí, že vozy byly dodávány v devíti sériích, přičemž třetí série byla po 98 vozech a poslední, devátá po 88 vozech a ostatní vždy po 100 vozech. Vozy byly číslovány v řadě 4-4110 až 4-4995. To sedí, ovšem údaje o dynamu už méně. Cituji: "Význačnou konstrukční úpravou byla změna umístění dynam a nový způsob jejich pohonu počínaje čtvrtou sérií, tedy vozem Bai 4-4808". Podle pořadí číslování však vychází na první vůz čtvrté série číslo 4-4408, naopak číslo 4-4808 vychází jako první vůz až osmé série. Nebo neumím počítat? Určitým vodítkem může ještě být zmínka o přečíslování, kde jest uvedeno, že při přečíslování vozy dostaly nová čísla 50 54 20-11 458 až 12 336. O sedm vozů nesedí součet, ale lze předpokládat, že v době přečíslování byly některé vozy zrušeny. Jako nové číslo prvního vozu s kardanem uvádí p. Mahel vůz 20-12 150. Připustíme-li, že v předchozí řadě bylo šest vozů při prečíslování vynecháno, mohlo by toto nové číslo odpovídat prvníu vozu osmé série, tedy 4-4808. Jenže dostupné fotografie dokládají dynama hnaná kardanem i u nižších čísel vozů. Nuže, budu pátrat dál.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Petr Barchánek » pon 27 pro, 2021 5:43 pm

Jen v knihách Železničné nehody na Slovensku 1-3 od R. Gulíka je několik totálně zničených tatrováckých Bai. Až se člověku udělá z těch fotek mdlo, když vidí Bobinu nebo tendr od páry až někde v třetině či polovině vagonu. To snad muselo být z másla.

Nemohly být třeba některé vozy při dílnách upgradovány kardanem během generálních oprav, případně při opravách netotálních násilných poškození? Třeba už nebyly k dispozici ND k původní instalaci, kdežto k poslední sérii ano,
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 262
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » pon 27 pro, 2021 6:44 pm

Petr Barchánek píše:Jen v knihách Železničné nehody na Slovensku 1-3 od R. Gulíka je několik totálně zničených tatrováckých Bai. Až se člověku udělá z těch fotek mdlo, když vidí Bobinu nebo tendr od páry až někde v třetině či polovině vagonu. To snad muselo být z másla.

Nemohly být třeba některé vozy při dílnách upgradovány kardanem během generálních oprav, případně při opravách netotálních násilných poškození? Třeba už nebyly k dispozici ND k původní instalaci, kdežto k poslední sérii ano,

Je to jen moje domněnka, ale je možné, že kardanem hnané dynamo bylo dodatečně dosazováno i na vozy nižších sérií. Pokusím se zjistit víc, zatím se pohybuji jen v oblasti spekulací. Ale ve svých vzpomínkách z let osmdesátých mám jen vozy s kardanem.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Myšpulín » úte 28 pro, 2021 7:55 am

Pavel Čáp píše:... Cituji: "Význačnou konstrukční úpravou byla změna umístění dynam a nový způsob jejich pohonu počínaje čtvrtou sérií, tedy vozem Bai 4-4808". Podle pořadí číslování však vychází na první vůz čtvrté série číslo 4-4408, naopak číslo 4-4808 vychází jako první vůz až osmé série. ...

Když se podívám do nových knih, v téměř každé najdu nějaký ten překlep, jak mluvnický, tak faktický. A zrovna tak bych tady číslo 4-4808 viděl jako ten úklep. Samozřejmě je dobré hledat jinde a pokusit se ověřit.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Colonel32 » úte 28 pro, 2021 7:11 pm

p. Mahel se běžně vyskytuje na K-reportu v sekci "Historické vozy", tak proč se nezeptáte přímo jeho?

https://www.k-report.net/discus/message ... 1640613550
Colonel32
 
Příspěvky: 862
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » pát 31 pro, 2021 12:55 pm

DSCN9262.jpg
DSCN9261.jpg
DSCN9260.jpg
Ohledně dynam u vozů Bai jsem vznesl dotaz na člověka z nejpovolanějších, pana Mahela, ale ani od něj není odpověď jednoznačná. Cituji: "Čerpal jsem z předpisu ČSD se seznamem náhradních dílů pro vozy Bai, ale ani v něm nejsou informace jednoznačné. Závěs dynama na čele rámu podvozku je uváděn pro vozy do č. 4-4807, navíc s poznámkou, že dynama jsou na obou podvozcích, což do jisté míry koresponduje i s údaji o provedení rámu podvozku (jiné od č. 4-4808), na druhou stranu se vedle píše, že náhon dynama kardanem byl od č. 4-4408. Takže pravdou může být obojí...
Náhon dynama kardanem se asi u starších vozů také mohl objevit. Zřejmě to však bylo nejspíše jen výměnou podvozků, např. při výzisku z vozů zrušených po násilném poškození. Jeko rekonstrukci to nevidím moc reálné ze dvou důvodů - jednak vozů s řemenovým náhonem bylo až do devadesátých let v provozu víc (a původní Ds, dnes Da-k stále ještě fungují), jednak by to znamenalo zásah do konstrukce podvozku (svařování na jeho rámu). Bohužel provozních fotografií konkrétních vozů, u nichž by byla známa jejich čísla, je tak málo, že se na tom nedá moc stavět."
Pakliže otázku dynam nedokáže jednoznačně zodpovědět ani p. Mahel, domnívám se zůstane nazodpovězena navždy.
Ohledně vozu 50 54 20-11 732, prezentovaného zde na fotce ze Zdic, našel jsem ve svém archivu fotky vlastní, pořízené v roce 2014 v Pardubicích, kde stál spolu s několika dalšími vozy Bp a By ve značně zuboženém stavu. Dynamo sice nemá žádné, skončilo patrně v nedaleké výkupně výkupně kovů, ale závěs jednoznačně ano. A jen jeden, na straně ruční brzdy. Ovšem vedle stojící vůz 50 54 20-11 733 má závěsy na obou podvozcích.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Pavel Čáp » pát 31 pro, 2021 3:29 pm

Morduju se s těmi podvozky od Igry, celý slovník sprostých slov mám přeříkaný naněkolikrát i pozpátku. Zaletování důlků v plíškách nepomohlo, osička je v nich pak moc natěsno. Vyhodit plíšky a ponechat dvojkolí uložená jen v plastu také ne, dvojkolí jsou naopak příliš volně a dosedají silnou plastovou osičkou na střed podvozku. Vzdal jsem se tedy možnosti reklamace, vzal vrtáček a začal vrtat pro usazení PEHO ložisek. Bohužel jsem zjistil další nedostatky. V podvozcích je vše s minimálními tolerancemi, takže pokud se otvory pro vsazení ložisek navrtají jen nepatrně hlouběji než je třeba a dvojkolí má jen nepatrně větší vůli (a ta tam určitá být musí, aby se hroty v ložiskách volně otáčely), silné osičky sednou na střední část podvozku, čímž jsou výrazně brzděna. Obdobný problém je s minimální tolerancí výšky podlahy vozu nad podvozky, u některých podvozků mi dosedla podlaha na okolky, což opět přináší přibrzdování dvojkolí. Bohužel jsem hloubku navrtání otvorů odměřoval stále podle jednoho dvojkolí. Po dosazení ostatních dvojkolí do podvozků jsem zjistil u některých přílišné vůle a teprv následě jsem zjistil, že použitá dvojkolí mají různě dlouhé osičky, takže pak chytat správnou hloubku usazení ložisek je nutné pro každé dvojkolí individuálně a jejich dodatečná záměna je nemožná. Snad pomůže dosazení nových dvojkolí, jednostranně izolovaných s tenčí kovovou osičkou.
Pavel Čáp
 
Příspěvky: 111
Registrován: stř 02 úno, 2011 4:19 am

Re: Bai od Igry

Příspěvekod RSC » pát 31 pro, 2021 4:39 pm

Musím říci, že jsem se svou soupravou také min. 2 hodiny zápasil, aby vozy jezdily, tak jak mají.
Některé povozky se mi netočily a nenaklápěly se, takže pilníček si přišel na své. Problémem byla také volná netočivost náprav, takže zde je třeba zkoušet nakřivit plechy u ložisek tak, aby to šlo jak má. Bohužel se to na poprvé většinou nepodaří a che to vícekrát, než se obě nápravy v podvozku točí jak mají. Trochu jsem si zanadával.
Takže vyladit soupravu je nutné, jinak to drhne tak, že lokomotiva bez bandáží měla u mne ve stoupání problém a to je nemám takové, jako většina.
Po tomto zásahu, již to jezdí tak, jak by to mělo být při nákupu.
Samozřejmě spřáhla bez pilníku do šachet nerve jen kaskadér a divím se, že to ještě neupravili. A pak mne trošku mrzí, že nedají příbalově těch madel více, přeci jen by se to hodilo, když se nedaří... a tady jsem nadával strašně až jsem doma slyšel, proč to děláš, když nadáváš, co to je za koníček. :lol:
Mé kusy byly asi takové, jako když se objevily první osmidveřáky -alespoň jsem neměl ulámané zobáčky ve střeše, když se tam někomu nedařilo a neuměl to sesadit a pak to stejně zabalil do krabičky a expedoval... 8)
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 520
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Bai od Igry

Příspěvekod mareklin » pát 31 pro, 2021 6:34 pm

Pavel Čáp píše:Morduju se s těmi podvozky od Igry, celý slovník sprostých slov mám přeříkaný naněkolikrát i pozpátku. Zaletování důlků v plíškách nepomohlo, osička je v nich pak moc natěsno. Vyhodit plíšky a ponechat dvojkolí uložená jen v plastu také ne, dvojkolí jsou naopak příliš volně a dosedají silnou plastovou osičkou na střed podvozku. Vzdal jsem se tedy možnosti reklamace, vzal vrtáček a začal vrtat pro usazení PEHO ložisek. Bohužel jsem zjistil další nedostatky. V podvozcích je vše s minimálními tolerancemi, takže pokud se otvory pro vsazení ložisek navrtají jen nepatrně hlouběji než je třeba a dvojkolí má jen nepatrně větší vůli (a ta tam určitá být musí, aby se hroty v ložiskách volně otáčely), silné osičky sednou na střední část podvozku, čímž jsou výrazně brzděna. Obdobný problém je s minimální tolerancí výšky podlahy vozu nad podvozky, u některých podvozků mi dosedla podlaha na okolky, což opět přináší přibrzdování dvojkolí. Bohužel jsem hloubku navrtání otvorů odměřoval stále podle jednoho dvojkolí. Po dosazení ostatních dvojkolí do podvozků jsem zjistil u některých přílišné vůle a teprv následě jsem zjistil, že použitá dvojkolí mají různě dlouhé osičky, takže pak chytat správnou hloubku usazení ložisek je nutné pro každé dvojkolí individuálně a jejich dodatečná záměna je nemožná. Snad pomůže dosazení nových dvojkolí, jednostranně izolovaných s tenčí kovovou osičkou.

Včera mi došli limitky od Model-Shop - By (Zvolen a Žilina), osemdveráky a samozrejme podvozky v Igra štandarde. Vzdal som úpravu plechov, kedže boli podobne prederavené. Komplet som ich vyhodil, rovnako aj stredovy diel - brzdové ustrojenstvo pôjde nalepiť priamo na hlavný diel, tým získajú dvojkolia ovela viac priestoru a oska nemá šancu o ne šuchať ani pri vačšej vôľi ložisiek. Do otvorov som navrtal peho ložiská, vrták šiel tak 0,5mm od dorazu. Z pôvodných plieškov som odstrihol úchyty kolies, zostala len horná časť na zber, tú som prilepil. Zo spodnej strany vozňa som ešte trochu zbrusil v miestach, kde sa kolesá šuchali. Zber prúdu k osvetleniu budem riešiť buď plieškami z osky dvojkolí, alebo priamo z ložisiek, zatial neriešim. Za 2 hodiny prerobené 4 vozy, aktuálne lietajú už pri slabom závane vetra. Vizuálne sa nič nepozná a konečne spokojnosť.

20211231_192456.jpg

20211231_192509.jpg

20211231_192551_resize.jpg
mareklin
 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 27 lis, 2018 1:32 pm

Re: Bai od Igry

Příspěvekod Jan+Bjoern » sob 01 led, 2022 12:33 pm

mareklin píše:
Včera mi došli limitky od Model-Shop - By (Zvolen a Žilina), osemdveráky a samozrejme podvozky v Igra štandarde.


Gratuluji, mne jeste neposlali ani fakturu. Objednano 9.6.2021.
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 134
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků