Kolejivo Hornby TT:120

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Kolejivo Hornby TT:120

Příspěvekod D » pát 02 pro, 2022 7:05 pm

Kolejivo Hornby TT:120

Rok 2022 značí oživení trhu s velikostí TT ve Velké Británii. Po obnovení výroby TT kolejiva Peco (diskuze) se také firma Hornby pustila do TT vláčků a kusového kolejiva. Modelovou velikost nazývá TT:120, zřejmě aby se odlišila od starších britských velikostí TT (1:121,9) i TT3 (1:101,6), a tedy se přiklání ke kontinentálnímu měřítku 1:120.

Podíval jsem se blíže na nabídku kusového kolejiva a jeho geometrie.

Oblouky, dlouhé přímé koleje i osová vzdálenost vycházejí z kolejiva Tillig TT. Co je však odlišné, jsou výhybky a jejich geometrie při stavbě zhlaví. Na rozdíl od ostatních výrobců se v Hornby rozhodli, že na výhybkách posunou začátek oblouku a tím i prodlouží odbočnou kolej. Výhodou je, že pro stavbu zhlaví z kolejových spojek stačí jen jedna délka rovných kolejí i výhybek (166 mm) a není nutné používat dvě délky přímých kolejí (Kuehn) nebo skládat kolej z více kratších kusů (Tillig). Důsledkem jsou dvě křížení, pravé a levé. Nevýhodou tohoto řešení je, že pokud druhá výhybka pokračuje přímo, mění se mírně osová vzdálenost a zkracuje délka třetí a další rozvětvené koleje (vysvětlil Milan vedle). Změna v osové vzdálenosti je minimální, asi v rámci tolerance spojů, ale pro vyrovnání délky navazující tratě mají v nabídce jednu prodlouženou kolej.

Doplňkovou obloukovou kolej R 640 mm / 15° lze použít místo druhé výhybky v kolejové spojce. Osová vzdálenost i délka koleje zhruba odpovídají výhybce.

Konstrukce atypických křížení mi trochu dělala problém. Má tři parametry: osovou vzdálenost, délku šikmé koleje a úhel. Když dodržím osovou vzdálenost a délku šikmé koleje tak, aby navázáním další výhybky pod křížením zůstalo přesně 166 mm na přímou kolej, potom úhel šikmé koleje na křížení vychází zhruba na 14° namísto 15° na výhybce. Zřejmě výrobce předpokládá toleranci na spojích. Úhel křížení ale pro jistotu na webu neuvádí.

Dostupné a slíbené kolejivo Hornby TT:120

  • Přímé koleje 166 mm, 83 mm a 41,5 mm.
  • Oblouky poloměrů 267, 310, 353 a 396 mm / 30°, 15° a 7,5°.
  • Výhybky přímé, levá a pravá, 166 mm, 15°, R 631 mm (podobná k EW2 Tillig).
  • V přípravě štíhlé výhybky (zatím bez známých rozměrů).
  • Křížení levé a pravé, cca 15°, 166 mm (na cca 172 mm).
  • Napájecí koleje pro analog i digital, kolej s rozpojovačem (vše 166 mm).
  • Nacvakávací šturc a napájecí kontakty DC/DCC.
  • Prodloužená přímá kolej pro vyrovnání obrácených výhybek ve zhlaví (výpočtem 88,7 mm).
  • Oblouková kolej R 640 mm / 15° jako návratová kolej za výhybku.

Výška kolejnic dle code 80 (asi 2 nebo 2,07 mm). Výchozí vzdálenost os kolejí 43 mm. Koleje simulují dřevěné pražce. Srdcovky výhybek i křížení jsou plastové. Do startsetů dávají oblouky R 365 mm.

Připravil jsem soubor s kolejivem Hornby TT:120 pro program XTrackCAD, ke stažení na klubovém webu.

Obrázek
Naposledy upravil D dne sob 03 pro, 2022 11:48 am, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejivo Hornby TT:120

Příspěvekod Ivan » pát 02 pro, 2022 8:43 pm

Dle náhledu to vypadá na plastovou srdcovku a dokonce snad i jazyky alá Kuehn? Připadá mi to lehce hračkovité, ovšem cena relativně slušná. Tak uvidíme, ža to bude vyrovené, nemá teď moc cenu spekulovat.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejivo Hornby TT:120

Příspěvekod D » pát 02 pro, 2022 8:55 pm

Ano, srdcovky výhybek i křížení jsou pouze plastové. Doplním do úvodního příspěvku.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejivo Hornby TT:120

Příspěvekod vojtas » sob 03 pro, 2022 2:11 pm

No nevím. Geometrií je to identické jako Tillig, místo kolejnic to má zábradlí, jazyky jako PECO a ještě britské rozložení pražců a obří plastové srdcovky. Zatímco u PECO se dají ty pražce a jazyky zkousnout, protože to má geometrii, která nevypadá příšerně a hlavně má kolejnice normální velikosti.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků