Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod tcdm1972 » pát 14 úno, 2020 7:18 am

Zdravim,
vcera jsem si projel novy model kocoura od Tilligu bez kastle, a v plne rychlosti byly videt jiskry u motoru. Jedna se o normalni jev? Mohou to byt jen uhliky ktere se casem opotrebuji? Trochu me to prekvapilo.....proto se ptam.

Diky za odpovedi
tcdm1972
 
Příspěvky: 31
Registrován: pon 02 dub, 2018 7:24 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod Ivan » pát 14 úno, 2020 10:43 am

Nepouštíš tam více jak 12V?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod tcdm1972 » pát 14 úno, 2020 2:21 pm

Zdravím,

loko jsem zkousel jak v analogu, tak s dekoderem v digitalu. V obou pripadech stejne. V analogu jezdim s roco ovladacem (ten modry s cervenym knoflikem ovladani co se dnes peodava za neco malo pres 2 tis.). U digitalu mam z21 start, tam je na vystupu az 18 V, ale to snad ten dekoder usmerni na vyhovujici napeti. Fakt nevim, ze by uhliky ktere se musi nejak opotrebovat? Koukal jsem ze to v digitalu bere mezi 70 az 120 mAmp
tcdm1972
 
Příspěvky: 31
Registrován: pon 02 dub, 2018 7:24 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod MiG » pon 17 úno, 2020 9:58 am

Úďo, ale to je úpa noumáuka...
Prostě je vypínána kontaktem zátěž, která má nezanedbatelnou indukční složku.

Mohou to byt jen uhliky ktere se casem opotrebuji?

Mohou, ale jen v případě zkrácení nebo "zadření", že už je není schopna pružina přitlačovat dostatečnou silou ke kolektoru.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm


Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod prcek » pon 17 úno, 2020 11:05 am

<grammar_nazi>
MiG píše:
přitlačovat dostatečnou silou ke kolektoru.

ke komutátoru
</grammar_nazi>
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod Aleson » pon 17 úno, 2020 11:07 am

Noumáuka to jiskření sice je, ale dnešní "železniční" motory mají často komutátor s kartáčky (či uhlíky) uzavřený pod neprůhledným krytem. Takže "provozní" jiskření není vidět. Je tomu u tohoto modelu jinak ? Pokud ne, co tam tedy jiskří ?
Naposledy upravil Aleson dne pon 17 úno, 2020 11:25 am, celkově upraveno 1
Aleson
 
Příspěvky: 388
Registrován: pát 24 čer, 2011 9:33 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod MiG » pon 17 úno, 2020 11:14 am

prcek píše:<grammar_nazi>
MiG píše:
přitlačovat dostatečnou silou ke kolektoru.

ke komutátoru
</grammar_nazi>

To záleží na tom, kde je grammar...

V silnoproudé elektrotechnice bývá jako kolektor obecně označován systém sběrných kroužků přivádějící nebo odvádějící proud do (nebo z) rotoru elektrického točivého stroje (např. do stejnosměrného elektromotoru nebo z dynama). U elektrických točivých strojů na stejnosměrný proud je kolektor označován termínem komutátor.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod PeTTr123 » pon 17 úno, 2020 4:27 pm

Aleson píše:Noumáuka to jiskření sice je, ale dnešní "železniční" motory mají často komutátor s kartáčky (či uhlíky) uzavřený pod neprůhledným krytem. Takže "provozní" jiskření není vidět. Je tomu u tohoto modelu jinak ? Pokud ne, co tam tedy jiskří ?


Tilligův Kocour má motor s odkrytým komutátorem.



tcdm1972 píše: ....... Koukal jsem ze to v digitalu bere mezi 70 az 120 mAmp


Tohle mě zaujalo, hlavně v souvislosti s nedávnou bouřlivou diskuzí ohledně měření proudu u DCC. Netuším, jakou vypovídací hodnotu mají tyto uvedené hodnoty, ale čistě analogový Kocour Tillig (s analog. propojkou) bere při 12V kolem 60 mA. Mám 4 kusy a všechny jsou na tom podobně.
PeTTr123
 
Příspěvky: 27
Registrován: sob 11 kvě, 2019 7:52 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod tcdm1972 » pon 17 úno, 2020 7:09 pm

Zdravim a dekuji za prispevky, ze kterych ovsem nejsem moc moudry :lol:

Asi bych svuj dotaz zjednodusil: je s masinkou neco v neporadku a mel bych ji reklamovat?

Dekuji vsem za reakce, uz se z toho, jak rika Bohus, potim aj na prdeli :lol:
tcdm1972
 
Příspěvky: 31
Registrován: pon 02 dub, 2018 7:24 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod MiG » pon 17 úno, 2020 7:31 pm

tcdm1972 píše:Asi bych svuj dotaz zjednodusil: je s masinkou neco v neporadku a mel bych ji reklamovat?

To podle popisu nelze rozhodnout.
Jiskra může být v místě, kde lamela komutátoru ztrácí kontakt s uhlíkem, případně kde lamela přichází do kontaktu s uhlíkem,
Ale neměla by být jakoby pod uhlíkem jen na jedné lamele, případně by neměla přecházet přes větší část komutátoru.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod PeTTr123 » pon 17 úno, 2020 8:44 pm

A jinak ta mašinka jede plynule, necuká? Motor se nadměrně nehřeje? Odebíraný proud se nezvětšuje? Pokud by byl na komutátoru nějaký problém, tak se brzy projeví. A pak určitě reklamovat.

Pro ilustraci moje zkušenost s motorkem v Rosničce Tillig - mašinka jezdila plynule, ale postupem času začala jezdit stále pomaleji. A to měla najeto pár hodin (rok stará). Motor se začal hřát, že pálil i přes kastli. Změřil jsem proud - 400mA. A komutátor svítil! Přestože je motorek uzavřený, bylo to vidět nějakou škvírkou. Když jsem provedl rozborku motoru, celý komutátor byl zanesený prachem z uhlíků, který lamely zkratoval. Po vyčištění a složení motor k plné spokojenosti slouží (zatím). Reklamaci jsem nezkoušel, protože jsem se v mašině dost vrtal, předělával jsem sběr proudu z dvojkolí.
PeTTr123
 
Příspěvky: 27
Registrován: sob 11 kvě, 2019 7:52 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod tcdm1972 » úte 18 úno, 2020 10:22 am

Moc dekuji za radu. Masinka jede celkem plynule, neni to ale tak kvalitni jizda jako s motorky mashima ktere v Tilligu byvaly. Dnes tam uz davaj asi nejakou Cinu....no co se da delat. Budu zajizdet na ovalu a sledovat. Moc vsem dekuji za cas a namahu a preji pozitek z tohoto konicku :)
tcdm1972
 
Příspěvky: 31
Registrován: pon 02 dub, 2018 7:24 pm

Kocour tillig tt

Příspěvekod TT lok » úte 16 čer, 2020 6:35 pm

Čau, projevil se u někoho problém s kocourem od tilliga. Když jsem ho fungl nového vybalil, tak jsem ho ani nemohl zajet. Hned od začátku jezdíl s výpadkama až mi nejel vůbec a to na profilovém kolejivu. Proto jsem ho vyčistil a příhnul sběr proudu u kol. Následně jezdí naprosto v pořádku. Tak deset minut :lol: :lol: . Poté se celé akce s opakuje.
Nevíte co s tím? Je to na celkové rozebrání?
Díky
TT lok
 
Příspěvky: 9
Registrován: sob 08 čer, 2019 1:22 pm

Re: Motorová lokomotiva T466.2/742 v TT od Tillig

Příspěvekod Rocky_MK » ned 25 říj, 2020 6:00 pm

Ahoj,
znáte někdo reálný minimální poloměr (ne obligátní doporučený R310) pro kocoura Tillig? Mám na minikolejišti R250, zvládne to?
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků