Kaluga

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Kaluga

Příspěvekod Střelec » pát 07 úno, 2020 4:59 pm

Tak tu mám první pokus o zátěže. Udělal jsem balzové mustry, koupil tepelně odolný lukoprén N5541, na druhý pokus zbastlil ne moc povedenou formu a spáchal prvních devět pokusných odlitků. Je to bída - co kus, to originál. Půdorysně jsem to dopasovával pilníkem na těch cca 9x17 mm, výška je různá (nahoru se to zužuje). Pro pokusné lití jsem nežhavil pícku, ale jen kalíšek s rukojetí na vařiči a naflákal to od oka - polovinu na druhý pokus a stejně to má bubliny. Olůvkům ještě chybí výkusy na šneky, ty do nich vyrazím dodatečně. Má to bubliny a váha je víceméně podle toho, jak se mi podařilo nalít "čepici" a pak to pilníkem dofackovat do požadovaného formátu.

Poznatky: Chce to přesné vzory závaží pro odlití formy, optimálně přesně obrobené z kovu nebo tvrdého dřeva. Pro větší formu by měly být ve více než devíti kusech. Bohužel nemám vybavení ani zkušenosti pro výrobu příslušných předloh s dostatečnou přesností. Lití ve velkém musí probíhat z pícky, při lití do gumové formy se nelze vyhnout následnému opracování.
Momentálně mám tři závaží v rozmezí 10-11g (malá), jedno 13g a pět kousků od 17 do 21g (víceméně v po gramu stoupající hmotnosti). Tuhle várku rozdám zájemcům grátis, připilovat nebo vyklepat, kdyby to nesedělo lze olovo bez problémů vždycky.

Pokud by bylo jako mustru pro formu využito původního erzacového závaží, patrně by se dalo dostat podle síly na 10-11g, tedy na úroveň mého nejlehčího výplodu. Pokud by někdo dokázal vyrobit kovové licí keště po vzoru kleští na kule (dvoudílné se střižným plechem, bylo by s pomocí pícky možné nadělat závažíček na kila během jednoho odpoledne. S daným bastlem půjde jen o hodně divokou kusovku.
Přílohy
DSCN3654.JPG
DSCN3655.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Kaluga

Příspěvekod RSC » úte 03 lis, 2020 12:22 am

Krásná lokomotiva, ale jízda tragická. Víc než jsem čekal podle recenzí.
Dostal jsem se k tomu ji hezky prozkoumat uvnitř. Tak jsem tajně doufal, že ji relativně snadno dodělám druhou hnanou nápravu. Bohužel do Kalugy nacpali stejný motor jako do BR55 jen ji dali užší setrvačník, takže možná to je důvod jedné hnané nápravy, ona druhá hnaná náprava se tam na tento motor nevejde.
Můj problém teď je složitější. Zde by mne potěšila informace, zda lze někde dostupně pořídit motor, který je tvarově stejný a kratší alespoň o 3 mm oproti tomu, co je v lokomotivě.
Takže šířka je cca 10mm, výška cca 8mm a délku bych potřeboval do cca 20mm a osu na obě strany. Hledal jsem a zatím nenašel vhodný. Případně jiná alternativa.
Když by byl, tak bych nemusel vzít za vděk jen přidání olova. Mohlo by to jezdit, tak jak má, ono by to šlo...
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 520
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Kaluga

Příspěvekod patla » úte 17 lis, 2020 4:49 pm

Mám doma "českou" Kalugu a chci se zeptat , zda je i v pozdějších dodávkách německé verze je přibaleno jednostranně bandážované dvojkolí aby trakce nestála ani za psí štěk, nebo je to novinka a alespoň pokus výrobce o zmírnění tragických trakčních vlastností modelu, aniž by se muselo o dvojkolí (snad zdarma) zdarma psát? Na výměnu a test zatím nebyl čas. Máte někdo s tím bandážovaným dvojkolím nějakou reálnou zkušenost?
patla
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 12 bře, 2019 1:57 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod vojtas » úte 17 lis, 2020 5:38 pm

nedokážu si představit v TT dvounápravové vozidlo s bandáží.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kaluga

Příspěvekod Trainmaniak » úte 17 lis, 2020 8:37 pm

Kamarád měl bandážovanou nápravu už u ozvučené německé verze. Ovšem jízda přes nenapájené srdcovky není to pravé ořechové. Když vyjde srdcovka na tu stranu, kde je bandáž, asi je každému jasné, jak to musí dopadnout. I když to mašina nějak projede díky setrváku, zvuk se přeruší. Ale ona to mnohdy pochopitelně neprojede. Ta bandáž je z nouze ctnost a já to nepovažuji za řešení.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1462
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Kaluga

Příspěvekod tcdm1972 » pát 20 lis, 2020 1:33 pm

Koupil jsem tuto mašinku už ozvučenou, a ihned jsem vyměnil bandážovanou nápravu za náhradní která byla v balení. Lokomotiva nyní projede jakoukoliv výhybku, i s plastovými srdcovkami, bez jediného problému. Zkoušel jsem i jízdu extrémně pomalou, vše naprosto v pořádku, zvuk perfektní... ani jednou nevypnul. Pravda je že tažná síla je špatná, ale to mi osobně nevadí
tcdm1972
 
Příspěvky: 31
Registrován: pon 02 dub, 2018 7:24 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod hank » pát 20 lis, 2020 2:20 pm

Já tedy hlásím, že moje analogová československá verze Kalugy má nápravy bez bandáže, a potvrzuji zjištění kolegy tcdm1972: I přes plastové srdcovky a v oblouku r=250 mm jede plynule, a to i nízkou rychlostí. A protože délka mých souprav, pro které je určena, je max. 380 mm včetně stroje (∼ 2 čtyřosáky nebo 3 dvouosáky) a trať je v rovině, nechtějí se od ní žádné údernické těžkotonážní výkony. Pokud jde o tažnou sílu, je v mých podmínkách stejně dostačující jako u malosériové T 211.0 a její jízdní vlastnosti se mi v tomto srovnání jeví lepší. Na mé straně spokojenost i bez dodatečného zatěžování.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6098
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod Pavel 152 » pát 20 lis, 2020 3:58 pm

Ono nevadí a jede se nevylučuje s tím, že bude jezdit bez problémů pořád. Hnané nápravy tím, že prokluzují se stále čistí. Nehnaná na sebe bude nabalovat nečistoty a plocha se bude nepatrně ojiskřovat. Obraťte si starší lokomotivy BR23/BR35 a prohlédněte všechna dvojkolí. Taky jsem si kdysi v pravěku vyrobil hurvínka s jednou hnací nápravou.
Tu budoucnost lze zjistit po jedno-dvoudenním ježdění na výstavě.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 419
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Kaluga 4 X 4

Příspěvekod RSC » sob 17 črc, 2021 11:31 am

Víme, že Kaluga TT je Piko průšvih a také víme, že to tak nemuselo dopadnout, když by si u Pika dali trošku více práce nepokazit tak krásný model...
Lze mít na lokomotivě obě hnané nápravy a vešlo se to tam i se setrvačníkem do původního rámu s Coreless 12V motorem...
Více postřehů u mne ve vlákně: viewtopic.php?f=1&t=9860&start=390
IMG_9015.jpg


PS: Jezdí tišeji než předchůdkyně PIKO BR102 a určitě není hlasitost vyšší, než když měla jednu nápravu hnanou.
Uživatelský avatar
RSC
 
Příspěvky: 520
Registrován: sob 28 bře, 2015 4:07 pm
Bydliště: Pardubice

Re: Kaluga

Příspěvekod patla » sob 31 črc, 2021 6:56 pm

Vypadá to velmi dobře, ale odvahu na to asi nenajdu. :)
Já mám ale jiný dotaz máte ji ozvučenou ? Respektive tušíte, či někdo jiný, k čemu jsou dobré propoje S1 a S2 na desce? S2 je z výroby proletovaný, S1 ne a tváří se, že proletování propojí LSA - tedy kontakt repra A s pinem repra na Nextu. Význam S2 jsem neodhalil. Ptám se proto, že chci Kalugu ozvučit a je jaksi němá, po prosté instalaci reproduktoru a dekodéru do repráku nic nejde.
Dekodér i repro jsou OK.
Nechci bezhlavě proletovat S1 a třeba poslat dekodér do křemíkového nebe. V papírech od PIKO jsem nikde nic o propojích neobjevil...... :?
Díky za rady.
patla
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 12 bře, 2019 1:57 pm

Re: Kaluga

Příspěvekod patla » stř 04 srp, 2021 9:12 pm

Odpověd jsem našel nakonec sám na PIKO v častých dotazech

Analog
S1 rozpojeno a s2 propojeno ( takto je to u neozvučené verze z výroby)
Digitál se zvukem
S1 propojeno a S2 rozpojeno ( takže S2 odsát a S1 proletovat)
Ověřeno funguje
patla
 
Příspěvky: 37
Registrován: úte 12 bře, 2019 1:57 pm

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků