MOL píše: Ale když si představím že by na každém osobáku byla krysa, to by se asi protáčely ručičky elektroměru
Ale opravdu si nevzpomínám na žádnou tyristorku které by se podařilo dosáhnout 160 km/h.
...už jsem se dlouho tak srdečně nezasmál. Těch 4000kW u krysy je maximální výkon (který je navíc díky adhezním podmínkám při rozjezdu naprosto nevyužitelný). Skutečný "spotřebovaný" výkon lokomotivy je daný především hmotností vlaku a dejme tomu požadovaným rozjezdovým zrychlením. A dovolím si tvrdit, že ty elektroměry se protáčejí spíše s tím pershingem. Nevím jak často jezdíš vlakem, ale mně připadají rozjezdy s odporovkou vždy podstatně vlažnější než s tyristorkou (obzvláště s "pomalými" pershingy poslední serie). Navíc i tyristorová regulace je ztrátová, a to dokonce v celém rozsahu regulace (ne ale zas tak moc), takže je hospodárnější dávat na expresy odporovku (ztráty jsou jenom při rozjezdu, kterých u expresů zas tak mnoho není), která většinu trasy projede na některém z hospodárných stupňů (tj. beze ztrát). Pročpak asi Slováci nasazujou své princezny řady 263 hlavně na osobáky? Protože jsou ztrátovější než 240 s odbočkovou regulací a na osobácích se lépe využije jejich vyšší akcelerace (a navíc by zde 240 trpěly vyšším opotřebením kontaktních prvků)...
Důvodem, proč tyrystorky nejezdí 160 km/h je především jejich nízký výkon. 3MW je pro 160km/h málo, málo by uvezly.
Řada 371 se 160 km/h je jenom nouzovka, daná ve své době neexistencí, resp. neschválením jiné dvousystémové lokomotivy pro 3kV ss/15kV 16 2/3Hz pro naše tratě. Navíc tyto lokomotivy jezdí především údolím Vltavy a Labe, které nejsou tak sklonově náročné.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně