BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod hank » ned 07 čer, 2020 4:53 pm

Střelec: Našel jsem to tvoje měření, ale výšky os kotle nad kolejí tam nejsou...
O co mi jde: Mašinky z původního přídělu dráhy Mělník - Mšeno, později u kkStB řada 262 a u ČSD 311.4, měly osu kotle asi o 70 cm výš než T3 a cca o 80 cm ve srovnání s 310.0 nebo jinými starorakouskými tříspřežními tendrovkami.
Však se podívej sám:
Příloha 311_4.jpg je dlouhodobě nedostupná.

Až na tu 3. hnací nápravu je její silueta blíž tomu, co ti vyšlo z té kraussky, než obvyklým starorakouským kafemlejnkům.
Akorát že oproti výkresu neměly na komíně typický Rihosekův heligón, ale jiskrojem Ressig.
311_4_bukovno.jpg
311_4_bukovno.jpg (23.4 KiB) Zobrazeno 7139 krát

(Fotka je výřez z pohlednice odtud:
https://fotogen.cz/696df-obec-bukovno)
Je to taky krausska a kdybys měl zájem, možná bych někde našel i lepší výkres se skutečným provedením komína.

Další kraussovské cvalíky podobné siluety měla ferdinandka pro čejčskou lokálku. U kkStB dostaly řadu 564, u ČSD 313.5. Kotel je sice "jenom" 2135 mm nad kolejí, ale pořád je to cca o 40 cm výš ve srovnání s 310.0. Navíc je lokomotiva i o dost delší. Bohužel má zase 3. hnací nápravu a chybí jí ty kastlíky před budkou, ale i ona (taky díky komínu Prüssmann) dělá podobný vizuální dojem jako tvoje freelance kreace.
311_4.jpg

Její lepší výkres ale bohužel nemám.
Jenom ještě dodám, že obě řady lokomotiv sice přešly k ČSD, ale jako atypické (3+3 kusy) byly ve 30. letech všechny zrušeny.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Střelec » ned 07 čer, 2020 6:34 pm

Díky za skvělé informace. U Rokalu by výška nad temenem kolejnice nemohla být uvedená jednoduše proto, že jsem tehdy koupil jen holou kastli Měla to bejt T-3, ale v jakým měřítku, čert ví. Do tejdne bych se na to měl ale dohrabat a změřit to.
Momentálně zápasim s odlitkem 310.0 v H0 (viz příslušné vlákno). V publikaci o řadě 97/310.0 je ale zmínka o strojích 320.1, údajně podobných bavorským strojům té doby. Na fotce to připomíná T-3 od Brawy, ale není na to pořádně vidět.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod hank » ned 07 čer, 2020 7:01 pm

Lokomotivy 320.1 byly dodány České severní dráze od Krausse z Lince i Mnichova jako řada VI pro její lokálky v počtu 11 ks a dvanáctá jezdila na vlečce Fuchsovy papírny v České Kamenici; kkStB je označily jako řadu 362. U ČSD se rozprchly i na jiná místa a ještě u BMB/ČMD jezdily v traťové službě na chrudimských lokálkách. Poslední byly vyřazeny začátkem 50. let.
320_1.jpg

(Kopie výkresu Miloše Kratochvíla je z publikace VYDOL z roku 1999 Kafemlejnek, Arcivévoda a Heligón, ISBN 80-902706-0-3. Je to užitečná sbírka, jsou v ní výkresy lokomotivních řad 300.6, 310.0, 310.1, 310.4, 313.4, 314.2, 314.3, 320.0, 324.3, 400.1, 414.0, 412.2, 421.0 a 422.0, ale už je nesehnatelná.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Polabský » ned 07 čer, 2020 7:25 pm

Hank:
Vážený kolego,
Váš nástin možností využít siluetu Kraussky nemá absolutně chybu.
Jasné je, že puristicky zaměření to neskousnou ale pro vytvoření oddychové scenérie II. epochy naznačujete určitou možnost.
Vidno, že Vaše osobní heslo neustále naplňujete.
Děkuji a zdravím Vás.
Polabský
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod hank » ned 07 čer, 2020 8:46 pm

Polabský: Tolik nezasloužené chvály... Já se snad na stará kolena ještě začnu samým studem červenat. :oops:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Střelec » pon 08 čer, 2020 4:06 am

Hank: Díky!
Na tu 320.1 tady někdo upravoval stejný H0m pojezd a kastli dělal zgruntu novou. Pamatuju si to podle toho poněkud atypickýho komína. Je vidět, že Kraussek tu bylo docela dost. Tak se vkrádá otázka - byla dřív "typická" Krausska, nebo obecná specifikace T-3?
Pro případné další stavebníky - pokud použijete stejný pojezd, dělejte kotel z masivní kovové trubky. Výchozí stroj má kotel řešený jako kovový odlitek, holý pojezd bez zátěže stojí na motoru/zadních kolech.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod hank » pon 08 čer, 2020 6:27 am

Střelec: Já té otázce úplně přesně nerozumím. První lokomotivy řady T3 vyrobila lokomotivka Henschel (jinde se ale jako "Urheber", tj. zřejmě držitel duševního vlastnictví té konstrukce, udává Hanomag) v roce 1882. Nejstarší kraussky u ČSD pocházely taky z r. 1882 (např. právě ta řada 320.1, z těch u nás dochovaných je ale ještě starší průmyslová lokomotiva Adolf - výr. číslo Krauss Mnichov 1004/1882). Otázka je, co bylo dřív: Jestli vývoj lokomotivy později označené jako T3 nebo pruský Musterblatt III-4e, podle něhož byla vyráběna. Asi ten Musterblatt. (Kdybys ho sám hledal, tak III-4e má postupně 4 varianty a poslední T3 se vyráběly podle nového Musterblattu III-4p. Vizuální odlišnosti jsou značné.) Lokomotivka Krauss podle tohoto přehledu https://www.dampflokomotivarchiv.de/ind ... 873&lang=1 dokonce nevyráběla lokomotivy řady T3 pro pruské dráhy vůbec.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Trainmaniak » pát 18 zář, 2020 4:24 am

Vážení kolegové, s dovolením položím dotaz za kamaráda, který zde není registrován. Koupil si loko 312 z poslední várky. Při jízdě na analogu se začne pohybovat cca od 6 V, což je asi standard. Zhruba do napětí 10,5 V jede pořád stejnou, velmi nízkou rychlostí, změna napětí mezi těmito dvěma hodnotami nemá na rychlost vůbec vliv. Při napětí 10,5 V najednou skokově zrychlí a poté v rozmezí 10,5 až 12 V již na změny napětí reaguje. Při zpomalování totéž, ovšem obráceně. Od 12 do 10,5 V pozvolna zpomaluje, při 10,5 V skokově zpomalí a zase jede konstantní neregulovatelnou rychlostí až k napětí těch zhruba 6 V. Pod 6 V nejede, ale to je asi dáno přítomností dekodéru, moje taky pod 5,7 V nereaguje. Zkoušel ji v digitálu a v tom případě prý jezdí perfektně. Je možné, že je to chování při analogovém provozu dáno jen nějakým nastavením v dekodéru? Oba jsme zatvrzelí analogisti, o digi víme prd a vořech, jsme tedy nuceni využíti zkušeností znalejších. :) Chce zjistit dostupná fakta dřív, než se uchýlí k reklamaci. Předem vřelé díky za reakce.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1462
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod hopeter » pát 18 zář, 2020 9:15 am

Mám taky zánovní tuto mašinu. Zkusil jsem ji jen v digitálu a bez problému. V popisu ( ITvlaky ) se píše , že dekodér má stejné funkce jako Uhlenbrock Plux12. Zkus požádat nějakého digitálistu aby se podíval jestli není potřeba něco pro analog přeprogramovat. Bohužel nevím jestli tovární nastavení je pro digitál nebo analog a nebo jestli to dekodér pozná sám. Teď jen spekulace - nevadí dekodéru pulzní napájení ( pokud je použito ) ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Trainmaniak » pát 18 zář, 2020 9:29 am

Dekodér by to asi měl poznat sám. Moje mašina jezdí v analogu bez problémů. V návodu píší, že konkrétně pulzák Tillig tomu nevadí: Mit diesem Decoder kann das Modell aber auch mit Gleichstromtrafos bis 12 V Betriebsspannung (Nennwert) und dem TFi (Art.-Nr. 08131) mit Impulsbreitenregelung auf analogen Anlagen eingesetzt werden. Volný překlad: S tímto dekodérem lze model v analogovém režimu napájet také stejnosměrným transformátorem do provozního napětí 12 V (jmenovitá hodnota) a ovladačem TFi kat. č. 08131 s pulzní regulací.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1462
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Zippich » pát 18 zář, 2020 1:13 pm

U mně tahle mašinka najela první zkušební metry v analogu na Fz1 hned po vybalení z krabice. Plynule a bez problémů. Později přešla zcela bez úprav na digitalizované koleje s napájením Uhlenbrock a zprvu taky bez problémů. Normální jízda, rozjezdy, režim posun, světla. Jenže vždycky po nějaké době ježdění začne trpět mysteriózními výpadky a náhle zastaví. Přitom ale pořád svítí, takže ve sbírání problém nebude. Restart ovládání taky nepomůže. Je potřeba ji nadzvednout a zase položit a pokračuje v jízdě, jako by nic. Mechanický problém? Spíš podezřívám ten dekodér s analogovým přemostěním, že bude asi trpět klasickým neduhem univerzálů, a sice že nebude příliš kvalitní ani na jeden režim. Ale proč to dělá, netuším. Kuchat mašinu kvůli tomu nechci a na reklamaci to taky není moc přesvědčivé. Na TT-Board jsem četl doporučení stroj nejprve zajet 30 minut v každém směru, ale nerad bych ho zajížděl až do úplného šrotu...
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod lisacik » čtv 01 říj, 2020 1:27 pm

Da sa nejak rozozpoznat 312.8500 z poslednej serie od predchadzajucich?
Viem, ze na krabicke je vytlacene „Dec neu“
D
Lisko
lisacik
 
Příspěvky: 259
Registrován: stř 13 říj, 2010 8:29 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod jamik22 » čtv 01 říj, 2020 3:44 pm

pro Zippich :
Nechci šířit poplašnou zprávu.Takhle se chovala moje loko, byla z první serie, pak odešla do věčných lovišť. Jezdila jen na digitálu. Na novou po reklamaci jsem čekal skoro rok. Ta nová je OK, jezdí dobře. Rozlišení, nová má výrazně menší SMD součástky na dekoderu..... Já bych ji reklamoval.
jamik22
 
Příspěvky: 480
Registrován: pát 22 úno, 2008 9:05 pm

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod Střelec » pon 02 lis, 2020 7:32 pm

V nabídce je sada leptů na přestavbu Tilligovy Br89 na 310.0:
https://ttmodelar.eu/index.php?route=pr ... t_id=20820
Tohle je jedna varianta z několika nabízených.

Jinak se omlouvam, že jsem dodnes nezměřil ty výšky os kotlů. TTčko patrně vydoluju ze sklepa až někdy v prosinci. Teď válčim s 310 v H0 (viz stavba lokomotiv) a do toho mi stojí další činnosti (přebíjení patron, lití kulí a trocha plastikové modelařiny.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: BR89, 312.8, 310.0 a podobné

Příspěvekod dudlifuk » pon 02 lis, 2020 11:47 pm

chystany model 314.303 v TT tiez na pojazde Tillig BR89.(3D tlac)
Naposledy upravil dudlifuk dne ned 25 črc, 2021 8:54 am, celkově upraveno 1
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků