Provoz pod trolejí

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Jezdíte v TT s modely vozidel elektrické trakce pod trolejí?

Anketa končí za pon 27 kvě, 2024 2:49 pm

Ano a trolej je napájená
1
2%
Ano, ale trolej je pouze nenapájená imitace
6
12%
Na kolejišti mám(e) jenom stožáry/sloupy/převěsy/brány bez trolejového vedení
4
8%
Jezdím(e) s modely elektrických lokomotiv "na lajdáka" - bez troleje a bez stožárů
20
39%
Elektrickou trakci na kolejišti nemám(e)
20
39%
 
Celkem hlasů : 51

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Jirka Černý » stř 22 kvě, 2024 2:03 pm

Aby si někdo nemyslel že když dělá páru elektrika se ho netýká. Jinak tu statistiku lze zobrazit bez hlasování. Osobně nehlasuji nejsem TT ale je to zajímavé.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 130
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod hank » stř 22 kvě, 2024 2:12 pm

Jirka Černý píše:Aby si někdo nemyslel že když dělá páru elektrika se ho netýká.

:lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6212
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Zlámalík » stř 22 kvě, 2024 2:44 pm

Jirka Černý píše:https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_SBB_E_3/3_(hybridn%C3%AD)

V odkazu se nějak blbě přenáší za závorka na konci, tak kdyžtak si ji tam doklepněte
A přesně tohle mě napadlo taky :lol: :lol: :lol:

hank píše:V dobách analogových se svého času (60. - 80. léta) argumentovalo tím, že napájení troleje lze využít pro ovládání el. lokomotivy nezávisle na napájecích kolejových obvodech modelů parní a motorové trakce.

Jo, třeba Bobina Zeuke má nahoře přepínač (ovládaný šroubkem), kde se dá zvolit, zda odebírat z drátu, či z koleje. I E94 a asi i jiné stroje z té doby. Tam to smysl mělo a šlo tak využít dva ovladače a mohli jste mít dvě pohybující se lokomotivy současně. Dnes třeba Vectron Tillig v TT dovoluje sběr proudu z troleje, ale kontakt je v základu spojený na jednu kolejnici - pro ovládání z troleje by se musela přepájet SMD propojka na desce elektroniky. U Traxxu Tillig je ploška taky, ale přepojení nevím jak je řešeno. Pantografy PIKO pro Traxx v TT ale třeba proud nevedou, šroubek tam drží zespodu v plastu. Jiné jsem neověřoval.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1936
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Rudolf » stř 22 kvě, 2024 5:08 pm

V době digitálního ovládání lokomotiv je napájená trolej zbytečná.

Ruda
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 923
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Zlámalík » stř 22 kvě, 2024 6:31 pm

No to souhlasím.
Do ankety jsem uvedl "jen stožáry", protože tak plánuju elektrifikaci Velké Paky.

Nelíbí se mi trolejové vedení zhotovené z drátů, většinou je příliš silné a nemodelové. Když, tak použít rybářské vlasce a lepit to vteřiňákem, ale to zas potřebuje sloupy, které vydrží aspoň nějaký tah. A taky se musí brát ohled na teplotní rozdíly, čili do imitací závaží schovat pružinku a napínat... Napínané dráty s pružinkami má Libor Schmidt (Maraton Model) na kolejišti, které stavěli pro AŽD. Je to v H0, čili dráty vyšly rozměrově přijatelně, i když zas třeba stožáry na zhlaví jsou celkem natěsno, kvůli relativně krátkým výhybkám. Viz fotky níže.

Další věc je mechanická odolnost a sjízdnost. S ohledem na titěrnost pantografů (pokud mají být modelové) mi přijde nejlepší řešení je mít upravené tak, aby se zvedly max. 1 - 2 mm pod požadovanou výšku a mohly vesele kroužit těsně pod dráty. No, až se pustím do stavby, uvidím, co zvolím.

WP_20180305_14_59_54_Pro.jpg


WP_20180305_15_03_38_Pro.jpg
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1936
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Jan+Bjoern » stř 22 kvě, 2024 11:50 pm

To je hezky! Asi to bude jedinou cestou k tomu, aby bylo trolejove vedeni alespon nekde. Typ trolejoveho vedeni, ktere potrebuji, nikdo nevyrabi. Pantografy taky ne. Stozary TV jsou k dispozici aspon jako soubory pro 3D tisk. Takze je to trochu jako v zacatcich zeleznicniho modelarstvi.
Co se tyce dratu, tak k tomu mam dostatecne mnozstvi mosazneho dratu o prumeru 0,18 mm. Byl to drat urceny k vyhozeni, jednou pouzity v EDM stroji.
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 146
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod hank » čtv 23 kvě, 2024 5:25 am

Soudruzi z NDR svého času (v 80. letech?) postavili v TT obrovské kolejiště znázorňující Gotthardský průsmyk. Aby kolejiště mohlo znázorňovat provoz ve kterékoli epoše, rozhodli se doplnit i pevná zařízení elektrické trakce; kolejiště bylo nicméně vzhledem ke své velikosti určeno k pozorování z odstupu, takže použili jenom stožáry a brány bez troleje. Vypadalo to celkem přijatelně; ze vzdálenosti své pozice pozorovatel soustředěný na pohyb vlaků vůbec nevnímal, že tam ta trolej chybí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6212
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod HonzaM » čtv 23 kvě, 2024 8:07 am

U mne se sice jedná o N, nicméně myslím, že problematika je stejná. Na nynějším setkání FREMO v Hanau byly na téměř celém kolejišti s 16 stanicemi v sále 18 x 20 m pouze stožáry vrchního vedení a působilo to dostatečně věrohodně, na domácím kolejišti to plánují také. Před několika lety byl pražském setkání FREMO modul velkěho depa s řadou výhybek a kompletně zatrolejovaný. Bylo to krásné. Když jsem se majitele zeptal, zda nemá problém s čištěním, odpověděl že to ještě nepotřeboval, modul byl úplně nový. Na žádném dalším setkání FREMO ale už tento modul nebyl. Bohužel si nepamatuji jméno majitele, nemohl jsem se proto zeptat na osud toho modulu.
Na svém nějkdejším domácím kolejišti jsem měl napájeně vrchní vedení, bylo to v “analogové” době a zkoušel jsem provozovat elektrickou lokomotivu (výrobek PIKO, měla přepínač pro napájení z kolejí těmi troleje) pro možnost současného provozu dvou vlaků, kvůli problěmům s čištěním kolejí i manipulaci pod trolejemi jsem ale po krátkě době to vrchní vedení odstranil a na pŕíštím kolejišti už jsem ho nepostavil.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4142
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Jan+Bjoern » čtv 23 kvě, 2024 9:46 am

hank píše:Soudruzi z NDR svého času (v 80. letech?) postavili v TT obrovské kolejiště znázorňující Gotthardský průsmyk. Aby kolejiště mohlo znázorňovat provoz ve kterékoli epoše, rozhodli se doplnit i pevná zařízení elektrické trakce; kolejiště bylo nicméně vzhledem ke své velikosti určeno k pozorování z odstupu, takže použili jenom stožáry a brány bez troleje. Vypadalo to celkem přijatelně; ze vzdálenosti své pozice pozorovatel soustředěný na pohyb vlaků vůbec nevnímal, že tam ta trolej chybí.


Mily Hanku
(nedavno si tady nekdo stezoval, kdyz jsem nezacal odpoved oslovenim)

Jo, to kolejiste si pamatuju z casopisu Modelleisenbahner, ale na zivo jsem to nikdy nevidel. Meli tam i cerveny sip od firmy WESA.
Kolejiste snad jeste existuje, nasel jsem nekolik fotek: https://www.modellbahn-links.de/modellbahn/modellbahn-anlagen/mbv-gotthard-bahn-e-v-tt-anlage/
Kdyz by to bylo bez dratu TV, tak mi jeste zbyva doresit, zda staci sloupy podel trati, zda udelat i prevesy a brany a zda vypustit ci nevypustit vedeni VVN.
Jan+Bjoern
 
Příspěvky: 146
Registrován: stř 22 led, 2020 6:09 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod jipol57 » čtv 23 kvě, 2024 10:06 am

hank píše:Soudruzi z NDR svého času (v 80. letech?) postavili v TT obrovské kolejiště znázorňující Gotthardský průsmyk.

Připomněl jsi mi. Bylo to kolejiště putovní? Vzpomínám si na takové, v té době, na výstavu, tuším v HK na nádraží. Hrozně mě tehdy uchvátilo. S měřítkem už si taky nejsem jistý. Ještě mě okouzlilo, že jim svítily červené konce na osobácích. Krásně červená světýlka mizela v tunelech. Svítilo to i při zastavení. Byl to asi analog, tak určitě měli ve vozu baterku.
Bylo to ono? Mělo výstavu i u nás?

A přímo k tématu: V podobné době jsem měl kámoše, který si udělal napájení z troleje v TT. Pochvaloval si, jak mu to jezdí nezávisle s motory. A že zvedne sběrač, malá jiskřička a mašinka se rozjede. Ale na živo jsem to neviděl.
jipol57
 
Příspěvky: 1219
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Sarge » pát 24 kvě, 2024 10:05 am

:Zrovna jsem si všiml tohoto, v čase 8:50 https://www.youtube.com/watch?v=Bi-An25 ... A1sbylo%3F
Myslím že to bude H0.
Sarge
 
Příspěvky: 34
Registrován: ned 14 bře, 2021 8:33 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod sidlo » pát 24 kvě, 2024 10:37 am

Není. To co je v tom videu je H0, která byla i v HK.
To kolejiště bez trolejových drátů bylo vystavováno v Brně a myslím, že to bylo TT.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3626
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod hank » pát 24 kvě, 2024 11:42 am

Ten TT-klub z okolí Lipska to stavěl asi 10 let a jestli se nemýlím, tak v ČSSR s tím byl v 80. letech dvakrát - 1982 v Kolíně a 1984 v Ústí nad Labem, stále s nekompletním kolejištěm ve výstavbě. Kompletní kolejiště byla poprvé vystaveno pro veřejnost až v r. 1990, a to taky v Kolíně, ale nad Rýnem :mrgreen: , těsně po pádu východoněmeckého režimu a otevření hranic.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6212
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Provoz pod trolejí

Příspěvekod Fefu » pát 24 kvě, 2024 11:54 am

Je možnost zatrhnout všechny možnosti? :D zatím nejezdím, ale dva roky plánuji.
TT v paneláku 10800x7050 mm
DR5000,Z21
Fefu
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 28 srp, 2022 7:15 pm
Bydliště: Brno

Předchozí

Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků