PIKO 2019 - loko řady 413.0

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod George V. » pon 31 pro, 2018 5:05 pm

Standardně bývá přímo poháněná jen jedna náprava, která také bývá vybavena bandážemi. Ostatní přes spojnice.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod igino » úte 01 led, 2019 1:55 pm

hank píše:igino: Děkuji. A v tom atlasu jsou skutečně podchyceny všechny parní lokomotivy, které kdy na Slovensku jezdily, včetně jejich přidělení do výtopen?


Do akej miery sú údaje hodnoverné, si netrúfam povedať. Snáď len doplním, že ide o informácie z prostredia archívu ŽSR.
igino
 
Příspěvky: 187
Registrován: ned 02 led, 2011 3:07 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod hank » úte 01 led, 2019 2:57 pm

Ještě k nasazení lokomotivy 413.096, tj. o jedno číslo nižší než dostane ten model, a to té jediné z těch šesti ze sovětské kořisti, která sloužila pod ŘSD Bratislava. Při pátrání po něčem jiném jsem zjistil, že lokomotiva 413.096 sloužila v depu Veselí nad Moravou. Veselské depo patřilo v letech 1952 - 63 pod Bratislavskou dráhu. Lok. 413.096 byla vyřazena v roce 1959. Navíc podle této fotky

UH_nadrazi.jpg


je dost pravděpodobné, že se veselské 413.0 občas mohly podívat i na trať, přinejmenším s Mn vlaky do Uherského Hradiště.

Více k té fotce, k identifikaci lokomotivy na ní a k nasazení lokomotiv 413.0 ve Veselí viz K-report, sekce Staré fotografie a pohlednice.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze (a třeba i plky) k vláknu "Novinky TT 2019"

Příspěvekod Radek Strnad » stř 02 led, 2019 10:33 am

Něco jsem doma ještě vyšťoural v literatuře, o nižších číslech řady 413. V časopisu Železnice 5/94 jsou bídné fotky lokomotiv 413.0, kdesi na Slovensku(stanice by se nejspíš dala identifikovat) a při nehodě s lokomotivu 344.0 v Pitíně(s voj. transportem). Datace není, ale nejspíš konec 1.sv.v. nebo těsně po ní. Jsou to stroje nejspíš z číselného intervalu 64-95. A ještě k tomu označování trofejních lokomotiv: Povereníctvo dopravy(PD) zaslalo 30.11.45 Min. nár. obrany ČSR dopis, ve kterém si pro ČSD nárokuje lokomotivy, mimo jiné i dvě 413.0 ze stavu MÁV(431.007 a 020). PD 7.2.46: bylo uznáno vlastnictví ČSD u omylem jako trofejní označené lokomotivy m.j. i 413.066. ŘSD Bratislava 12.7.46 píše výtopnám Žilina a Zvolen, že mají přečíslovat 4 lokomotivy(ne 413.0, proto nebudu vypisovat) a vzít je do stavu ČSD s tím, že kořistní znaky budou do převzetí ponechány a bude jen připevněna tabulka s číslem ČSD. 21.12.45 MD uložilo výtopnám opatřit celkem 34 lokomotiv(11DR/23MÁV),označených jako trofejní, označením ČSD(lokomotivy vedené v předp.V101 z let 28 a 38). 12.2.46 byly úředně odeslány z českých dep na Slovensko(Bratislava) stroje m.j.413.092 a 095, které měly být ihned označeny, vedle trofejního značení, státním znakem ČSD :roll: ????. Železnice 2/95. V Železnici 5/97 je fotka z nehody 413.011 s 374.0 z Pezinku(1926?).Možná by to chtělo samostatné vlákno pro tyto lokomotivy a přesunout příspěvky do něj, neboť v plkách se to zakrátko ztratí.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » stř 02 led, 2019 5:56 pm

Krásná fotka lokomotivy 413.062 (Břeclav 1965) je tady:
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4007274

Je to sice kompaundka, ale třeba někomu poslouží pro konverzi jako příklad použití a umístění kompresoru, turbodynama a vzduchojemů podle zvyklostí ČSD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » stř 02 led, 2019 6:32 pm

Tady
https://www.k-report.net/discus/archiv2 ... 223064.pdf
je návod na konverzi sice v H0, ale třeba to poslouží někomu jako inspirace i v TT...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod brzda » stř 02 led, 2019 6:35 pm

Ukážka zvukov a krátky pojazd lokomotívy 55 Piko. https://www.youtube.com/watch?v=snYKbvMDCdc&t=23s
brzda
 
Příspěvky: 156
Registrován: stř 13 srp, 2014 12:17 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Jacek » stř 02 led, 2019 8:35 pm

Vždy mě u továrních zvuků fascinuje to přikládání lopatou hlasitější než zvuk lokomotivy
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 883
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod brzda » čtv 03 led, 2019 9:13 am

Je to tak, ako píše Jacek, lopata znie do ďaleka. Inak lokomotíva má od výrobcu osvetlené stanovište lokomotívnej čaty, ktoré je priamo ovládateľné v DCC bez nutnosti zásahu a akýchkoľvek úprav. Tiež poteší, náhon rýchlomeru je " funkčný", je na ľavej strane. Na videu je funkčnosť vidieť, tiež zaujímavý detail. Ak by výrobca dotiahol pár detailov smerom k ČSD, myslím, že by to bol veľmi zaujímavý model pre naše zemepisné súradnice.
brzda
 
Příspěvky: 156
Registrován: stř 13 srp, 2014 12:17 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod George V. » čtv 03 led, 2019 10:52 am

No rozhodně je mnohem povedenější, než jeho větší bratříček v H0. Ono je víc modelů od PIKO v TT lepších, jak v H0. BR106, Vectron...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » čtv 03 led, 2019 3:13 pm

Díky laskavosti jednoho badatele tu mám upřesnění z archívních pramenů, jejichž spolehlivost je ovšem s otazníkem, protože jde o písemnou pozůstalost pamětníka. Nicméně tento záznam uvádí, že lok. 413.097 byla do r. 1949 (do přeznačení jako odstavená neopravená sovětská kořist?) ve Veselí nad Moravou, do r. 1952 patřila do Bratislavy a byla v Devínské Nové Vsi (jako posunovací v pohraniční přechodové stanici?), načež nakonec přešla do Prešova, kde jezdila na tratích do Medzilaborců, Sniny a Bardejova (nebo v uvedených stanicích posunovala? to z toho záznamu není jasné; dovolím si zaspekulovat, že přinejmenším s Mn vlaky se na trati objevit mohla). Odlišně od Atlasu lokomotiv tento pramen uvádí její zrušení až v r. 1955.

Jestli dostanu svolení původ pramene zveřejnit, dám toho sem víc.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Radek Strnad » pát 04 led, 2019 8:57 am

EDIT moderátor

Abych se tedy vrátil k oné avizované 413.097, tak ta by měla mít černý pojezd a dvojkolí a abych nějak shrnul popisy, které by měla mít, tedy: Vyloučím období stání v kopřivách od léta 45 do podzimu 49 s kořistními znaky SSSR a v barvách DR. Po roce 1949 ČSD(nebo lev?(státní znak ČSD??)) 413.097, Bratislavská dráha, Výhrevňa Bratislava...?…,dílny Vrútky 1949,.....a dál doplňte/opravte kdo víte. A s nějakým výsledkem by se chtělo obrátit na nějakou kompetentní osobu od PIKO. Kolega proky1 zde uvedl kontakt, tak můžeme vyzkoušet, jestli platí(klidně tam napíšu). Nebo zkusit změnit číslo na 096, kde by byla Výtopna(Výhrevňa?), Depo? Veselí nad Moravou. Bratislavská dráha a revize ve Vrútkách by zůstaly. Výhodou by bylo, že tato mašinka žila déle (teoreticky až do r. 59). Samozřejmě komplikací je datum 1.10.1952, kdy byl změněn název Výtopna na Depo. Pokud by tedy bylo použito Depo, byl by modelem 097 postihnut jen krátký úsek(naopak u případného 096 by to byl úsek delší). Nevěřím, že k přeznačení všech lokomotiv došlo během několika týdnů, takže mohlo zasahovat až do roku 53. Třeba ještě není pozdě prosadit nějakou úpravu modelu. Pokud by vypadal, jako v katalogu, tak by byl prakticky neupotřebitelný.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1186
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 12:09 pm

Určitě bych pro celá 50. léta použil lvíčka. Název depo platí až od roku 1952. Rozdělení na dráhy podle sovětského vzoru bylo zrušeno až v r. 1963, takže žádná z níže uvedených lok. se nového uspořádání (dráha Východní - Střední - Severozápodní - JIhozápadní) nedožila, na rozdíl od mnoha jiných této řady.

Takže co víme o dalších lokomotivách z té pětky 413.096 až 0101? Resp. co o nich říká ten archivní zdroj, jehož spolehlivost není úplně jasná?

096: 1949 Veselí n. Moravou (v kopřivách?), do r. 1955 Bratislava (Devínska Nová Ves - viz moje poznámka minule k 097), pak výtopna Košice (nebo Michaľany?) pro tratě do Michaľan a Plavče. Zrušena 1955, podle Atlasu 1959.

098: Od r. 1949 výtopna Vrútky pro tratě do Martina, Kraľovan a Čadca - Makov. Zrušena 1959, podle Atlasu 1957.

099: Od r. 1949 výtopna Spišská Nová Ves pro tratě do Popradu, Margecan a Levoče. Zrušena 1958, podle Atlasu 1957.

0100: 1949 - 51 výtopna Košice, pak Michaľany pro trať do Humenného do r. 1956, pak (zapůjčena nebo prodána?) na vlečku do hliníkárny Žiar nad Hronom (výtopna Prievidza?), zrušena 1958, podle Atlasu 1956.

0101: Od r. 1949 výtopna Vrútky pro tratě do Martina, Ružomberka a Kraľovany - Trstená (tehdy vlastně ještě Suchá Hora). Zrušena 1955, podle Atlasu 1954.

Pokud jde o rušení, Atlas se odvolává na čísla výnosů, takže citovaný zdroj je v této věci úplně mimo. To ovšem vyvolává pochybnosti o jeho důvěryhodnosti vůbec.

Výtopny Sp. N. Ves a Michaľany patřily pod Košickou dráhu, Vrútky a Prievidza pod Bratislavskou dráhu. Když píšu "pro tratě do", tak to může znamenat i staniční posun ve větších stanicích v tom kterém traťovém úseku. V takových stanicích jako Martin, Poprad nebo Ružomberok jistě byly posunovací zálohy.

Znovu zdůrazňuji, že spolehlivost toho zdroje (i když pozůstalost, v níž byl nalezen, se nachází v archívu NTM...) je pochybná.

Tož tak. A fčil mudrujte, kořeni. :mrgreen:

A ještě dodatek: Najde se dobrovolník, který na sebe vezme tu starost a bude s fou PIKO jednat? Jestli jo, nechci nikomu nic moc radit, ale osobně se domnívám, že by bylo nejlepší zapojit do hry některého z českých nebo slovenských prodejců, kteří s jednáním s tímto výrobcem mají zkušenost a taky reference z případů, kdy dosáhli svým jednáním změn ve výrobě.
Naposledy upravil hank dne pát 04 led, 2019 2:44 pm, celkově upraveno 2
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod Trainmaniak » pát 04 led, 2019 1:22 pm

Klucí, podle informací, které se ke mně dostaly od kolegy, není ten náhon na rychloměr, ale na mazací lis. Chystám recenzi, tak jsem se trochu ptal. Dovedl by to někdo z vás jednoznačně potvrdit/vyvrátit?

Zde v kostce odpovědi na některé otázky:
• Pohon od motoru je na poslední dvě spřažené nápravy, zbytek je přes rozvod. Jízdní vlastnosti výborné.
• Proud sbírají první tři spřažené nápravy a všechny tři na tendru, tedy sběr je naprosto spolehlivý.
• Osvětlení stanoviště je funkční i v analogu.
• Loko projede i R 267 mm bez problémů.
• Rozjezd při cca 1,8 V rychlostí zhruba 4,3 km/h.
• Rychlost při 12 V = 93 km/h.
• Modelových 45 km/h dosahuje při napětí 6,6 V.
Naposledy upravil Trainmaniak dne pát 04 led, 2019 2:15 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: PIKO 2019 - loko řady 413.0

Příspěvekod hank » pát 04 led, 2019 2:12 pm

Střelec píše:Bohužel nelze očekávat, že by někdo ukecal výrobce do u nás běžného uspořádání kotle s písečníkem vepředu, nebo dokonce "kuriozity" se dvěma písečníky, takže lze doufat jen v konverzní set některého tuzemského malovýrobce.


Zas je to všechno trochu složitější. Zdaleka nejde jen o písečník(y).

1. Jeden písečník jen vpředu měly pravděpodobně (ale taky bez záruky) všechny lokomotivy čísel 001 - 063, tj. sdružené. (Jestli někdo máte fotky dokazující opak mého tvrzení, sem s nimi.) To by ovšem znamenalo, že by model sdružené lokomotivy musel mít válce parního stroje o různých průměrech a především na dýmnici u komína to rozjížděcí zařízení. Takže běžní podomáčtí bastlíři radši asi budou muset na přestavbu na kompaundku zapomenout.
2. Konverze je tedy reálnější pro modelování lokomotiv čísel 064 - 095, o což už se někteří pokusili v H0. Mně osobně se moc líbí ta přestavba na lok. 413.086, odkaz na ni jsem dával v jednom ze svých předcházejících postů.
3. Navíc ani nelze jednoznačně říct, které dvojčité lokomotivy měly jeden písečník vpředu. (Zase: uvítal bych fotky čísel 064 - 095 s jiným uspořádáním pisečníků než jedním vpředu.) Nicméně za kuriozitu bych dva písečníky nepovažoval. Totéž se týká i vypouklých dýmničních dveří typu ČSD. (V H0 mají výhodu - dýmniční dveře modelu jsou odnímatelné...) Bohužel se dochovalo velice málo provozních fotografií, takže kdo by se rozhodl pro konverzi, měl by vycházet z konkrétní fotografie - jako ten autor přestavby na 413.086. (I on svůj model na poslední chvíli předělával.) Další diskuse se může týkat typu a umístění kompresoru, počtu a umístění vzduchojemů, typu a umístění turbodynama (nebo vůbec existence el. osvětlení). V prvním období (do r. cca 1930) některé lokomotivy nemusely mít dokonce ani výstroj tlakové brzdy. A málo se ví, že do r. 1925 lokomotivy nesly sice označení ČSD, ale ještě starorakouskou řadu 173.
4. Koukal jsem na ty fotky u nabídek modelu 413.073, evidentně jsou to snímky různých strojů - na jedné je písečník vzadu, na dvou mají železničáři evidentně uniformy z dob Slovenského štátu. Takže i období pořízení těch snímků je diskutabilní.
5. Minimum, které bychom měli od výrobce chtít, by měl být černý pojezd. Zkusí to někdo projednat?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 9 návštevníků