Stránka 1 z 3

Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: pát 02 pro, 2016 9:43 am
od Rádio Jerevan
Zdravím,
pří pročítání různých diskuzních vláken, kde bylo zmíněno použití kolejiva BTTB pro stavbu kolejiště, jsem se setkal většinou s názory, že využívat staré BTTB kolejivo je zbytečné, že se jedná sice o nějaké ušetření peněz, ale zato přibude práce s čištěním kolejí. U-profil se samozřejmě nemůže měřit s moderním prodilovým kolejivem Tillig, přesto bych řekl, že by se BTTB kolejivo nemuselo tak zatracovat. Jelikož nechci obětovat mnoho peněz na nové koleje, vyvstala ve mně otázka, zda není možné staré plechové koleje zrenovovat, aby mohly být využity třeba ve skrytém nádraží (co oči nevidí, to srdce nebolí), zde však není možnost neustále koleje čistit pro bezproblémový provoz. Nabízí se renovace chemickou cestou, avšak potřebuji znát, co je vlastně onen plech zač. Slyšel jsem, že se jedná o pocínovaný železný plech, jinde četl, že na povrchu je vrstva hliníku, podle někoho jsou kolejnice chromované. Ví někdo (nebo aspoň tuší) z čeho jsou kolejnice vyrobeny? Je to plech s povrchovou úpravou nebo jde o slitinu? Používaly fy Zeuke a BTTB stejné materiály? Budu vděčný za jakoukoli odpověď k tomuto tématu.
Když jsem přes 40 let staré koleje vytáhl z krabice a pospojoval, nedalo se vůbec jezdit, to se změnilo, když jsem je přejel čisticí gumou NOCH. Na někdejším kolejišti (spíše vlakodromu) bylo nutné před každým poježděním přejet kolejnice brusnou houbou, i tak to jezdilo velice špatně. Mým cílem je právě zjistit, jak odstranit problém rychlé oxidace kolejnic a časté čištění.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: pát 02 pro, 2016 6:55 pm
od Polabský
Vážený kolego,
odpověděl jste si de facto sám.
Vámi zmíněné kolejivo je obdobně jako kolejivo H0 Piko, vyráběné před mnoha lety z hlubokotažného železného (správněněji ocelového) plechu s povrchovou úpravou zpravidla niklováním, případně někdy i pouhým cínováním, nikoliv však hliníkováním. Ve chvíli kdy tuto vrstvičku opotřebíte, jste v ....! Neexistuje žádná snadná technologie, která by dokázala vrstvu obnovit. No a běžné "železo" neudržíte v požadované kvalitě.
Zvláště osazení do skrytých prostor je značně rizikové. Proto výsledně vychází laciněji použití nových slitinových kolejí.
Hezký den.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 12:25 pm
od j p
Technologie obnovy existuje, vzdyt ji sam zminujete - niklovani. Ale vzhledem k pracnosti rozebirani koleji a nejistemu vysledku bych doporucil vykaslat se na to a pouzit kolejivo profilove. Pred casem to jeden kolega shanel pres k-report. Poslal jsem mu toho balik zadarmo (vcetne vyhyybek) a on se potom ozval, ze se mu to cistit nechce a ze nezbyva nez vsechno vyhodit.
Zajimave je, ze uplne to nejstarsi kolejivo z TT-ckoveho praveku (z 50. let) je v tomto ohledu stale pouzitelne (to ma ovsem kolejnice z mosazneho profilu). Ma ovsem jine neduhy: puvodni prazcova pole jiz zdaleka neodpovidaji dnesnim pozadavkum a i v dobe vyroby byla urcena k zasterkovani.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 12:54 pm
od belgarat
Videno z jineho uhlu: kolejnice jsou "nic" - spise se zamyslete nad tim, zda chcete pouzit stare BTTB vyhybky. Jestli SKUTECNE stoji uspora materialu za potencialni problemy (nerovnosti, blbe dolehani plisku, ...). Vyhybky jsou (v porovnani s cenou zbytku kolejiste) jedina _vyznamna_ uspora ktera se da z BTTB kolejiva ziskat. Samotne koleje tvarovane z flexikoleji a prazcovych pasu jsou "relativne" lacine. Rekl bych srovnatelne s cenou prace renovace BTTB koleji :)

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 1:36 pm
od hopeter
Kdo chce stavět kolejiště z plecháčů tak je nejkulantněji řečeno snílek... Kdo takovou blbost někomu poradí tak je diverzant... :wink:

Pokud chci ušetřit na kolejivu tak využiju startset , sestavím si koleje z polotovarů nebo nakoupím v nějaké akci.

S plecháčema je to většinou stejný scénář. Vypadají hezky lesklé , potom se na nich chvilku jezdí tam už začíná mizet mikrovrstva pokovení , následuje vyčištění brusnou gumou která sebere zbytek povlaku a potom už jen nekonečné přelešťování koroze základního materiálu. K tomu se přidá koroze spojek a dosedacích míst jazyků výhybek což způsobí zastavování vlaků bez ohledu na čistotu kolejí. Dále to pokračuje nabídkou kolejiště na aukru či modelbazaru nebo kompletní přestavbou na nové kolejivo... :)

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 3:53 pm
od JendaTT
Z vlastní zkušenosti - pokud nejsou BTTB výhybek desítky, tak staré BTTB kolejivo prostě zahodit (nebo prodat na aukru). Ať budeš dělat cokoliv, pořád bude staré kolejivo horší a horší. Jak už tady padlo, pořád budeš řešit, proč loko zastavují. Za ty starosti to nestojí.

Nové kolejivo zkusit sehnat v akcích nebo se občas objevuje i na aukru. Dlouhé úseky si klidně nadělej z prutů a pražců, z flexi kolejí. Krátké pak z hotových kolejí, stejně jako použij nové výhybky. Sice to bude na začátku vypadat, že to je mnohem dražší než BTTB kolejivo, ale jednou za čas to očistíš a bude klid. Žádné starosti a budeš si užívat jízdy.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 4:20 pm
od Radek Strnad
Souhlasím a podepisuju v plném rozsahu. S kolejemi BTTB nelze v dnešní době nic dělat a ani ušetřit a ve skryťáku už ani omylem. Dokud to jde(tj. existují tací, kteří jsou ochotni to koupit) dát na Aukro. To je tak to nejlepší, co se s tím dá dělat.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 7:28 pm
od boy.rough
Tak Vám chlapci děkuji. Otevřeli jste mi oči. Hned zítra své kolejiště odvezu do sběrnýho dvora, nebo ho zapálím, aby se s těmi nesjízdnými kolejemi už nikdo nemohl trápit. Udělám si vitrínku a mašinky dám do vitrínky. A nebo je odvezu taky, vždyť je to BTTB. Stejně už dávno se cítím tady mezi Vámi méněcenně, a možná právě pro to kolejivo od BTTB.
Mějte se tedy pěkně ať Vám to tedy jezdí.
Olda Patla

