Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy)

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Ivan » pát 05 led, 2024 6:50 pm

Krom kocoura, ale ten už tu taky nějaký ten rok je, je to fakt mizerné. Žádná inovace, občas hektor, občas nesmrtelná a zastaralá rosňa. Přesně takhle začíná konec úspěšných firem. Piko jde na to opačně a fandím mu.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1714
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod hank » pát 05 led, 2024 9:05 pm

Ivan píše:Přesně takhle začíná konec úspěšných firem.


Proč? Třeba jenom nestojí o český trh. (O důvodech spekulovat nebudu.) Spousta jiných úspěšných německých výrobců se bez nabídky modelů podle česk(oslovensk)ých vzorů taky obejde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6199
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod TTmili » sob 06 led, 2024 8:52 am

Viděl bych to asi tak jako hank. Tillig rozhodně inovativní je, nebo spíš je nucený se o to snažit. Vlastní elektronika (pravda, ve spolupráci s Uehlenbrockem) , každý rok nový (nebo přepracovaný) vůz i lokomotiva, řekněme až chorobná snaha zaujmout modely pro TT exotických zemí, a mohli bychom pokračovat.
Osobně si myslím, že v rámci výrobního programu Tillig jsme jako československo možnosti vyčerpali, moc možností na nové barevné mutace vyráběného už není (tím neříkám že nejsou), na opakování některých úspěšných sérií postupně dochází (něco by mohlo přijít častěji, nebo obecně už konečně zopakovat) a na od základu nový čistě československý model si asi u Tilliga ještě zase chvilku počkáme, byť není Kocour zrovna horká novinka, tak si myslím že se ještě nestihl zaplatit a hlavně Tillig musí dohnat co slíbil němcům minulé roky.

Sám jsem na letošní novinky zvědavý, ale asi bych neočekával víc než ČSD a ČD variantu ohlášeného patráku se kterými se bude Tillig muset hodně snažit aby předehnal ex Kuehna od Roca.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1689
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod hank » sob 06 led, 2024 2:46 pm

Já být německý tétéčkář, tak bych jako příznivec minikolejišť asi do Tilliga bušil, ať vyrábí v TT více modelů například malých parních lokomotiv ex-Länderbahnen (i v barvách DRG, DR a DB), meziválečných jednotných lok. typu ELNA pro Klein- a Kreisbahnen, k tomu by patřilo i více jiných východoněmeckých šestitisícovek z malodrah znárodněných v r. 1949 (což je samo o sobě téma téměř nevyčerpatelné) a samozřejmě vhodných vozů k tomu všemu. Kdoví, třeba by pak i ve zdejším dolíku přibylo lidí, kteří by modelovali německou realitu. Některé bavorské (6 krátkých slepých tratí směřujících do pohoří Fichtelgebirge), sasko-anhaltské (Altmark) nebo durynské (Laura) lokálky by si ztvárnění jistě zasloužily; a jejich typické krátké soupravy smíšených vlaků jsou pro minikolejiště jako dělané. Kapitola sama pro sebe jsou pak některé "zbytkové" tratě vzniklé přerušením kdysi významných drah po spuštění železné opony na vnitroněmecké hranici: Klein Zecher, Zwinge West, Tettau... Vhodných příkladů jsou desítky a pro většinu z nich chybí vhodná vozidla. (I když v poslední době se situace zlepšila, ale nikoli zásluhou Tilliga; díky za BR 64 a BR 93 nebo za Köf II a V15/V22, ale hodily by se v TT i 98.3, 98.8, ELNA, Köf III, obnova výroby motoráku Kleiner Wettiner a přívěsu k němu pro normální rozchod, modernizace předpotopní konstrukce modelu V 36 obou poválečných německých správ, bavorské 4okeňáky, saské kupáky, vozy typu "all-in-one" suplující tří- nebo čtyřvozové osobní soupravy jako např. BCPwPost4i z durynské malodráhy Laura atd.) Dejme tomu, že se patří poděkovat za pruské T 3, ale výběr předloh (některých i dost početných) je mnohem širší. A možná by se našly i příklady související s českými reáliemi: Třeba peáže DR(G) přes krušnohorský Brandov se saskými trojspřežkami 89.2-3, ke kterým chybí vhodné saské vozy. Atd., pokračovat by se dalo dlouho. Občas něco nabízejí malovýrobci, ale vydat za nákup - například - jediného modelu vozu řady BCPwPost4i 180 éček se mi fakt nechce. (I když by někdo možná řekl, že když ten vůz supluje 4vozovou soupravu, tak je ta cena přiměřená... :roll: Tja, über Geschmack lässt sich nicht streiten, jak říkáme my sudeťáci, čili proti gustu žádný dišputát. :lol: )

Nicméně nechci lézt německým kolegům do zelí, takže se snažím sledovat, co se kde na trhu za kopečky šustne - nepochybuju o tom, že se časem zase objeví něco zajímavého. Koneckonců i oni si občas stěžují na nedostatečný sortiment; jejich hlasům určitě je a i nadále bude u velkých výrobců aspoň občas dopřáno sluchu více než těm našim.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6199
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Novinky TT 2024

Příspěvekod Colonel32 » sob 06 led, 2024 5:17 pm

JuraHT píše:Čtyřdílná patra od Arnolda.
https://d63oxfkn1m8sf.cloudfront.net/65 ... DIE4-GwubU


Nerozmumí této poznámce.
Arnold přece 4dílná patra dávno vyrábí.
Colonel32
 
Příspěvky: 874
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod hank » sob 06 led, 2024 9:14 pm

Přenáším sem z novinkového vlákna dotaz kolegy Colonel32 na chystané zelené altenbergy ČSD od Saxonie.

Jeden německý zdroj (Reiner Preuss) v r. 1985 uvedl, že dva altenbergy v červeném nátěru byly viděny v r. 1956 v soupravě motorového rychlíku Praha - Volary.

Kühnovský set tří červených modelů s nápisy ČSD má písmo žluté a už jenom 2. třídu; rozmístění nápisů je správně podle stavu z r. 1957, číslo odpovídá bohužel asi jenom jedno. Více viz zde
viewtopic.php?f=16&t=11676&start=105#p253040
a v navazujících postech.

Něco k altenbergům se protřepávalo i tady:
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=4112520
a dále pod tím.

Ty zelené modely z katalogu Saxonie budou mít bílé nápisy a 3. třídu, tj. provedení z období do r. 1950. Bohužel nevím, jaká na modelech budou čísla, takže nelze zkontrolovat jejich správnost.

Existuje dále foto lok. 365.023 (snadno rozeznatelné podle komína Kylchap, který nesla od začátku zkoušek s práškovým uhlím) s tendrem 818.03 (který dostala po ukončení těchto zkoušek a zpětné reko na obyčejné uhlí, přičemž Kylchap jí byl ponechán až do zrušení). V této kombinaci jezdila od 1. prosince 1957 v Českých Budějovicích, většinou s rychlíky do Jihlavy. Na té fotce - pořízené údajně ve Strakonicích v r. 1957 - veze soupravu osobního vlaku: Dsd, Bai, 2x altenberg, Bai. Záběr bohužel zachycuje sluneční stranu vlaku, takže na čb snímku lze těžko posoudit barvu vozů, nicméně připadají mi všechny stejné - tzn. zelené? Na druhé straně mají oba altenbergy na střeše komínky, což by svědčilo pro jejich úpravu na nezávislé topení a tudíž i pro červený nátěr přívěsných vozů. Tu fotku už jsem jednou pověsil sem:
viewtopic.php?t=12116&p=282065#p291638
(zdroj: Eisenbahn Journal 10/2004, sbírka Jörg Köhler)

Takže otázka asi zatím (?) zůstane bez definitivní odpovědi. Spekulovat lze o tom, že zelený nátěr s bílými nápisy vozy mohly nést těsně po válce - bílé nápisy nejdéle do r. 1950. Kdy dostaly červený nátěr, to už se teď asi nezjistí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6199
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Radek Strnad » sob 06 led, 2024 10:44 pm

Ivan píše:Krom kocoura, ale ten už tu taky nějaký ten rok je, je to fakt mizerné. Žádná inovace, občas hektor, občas nesmrtelná a zastaralá rosňa. Přesně takhle začíná konec úspěšných firem. Piko jde na to opačně a fandím mu.

Kdyby Tilligovi šly české předlohy tak, jako mu jdou naprosto zbytečné modely exotických žel. správ, tak by to bylo fajn. Už jsem tu kdysi psal, že nechápu proč vynakládá prostředky na Bulharské, Slovinské pošťáky, Turecké, Italské, Jugoslávské aj. ypsilony, které se pak několik let válejí ve výprodeji. Rosňa??? Tak na tu myslím můžeme zapomenout. Ta už se prostě vyrábět nebude. Poslední byla malá série červené s pruhy Schwarza Werke, před dvěma lety a byla nejspíš z posledních zbytků(byla jen na objednávku a do volného prodeje se nedostalo skoro nic - zeleně svítila snad jeden den) a dál nic. Malý tišťák s paticí už dávno nelze objednat jako ND, takže podle mého dokud se nepřepracuje pojezd a nejlépe i forma, tak žádná Rosňa nebude. Oproti jiným firmám v oboru působí Tillig jako těžkopádný moloch, kde vývoj modelu trvá několik let, viz. BR89 a teď už několik let avizovaná BR78, kterou zase musejí přepracovávat. Kuehnovi taky všechno trvalo, ale zase pak hodil do prodeje najednou např. 6 mutací Bastarda nebo před tím Zamračených. To u Roco bude asi těžko. Tam tak jedna za rok. A jak se po bastardech jen zaprášilo. Najbrt byl k mání snad dva týdny, pak zmizely oba červené a limitka se lvem už asi také nikde není. Abych nebyl tak negativní, je fakt, že tolik modelů, jako je v současnosti, jsme v TT ještě před 10-ti lety, neřku-li 20-ti lety neměli.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Ivan » sob 06 led, 2024 11:44 pm

Ad Tillig, nesleduji úplně detailně vše co vydá a je mi jasné, že jsme pro něj okrajová záležitost. Mně se však zdá, že i pro německé modeláře toho nevydává tolik co by mohl (z pohledu novinek). Většina je jen jiné vydání stávajícího. To to Němci opravdu stále kupují, že se jim to vyplatí vyrábět? Nečekám, že bude vydávat každý rok spoustu nových modelů, ale polepšit by se mohl. A nemyslím tím jen české modely. Kocourů se jistě prodalo hodně nejen u nás.

Neumím posoudit, kolik toho celkově prodá tillig a kolik Piko. Nicméně Piko mi přijde, že se snaží využít díry na trhu a asi to smysl má, jinak by např. nevydal plechace chvíli po lamině.
U Kuehna to byly často roky čekání a i tak jsem jim vždy fandil. Uvidíme, jak se toho chopí Roco, ovšem čekat spoustu mutací asi fakt nelze.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1714
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Jan+Bjoern » úte 09 led, 2024 5:22 pm

Radek Strnad píše:
Ivan píše:Krom kocoura, ale ten už tu taky nějaký ten rok je, je to fakt mizerné. Žádná inovace, občas hektor, občas nesmrtelná a zastaralá rosňa. Přesně takhle začíná konec úspěšných firem. Piko jde na to opačně a fandím mu.

Kdyby Tilligovi šly české předlohy tak, jako mu jdou naprosto zbytečné modely exotických žel. správ, tak by to bylo fajn. Už jsem tu kdysi psal, že nechápu proč vynakládá prostředky na Bulharské, Slovinské pošťáky, Turecké, Italské, Jugoslávské aj. ypsilony, které se pak několik let válejí ve výprodeji. Rosňa??? Tak na tu myslím můžeme zapomenout. Ta už se prostě vyrábět nebude. Poslední byla malá série červené s pruhy Schwarza Werke, před dvěma lety a byla nejspíš z posledních zbytků(byla jen na objednávku a do volného prodeje se nedostalo skoro nic - zeleně svítila snad jeden den) a dál nic. Malý tišťák s paticí už dávno nelze objednat jako ND, takže podle mého dokud se nepřepracuje pojezd a nejlépe i forma, tak žádná Rosňa nebude. Oproti jiným firmám v oboru působí Tillig jako těžkopádný moloch, kde vývoj modelu trvá několik let, viz. BR89 a teď už několik let avizovaná BR78, kterou zase musejí přepracovávat. Kuehnovi taky všechno trvalo, ale zase pak hodil do prodeje najednou např. 6 mutací Bastarda nebo před tím Zamračených. To u Roco bude asi těžko. Tam tak jedna za rok. A jak se po bastardech jen zaprášilo. Najbrt byl k mání snad dva týdny, pak zmizely oba červené a limitka se lvem už asi také nikde není. Abych nebyl tak negativní, je fakt, že tolik modelů, jako je v současnosti, jsme v TT ještě před 10-ti lety, neřku-li 20-ti lety neměli.


Ale vzdyt oni nedelaji zadne vami kritizovane modely komplet od zacatku pro "exoticke" zeleznicni spravy. Jsou to jen "exoticke" verze nateru. Udelat jiny nater je vyrazne lacinejsi zalezitost nez kompletne novy model. Vitrinovi sberatele si to koupi. Ty zminene bulharske a slovinske postaky maji svoji skutecnou predlohu, na rozdil od "freelance" postaku v nateru CSD.
A az tak exoticke to neni. Jo, to kdyby udelali verze modelu v nateru Ferrocarriles Nacionales de Cuba, to by teprve byla exotika. Ta rosna je pseudomodel. Modernizovali na ni jenom pojezd, kastle je porad se stejnymi chybami jako pred 50 lety, kdyz to delal pan Zeuke a pri vyrobe forem vychazel nejspis jen ze zjednoduseneho typaku nebo tak nejak. Divim se, ze ty stare formy jeste funguji - nebo mozna uz nefunguji a proto nova rosna nebude?
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 146
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Radek Strnad » úte 09 led, 2024 5:38 pm

Mně právě vadí, že ti sběratelé ty exoty moc nekupují. Válí se to po výprodejích klidně několik let. V Sebnitz ve výprodeji na dni otevřených dveří české věci už několik let téměř vůbec nejsou, ale těchto exotů jsou tam plné bedny, protože o to nikdo nestojí(nebo jen minimum sběratelů). Kdyby o to byl zájem, tak se po nich jen zapráší, jako po českých "modelech". Tillig si stěžuje na to, že nemá výrobní kapacity, takže nám nemůže vyrobit to, či ono, a pak tu kapacitu věnuje těmto zbytečným modelům.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Pavel 152 » úte 09 led, 2024 6:01 pm

Rosnička není tatáž od dob Zeukeho z šedesátých let. Když se v 90 tých letech Zeuke vrátil, tak ji přepracovali dveře do kabiny a přepracovali pohon i úchyt spřáhel. Tak to je pak pravda, od dob Zeukeho.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Radek Strnad » úte 09 led, 2024 8:33 pm

Pavel 152 píše:Rosnička není tatáž od dob Zeukeho z šedesátých let. Když se v 90 tých letech Zeuke vrátil, tak ji přepracovali dveře do kabiny a přepracovali pohon i úchyt spřáhel. Tak to je pak pravda, od dob Zeukeho.
Pavel
A ten pohon byl přepracovaný 2x. Nejdřív tedy v devadesátých letech po návratu Zeukeho a pak znovu kolem roku 2010 Tilligem, kdy mašinka dostala kromě nového úchytu spřáhla i nový pětipólový motor Mashima a digitální patici. Bohužel zůstala bez osvětlení a s pohonem pouhých dvou náprav.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1188
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Jan+Bjoern » úte 09 led, 2024 11:50 pm

Pavel 152 píše:Rosnička není tatáž od dob Zeukeho z šedesátých let. Když se v 90 tých letech Zeuke vrátil, tak ji přepracovali dveře do kabiny a přepracovali pohon i úchyt spřáhel. Tak to je pak pravda, od dob Zeukeho.
Pavel


Spodni okno v kabine stale chybi
Jeden zebrik je dosud na opacne strane
Strecha je stale placata.
Tak to ji teda moc neprepracovali. Pokud nepouzili starou formu a udelali blbe formu novou, tak tomu by se rikalo promarnena prilezitost!
Jinak udelane dvere kabiny mohou byt klidne udelane jako vlozka ve stare forme. Uchyceni sprahla je v ramu, to nema s kastli nic spolecneho. Proto se mi zda vice pravdepodobne, ze je to porad ta stara forma. No, mohl bych se zeptat, ale az tak dalece me to netrapi.
Pohon je neco jineho, to je jina forma (ram), jiny vylisek.

Jeden zanovni ram jsem rozrezal pro muj "projekt B1" - nez jsem zjistil, ze se mi tam nevejdou vetsi kola a ze tedy budu muset rosnickovy ram prekreslit a udelat jako vytisk 3D. Zbyla mi kastle "V23", kdyby nahodou nekomu chybela. :D
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 146
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Jan+Bjoern » stř 10 led, 2024 12:24 am

Radek Strnad píše:Mně právě vadí, že ti sběratelé ty exoty moc nekupují. Válí se to po výprodejích klidně několik let. V Sebnitz ve výprodeji na dni otevřených dveří české věci už několik let téměř vůbec nejsou, ale těchto exotů jsou tam plné bedny, protože o to nikdo nestojí(nebo jen minimum sběratelů). Kdyby o to byl zájem, tak se po nich jen zapráší, jako po českých "modelech". Tillig si stěžuje na to, že nemá výrobní kapacity, takže nám nemůže vyrobit to, či ono, a pak tu kapacitu věnuje těmto zbytečným modelům.


Problemem snad ani nejsou vyrobni kapacity. Problem je prozaictejsi. Jak se rika na Slovensku: Peniaze, peníze a peněži. Propad nemeckeho trhu zpusobeny covidem, energetickou krizi a zelenym silenstvim se da tezko nahradit. Jestli sberatele koupili 80% a zbytek se potom vali ve vyprodejich, tak je to porad snadny zisk v porovnani s nakladnym vyvojem uplne noveho modelu.
Zkousel jsem sondovat moznost noveho modelu nakladniho vozu, kde by oproti stavajici verzi stacilo udelat jinou strechu. Ani to nejde. Sance pro moje danske modely je jen tam, kde staci udelat jiny nater a nad odlisnymi detaily primhourit oci. Uvidime, zda se aspon jeden z nich objevi v novinkach pro rok 2024.

Ja bych si treba i ty exoticke Y rad koupil, kdyby byly levnejsi nez Y DR. Mne je to jedno, jak je to nalakovane. Ja z toho potrebuju podvozky, spodek, okna a interier. Kastli dam jinou. Prece jenom Y z produkce vagonky Scandia vypadaly trochu jinak nez Y z DDR.

Tenhle vytvoril kolega
B vogn TT.jpg
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 146
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Diskuze k vláknu Novinky TT 2024 (a něco navíc jako vždy

Příspěvekod Ossi » čtv 11 led, 2024 2:40 pm

Zdravím a též přispěji do diskuse okolo Tilligu. Pustil jsem se do digitalizace dalších lokomotiv ze své sbírky (první rokácké brejlovce 3082 a 3174 s pomocí DPS p. Černého) a také páry 455.210 od Tilligu. Kdysi jsem sháněl digistartset s 455.214 a třemi vozy Ci / BCi 29 v barvách ČSD - kat.č. 01211 a lokomotivu 437.0500 - kat.č. 02162. Jelikož se věnuji převážně epochám III, IV a částečně V. , set i mašina by se hodily. Oboje jsem nesehnal, prý byla vyrobena jen jedna série od každého a šlus. I když se nejedná o "echt" česká vozidla, myslím si, že by šla na odbyt.BR 56 a 86 se vyrábí neustále v "X" modifikacích a to i "ležákových". A ve startsetech by byla reedice zpestřením, vždyť v analogových je jen Traxx 100x jinak (pouze pro VI. epocháře), víc nic a v digi "faustovky" DR i DB a pak zas nic. A osobní sety už vůbec nic. A toto trvá u Tilligu minimálně 7 let beze změn.Dříve byly aspoň sety s rosničkami, BR81, trojosými BR200.6 / BR109, pro začátečníky ideál. Jasné je, že rosničky již nebudou (i když set v maďarských barvách by se do sbírky hodil také), jedině, že by byly od základu vyvinuty úplně nově, stejně jako V36 / 103. To ale asi nebude. Proto jsem pro reedici, stačilo by pouze stříkat jinou barvou. Zvědav jsem, s čím příjde v budoucnosti Roco, Piko již ukázalo a myslím si, že laminátka a plecháč nejsou poslední.Ossi
Ossi
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 26 čer, 2011 1:16 pm
Bydliště: Kochánky, Mladoboleslavsko

PředchozíDalší

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Míla63 a 11 návštevníků