Stránka 1 z 10

PIKO 2019 - loko řady 413.0

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 1:55 pm
od hank
EDIT moderátor : vlákno vytaženo z obecné diskuze k novinkám na r.2019
Jarda H.


Tak jsem si přečetl novinu o plánovaném uvedení 413.0 ČSD od PIKO na trh ve III.Q/2019. Předběžně dávají cenu cca 220 EUR, tak pomalu začněte šetřit. Akorát jsem nepochopil, proč má verze ČSD být o 20 € dražší než verze DR...

V novinkovém katalogu mě na fotce zaujalo znázornění náhonu rychloměru od poslední spřažené nápravy; sice uvádějí, že to je Handmuster, navíc u lokomotiv ČSD býval tento náhon na pravé straně, ale jestli to tam fakt bude i v reálu, bude to roztomilý detail. No a délka modelu je 138 mm, což je ± jako bardotka a jen o fous víc než hektor, takže se vejde i na lokálková kolejiště. Průjezdný poloměr oblouků uvádějí 310 mm.

Kouknul jsem taky na video na youtube. Kromě viditelných detailů se evidentně vyřádili i na zvukové verzi, jsou tam takové detaily jako klapnutí rozvodu při reverzaci, zvuk odvodňovacích ventilů nebo odlišné zvuky při dotahování vody do kotle pumpou a injektorem; a to ani nemluvím o zvuku lopaty při přikládání do pece - kdy asi začnou prodávat pohyblivého topiče? :lol:

Teď už jen nezbývá než doufat, že dodrží slíbený temín; rád bych se ještě dožil. V mém věku už člověk nemá žádnou jistotu... :(

Edit: Koukám, že mě někdo o pár minut předběhl...

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 5:05 pm
od hank
lisacik píše: V katalogu je konkretne ČSD 413.097. V minulosti uz Piko tuto masinku robilo v HO.
Kde sluzila 413.097? Jedine co som nasiel, ze bola zrusena 1953.


Zrovna k této řadě se dochovalo velice málo informací. Jisté je, že toto provedení patří mezi pětici lokomotiv (413.096 až 0101), které zde zůstaly až po roce 1945. Protože asi 80 ks z 95 těch předválečných sloužilo na Slovensku (a do r. 1939 i na Podkarpatské Rusi), asi se moc nezmýlím, když napíšu, že je vysoká pravděpodobnost, že tam sloužily i ty poválečné včetně tohoto konkrétního stroje. (Zbytek jich po válce byl ve výtopnách Brno a Břeclav. Břeclavské jsou doloženy v traťové službě do Znojma.)

Ale mohu se samozřejmě mýlit.

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 5:24 pm
od hank
A pak je tu ještě otázka barvy pojezdu. V H0 si BRAWA dala tu práci a 413.073 ho má černý. Jak tomu asi bude u PIKa?

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 5:28 pm
od Jacek
Zachoval se v zahraničí nějaký provozní kus odpovídající tomuto provedení?

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: pát 28 pro, 2018 6:00 pm
od hank
V Dopravním muzeu v Drážďanech je 55.669, ale ta je neprovozní... Poláci mají Tp 1-18 na pomníku v Tarnovských Horách. Provozní není asi nikde nic.

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 4:46 pm
od hank
lisacik píše:Kde sluzila 413.097? Jedine co som nasiel, ze bola zrusena 1953.


Líná huba holý neštěstí. :mrgreen:

Dotázal jsem se na příděl všech šesti lokomotiv, které tu zůstaly po WWII, na K-reportu, a odpověď přišla od jednoho z nejfundovanějších amatérských badatelů v oboru historie železnic, který na K-report chodí, Pavla Kuřila ze Sokolova. Cituji:

12. novembra 1948 píše Povereníctvo dopravy v Bratislavě v dopise zaslaném na Ministerstvo dopravy v Praze zmínku i o lokomotivách řady 413.0. Vzhľadom na hroziaci nedostatok posunovacích rušňov nebolo by od veci, keby sa pre prevádzku ČSD zaistily rušne DR/SSSR, ktoré zodpovedajú našej serii 413.0.

A tak se i stalo. Bylo nařízeno v roce následujícím prohlédnout 13 lokomotiv řady 55.1 - 6, které byly kořistí Sovětského svazu, resp. lokomotivy, které jako protihodnota měly připadnout Československu. Na jaře roku 1949 byly lokomotivy v dílnách prohlédnuty a sepsány protokoly. 7 prohlédnutých lokomotiv pro vysoký náklad na opravu bylo doporučeno rozložit. 6 lokomotiv se doporučilo opravit. Padla zmínka i o vysoké spotřebě paliva u těchto lokomotiv, resp. zda je opravdu provoz potřebuje?

Dne 8. září 1949 byl vydán výnos o přeznačení těchto lokomotiv (413.096 až 413.0101) a studeném transportu na Slovensko. Na Slovensku je měly převzít dílny Vrútky, resp. oblastní ředitelství v Bratislavě. Z dílen putovaly do výtopen Bratislava, Košice, Spiš. Nová Ves a Vrútky.


A ještě k tomu dodává:

Lokomotivy se dostaly zřejmě i do dalších dep. Lokomotivní depo Prievidza uvádí v polovině padesátých let lokomotivu 413.096, která byla dříve v Bratislavě.

Za sebe mi nezbývá než si povzdechnout, že bych raději viděl model některé z těch, které sloužily na Moravě a dožily se 60. let, ale jak se říká, život není to, co chceme, ale to, co máme... :(

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 5:21 pm
od George V.
Ale zase na druhou stranu bude model více odpovídat skutečnosti, obzvláště období brzo po II. sv. válce, možná i včetně červených kol. Ale pro reálný provoz to moc nebude :(

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 8:00 pm
od hank
Ale no tak když odhlédneš od konkrétního čísla... V 50. letech jezdily např. z Břeclavi s Mn vlaky do Znojma. Na některých slovenských a zakarpatských tratích za I. republiky, třeba v obvodech výtopen Nové Zámky nebo Královo nad Tisou, taky sloužily v traťové službě. (Na Slovensku a Podkarpatské Rusi měla svršek s nízkou únosností i spousta hlavních tratí, takže výkonnější lokomotivy s nápravovým tlakem < 14 tun se přednostně stahovaly tam.) Za války je výtopna Jihlava nasazovala jako záložní stroje do Telče místo turnusových 422.0 na nákladní a smíšené vlaky z Kostelce u Jihlavy do Dačic. A určitě by se dala najít spousta dalších příkladů. Nicméně kdo hledá skutečné provozní nasazení konkrétního stroje, tak tomu bych asi řekl, že to byl nejspíš posun na ranžíru nebo v nějaké větší stanici.

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 9:24 pm
od Radek Strnad
Takže v podstatě v této variantě s červeným rámem jde o model se zařazením do ep.IIIa, tedy těsně po 2.sv.válce. Předpokládám, že do toho roku 49 většinou stály někde v roští a měly rám a dvojkolí červené, po vzoru DR a pokud byly označeny jako kořistní SSSR, tak by tam měl být trojúhelník s T-éčkem. A popisy byly nejspíš také DR. Jest tak??? Po opravách v dílnách už by mohl být rám a třeba i dvojkolí černé barvy. Je tedy otázkou, co tyto lokomotivy v provedení, jaké má v plánu Piko, v časovém úseku od konce války do zmiňovaných oprav vůbec najezdily???

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 9:59 pm
od hank
Radek Strnad píše:Takže v podstatě v této variantě s červeným rámem jde o model se zařazením do ep.IIIa, tedy těsně po 2.sv.válce. Předpokládám, že do toho roku 49 většinou stály někde v roští a měly rám a dvojkolí červené, po vzoru DR a pokud byly označeny jako kořistní SSSR, tak by tam měl být trojúhelník s T-éčkem. A popisy byly nejspíš také DR. Jest tak???


Ano. S tou výhradou, že čísla ČSD byla přidělena až výnosem z roku 1949. Takže provozně lokomotivy s označením 096 - 0101 patří do epochy IIIb.

Radek Strnad píše:Je tedy otázkou, co tyto lokomotivy v provedení, jaké má v plánu Piko, v časovém úseku od konce války do zmiňovaných oprav vůbec najezdily???


Na to je jednoduchá odpověď. Do roku 1949 nic.

Otázka je, nakolik ten handmuster odpovídá konečnému provedení, které přijde na trh. To ostatní podle německých zvyklostí (vodní pumpa, kompresor, prajské dýmniční dveře, turbodynamo) mi nevadí, protože na spoustě lokomotiv se to prokazatelně udrželo až do konce provozu, ale červený pojezd a kola mi tedy s dovolením vadí, a to dost.

Nemáte někdo třeba i nepřímý přístup k někomu od fy PIKO, abyste to s nimi projednali, dokud je ještě šance včas to upřesnit a případně změnit? Nejspíš přes nějakého prodejce specializovaného na H0, protože TT je pro PIKO spíš výjimka.

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 10:19 pm
od Donatelli
Pokud se něco nezměnilo, tak PIKO má výhradního dovozce/prodejce frmu NEXES. Poslední údaje které o ni mám jsou: kontaktní osoba Ing Irena Hašková ( ale co si pamatuju tak v Norimberku jsem potkával jejího manžela ) U Studánky 1/276 Praha 7. Mobil 777 200 287. Ale jestli to ještě pro ně dělají a jak aktuální jsou uvedené informace si netroufám odhadnout...

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: sob 29 pro, 2018 10:44 pm
od proky1

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: ned 30 pro, 2018 12:21 am
od Radek Strnad
[b]Ano. S tou výhradou, že čísla ČSD byla přidělena až výnosem z roku 1949. Takže provozně lokomotivy s označením 096 - 0101 patří do epochy IIIb.
[/b] Jasně. Prostě pokud chce Piko vyrobit model s červeným rámem a dvojkolími, pak by měl mít popisy DR a trofejní znaky SSSR, maximálně teoreticky někde bíle načmárané ČSD(dost drzá teorie), pokud by se jednalo o nějakým aktivistou označený sporný kus s duplicitním značením, ke kterému po válce docházelo u lokomotiv, které si neoprávněně přivlastnil Sovětský svaz. Ale to se spíš týkalo lokomotiv ČSD, které po záboru pohraničí přešly do vlastnictví DR, dostaly jejich značení, což poté bylo mimo rozlišovací schopnosti sovětských soudruhů, že se jedná původně o kus, který byl před válkou ve vlastnictví ČSD. Prostě tak, jak "model" prezentuje Piko, se jedná o provozní nesmysl. Pokud tedy ČSD, epocha III., tak potom tedy černý pojezd, taky třeba lvíček, později hvězda. Chci věřit, že si to ještě Piko rozmyslí. Nasypat namísto červeného, do lisu černý granulát, snad není takový problém. Popisy by pak samozřejmě měly respektovat dílny od konce roku 1949 a dále. Jinak to bude jen další paskvil.

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: ned 30 pro, 2018 9:03 pm
od hank
Tak máme na K-reportu ještě jedno upřesnění od Zdeňka Hrdiny (nick Zdepa): Lokomotiva 413.097 strávila svůj krátký provozní život u ČSD (léta 1949 - 1953) v obvodu ŘSD Košice. Takže podle předcházející informace Pavla Kuřila mohla být přidělena do některé z výtopen Košice, Spišská Nová Ves nebo Vrútky.

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

PříspěvekNapsal: pon 31 pro, 2018 6:25 am
od igino
Malo by to tak nejak byť.