Stránka 1 z 13

BR89, 312.8, 310.0 a podobné

PříspěvekNapsal: pát 27 led, 2017 8:54 am
od Radek Strnad
VÝTAH z jiného vlákna - model 312.8500 od Tilligu / r. 2017

Co vidím hned, tak u 312.8500 je tradiční zvon(další do mé sbírky), i když chvilku po válce snad mohl být. Divný je nápis ČSD v kombinaci se lvíčkem. To mi moc pravděpodobné nepřijde. Myslím, že řadové označení by mělo být jen bílé, v červeném poli, ne tabulka. Hektor v ep.III v této kamufláži nevím. Podle mně jim tam nějak chybí pruhy. Pokud takto jezdil, tak až v ep. IV. Česká pošta v ep. III ??????? Asi ne, že. Snad se jen upsali s epochou. U Railjetu a Traxxe mám pocit, že je 1.duben nebo je to nějaká anketa, která má vypovědět, co vše je ještě český modelář schopen unést.

Re: Novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pát 27 led, 2017 10:05 am
od milan ferdián
Trainmaniak píše:Nové katalogy Tillig 2017, H0 i TT: http://ttmodelar.eu/index.php?route=inf ... ews_id=637 Docela mě potěšila 312 ČSD...

312.PNG


Jediný stroj na našem území ex T3.Vyřazena 1947.Milan

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pát 27 led, 2017 10:46 am
od Radek Strnad
To byla Milane jen ta jedna, kterou na krátký čas převzaly ČSD a to je právě předloha modelu. Jinak jich tu zůstalo víc, ale jen na vlečkách(ovšem na kterých.....????). Dodnes je(doufám) zachována ta z cukrovaru v Trnavě.

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pát 27 led, 2017 10:57 am
od hank
Radek Strnad píše: Jinak jich tu zůstalo víc, ale jen na vlečkách(ovšem na kterých.....????).


Taky bych rád věděl. To tvrzení je založeno na jedné větě z Bekova atlasu a od té doby se už málem 50 let pořád dokolečka traduje, aniž by ho někdy někdo řádně dokázal na faktech.

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pát 27 led, 2017 3:25 pm
od Jarda H.
O téhle páře se tady v sekci TT diskutovalo v r.2010, byl tam i odkaz na /dnes už nefun kční web/, který naštěstí funguje "v archívu" :wink:
http://web.archive.org/web/200806242358 ... 31282.html

a z toho odkazu vytahuji :
Lokomotivy DR 89 (T 3) u nás
V po skončení druhé světové války v roce 1945 zůstalo na našem území několik lokomotiv řady DR 89 (T 3), ČSD převzaly jedinou z nich a označily jí řadou 312.8, která byla již jednou použita, ale v roce 1945 již byla tato řada opět volná, lokomotivě bylo přiřazeno inventární číslo 501. Některé lokomotivy DR 89 přešly na vlečkový provoz přímo a lokomotiva 312.801, která byla ve vlečkovém provozu v cukrovaru v Trnavě je vystavená před tamním nádražím. Fotografie lokomotivy je na stránkách http://www.mujweb.cz/www/lokomotivni_depo/index2.html

Vyřazení lokomotivy
Lokomotivu 312.8501 ČSD požívaly při posunu a později při ohřívání vody na vymývání lokomotivních kotlů až do roku 1947 kdy byla vyřazena.

Vlastně jen důkaz přepisování stále stejných informací ...
PS : odkaz na tu fotku lokomotivy v Trnavě funguje přímo v odkazu webarchive, v kopii textu odkaz funkční není !!

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: sob 28 led, 2017 7:27 am
od Trainmaniak
K té BR 89 - jedna stojí v Liberci na nádraží: http://trainmania.rajce.idnes.cz/Zitavs ... 16/#47.jpg Nevím, je-li to přesně ona, nějaké rozdílnosti tam jsou. Na následující fotce je pak detail cedule před mašinou.

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: sob 28 led, 2017 8:27 am
od hank
Adolf je krausska z Mnichova (v.č. 1004/1882), byla dodána rovnou do Čech na vlečku a vždycky sloužila jen na cukrovarských vlečkách (nejdřív Odolena Voda, od r. 1910 Úžice). Takže nejde o stroj T3 KPEV/89.70-75 DR. A taky na první pohled vypadá jinak (i když řada T3 nebyla jednotná), některé odlišné detaily jsou zřejmé na první pohled, třeba hnací 3. náprava (T3 měla hnací druhou), vzhled bloku válců a umístění šoupátek.

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: ned 29 led, 2017 2:32 pm
od hank
Jarda H. píše:
hank píše:
Radek Strnad píše: Jinak jich tu zůstalo víc, ale jen na vlečkách(ovšem na kterých.....????).


Taky bych rád věděl. To tvrzení je založeno na jedné větě z Bekova atlasu a od té doby se už málem 50 let pořád dokolečka traduje, aniž by ho někdy někdo řádně dokázal na faktech.


O téhle páře se tady v sekci TT diskutovalo v r.2010, byl tam i odkaz na /dnes už nefun kční web/, který naštěstí funguje "v archívu" :wink:
http://web.archive.org/web/200806242358 ... 31282.html

a z toho odkazu vytahuji :
Lokomotivy DR 89 (T 3) u nás
V po skončení druhé světové války v roce 1945 zůstalo na našem území několik lokomotiv řady DR 89 (T 3), ČSD převzaly jedinou z nich a označily jí řadou 312.8, která byla již jednou použita, ale v roce 1945 již byla tato řada opět volná, lokomotivě bylo přiřazeno inventární číslo 501. Některé lokomotivy DR 89 přešly na vlečkový provoz přímo a lokomotiva 312.801, která byla ve vlečkovém provozu v cukrovaru v Trnavě je vystavená před tamním nádražím. Fotografie lokomotivy je na stránkách http://www.mujweb.cz/www/lokomotivni_depo/index2.html

Vyřazení lokomotivy
Lokomotivu 312.8501 ČSD požívaly při posunu a později při ohřívání vody na vymývání lokomotivních kotlů až do roku 1947 kdy byla vyřazena.

Vlastně jen důkaz přepisování stále stejných informací ...
PS : odkaz na tu fotku lokomotivy v Trnavě funguje přímo v odkazu webarchive, v kopii textu odkaz funkční není !!


Tady
http://www.k-report.net/discus/messages ... 1485698491
je obšírné a fundované vyjádření Pavla Kuřila k výskytu tzv. "provozu" kořistních lokomotiv DR řady 89.70-75 u ČSD a na čs. vlečkách po r. 1945. Nakonec ani ta trnavská není kořistní...

Nedokážu pochopit tvrdohlavost některých výrobců a prodejců, kteří nám pořád dokolečka vnucují nesmysly, a naivitu kupujících, kteří jim na to stále znovu a znovu skáčou, jen aby měli na kolejišti nebo ve vitríně cokoli s těmi "našimi" písmenky ČSD.

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2017 12:10 pm
od Radek Strnad
Hmmm, zajímavé věci píše pan Kuřil. Škoda, že (alespoň pro mně)ne moc potěšující :mrgreen: . Když ono to zrovna v případě této mašiny často není o tom, že by člověk chtěl jezdit s nesmyslem označeným ČSD, ale v této kategorii malých mašinek nemá prostě jinou volbu. Na trhu nic lepšího prostě není, takže není s čím jezdit a jezdí se tedy alespoň s tím, co se o ČSD jen otřelo. Třeba nějaký výrobce leptů přijde s nějakou 310-tkou nebo 313.4-kou, která půjde na pojezd napasovat a problém bude vyřešen. Stejně to ale zase bude kompromis, protože rozvor náprav se neshoduje, ani průměr dvojkolí ne, ale alespoň Allan Trickův rozvod sedí. Jo to je krásný sen, 310-tka na kolejišti...... :roll:

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2017 2:33 pm
od blekk1
Radek: Stavebnica 310.0 existuje v TT a pasovala na pojazd Jatt BR89. Neviem ale kto ju vyrobil.

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2017 2:41 pm
od Radek Strnad
O stavebničce tedy nevím. Viděl jsem odlitky, ale lept ....?????

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2017 3:13 pm
od hank
Radek Strnad píše:Hmmm, zajímavé věci píše pan Kuřil. Škoda, že (alespoň pro mně)ne moc potěšující :mrgreen: . Když ono to zrovna v případě této mašiny často není o tom, že by člověk chtěl jezdit s nesmyslem označeným ČSD, ale v této kategorii malých mašinek nemá prostě jinou volbu. Na trhu nic lepšího prostě není, takže není s čím jezdit a jezdí se tedy alespoň s tím, co se o ČSD jen otřelo. Třeba nějaký výrobce leptů přijde s nějakou 310-tkou nebo 313.4-kou, která půjde na pojezd napasovat a problém bude vyřešen. Stejně to ale zase bude kompromis, protože rozvor náprav se neshoduje, ani průměr dvojkolí ne, ale alespoň Allan Trickův rozvod sedí. Jo to je krásný sen, 310-tka na kolejišti...... :roll:


Ony ty starorakouské mašinky mají hlavně všechny mrňavá kolečka. A když už se najde mašina s průměrem kol bližším T3, tak zas má Heusingera... (314.3). A když už se najde něco, co má výstředníkový rozvod a rozvor blízko aspoň v rámci hospodské tolerance (314.2), tak to má zas kotoučová kola... Ale obě řady (314.2 i 314.3) kromě posunu v rámci různých záloh a vystřídacích záskoků aspoň občas zajížděly i na trať (314.2 - Humpolec, 314.3 - Moravské Staré Město).

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2017 3:32 pm
od lisacik
Co sa tyka masinky v Trnave.
Minuly rok som si ju vyfotil na jej novom mieste. To nove miesto berte tak, ze uz masinka nestoji sama na kusku kolaji, ale pridali k nej dva vozne Gbqs + Daa-k.
Na chodbe stanice je este na jednom panely fotka tejto masinky zo zaciatku 197x (teraz si nepamatam na presny rok) a tam je masinka s tabulkami, ktore hadam dostala vo vyrobe.
Lisko

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: pon 30 led, 2017 3:59 pm
od jamik22
Stavebnica 310.0 existuje v TT a pasovala na pojazd Jatt BR89. Neviem ale kto ju vyrobil.

fotka modelu ze stránek výrobce:
http://maditel.rajce.idnes.cz/Moje_rucne_vyrobene_modely_-_H0%2C_H0m%2C_TT%2C_N%2C_Z_dalsi/#IMG_20130308_195713.jpg
Vyráběno před pár lety. Podvozek Jatt, vršek je jeden celokovový odlitek. Do budky dekodér, dozadu spřáhlo Peho a s čtyř nebo pětiokeňáky z Peček je to moc pěkná souprava./tedy ne pro puristy :? /
Třeba nový model od Tilliga bude inspirace pro obnovu výroby :)

Re: Diskuze - novinky TT 2017

PříspěvekNapsal: sob 04 úno, 2017 7:28 am
od hank
Na K-reportu se tady
http://www.k-report.net/discus/messages ... 1486164530
objevily nové archivní informace k "provozu" lokomotiv T3 u ČSD. Mj. je tam připomenuta další vlečková - Jung 237/1896 v cukrovaru Kostelec nad Labem, kde díky výměně kotle v r. 1931 vydržela až do konce 60. let. Nicméně i ona, podobně jako ta trnavská, přišla do ČSR normální komerční cestou ve 20. letech, takže nešlo o válečnou kořist.

Takže zatím by se to dalo shrnout tak, že po WWII tu zůstaly jen 89.7408 a 7491, obě ve výtopně Chomutov. Ta druhá dostala označení 312.8500 a v r. 1946 už byla ve výtopně Rakovník. Ta první byla vedena celou dobu jako neprovozní sovětská kořist, nejpozději v r. 1950 přesunuta do deponie a sešrotována v r. 1956. K té rakovnické jsou v archívech dost zmatečné záznamy o její provozuschopnosti, nicméně v červnu 1951 byla sešrotována také, s největší pravděpodobností aniž se kdy podívala na trať, a asi ani u toho topírenského posunu moc práce neodvedla.

Závěr: Z uvedeného se dá usoudit, že ani 312.8500 u ČSD ve skutečném provozu nikdy nebyla.

Pro českého a slovenského modeláře z toho vyplývá, že jestli chce nějak využít model T3 pro realistický modelový provoz, měl by si zvolit verzi kterékoli železniční správy zbavenou všech "výsostných znaků" a nasadit ji do provozu na (nejlépe cukrovarské) vlečce ve II. nebo III. epoše. Zvlášť všelijaké variace na ten Kostelec nad Labem se nabízejí, protože a) je v dostupné literatuře dobře zdokumentován, b) vlečka a veřejná dráha na sebe zajímavým způsobem fyzicky i časově/vývojově navazovaly, c) Jungovka à la T3 tam vydržela až do r. 1969 a byla poslední provozuschopnou párou v cukrovaru, d) ani ostatní vozidla na lokálce a v cukrovaru nejsou bez zajímavosti (viz "štégovská" těžká tendrovka 403.3 jako záloha na vlečce nebo poválečný provoz ve strojové stanici ČSD Brandýs nad Labem), e) přechod vlečkových lokomotiv na ČSD byl povolen, f) od roku 1966 sloužila v Kostelci zelená rosnička T 334.0717 :!: , která se dožila dokonce roku 2001, takže v letech 1966-69 se na vlečce i v přípojné stanici mohly v provozu běžně potkávat.

A více viz článek Radima Šnábla ze seriálu Hořký osud sladké výroby ve Světě železnice 2008/4(28).