537.05 ČSD/ex 94.5-17 DR provoz

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

537.05 ČSD/ex 94.5-17 DR provoz

Příspěvekod hank » stř 30 led, 2019 5:28 pm

MkTT píše:
George V. píše:Také v barvách ČSD jako 537.05.

Máte někdo informaci o tom, jestli skutečně u nás jezdila nebo jen někde rezavěla v křoví?


Myslím, že už se to tu někde protřepávalo, že toho moc nenajezdily, ale... no posuďte sami.

Řadu 537.05 dostalo 12 lokomotiv. 3 původně polské stroje se vrátily k PKP v r. 1947, jeden k DB v r. 1949. Z těch dalších označených 3 byly vyřazeny neznámo kdy do konce 40. let a zbývající mají rušení v letech 1956-7. Teoreticky vzato tedy mohly občas jezdit aspoň na posunu. Vím o jedné fotce z Ostravy z r. 1946, kde je evidentně zatopená. O dislokaci se toho moc neví, některé snad byly v Bohumíně a Přerově. Dalších 35 ks, které tu uvázly koncem války, přeznačeno nebylo. 8 strojů si převzala sovětská strana jako kořist, 8 se vrátilo do Polska, 5 do obou německých států, jeden byl v r. 1956 prodán na vlečku do Dubnice nad Váhom (není mi známo, v jakém stavu) a ten zbytek byl sešrotován do r. 1956 v rámci sdělení sovětské strany v r. 1955, že o zbývající lokomotivy, které si dosud nepřevzala a které v ČSR rezavějí se sovětskými kořistními značkami, už nadále nemá zájem.

Lokomotivy to nebyly špatné, v Německu dobře sloužily se všemi druhy vlaků včetně osobních především na horských tratích, kde v adhezním provozu nahrazovaly zubačky i na dost příšerných sklonech jako např. přes Rennsteig v Durynském lese (měly už z výroby Riggenbachovu protitlakovou brzdu), ale do našich podmínek se nehodily, jednak kvůli nápravovým tlakům a taky kvůli uspořádání pojezdu bez běhounů, který trpěl stejnými nectnostmi jako pojezd gölsdorfovských pětikoláků, tj. opotřebením okolků krajních dvojkolí, a navíc dával k velké nelibosti traťmistrů řádně zabrat svršku. Výkonově srovnatelné 524.1 u nás byly mnohem vhodnější.

Lokomotivu bych doporučil příznivcům východoněmeckých DR (zdravím Trainmaniaka... :mrgreen: ), ve III. a IV. epoše jezdily opravdu se vším možným, na tom Rennsteigu vozily v 50. letech s postrkem např. i odborářské rekreační rychlíky s podvozkovými vozy typu Hecht nebo později osobní vlaky s dvoudílnými patrovými jednotkami, ale bylo je možno vidět i s plecháči typu Donnerbüchse a s reko-vozy. 94.1292 a 1538 se dochovaly jako muzejní a ještě nedávno byly obě provozuschopné.

Tož tak. Zkusím se ještě na Káčku zeptat osvědčených archivních knihomolů a papírožroutů :mrgreen: , jestli někdo náhodou nemá kopie příslušných ministerských análů s dislokacemi.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod Ferys » stř 30 led, 2019 6:03 pm

Možná by mohla posloužit jako základ k přestavbě právě na 524.1, typický stroj našich drah. Průměr kol je téměř shodný. Ostatní parametry a rozvody jsem zatím nezkoumal.
TT Ep. III/IV, DCC TC
Ferys
 
Příspěvky: 291
Registrován: pon 01 říj, 2012 11:02 am

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod milan ferdián » stř 30 led, 2019 6:59 pm

Autoři Z.Bek,J.Koutný,P.Skála
Milan
Přílohy
Příloha.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » stř 30 led, 2019 7:33 pm

Atlasy mám všechny, co vyšly, jenže tam není nic o dislokaci a provozu...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod Jarda H. » stř 30 led, 2019 7:45 pm

Diskuze K-report, únor 2009, uživatel Zdepa :
citace
" Lokomotivy přeznačte podle směrnic D-3430/45-V/3 z 8.8.45: .............................
Po opravě odešlete lok.:
- 358.0501 a 358.0502 do řsd Praha pro výt. Praha Mas.
- 377.0518/621.0806 a 537.0500do řsd Olomouc pro výt. Bohumín
Provedení hlaste.
"

Více v diskuzi není. Diskuze tam začala kolem řady BR52, tohle je jen informační cancourek :lol:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » stř 30 led, 2019 8:01 pm

Jarda H. píše:...


Děkuji za připomenutí. Už jsem tam ten dotaz položil, tak uvidíme, jestli za těch 10 let někdo vybádal něco nového...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » čtv 31 led, 2019 5:23 pm

Tak prozatím se našel archivní záznam o jediném plánovaném výkonu lokomotiv 537.05 u ČSD, a to byl staniční posun v Ostravě hl. n. v GVD 1947/48 - výtopna Ostrava, turnusová skupina 6. Potřeba strojů 1 ks. Otázkou zůstává, jaká byla skutečnost.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » čtv 31 led, 2019 9:34 pm

hank píše:Tak prozatím se našel archivní záznam o jediném plánovaném výkonu lokomotiv 537.05 u ČSD, a to byl staniční posun v Ostravě hl. n. v GVD 1947/48 - výtopna Ostrava, turnusová skupina 6. Potřeba strojů 1 ks. Otázkou zůstává, jaká byla skutečnost.


A ještě se vynořil jeden záznam o výkonech pro lok. 537.05. Tentokrát jde o výkony výtopny Bohumín, vozební stanice Karviná, na staré trati KBD z Bohumína do Karviné přes Orlovou a Doubravu, která byla kvůli poddolování opuštěna v r. 1963. V GVD 1946 a 48 se objevují tyto plánované výkony:
- posun v Karviné
- vlečky Karviná - Doubrava
- postrky Orlová - Doubrava
- posun v Doubravě

V GVD 1946-7 se jedná o turnusovou skupinu 11, v jednodenním turnuse při potřebě dvou strojů obsazují dvě staniční zálohy, obsluhy vleček a postrky v Karviné lok. 1x414.0 a 1x537.05. V GVD 1948-9 je tentýž výkon veden v t. sk. 14 s plánovaným přídělem lok. 1x524.1 a 1x537.05, přičemž pro posun v Doubravě a postrky Orlová - Doubrava je určena jednodenní t. sk. 15 s plánovaným nasazením 1x524.1, ale jako zálohu nebo střídací lok. pro tento výkon mají uvedenou i lok. 537.05.

V Doubravě z opuštěného úseku KBD odbočovala Báňská dráha, pro kterou ale výtopna Ostrava mívala jiné stroje. Za prozkoumání to stojí; vzhledem k tomu, že to je "můj" rajón a archív v Července obsahuje záznamy ŘSD Olomouc o obězích hnacích vozidel až do r. 1950, příležitostně tam vyrazím a podívám se, jestli by se odtamtud přece jen ještě něco nedalo vyšťourat. Nicméně už teď se dá udělat první předběžný závěr: Jestli někdo chce realisticky modelovat provoz lok. 537.05 u ČSD, měl by se zaměřit na těžký industriální provoz v karvinské části OKD v epoše IIIa.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » pát 01 úno, 2019 10:24 pm

Tak, laskavostí Zdeňka Hrdiny (aka Zdepa) tady máme přehled dislokace lokomotiv 537.05 ex 94.5-17 DR v prosinci 1946:

537.0500 výt. Bohumín Karviná
537.0501 výt. Bohumín neprovozní
537.0502 výt. Bohumín neprovozní
537.0503 výt. Bohumín neprovozní
537.0504 výt. Bohumín Karviná
537.0505 výt. Bohumín Karviná
537.0506
537.0507
537.0508 výt. Mor. Ostrava
537.0509 výt. Mor. Ostrava
537.0510 výt. Mor. Ostrava
537.0511
537.0512

a z těch zbývajících asi 25 nepřeznačených šrotů se většina nacházela ve výtopnách na ferdinandce, od Bohumína až po Břeclav.

Myslím, že tím bychom to téma mohli uzavřít.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » ned 03 úno, 2019 7:19 am

hank píše:... Myslím, že tím bychom to téma mohli uzavřít.


Nemohli. :mrgreen:

Dostal jsem ještě jednu informaci o obězích bohumínských lok. 537.05 ČSD ex 94.5-17 DR. V GVD 1946/7 byla tato řada z výtopny Bohumín plánována pro vlečkové vlaky z Karviné na vlečky Kotlovna, Ústřední závod a Hohenegger, v jednodenním oběhu t.s. 9, turnusová potřeba 1 ks. A ze strojové stanice Prostřední Suchá měla být další lok. vystavována do jednodenního oběhu v t.s. 24 pro obsluhy vlečkových vlaků ze žst. Prostřední Suchá na jámy Barbora a Suchá. Předpokládám, že Milan F., v jehož rajónu se zrušený úsek KBD nacházel, bude vědět, co to znamenalo konkrétně. Pro nás ostatní to potvrzuje závěr, že pokud se na něco model této lokomotivy přeznačené na ČSD na kolejišti nebo layoutu ČSD hodí, bude to posun ve stanicích a na báňských vlečkách karvinské části OKR. A ještě jednu maličkost: Ta lok. v t.s. 9 je ve služebních pomůckách vedena jako řada 94, tzn., že ji v Karviné pravděpodobně používali ještě před úředním přeznačením. Což může u modelářů vyvolat další otázku, totiž jaké asi ta lokomotiva na jaře roku 1946 nesla nápisy...

Tož tak.

EDIT moderátor - odmazáno PS - žádost o samostatné vlákno ....
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod milan ferdián » ned 03 úno, 2019 9:10 am

hank píše:A ze strojové stanice Prostřední Suchá měla být další lok. vystavována do jednodenního oběhu v t.s. 24 pro obsluhy vlečkových vlaků ze žst. Prostřední Suchá na jámy Barbora a Suchá. Předpokládám, že Milan F., v jehož rajónu se zrušený úsek KBD nacházel, bude vědět, co to znamenalo konkrétně. Pro nás ostatní to potvrzuje závěr, že pokud se na něco model této lokomotivy přeznačené na ČSD na kolejišti nebo layoutu ČSD hodí, bude to posun ve stanicích a na báňských vlečkách karvinské části OKR. A ještě jednu maličkost: Ta lok. v t.s. 9 je ve služebních pomůckách vedena jako řada 94, tzn., že ji v Karviné pravděpodobně používali ještě před úředním přeznačením. Což může u modelářů vyvolat další otázku, totiž jaké asi ta lokomotiva na jaře roku 1946 nesla nápisy...

Tož tak.

Tak o báňských vlečkách mám spousty podkladů,ale ty jsou zaměřeny na modelové zpracování na domácí respektive na modulové kolejiště.Například dislokace lokomotiv na této dráze nemám.Nejsem historik.Samotné téma by vydalo na samotnou publikaci,ale znovu opakuji,nejsem historik.
A dvě fotečky jak vypadala ex stanice Prostřední Suchá/ex Suchá.Zdroj č.2/2014, "Knihovna muzea",VNŽMM,"Historie trati Ostrava-Svinov-Český Těšín.
Milan
Přílohy
žst.Suchá.jpg
žst.Suchá.jpg (54.94 KiB) Zobrazeno 4836 krát
Prostřední Suchá DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Colonel32 a 9 návštevníků