Stránka 1 z 2

Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 4:09 pm
od hank
Pořád mi vrtá hlavou tohle:
http://tt-kolejiste.unas.cz/mmalekolej.html

Autor tam uvádí jako poloměr oblouků 150 mm (v TT!) a že jsou sjízdné pro BR 80 ROCO (o žádných úpravách pojezdu nepíše) a pro T 334.0 (s odstraněným okolkem středního dvojkolí). A tak by mě zajímaly - máte-li nějaké - vaše zkušenosti s provozem v obloucích o extrémně malých poloměrech.

Jaké nejmenší poloměry oblouků v TT používáte nebo jste zkoušeli a s jakými výsledky? Která vozidla vám na nich spolehlivě jezdí bez úprav, která s úpravami a jakými?

Děkuji předem za vaše zkušenosti a názory.

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: pon 05 čer, 2017 4:48 pm
od hopeter
Na výše uvedeném kolejišti jsou přihnuté i výhybky...
Já mám odzkoušeno v provozu R250 Tillig flexi. Vagóny všechny dvounápravové ( většinou BTTB na nových kovových kolech ). Lokomotivy - startsetová dvounápravová T334 ( Tillig ) , BR80 ( ROCO ) a BR81 startka ( Tillig ) bez úprav a v digitálu. Výhybky EW1 a IBW upravené na kovovou napájenou srdcovku ( zkrácen plast a vnitřní koleje protaženy do špice ). Viz. http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=9673. Myslím , že by to samé fungovalo i na R220 ale to odladím až na dalším projektu... :wink:

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: čtv 08 čer, 2017 9:00 am
od hank
Tak tu mám první poznatky.

Na tilligovské flexe znásilněné do kruhu o poloměru 170 mm jezdí v pohodě a bez úprav malosériový model M 131.1 od Hobby modelu (výrobce neznám, ale chválím). S ostatními hnacími vozidly je to horší, zatím je bez problémů jen bazarová Köf II od Arnolda. Kořistní T 334.0 ex V 36 (Tillig) se vykolejuje (čemu se taky divím, že jo...) a 335.1 (malosériová BR 91 - JATT/JAGO) bez vagónů jezdí jen krokem, ale (vzhledem k asymetrickému pojezdu 1'C kupodivu) oběma směry, i když poslední spřažená náprava (pod budkou) už evidentně na koleji sedí jen na krajíčku.

Pokud jde o spolehlivost spřáhel, zkoušel jsem zatím jen vozidla s očkovými. M 131.1 vozí spolehlivě předválečný přívěs CDlm na obdélníkovém půdorysu (KuBer, skutečný rozvor 5,3 m), Köf II 4nápravovou cisternu BTTB, kterou dokonce může i tlačit.

Edit: U většiny obvyklých prodejců se objevily nové BR 80 (Roco 36004). Myslíte, že mi na těch 170 mm bude jezdit bez úprav? Jaká mají spřáhla?

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: čtv 08 čer, 2017 12:46 pm
od Trainmaniak
"Nová" BR 80 má otočnou šachtu (nikoli kinematiku) se spřáhlem Roco (Fleischmann). Zde fotky: http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=7967
Zde v letité recenzi nafoceno podrobněji: http://www.trainmania.info/clanky.html#br_80

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: čtv 08 čer, 2017 3:13 pm
od hank
Trainmaniak píše:"Nová" BR 80 má otočnou šachtu (nikoli kinematiku) se spřáhlem Roco (Fleischmann). Zde fotky: http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=7967
Zde v letité recenzi nafoceno podrobněji: http://www.trainmania.info/clanky.html#br_80


Děkuji. Rozumím tomu dobře, že toto spřáhlo se nedá spřahovat s ničím jiným? A že ho lze vyměnit za toto
http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=2091
očkové spřáhlo nebo za tato
http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=3213
nová spřáhla Kühn?

A ještě: Která spřáhla byste pro provoz uvedené mašinky v obloucích R=170 mm doporučili?

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: sob 10 čer, 2017 5:20 pm
od lesanek
Toto spřáhlo se dá spřahovat jen se stejnými spřáhly Roco. Standardně jsou dávány na Roco brejlovce, kotlové vozy....
Stejně je to s očkovým spřáhlem, to je také kompatibilní jen samo se sebou.
Spřáhlo Kuehn se dá bez problémů kombinovat s Tilligem, který je jen trochu náchylnější k rozpojení.. http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... ct_id=2081

U té BR 80 by mělo jít vyměnit, ale jak je popsáno v recenzi - není to jen o vycvaknutí, musí se to malinko rozebrat.

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: ned 11 čer, 2017 7:15 am
od hopeter
Na malé oblouky jsou nejlepší nejstarší spřáhla ( hranatá kolíbka ) ovšem nevypadají moc hezky pro svoje rozměry.
Pro BR80 používám tato spřáhla https://www.itvlaky.cz/TT-sprahlo-do-sachty-NEM-baleni-1ks-TILLIG-08840x-d7613.htm
Výměna je jednoduchá. Sejme se převlečka u šachty , vyjme spřáhlo původní , vloží se oba díly nového spřáhla ( kostra spřáhla+háček ) a zacvakne převlečka.
Jde to úplně hladce - bez násilí. :!: Z obrázků v recenzi od trainmaniaka je to víc než jasné.
Každopádně je potřeba mít na rozpojování a spojování na kolejišti kus rovné tratě. Manipulace se spřáhly v oblouku je nesnadná až nemožná i u standartních oblouků.
Kinematiky u vozů jsou výhodou. :wink:
Mám tyhle mašiny dvě analog i digitál. I když dělám ČSD tak mě obě dělají radost. :)

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: ned 11 čer, 2017 7:21 am
od hank
hopeter píše:Na malé oblouky jsou nejlepší nejstarší spřáhla ( hranatá kolíbka ) ovšem nevypadají moc hezky pro svoje rozměry.
Pro BR80 používám tato spřáhla https://www.itvlaky.cz/TT-sprahlo-do-sachty-NEM-baleni-1ks-TILLIG-08840x-d7613.htm
Výměna je jednoduchá. Sejme se převlečka u šachty , vyjme spřáhlo původní , vloží se oba díly nového spřáhla ( kostra spřáhla+háček ) a zacvakne převlečka.
Jde to úplně hladce - bez násilí. :!: Z obrázků v recenzi od trainmaniaka je to víc než jasné.
Každopádně je potřeba mít na rozpojování a spojování na kolejišti kus rovné tratě. Manipulace se spřáhly v oblouku je nesnadná až nemožná i u standartních oblouků.
Kinematiky u vozů jsou výhodou. :wink:
Mám tyhle mašiny dvě analog i digitál. I když dělám ČSD tak mě obě dělají radost. :)


Děkuji, to je přesně typ informací, který jsem hledal.

BR 80 už je objednaná, objednal jsem si i různá spřáhla po dvou párech a asi budu trochu experimentovat.

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: pon 12 čer, 2017 12:12 am
od j p
hopeter píše:Na malé oblouky jsou nejlepší nejstarší spřáhla ( hranatá kolíbka ) ovšem nevypadají moc hezky pro svoje rozměry.


To nejsou nejstarsi sprahla.

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: pon 12 čer, 2017 3:02 pm
od hopeter
Nevím jestli jsou to opravdu nejstarší spřáhla ale jiné starší nepamatuju...do šedesátky mě ještě 5 let chybí... :wink:
Upřesňuju tedy , že se jedná o spřáhla ZEUKE a jsou to předchůdci oček z BTTB.
Jinak pěkné články o spřáhlech má trainmaniak ( viz odkazy výše ).
Hanku kdy uvidíme report ze stavby minikolejiště ? Už se těším. :)

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: pon 12 čer, 2017 4:33 pm
od hank
hopeter píše:Hanku kdy uvidíme report ze stavby minikolejiště ? Už se těším. :)


Pokud jde o řemeslné práce, mám obě ruce levé, takže se nerad moc chlubím. Navíc používám postupy, které byly lege artis asi tak před 40 lety a pro osvětu zdejší veřejnosti nejsou žádným přínosem. :oops: Na druhé straně to má být pokus o dárek s termínem dokončení v půli července. Takže mohu slíbit, že jestli to bude aspoň trochu ke koukání, dám to sem, až to bude hotové.

Ono to vlastně nebude ani tak moc kolejiště jako spíš hračka, trochu inspirovaná Carlem Arendtem, hodně Chrisem Dackem z britského spolku NGRM a trochu Milanem Ferdiánem. Nicméně v britsko-americko-australských modelářských komunitách jsou teď takových hraček plné výstavy a některé jsou docela podařené. Navíc chci už konečně dodělat aspoň jeden z několika rozvrtaných projektů; tento se jeví jako nejméně pracný a termín mě nutí mrsknout sebou. :?

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: stř 14 čer, 2017 10:19 am
od hank
BR 80 od Roca je doma. Hlásím, že v obloucích o R=170 mm jezdí zcela klidně a plynule, a to v celém rozsahu rychlostí, které se dají vyždímat ze standardního analogového zdroje Tillig. Navíc je zpřevodovaná pěkně do pomala, jak se na posunovací mašinu sluší a patří, takže jezdí plynule i krokem. První dojem je tedy veskrze pozitivní. Až budu mít chvilku času na nějaké laborování se spřáhly, napíšu sem, jak se mi která v těch vražedných obloucích osvědčují.

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: pát 16 čer, 2017 6:42 pm
od hank
hopeter píše:Na výše uvedeném kolejišti jsou přihnuté i výhybky...
Já mám odzkoušeno v provozu R250 Tillig flexi. Vagóny všechny dvounápravové ( většinou BTTB na nových kovových kolech ). Lokomotivy - startsetová dvounápravová T334 ( Tillig ) , BR80 ( ROCO ) a BR81 startka ( Tillig ) bez úprav a v digitálu. Výhybky EW1 a IBW upravené na kovovou napájenou srdcovku ( zkrácen plast a vnitřní koleje protaženy do špice ). Viz. http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=9673. Myslím , že by to samé fungovalo i na R220 ale to odladím až na dalším projektu... :wink:


Tak jsem se nechal inspirovat a pořídil jsem si bazarovou starťáckou rosničku od Tilliga. Kupodivu i bez střední nápravy vypadá docela věrohodně a hlavně - jezdí na tom vražedném poloměru dobře. (A navíc jsem zjistil, že se dají sehnat leptané doplňky na kastli, tak možná... někdy... až budu velkej... až nebudu mít obě ruce levý... nebo v příštím životě... :lol:)

Takže aby byla info kompletní, mohl bys prosím ještě upřesnit, kterou že verzi BR81 to provozuješ?

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: sob 17 čer, 2017 10:03 am
od hopeter
BR81 start Tillig 02219 ( tenkrát za 1235 Kč :wink: ) a dekodér Kuehn045P. Mám poloměry R250 flexi Tillig. Na těch tvých R170 už to asi neprojde. Bohužel momentálně nemám doma žádnou volnou flexi kterou bych znásilnil na R170 a zkusil to...

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

PříspěvekNapsal: sob 17 čer, 2017 11:40 am
od hank
hopeter píše:BR81 start Tillig 02219 ( tenkrát za 1235 Kč :wink: ) a dekodér Kuehn045P.... Na těch tvých R170 už to asi neprojde.


Děkuji :wink:

Aha, takže ta má sice 4 nápravy, ale zjednodušený rozvod.