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 8:24 pm
od Sandy
Hele, vy modelářští puristi a majitelé zlatých claimů. Rozdíl mezi jednou plechovou výhybkou, kterou mám v krabici a novou profilovou je, bratru, osm stovek! I na malém kolejišti jich potřebuji tak šest. To je skoro pět "litrů". Pro spoustu kolegů je to zásadní rozdíl. Plech je, samozřejmě, výrazně nemodelový. Ale když mi to nevadí....
Ještě před několika lety bych tady tvrdil, že "plech nikdy". Mám osmnáct let staré "cvičné" kolejiště. Na začátku bylo celé "plechové". Dost jsem se s tím natrápil a postupně vyměnil za profilové. Pokud se bude realizovat výroba "Zhlavíků", tak bude obměna dokončena. Za ta léta jsem ale leccos vychytal a pokud jde o jízdní vlastnosti, tak mezi plechem a profilem nevidím dramatický rozdíl. A to jedu čtvrtým rokem na digitálu. Mám H0 a jediný problém je angličan.
Moje finanční situace je poměrně komfortní, takže kdybych začínal, tak bych do plechu nešel. Ale pokud má někdo hlouběji do kapsy a má plnou krabici "plechu", tak proč ne. Ale musí počítat s tím, že to bude spousta práce. Je třeba vybrat kolejivo bez viditelné koroze. Pokud nemám přístup k profesionálnímu galvanování, tak je pokus o poniklování v domácích podmínkách cesta do slepé uličky. O tom, jak postupovat při stavbě je tu spousta příspěvků. Obecně: co jde, spojit natvrdo (letováním), při letování plechu nepoužívat žádné kapaliny. Při čištění používat jen "měkkou" chemii - isopropylalkohol, Kontaktol apod. I použití originální čistící gumy je na hraně.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 8:31 pm
od daffyn
Vubec se nemusis citit menecene ,ja mam taky koleje bttb i stare vlacky . Postavil jsem synovi vlackodrom ze starych vycistenych koleji a zatim to jezdi v pohode. Je pravda ze uvidime casem co to udela. Ted zacinam delat elektriku a pomalu krajinu. Nehodlam do toho investovat tisice korun. Spis je to tak ze pouzivam stare veci po me ktere sem nasel na pude a rekonstruoval.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: sob 03 pro, 2016 9:38 pm
od belgarat
Panove BTTB, necertete se. Nikdo nerika, ze BTTB kolejivo _nejde_ pouzit. Jsou s nim (snad resitelne) problemy vetsi nez s profilovym. Kazdy si musi rozhodnout co mu stoji za usetrene (a lepe uzite jinde) finance a co uz ne.
Mimochodem - ta narocnost vyhybek neni tak dramaticka jak tu zaznelo: stavebnice TT stoji 220-250Kc; prestavnik se da pouzit ten z novejsich BTTB

Zrovna dnes jsem tu mel na navsteve kolegu, se synem postavili kolejiste z BTTB materialu, hnaci vozidla novodoba, vagony stare, analog. Cilem je jednoduche hrackove kolejiste s minimalni krajinou - vzhled nehraje roli, hlavne ze se to hybe. A jsou (oba) spokojeni. Ja tu mam zarodek z "modeloveho" kolejiva, digital. Ac je kolega peclivka, rikal ze nedokazal s BTTB docilit ani zdaleka takovou rovinnost (vyskovou) koleji (o vyhybkach jsme se nebavili). Muze to vadit, a nemusi - zalezi na vozovem parku. Ja mam rozsahly skrytak, provozni problemy by mi _vadily_. U nej je prakticky vse odkryte, drcnout prstem neni problem.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: úte 06 pro, 2016 10:42 pm
od Gulda
Plechový koleje, BTTB mašiny, dřevěná miska místo talíře a doma vyřezávaný příbor, potom bitva u Chlumce. Super.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: stř 07 pro, 2016 6:50 am
od Jiřik
Hmm... A co stebou dělá když vidíš na ulici jet někoho s veteránem? Doporučuji ti vážně uvažovat nad návštěvou psychiatra... Představ si, že jsou i lidé, kteří díky bohu mají rádi staré věci.
Jiřik.

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: stř 07 pro, 2016 7:09 am
od hank61
Jen moje zkušenost. Když jsem před pár lety začínal s eNkem, tak jsem snaze ušetřit, nakoupil několik starých lokomotiv BTTB a Arnold. Po krátkém čase jsem byl rád, ze se mi tyto podařilo, byť se ztrátou rozprodat. A to jsem mel kvalitni kolejivo od Peco. Asi je to každého věc z čeho hodlá kolejiště postavit a s čím na něm jezdit. Jen je pravděpodobné, že použitím starého kolejiva a vozidel, nemusi být zcela naplněno ono vytoužené očekávání dobrého výsledku a radosti z hotového díla :wink:

Re: Renovace kolejiva BTTB

PříspěvekNapsal: stř 07 pro, 2016 7:21 am
od Brejla
Jiřik píše:...... Doporučuji ti vážně uvažovat nad návštěvou psychiatra...


Tak ty běž se svým názorem rovnou k patologovi a tebou doporučovaný materiál použij na vyplnění volného prostoru v truhle. :lol:

Proti veteránům nic nemám, lidi, kteří se kolem nich motají znám a obdivuji je, ale neznám nikoho, kdo veterána používá na každodenní ježdění. Takže kolejivo BTTB na případné podložení modelů ve vitrině dobré, ale na běžné ježdění doopravdy néééé.