537.05 ČSD/ex 94.5-17 DR provoz

MkTT píše:George V. píše:Také v barvách ČSD jako 537.05.
Máte někdo informaci o tom, jestli skutečně u nás jezdila nebo jen někde rezavěla v křoví?
Myslím, že už se to tu někde protřepávalo, že toho moc nenajezdily, ale... no posuďte sami.
Řadu 537.05 dostalo 12 lokomotiv. 3 původně polské stroje se vrátily k PKP v r. 1947, jeden k DB v r. 1949. Z těch dalších označených 3 byly vyřazeny neznámo kdy do konce 40. let a zbývající mají rušení v letech 1956-7. Teoreticky vzato tedy mohly občas jezdit aspoň na posunu. Vím o jedné fotce z Ostravy z r. 1946, kde je evidentně zatopená. O dislokaci se toho moc neví, některé snad byly v Bohumíně a Přerově. Dalších 35 ks, které tu uvázly koncem války, přeznačeno nebylo. 8 strojů si převzala sovětská strana jako kořist, 8 se vrátilo do Polska, 5 do obou německých států, jeden byl v r. 1956 prodán na vlečku do Dubnice nad Váhom (není mi známo, v jakém stavu) a ten zbytek byl sešrotován do r. 1956 v rámci sdělení sovětské strany v r. 1955, že o zbývající lokomotivy, které si dosud nepřevzala a které v ČSR rezavějí se sovětskými kořistními značkami, už nadále nemá zájem.
Lokomotivy to nebyly špatné, v Německu dobře sloužily se všemi druhy vlaků včetně osobních především na horských tratích, kde v adhezním provozu nahrazovaly zubačky i na dost příšerných sklonech jako např. přes Rennsteig v Durynském lese (měly už z výroby Riggenbachovu protitlakovou brzdu), ale do našich podmínek se nehodily, jednak kvůli nápravovým tlakům a taky kvůli uspořádání pojezdu bez běhounů, který trpěl stejnými nectnostmi jako pojezd gölsdorfovských pětikoláků, tj. opotřebením okolků krajních dvojkolí, a navíc dával k velké nelibosti traťmistrů řádně zabrat svršku. Výkonově srovnatelné 524.1 u nás byly mnohem vhodnější.
Lokomotivu bych doporučil příznivcům východoněmeckých DR (zdravím Trainmaniaka...

Tož tak. Zkusím se ještě na Káčku zeptat osvědčených archivních knihomolů a papírožroutů
