Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod Trainmaniak » úte 20 čer, 2017 5:28 am

Přesně tak, Hanku, rozvod je "ošizený".

21279.jpg
21279.jpg (35.65 KiB) Zobrazeno 5414 krát
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod Zlámalík » čtv 01 úno, 2018 9:24 pm

Taky jsem uvažoval o pidikolejišti: 90 x 55 cm, poloměry 160 mm z Kuehnovy flexky,
Námět - vojenský prostor (synek si lepil tanky a potřebovat je uplatnit). Zatím na to nedošlo, ale kdybyste se někdo chtěli inspirovat...

Vojenský prostor návrh_(c) Zlámalík.jpg

Vojenský prostor koleje_(c) Zlámalík.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod hank » ned 17 črc, 2022 10:35 am

Oživuji toto vlákno, abych sem dodal výsledky dnešního zkoušení. Od doby, kdy jsem se tématu věnoval naposledy, mi přibyla v TT nějaká hnací vozidla, tak jsem znásilnil kühnovskou flexu do poloměru r=180 mm a vyzkoušel je. Zatím jen sólo, kombinací vozů a spřáhel mám doma moc, tak zas někdy příště.

Obloukem o uvedeném poloměru mi spolehlivě projížděly:
pára - BR 80 ROCO, BR 89 (ex T8) Beckmann, BR 89.2 Technomodell/PMT, BR 81 Tillig - ta už je na hraně a jízdní odpory úřadují, ale nevykolejuje se; doplněno: spolehlivě projíždí i 335.1 ČSD (ex T 9.3) JATT a 365.4 ČSD (ex BR 64) Schirmer - k tomu jenom dodám, že když jsem je obě před lety zkoušel na r=170 mm, tak neprojela ani jedna, takže mezi 170 a 180 mm evidentně vede ta hranice sjízdnosti;
diesel - Köf II Arnold, V 15 PIKO, T 211.0 neznámého českého malosériového výrobce, Kaluga PIKO, T 334.0 všech provedení (tzn. nejen se zjednodušeným pojezdem bez střední nápravy) od Zeuke až po Tillig, V 36 BTTB/Tillig - na hraně, ale při opatrné jízdě projede, T 435.0 Tillig, 742 Tillig, V 60 DB Kühn, V 60 DR PIKO;
motorové vozy - M 120.4 od českého malovýrobce, M 130.1 KuBer, M 131.1 od českého malovýrobce, M 140.3 Kres, M 152.0 MTB.

Výběr hnacích vozidel pro mikro- a minikolejiště je tedy slušný. Osobně mě příjemně překvapily obě V 60 se spojnicovým pohonem, ale zvlášť ta východoněmecká se 4 nápravami, dále hektor a bangle od Tilliga (to už tu kdysi psal kavka a mohu potvrdit, že to v takovém oblouku ani podvozková lokomotiva vůbec nevypadá blbě) a šukafon od MTB, který má rozvor skoro 7 cm.
Naposledy upravil hank dne ned 17 črc, 2022 12:38 pm, celkově upraveno 3
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod Trainmaniak » ned 17 črc, 2022 11:37 am

Hanku, V 60 DB je Kuehn, pokud myslíš tu 3osou: https://kuehn-digital.de/files/32610.jpg
V 60 od Piko má velké boční vůle dvojkolí, takže se ani nedivím, že projede. :)
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod hank » ned 17 črc, 2022 12:10 pm

Trainmaniak píše:Hanku, V 60 DB je Kuehn, pokud myslíš tu 3osou: https://kuehn-digital.de/files/32610.jpg

Děkuji, opraveno. Ještě že mám originál obal; když jsem to psal, nenapadlo mě podívat se na něj. :oops:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod hank61 » ned 17 črc, 2022 3:35 pm

Kolegové. Zoušel někdo z vás podobné testy v měřítku 1:87, tedy v H0? :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod hank » čtv 18 srp, 2022 3:31 pm

Slíbil jsem nějaké informace o chování TT-čkových vozů v oblouku o poloměru 180 mm. Popravdě řečeno, nemohu zde podat nějaké závazné obecné informace, protože výsledek mého experimentování se dá shrnout do jediné věty: Každej pes jiná ves. Nějaké zobecnění není dost dobře možné, protože i stejné kombinace typů pojezdů a spřáhel se u různých vozidel chovají různě.

Přesto si dovolím nějaké poznatky zde publikovat. Jenom ještě předesílám, že nemám ani zdaleka tak profesionální podmínky a postupy jako kolega Trainmaniak pro své recenze, tak to prosím berte s rezervou. Rád si přečtu vaše doplnění, opravy mých závěrů nebo polemiku s nimi.

1. Zapomeňte na provoz jakýchkoli podvozkových vozů delších než cca 140 mm a 3nápravových vozů. Ypsilony jsem ve svém obozu nikdy neměl a poslední Bai jsem prodal minulý týden, takže vozy této délky jsem ani nemohl vyzkoušet; nicméně ani vozy Balm nebo altenbergy dlouhé cca 155 mm ten oblouk prostě neprojely. Na druhé straně uhláky Eas (přes nárazníky cca 117 mm) jezdily celkem spolehlivě. Co mě velmi příjemně překvapilo, to bylo spolehlivé chování vozu Zsa od Petra Kubíčka (délka přes nárazníky cca 137 mm). Na přetřes samozřejmě může přijít otázka, jaký asi nejdelší vůz ještě nevypadá v takovém oblouku - selsky řečeno - blbě. To ať si posoudí každý sám za sebe. Pro mě je souprava (například) M 131.1 + Zsa vizuálně ještě ve snesitelné toleranci.

2. Z nápravových vozů je hranice max. délky a max. rozvoru dána zhruba vozy typu Donnerbüchse. Bez ohledu na typ a způsob montáže spřáhel se tyto vozy (rozvor cca 67 mm, délka cca 116 mm) pokaždé vykolejily, protože mají pevné uložení náprav, bez ohledu na spřáhla. Ani rejdovnost podvozků Rybák (rozvor cca 78 mm) není zárukou. Mám malosériové rybáky různého původu nejméně ze dvou různých typů stavebnic a každý se chová jinak, nicméně ani jeden spolehlivě. Z továrních vozů asi nejlépe projížděly oblouk r=180 mm jednotné osobní vozy ex Civ 33 nebo 34 od Schirmera (např. Schirmer 50240) s kratším rozvorem (délka cca 108 mm), z malosériových vozů jak který. Přívěsné vozy k M 131.1 (rozvor cca 54 mm, přes nárazníky cca 101 mm) a samozřejmě všechny vozy kratší jezdí bez problémů. Pokud jde o vozy ze stavebnic LPH Jičín a podobných, i při stejné délce a rozvoru se chovaly různě, zase podle typu a montáže spřáhla. Bohužel nemám žádný podvozkový Langenschwalbacher, např. Busch 34104 nebo 34105, který je při délce zhruba stejné jako Civ-33 4nápravový. Podle toho, co zatím vím, by mohly fungovat...

3. Čímž se dostávám k tomu podstatnému. Zdaleka nezáleží jenom na délce a rozvoru. Samozřejmě čím míň, tím líp, ale některé kombinace typů a uložení spřáhel se přece jenom zdají být spolehlivější než jiné.
Bez nároku na úplnost:
- lepší je kinematika než spřáhla na drátkách;
- nicméně když je podvozek rejdovný řádově o desítky stupňů, i spřáhla na drátkách fungují, a to dokonce i když jsou uložena v rámu - u některých bazarových modelů mně neznámého původu jsou podvozky nápravových vozů rejdovné v úhlu i více než 120°, což je ku prospěchu věci;
- spolehlivější jsou spřáhla typu Tillig než očková (stará spřáhla Zeuke ani atypická spřáhla ROCO nemám, takže jsem je vyzkoušet nemohl);
- jízdní vlastnosti jsou extrémně citlivé na dodržení výškové i směrové tolerance uložení spřáhel jakéhokoli typu.

Snad bych měl ještě dodat, že na traťovém úseku dlouhém cca 640 mm, tj. v půlkruhu o poloměru 180 mm s navazujícím úsekem přímé dlouhým cca 320 mm, jsem pro zkoušení používal lokomotivu V 15 PIKO a motoráky M 131.1 (malosérie) a 810 (MTB), první dvě vozidla s nenormovanou montáží spřáhel, V 15 má na jednom konci očkové spřáhlo a na druhém Tillig, M 131 očková spřáhla, 810 spřáhla Tillig. Nejdelší zkoušená souprava byla hnací vozidlo + 2 nápravové vozy, 2 podvozkové vozy nebo 1+1 se mi tím obloukem nepodařilo provézt ani jednou. Totéž platí pro soupravu M 131.1+BDlm+M 131.1. Všechny kombinace jsem vyzkoušel jako tažené i sunuté, ale soupravě s postrkem se můj oblouk nelíbil nikdy... (Sám sobě ukládám, že někdy ještě vyzkouším různé vozy se všemi svými rosničkami T 334.0, protože mají různá spřáhla, včetně jedné samo-domo úpravy jejich uložení.)

Jo a ještě jednu věc: Některé modely - např. osobní vozy ze stavebnic LPH nebo podvozkové cisterny Tillig - v oblouku r=180 mm zasahují stupačkami do průjezdného profilu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod Jan+Bjoern » čtv 18 srp, 2022 5:09 pm

Jo a ještě jednu věc: Některé modely - např. osobní vozy ze stavebnic LPH nebo podvozkové cisterny Tillig - v oblouku r=180 mm zasahují stupačkami do průjezdného profilu.

V oblouku plati jiny prujezdny profil nez v prime. Cim mensi polomer oblouku, tim sirsi je prujezdny profil. Matematika nedovoluje aby model v oblouku prekracoval prujezdny profil (pokud jej neprekracuje na prime trati a pokud neprekracuje maximalni delku vozidla, pro kterou bylo kolejiste postaveno) http://www.parostroj.net/modely/nem/nem_102.htm
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod hank » čtv 18 srp, 2022 5:21 pm

Jan+Bjoern píše:...


S tak extrémními poloměry oblouků jistě nepočítali tvůrci normy ani výrobci vozidel... Nakonec stejně nezbývá než to doladit při stavbě podle konkrétních vozidel.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod Jan+Bjoern » čtv 18 srp, 2022 7:18 pm

hank píše:
Jan+Bjoern píše:...


S tak extrémními poloměry oblouků jistě nepočítali tvůrci normy ani výrobci vozidel... Nakonec stejně nezbývá než to doladit při stavbě podle konkrétních vozidel.


Je tam vzorecek, ktery funguje i na extremni polomer oblouku. Vozidla je treba do vzorecku dosadit. Normy NEM jsou pro vsechny modelove velikosti a u tech vetsich se extremni polomery vyskytovaly a vyskytuji mnohem casteji nez v TT. Vzpomente si treba na stare vlacky Merkur.
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 131
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Pidikolejiště v TT - extrémní poloměry oblouků

Příspěvekod JBr » pát 19 srp, 2022 8:47 am

Večer mi to nedalo a zkusil jsem na průjezd R180 znásilnit MTB zamračenou a jedny patra od Kuehna. Světe div se, jede to a ani to moc neprotestuje. Ale pohled je na to smutný, jak když zatáčí kamion s návěsem. Samotná zamračená jede v pohodě, ale přecejen už je to delší lokomotiva, tak je to tělo mimo oblouk znát.

Jinak historicky jsem tak před 12 lety zkoušel 810, M131, T211 a 704 na oválku, který se vešel na plochu A4, takže poloměr od oka kolem R80. Všechno jezdilo v pohodě, ale samozřejmě nic z toho nebylo tovární vozidlo, všechno to byly pojezdy Pleticha nebo Vilinger. Pojezd M131 (odlitek kastle na něm byl jen položený) mám i na videu -- https://photos.app.goo.gl/mm5MrKnV6iR7Zqk27
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků