od hank » čtv 18 srp, 2022 3:31 pm
Slíbil jsem nějaké informace o chování TT-čkových vozů v oblouku o poloměru 180 mm. Popravdě řečeno, nemohu zde podat nějaké závazné obecné informace, protože výsledek mého experimentování se dá shrnout do jediné věty: Každej pes jiná ves. Nějaké zobecnění není dost dobře možné, protože i stejné kombinace typů pojezdů a spřáhel se u různých vozidel chovají různě.
Přesto si dovolím nějaké poznatky zde publikovat. Jenom ještě předesílám, že nemám ani zdaleka tak profesionální podmínky a postupy jako kolega Trainmaniak pro své recenze, tak to prosím berte s rezervou. Rád si přečtu vaše doplnění, opravy mých závěrů nebo polemiku s nimi.
1. Zapomeňte na provoz jakýchkoli podvozkových vozů delších než cca 140 mm a 3nápravových vozů. Ypsilony jsem ve svém obozu nikdy neměl a poslední Bai jsem prodal minulý týden, takže vozy této délky jsem ani nemohl vyzkoušet; nicméně ani vozy Balm nebo altenbergy dlouhé cca 155 mm ten oblouk prostě neprojely. Na druhé straně uhláky Eas (přes nárazníky cca 117 mm) jezdily celkem spolehlivě. Co mě velmi příjemně překvapilo, to bylo spolehlivé chování vozu Zsa od Petra Kubíčka (délka přes nárazníky cca 137 mm). Na přetřes samozřejmě může přijít otázka, jaký asi nejdelší vůz ještě nevypadá v takovém oblouku - selsky řečeno - blbě. To ať si posoudí každý sám za sebe. Pro mě je souprava (například) M 131.1 + Zsa vizuálně ještě ve snesitelné toleranci.
2. Z nápravových vozů je hranice max. délky a max. rozvoru dána zhruba vozy typu Donnerbüchse. Bez ohledu na typ a způsob montáže spřáhel se tyto vozy (rozvor cca 67 mm, délka cca 116 mm) pokaždé vykolejily, protože mají pevné uložení náprav, bez ohledu na spřáhla. Ani rejdovnost podvozků Rybák (rozvor cca 78 mm) není zárukou. Mám malosériové rybáky různého původu nejméně ze dvou různých typů stavebnic a každý se chová jinak, nicméně ani jeden spolehlivě. Z továrních vozů asi nejlépe projížděly oblouk r=180 mm jednotné osobní vozy ex Civ 33 nebo 34 od Schirmera (např. Schirmer 50240) s kratším rozvorem (délka cca 108 mm), z malosériových vozů jak který. Přívěsné vozy k M 131.1 (rozvor cca 54 mm, přes nárazníky cca 101 mm) a samozřejmě všechny vozy kratší jezdí bez problémů. Pokud jde o vozy ze stavebnic LPH Jičín a podobných, i při stejné délce a rozvoru se chovaly různě, zase podle typu a montáže spřáhla. Bohužel nemám žádný podvozkový Langenschwalbacher, např. Busch 34104 nebo 34105, který je při délce zhruba stejné jako Civ-33 4nápravový. Podle toho, co zatím vím, by mohly fungovat...
3. Čímž se dostávám k tomu podstatnému. Zdaleka nezáleží jenom na délce a rozvoru. Samozřejmě čím míň, tím líp, ale některé kombinace typů a uložení spřáhel se přece jenom zdají být spolehlivější než jiné.
Bez nároku na úplnost:
- lepší je kinematika než spřáhla na drátkách;
- nicméně když je podvozek rejdovný řádově o desítky stupňů, i spřáhla na drátkách fungují, a to dokonce i když jsou uložena v rámu - u některých bazarových modelů mně neznámého původu jsou podvozky nápravových vozů rejdovné v úhlu i více než 120°, což je ku prospěchu věci;
- spolehlivější jsou spřáhla typu Tillig než očková (stará spřáhla Zeuke ani atypická spřáhla ROCO nemám, takže jsem je vyzkoušet nemohl);
- jízdní vlastnosti jsou extrémně citlivé na dodržení výškové i směrové tolerance uložení spřáhel jakéhokoli typu.
Snad bych měl ještě dodat, že na traťovém úseku dlouhém cca 640 mm, tj. v půlkruhu o poloměru 180 mm s navazujícím úsekem přímé dlouhým cca 320 mm, jsem pro zkoušení používal lokomotivu V 15 PIKO a motoráky M 131.1 (malosérie) a 810 (MTB), první dvě vozidla s nenormovanou montáží spřáhel, V 15 má na jednom konci očkové spřáhlo a na druhém Tillig, M 131 očková spřáhla, 810 spřáhla Tillig. Nejdelší zkoušená souprava byla hnací vozidlo + 2 nápravové vozy, 2 podvozkové vozy nebo 1+1 se mi tím obloukem nepodařilo provézt ani jednou. Totéž platí pro soupravu M 131.1+BDlm+M 131.1. Všechny kombinace jsem vyzkoušel jako tažené i sunuté, ale soupravě s postrkem se můj oblouk nelíbil nikdy... (Sám sobě ukládám, že někdy ještě vyzkouším různé vozy se všemi svými rosničkami T 334.0, protože mají různá spřáhla, včetně jedné samo-domo úpravy jejich uložení.)
Jo a ještě jednu věc: Některé modely - např. osobní vozy ze stavebnic LPH nebo podvozkové cisterny Tillig - v oblouku r=180 mm zasahují stupačkami do průjezdného profilu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.