START BR81

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti TT (1:120).

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

START BR81

Příspěvekod Sniper » pon 28 lis, 2022 9:46 pm

Zdravím,

neřešil jste někdo předělání start BR81 na "plnou" BR81?
stačí koupit pouze soukolí?
Koupil jsem jednu od starší od Tilliga pro děti, ale hrozně se mi nelíbí :-) tak jsem si řikal že bych vyměnil jenom soukolí, jestli je to možné?

Děkuji
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

Re: START BR81

Příspěvekod Rudolf » úte 29 lis, 2022 6:22 pm

Asi to půjde, ale cena náhradních dílů bude možná větší než pořízení plnohodnotné nově/ojeté lokomotivy.

Ruda
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 913
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: START BR81

Příspěvekod Petr Barchánek » stř 30 lis, 2022 6:41 pm

Chtělo by to upřesnit, o čem se vlastně bavíme, protože START verze jsou v zásadě tři.

1. Dvounápravová mašina s ojnicí na zadní dvojkolí a motorem na 9 V =. Model na plnou verzi sice předělat lze (leč vyleze z toho vlastně spíše BR 92), je ale potřeba dokoupit dvě dvojkolí, vyměnit sběrací plíšky, vyměnit šnekový převod, dosadit pravítka křižáků a rozvody vlevo i vpravo - pístnice, křižáky, ojnice, spojnice, čepy na spojnice, protikliky s ojničním čepem, kulisy, výstředníkové tyče, unašeče, předstihové páky a posunvé šoupátkové tyče a vyměnit spodní část rámu s brzdovými špalky, která celou sestavu pojezdu drží pohromadě. Celkově nic moc pakárna a ztráta času, když jetá BR 81/92 BTTB stojí na ebay cca 30 Euro.

2. Čtyřnápravová mašina s ojnicí a spojnicí - tady je úprava jednodušší - je potřeba doplnit už "jen" rozvody vlevo a vpravo ad 1. Každopádně tato verze má už kvalitnější motor i dvojkolí, čili tato úprava už není tak marná, protože výsledkem je sice zase "jen" BR81, ale s výrazně lepšími chodovými vlastnostmi (bez šmajdavých kol, držící rozchod resp. rozkolí a tady nevykolejující na moderních výhybkách) a to i za cenu kanibalizace rozvodu z nějaké šrotové mašiny ex BTTB.

3. Čytřnápravová mašina s kompletním rozvodem. Od plnohodnoté mašiny se liší jen motorem na 9 V = místo 12V =. Provoz možný zcela bez úprav na snížení napětí, nebo s výměnou motoru.

Mašiny s devítivoltovými motory lze provozovat na 12 voltovém systému, ale nesmí se jim dávat vyšší napětí než těch 9 V, mohly by se poškodit a navíc budou jezdit strašně rychle, můžou se vykolejit v oblouku. Nebo je možnost motory vyměnit, je to záležitost na pár minut.
Nějaké měnění soukolí v převodovce, aby se 9 V motor točil na plné napětí 12 V vysokými otáčkami a následně tu rychlost srážet jiným převodovým poměrem ozubených soukolí mi přijde jako zbytečně náročná akce, navíc za konstrukčními limity motoru.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 260
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: START BR81

Příspěvekod Sniper » stř 30 lis, 2022 8:14 pm

Jasný, to jsem asi měl upřesnit když jsem psal o startce :)
jedná se o startku, tillig, tedy bez cívek nad 2 a 3 nápravou, jedná se o 4 nápravovou verzi se zjednodušeným rozvodem.
proto tedy ten dotaz na výměnu soukolí.

@ Petr Barchánek, dalo by se tedy kanibalizovat na staré BTTB?
chtěl jsem objednávat "nové", ale pokud by se dalo "pouze" kanibalizovat tak to vyzkouším o víkendu, mám tu jednu BTTB kandidátku :D

děkuju
M.
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

Re: START BR81

Příspěvekod Petr Barchánek » čtv 01 pro, 2022 7:10 am

Je to teda mašina Start verze 2. Hlavně si nezapomeňte tu dárkyni pořádně do posledních detailů vyfotit z obou stran a rozebírat (a zase skládat) obě mašiny ve stejné pozici natočení dvojkolí a rozvodů, např spojnici na jedné straně straně úplně dole a protizávaží úplně nahoře (a ideálně nejprve natočit a pak nafotit). Přeju hodně úspěchů.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 260
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: START BR81

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 01 pro, 2022 8:11 am

Stačí sundat rozvody, dvojkolí můžou zůstat na místě.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1018
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: START BR81

Příspěvekod Petr Barchánek » čtv 01 pro, 2022 10:36 am

No, u této verze Startmašiny jo. Asi jsem to napsal blbě - je potřeba natočit obě mašiny stejně, pořádně si to vyfotit a během "transplantace" s koly pokud možno netočit, resp. nejprve rozebrat a transplantovat jednu stranu, vyzkoušet, případně odladit neklidný chod, a potom rozebrat a transplantovat druhou.

A nezapomenout taky na transplantaci pravítek křižáků, ty se dávají nahoře na rám a dole k bloku válců pro každou stranu zvlášť.

Jo, a ještě jedna důležitá věc - žádné násilí - jak se ta alpaka ohne, tak se strašně blbě rovná. Čepy (včetně toho horního, co drží kulisu v rámu) vytahovat jemně a pomalu, pokud možno všecky čtyři naráz - poproste něho v domácnosti o pomoc - manželku, dítě a pokud nebude nikdo doma, tak pomocí šroubováčku nebo nožíku pomalu po kouskách vytahovat každá čep zvlášť. A pozor na ojniční čep s protiklikou - bohužel z vlastní zkušenosti - rád se láme.

Pak se nám tady pochlubte, jestli se povedlo.
Petr Barchánek
 
Příspěvky: 260
Registrován: úte 11 črc, 2017 3:54 pm
Bydliště: Zubrnice

Re: START BR81

Příspěvekod Sniper » úte 06 pro, 2022 8:05 pm

Tak abych sem hodil info ...
přestavba se bohužel odkládá, ale ne proto že bych se na to vy..., ale protože jsem "tele" :D
Ta mašinka, ze které jsem chtěl "kuchat", je bohužel ještě starší než BTTB a tím pádem z ní nelze kuchat, protože má jiný podvozek.
takže buď seženu nějakou jinou nebo koupím nové soukolí s rozvody.
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm


Zpět na Velikost TT (komunita TT)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků