Snížení rychlosti lokomotiv

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod PetrL » úte 18 bře, 2008 4:22 pm

PaMi píše:Pozor, tohle je naprosto vpořádku pro snížení maximální rychlosti, ale při rozjezdu potřebuješ zase mnohem vyšší napětí (tzn. lokomotiva se Ti začne rozjíždět až ve chvíli, kdy už ostatní mašinky jsou v pohybu. Proto jsou v digitálu různé vlastnosti jako křivka rozjezdu anebo křivka brždění. Jakékoliv řešení mimo digitál (tzn. specifické pro danou lokomotivu) bude polovičaté a asi Tě neuspokojí.


Při impulzním napájení se rozjede naprosto plynule a pomalu jako v digitálu :wink: Navíc při tom nejprimitivnějším způsobu řízení multivibrátorem a při vhodně zvoleném kmitočtu vydává motor i docela přijatelný zvuk rozjíždějícího dieselu, nebo elektriky :D. Je pro mne docela nepochopitelné, proč není v analogovém provozu impulzové ovládání naprostou samozřejmostí a někdo ještě jezdí jen na "trafo". Přitom to je otázka několika desetikorun a vlastnosti takového zastaralého modelu pozvedne o hodně výš.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Miloš_P » úte 18 bře, 2008 5:05 pm

To jsem zapoměl doplnit, ovládám to pusním regulátorem, proto mi to jezdí bez problémů :D .
Jak píše PetrL, pulsní regulace je pro kvalitní ježdění naprostou NUTNOSTÍ. To že se jízda modelů po přechodu na digitál zlepší, není záležitostí digi řízení, ale pulsní regulací otáček motoru (používaná dekodérem).
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin HO » úte 18 bře, 2008 5:10 pm

Zvlášť když jsou na trhu např. takové stavebnice :

http://www.prag-info.cz/_shop/index_.ph ... l&id=57167
cena 145,- Kč s DPH

Používám již řadu let na napájení analog. lokomotiv na svém kolejišti a na řízení motoru otáčení točny.

Stavebnice je kompletní, včetně připraveného a předvrtaného tištěného spoje, jen zaletovat součástky do tišťáku a event. dát do krabičky, doplnit knoflík na potenciometr a dvoupólový přepínač pro změnu směru otáčení a je hotovo.

Jednoduché, perfektní regulace (po stránce jízdních vlastností lokomotiv rovnající se DCC), blbuvzdorné.
Martin HO
 

Příspěvekod Miloš_P » úte 18 bře, 2008 5:27 pm

Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Miloš_P » stř 19 bře, 2008 8:16 am

Co přesně je v tom startsetu nevím, ale pulsní to z největší pravděpodobností nebude.
FZ1 pulsní rozhodně není, ale dá se použít jako zdroj =12V pro pulsní regulátor. Výstup FZ1 je potřeba pouze prohnat stabilizátorem a vyfiltrovat kondenzátorem (viz. odkaz v předchozím příspěvku).
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » stř 19 bře, 2008 8:54 am

Neví někdo na jaké frekvenci pracují ty stavebnice impulzního napájení?
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Miloš_P » stř 19 bře, 2008 8:59 am

Ta co jsem použil měla nastaveno 250 Hz. Trochu jsem s tím laboroval a nejlepší výcledky mám při frekvenci mezi 30-60 Hz.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 672
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » stř 19 bře, 2008 9:06 am

Miloš_P píše:Ta co jsem použil měla nastaveno 250 Hz. Trochu jsem s tím laboroval a nejlepší výcledky mám při frekvenci mezi 30-60 Hz.


Tak to jsem si myslel. 250Hz už je moc a motor vydává nehezky vysoký zvuk. To rozmezí od 30 do 100Hz(max) je ideální.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 334
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Pája » čtv 20 bře, 2008 8:16 pm

Zkus ges.cz nebo gme.cz ,něco budou mít ve stavebnicích a možná i sestavený....
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Sandy » pát 21 bře, 2008 5:13 pm

Taky se dá koupit hotový pulsní regulátor (ale i jako stavebnice ) , tuším že od firmy Setronic. Má i další " vychytávky " : čtyři křivky rozjezdu, modelové zastavení i zrychlení, rychlobrzda, možnost nastavení čtyř frekvencí (35,55,75 a 95 Hz).
Mám ho pár let a jsem s ním docela spokojený. :lol:
Cena se pohybuje kolem 1500,- Kč. Zdroj je FZ1.
Jinak se dá napájet 10 - 12 Vss, 14 - 35Vss a 10 - 35 Vst.
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Snížení rychlosti lokomotiv

Příspěvekod Patrik Novák » ned 27 zář, 2009 8:52 pm

MIHO píše:Nemá někdo zkušenost, jak snížit rychlost jízdy starších lokomotiv vyrobených BTTB tak, aby při stejném napájecím napětí jezdili zhruba stejně rychle jako nové od "Tilliga".

stejnou rychlostí jako nové to sice nebude , nejjednodušší snížení rychlosti je výměna DVOUchodých šneků za JEDNOchodé
Patrik Novák
 
Příspěvky: 756
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků