BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod lisacik » sob 04 úno, 2017 8:56 am

Este ma napadla jedna otazka ohladne T3.
Aky by mal byt pojazd tejto masinky. V katalogu a aj na strankach Tilliga je https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-04244.html? je zial pojazd cerveny. Dolu na stranke je este Muster https://www.tillig.com/dateien/Produkte/TTModellbahnen/Lokomotiven/Dampflokomotiven/Muster%20T3a.JPG
Nechce sa mi verit, ze by cez vojnu (ked z dovodu maskovania) masinky mali cervene pojazdy. Cierny pojazd by bol podla mna lepsi. Polska varianta T3 pod karalogovym cislom 04243 cierny ram mat bude.
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-04243.html?

Aky je vas nazor na farbu pojazdu???
Lisko
Přílohy
04244-Deko.jpg
lisacik
 
Příspěvky: 259
Registrován: stř 13 říj, 2010 8:29 pm

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod Radek Strnad » sob 04 úno, 2017 11:24 am

Německé mašiny měly za války pojezdy a dvojkolí červené. Vlastně to měly i po válce.Bylo to údajně z důvodu rychlejší identifikace defektů/lomů/prasklin atd, které byly na červeném povrchu lépe rozeznatelné. Černé pojezdy dostávaly u ČSD kořistní mašiny zpravidla po dílnách. Takže v roce 1945 byly patrně všechny kořistní mašiny(předpokládám i T3) s červeným pojezdem a koly a postupně, jak se dostávaly do oprav(pokud se tam dostaly) se měnila i barva pojezdu na černou a u dvojkolí to byla někdy červená někdy černá( někde jsem četl, že tendrovky vždy černé...???). Pokud by se tedy tato jediná T3 dostala do dílen na vyvazovací opravu, tak by mohl být spodek nějakou dobu před šrotací černý, ale podle dostupných info. v dílnách nebyla. Takže u tohoto modelu bych se přikláněl spíš k tomu, že červená je dobře. Bohužel v modelech nám výrobci nutí červené pojezdy stále s až neobyčejnou tvrdošíjností, pokud je náhodou někdo, kdo má u nich nějakou autoritu, nezarazí. Vždy nám tam však, za nějakých 10€, plácnou alespoň neodmyslitelný německý zvon, aby ten model byl pak o to dražší.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod Střelec » stř 08 úno, 2017 6:31 am

Nepasovalo by alespoň rámcově na pojezd téhle páry v H0m - http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=15021 - něco od ČSD? Rozměry pojezdu samozřejmě nejspíš nebudou košer, na druhou stranu by to mohlo být i něco s přípojným tendrem...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod hank » stř 08 úno, 2017 8:22 am

Střelec píše:Nepasovalo by alespoň rámcově na pojezd téhle páry v H0m - http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=15021 - něco od ČSD? Rozměry pojezdu samozřejmě nejspíš nebudou košer, na druhou stranu by to mohlo být i něco s přípojným tendrem...


No, tak předloha té mašinky je ze série 99.5701 až 07 ze Spreewaldbahn. Skutečné rozměry pojezdu: Rozvor 2x1100 mm, průměr dvojkolí 900 mm. V H0m je to 25.3/10.3 mm, což v TT odpovídá skutečným hodnotám 2x1518/1236 mm. Především však hnací je 3. náprava, což spolu s výstředníkovým rozvodem silně omezuje výběr předloh ČSD přicházejících v úvahu. S hospodskou tolerancí to jsou tyto - neberu v úvahu asymetrické uspořádání pojezdu u některých:

311.5 FOD
313.5 z původní dodávky pro dráhu Hodonín-Čejč-Zaječí
320.1 BNB

Koncepčně (hnaná 3. náprava, výstředníkový rozvod) by snad ještě odpovídaly 300.4 ČSD (bývalá štégovská), 310.8 FOD, 311.4 dráhy Mělník - Mšeno a prastaré tendrovky komerciálek a ÖLEG, které se ani nedožily ČSD (kkStB 93, 94 a 96 - i když některé z řady 96 sloužily na vlečkách až hluboko do reálného socialismu...), ale ty už fakt mají mrňavá kolečka (R<1 m) a příliš krátký rozvor (< 2.5 m).

Z lokomotiv s přívěsným tendrem trochu odpovídá asi jen 323.0 ČSD (bývalá 49 kkStb, jinak pohrobek Moravské pohraniční dráhy), ale ta má zase vnější rám...

Suma sumárum, nejlépe by se dle mého názoru hodila ta 320.1. Za války se u BMB/ČMD některé zatoulaly i dost daleko od svého původního domova v obvodu výtopny Česká Lípa (až na chrudimské lokálky...) a některé sloužily i na vlečkách (Fuchsova papírna, později SEPAP v České Kamenici, další dva kusy se v cementárně Maloměřice dožily ještě 60. let a hvězd na dýmnicích :mrgreen: ). Skutečný rozvor měly 2x1375 mm a průměr dvojkolí 1180 mm. V TT je to 22.9/9.8 mm.

Tož tak.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod Střelec » stř 08 úno, 2017 4:00 pm

Hanku - díky moc!
Když jsem skouknul, jak který stroj vypadal a porovnal uváděnou délku modelů přes nárazníky (chystaná Br89 má stejnou délku, jako 99.57 v H0m), napadlo mě, že kdyby se na inkriminovaný podvozek H0m naroubovala upravená kastle Br89, mělo by to vzhledově nejblíž k 311.5, i když to proti předloze bude poněkud dlouhé...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod hank » stř 08 úno, 2017 5:12 pm

Tak rozdíl proti realitě bude asi 8% = cca 6 mm, to už záleží na zvážení každého soudruha, jestli je to ještě v rámci toho, čemu říkám hospodská tolerance... :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod Střelec » čtv 09 úno, 2017 4:24 pm

Je to hodně (cca 3/4 metru v reálu), ale 310.0 na podvozku T3 je taky dlouhá a zatím to, vzhledem k nabídce pojezdů, lepší nebude. Při případné úpravě by mohla hrát roli i dostupnost dílů - z 99 by možná šla využít bouda, z T3 kotel s komínem a nástavbami. Pokud by bylo možné bez rizika pokrátit rám, možná by někdo mohl začít dělat sadu z leptů a odlitků. Jaký teploty snese lukoprén? Pokud vydrží nějakých 350 - 400°, dalo by se to lít po částech z olova... Nikde neni psáno, že musim pícku používat jen na munici.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod UncleFardy » pát 10 úno, 2017 9:27 pm

Vracím se k tématu stavby 310.0 v TT-ve stejné době, v jaké postavil své modely maditel, tak vznikly modely i jiných verzí lokomotivy 310.0 na Slovensku a se svolením jejich autora Richarda Andrášika zde přikládám názornou ukázku jeho přístupu nejen k této lokomotivě ale celkově ke ztvárnění modelů II.epochy
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod UncleFardy » pát 10 úno, 2017 9:30 pm

Zde foto
Přílohy
310-0_kkStB_M.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Diskuze - novinky TT 2017

Příspěvekod UncleFardy » pát 10 úno, 2017 9:33 pm

A ještě jedna fotka
Přílohy
310-0_kkStB2_M.jpg
UncleFardy
 
Příspěvky: 488
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Trainmaniak » sob 11 úno, 2017 10:52 am

Foto: Facebook Elriwa
Obrázek
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am


Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Trainmaniak » sob 18 úno, 2017 11:36 am

Foto z Drážďan.

P1040820.JPG

P1040822.JPG
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1463
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Střelec » čtv 23 úno, 2017 5:43 pm

A co tenhle pojezd? http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=15018 Napadá mě 314.3 (rozměrově asi jinde, jako obvykle), ale spíš by na to šel nějakej průmyslovej typ třeba od KND
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod hank » čtv 23 úno, 2017 7:33 pm

Střelec píše:A co tenhle pojezd? http://ttmodelar.eu/index.php?route=pro ... t_id=15018 Napadá mě 314.3 (rozměrově asi jinde, jako obvykle), ale spíš by na to šel nějakej průmyslovej typ třeba od KND


Jenže ono to po přepočtu vychází jako pěkná špagetka: Délka 10,9 m :!: , rozvor 3,4 m, průměr kol 1100 mm, navíc to má šikmo uložený blok válců... A musel by se dopředu přidat běhoun. Rozměrově odpovídající mašiny na pojezdu 1'C - např. štégovácké "husy" 344.0, 1, 3 nebo bývalá ústecko-teplická 344.6 - měly o dost vyšší kola - 1540 resp. 1440 mm.

Pokud jde o ty normálně rozchodné průmyslové lokomotivy, tak celý program kolbeňáckých trojspřežek byl postavený na pojezdech se 3. hnací nápravou... :roll:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků