jízdní vlastnosti Rosničky

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod D » úte 14 led, 2014 6:36 pm

rawen:
Má smysl se zabývat jakýmkoliv vylepšením. Ať už ve smyslu powerpacku, změny sběrných plíšků nebo aspoň jejich nějakého seřízení a určitě vyčištění. Na minulém provozním setkání jsme měli 4 rosničky a zhruba jedna měla jízdní vlastnosti uspokojivé.

Ale zase jsem se naučil rozebírat rosničku až k převodům, abych se k těm plíškům vůbec dostal a aspoň je očistil a napružil. Ne, že by to nějak zvlášť jízdě pomohlo.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod rawen » úte 14 led, 2014 7:38 pm

No přiznám se - v TT nemám žádnou mašinu a Rosničku jsem subjektivně považoval za dobrý start. I z toho důvodu, že skutečně posunovala v mnou vyhlédnuté stanici. Zatím by se dala použít třeba i na pulzní regulaci, k testům sjízdnosti.
Budu muset projít odkazy, nakolik je přestavba na digitál náročná a co dalšího bych případně potřeboval pro provoz. A taky se domluvit v klubu, zda jít tímto směrem.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1699
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Radek Strnad » úte 14 led, 2014 8:26 pm

Dekodér Kuehn N045 to má z druhé strany, alespoň tak je to na plánku. Tzn. že to asi nejsou přívody, je to jen druhá strana plošňáku-asi to tedy nebude propojené. Mrkni na ten návod. Já to nezkoumal, protože mám všude Lenze goldy mini. Jinak digitalizovat Rosničku je to nejmenší. Nové mají patici a staré ji sice nemají, ale dá se použít dekodér s drátky. Největší problém je osvětlení. Buď to vyřešit plošňákem od Kocha nebo si něco sám vyleptat nebo si udělat z mašiny drátovnu. Když přečteš můj souboj na rajčeti a témata o Rosničkách, je to zvládnutelné.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod zderem » stř 15 led, 2014 8:56 pm

Tak jsem se dnes dokopal zakoupit součástky, zbastlit a připojit power pack na Rosničku a mé nadšení nezná mezí! Děkuji ještě jednou Radkovi Strnadovi za trpělivost se mnou a potažmo Houmrovi za tuto geniální vychytávku, která ze skoro nefunkční lokomotivy dělá naprosto plnohodnotnou mašinku. :-) Z.
zderem
 
Příspěvky: 97
Registrován: pát 27 led, 2012 3:03 pm

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Trainmaniak » čtv 13 bře, 2014 8:39 am

Dobré dopoledne. Na http://www.trainmania.info/udelatka.htm ... e_rosnicky je nový článek o úpravě nové Rosničky, aby vůbec jezdila trochu solidně.

uprava_nove_rosnicky.jpg
Nová Rosnička od firmy Tillig
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1462
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Davca » úte 20 kvě, 2014 1:58 pm

Dobrý den pánové,
pokusil jsem si upravit stroj 334 024 (starší provedení, model zakoupen jako nový tuším v roce 2000 či 2001) s pomocí Vámi uvedených informací a rad. Sběrače proudu jsem si ale vyrobil jiné a olůvkový balast přidal jen do prostoru po odstraněných rezistorech pod motorkem. Digitalizace se provedla pomocí dekodéru Kuehn N45. Model již po výměně sběračů jezdil přes výměny podstatně lépe než předtím, ale při nejnižší možné rychlosti občas přeci jen na srdcovkách "umřel" (výměny EW1 s podložím Tillig). Pokusil jsem se tedy také o výrobu Power packu (dále jen "PP") a zde si nejsem jist výsledkem.
Jak je známo, u Rosniček v TT (právě i u starších verzí modelu) je velká nouze o volný prostor a tak jsem vše řešil dvojicí kondenzátorů 100 uF a 220 uF/25 V (možná by se ta stovka dala nahradit druhou kapacitou 220uF) plus dalšími potřebnými součástkami. Při měření celkové hodnoty kapacity bylo zjištěno 317 uF. Zapojení obvodu a připojení k dekodéru je zřejmé na stránce č.22 ... http://kuehn-digital.de/files/N45_de_a.pdf .
Při zkouškách při přejíždění izolovaného úseku bylo zjištěno, že model bez PP zastavil 11 mm za izol.spojkou. S PP to bylo milimetrů dvanáct. Nájezdová rychlost (nastavení ovladače) byla v obou případech shodná. Nevím, příjde mi to jako docela poslabší výsledek vzhledem k vynaložené práci. :) Bude těch 317 uF málo nebo je třeba něco v dekodéru programovat, pochopil jsem vůbec funkci a použití PP s dekodérem správně - má PP za úkol dodat energii na velmi krátkou (dejme tomu 5 mm) jízdu modelu ?

Jde o mou digitální "prvotinu", tak prosím o větší dávku tolerance a předem děkuji za případné rady či tipy.

S pozdravem

David
Davca
 
Příspěvky: 269
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Tomáš » úte 20 kvě, 2014 3:01 pm

Davca píše:Dobrý den pánové,
pokusil jsem si upravit stroj 334 024 (starší provedení, model zakoupen jako nový tuším v roce 2000 či 2001) s pomocí Vámi uvedených informací a rad. Sběrače proudu jsem si ale vyrobil jiné a olůvkový balast přidal jen do prostoru po odstraněných rezistorech pod motorkem. Digitalizace se provedla pomocí dekodéru Kuehn N45. Model již po výměně sběračů jezdil přes výměny podstatně lépe než předtím, ale při nejnižší možné rychlosti občas přeci jen na srdcovkách "umřel" (výměny EW1 s podložím Tillig). Pokusil jsem se tedy také o výrobu Power packu (dále jen "PP") a zde si nejsem jist výsledkem.
Jak je známo, u Rosniček v TT (právě i u starších verzí modelu) je velká nouze o volný prostor a tak jsem vše řešil dvojicí kondenzátorů 100 uF a 220 uF/25 V (možná by se ta stovka dala nahradit druhou kapacitou 220uF) plus dalšími potřebnými součástkami. Při měření celkové hodnoty kapacity bylo zjištěno 317 uF. Zapojení obvodu a připojení k dekodéru je zřejmé na stránce č.22 ... http://kuehn-digital.de/files/N45_de_a.pdf .
Při zkouškách při přejíždění izolovaného úseku bylo zjištěno, že model bez PP zastavil 11 mm za izol.spojkou. S PP to bylo milimetrů dvanáct. Nájezdová rychlost (nastavení ovladače) byla v obou případech shodná. Nevím, příjde mi to jako docela poslabší výsledek vzhledem k vynaložené práci. :) Bude těch 317 uF málo nebo je třeba něco v dekodéru programovat, pochopil jsem vůbec funkci a použití PP s dekodérem správně - má PP za úkol dodat energii na velmi krátkou (dejme tomu 5 mm) jízdu modelu ?

Jde o mou digitální "prvotinu", tak prosím o větší dávku tolerance a předem děkuji za případné rady či tipy.

S pozdravem



David


Ahoj na straně 2 se píše ...." Nutný je power pack 1000mikroF" .... takže 317mikro je asi málo
Naposledy upravil Tomáš dne úte 20 kvě, 2014 6:47 pm, celkově upraveno 1
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Radek Strnad » úte 20 kvě, 2014 6:39 pm

Je to máááálo. Já jsem na novější verzi této mašiny vyzkoušel snad všechno a těch 1000mikro je nutné minimum, vzdledem k vlečené střední nápravě a absenci slušného setrvačníku. Horší je, že kondíky 25V jsou velké. Potřeboval by si 2x470mikro/16V.Což se tam při vybroušení závaží vejde, ale pouze u nové verze s pětipólovým motorem. A musel bys mít ústřednu Lenz nebo nějakou jinou, u které se dá snížit napětí, aby ti to nestřelilo. Tady ti asi bude vadit velký třípólový motor, takže bys musel asi obětovat závaží, ale to je u této mašiny zrovna dost důležitá část.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Davca » úte 20 kvě, 2014 6:47 pm

Zdravím,
a děkuji za reakci. Zrovna jsem to začal ťukat - ano, prostor pro dva kondenzátory 470 uF/25 V či dokonce jeden 1 000 uF/25 V nad starším typem motoru není, takže technickou vymoženost v podobě PP již řešit nebudu. Každý gram váhy stroje je mi holt milejší.

Ještě jednou děkuji.

David
Davca
 
Příspěvky: 269
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Tomáš » úte 20 kvě, 2014 6:55 pm

Tento typ by se tam někde nevlezl?
http://www.gme.cz/elektrolyticke-kondenzatory-smd
Mám v plánu si rosňu taky digitalizovat....
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Davca » úte 20 kvě, 2014 7:06 pm

Ano, špekuloval jsem i nad touto možností http://www.gme.cz/ces-470u-25vit-hit-ezv-f-10x10-5-rm11-4-5-p908-032 (jako na potvoru je ale v Ostravě zrovna nemají :) ), ale těch 10 mm na průměru je už podle všeho příliš. V případě, že by se do budky spolu s dekodérem jeden kousek vešel, druhý již určitě ne a tak by hodnota 470 uF byla stejně pořád málo.

Vlastním start-soupravu ROCO MultiMaus, takže tam asi napětí snižovat nebude možné.

David
Davca
 
Příspěvky: 269
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Radek Strnad » úte 20 kvě, 2014 8:18 pm

Můžeš také zkusit lehce kondík zdeformovat, pokud by ti chybělo něco málo do rozměru. Nebo zkusit zmenšit závaží a to menší zaformovat do sádry a odlít nové z čistého olova. Ta německá slitina je lehká a tím bys to mohl dohnat. Vhodně natvarované kousky olova se dají nacpat i dospodu pojezdu.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Bedlisch » úte 20 kvě, 2014 8:30 pm

Koukám, chodíte kolem GME jak medvěd kolem úlu :D a furt se nemůžete trefit. A právě GME jako téměř jediní v ČR prodávají 470uF/25V ve velikosti 8x12mm: http://www.gme.cz/ce-470u-25v-samw-sd-8 ... o-p123-469
Pravda, já je použil v nové rosně a funguje to spolu s upravenými sběrači velmi obstojně. Už jsem tady odkaz jednou dával, ale pro inspiraci ještě jednou, snad se skalní nebudou zlobit :wink: : https://plus.google.com/photos/11294522 ... -vf8d2Y8AE
Bedlisch
 
Příspěvky: 329
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Davca » úte 20 kvě, 2014 9:02 pm

No jo no, šikovní a zkušení bastlíři mají větší přehled. Díky za tip. :wink:
Jak tak koukám na rozměry, tak průměr a délka je zhruba o jeden milimetr větší než u mnou použitého kondenzátoru 220 uF/25 V, takže dva kusy by se do budky vejít mohly.. No nic, v Ostravě zase nejsou, takže bude třeba provést objednávku. 8)

David
Davca
 
Příspěvky: 269
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

Re: jízdní vlastnosti Rosničky

Příspěvekod Davca » sob 24 kvě, 2014 3:13 pm

Zdravím,
dnes jsem vyměnil kondenzátory za doporučené typy a rozdíl je znát. Tam, kde se při kapacitě 317 uF ujelo milimetrů 12, při kapacitě 932 uF (2 x "štítkový" údaj 470 uF) je to již milimetrů cca.35. Ono, i při kapacitě 564 ("štítkově" 100 uF + 470 uF) byl již dojezd docela solidní a to cca.20 mm. Rezistor 100 Ohmů, dioda 1N4007 (v tomto případě pro dekodér Kuehn N45) i oba kondenzátory 470 uF/25 V se i bez jejich mechanických úprav do budky vejdou a karoserie pěkně "sedí" na rámu. Níže i snímky nově (amatérsky :roll: ) vyrobených sběračů proudu. Kondenzátory natřeny černou matnou barvou. Balast jsem do otvoru pod motorkem neumisťoval kvůli lepšímu chlazení motoru.

S pozdravem

David

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
Davca
 
Příspěvky: 269
Registrován: sob 22 bře, 2014 8:28 pm
Bydliště: Bohumín

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků