BRAMOS Uacs/Raj

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod jarnotrulli » sob 14 bře, 2015 1:06 am

Chtěl bych se zeptat jestli tyhle vozy vyráběl BRAMOS s označením RAJ - tj. ve třetí epoše?
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Svratka » sob 14 bře, 2015 3:00 pm

Vozy Uacs (Raj), jejíchž model vyrábí Bramos, byly vyráběny Vagónkou Poprad cca v období 1967 - 1973 (?). Základním znakem tohoto typu Rajek je konstrukce rámu s dolním prohnutím (podobné vozům Pao). Vozy tedy vznikly v epoše IV a v současné době jsou již po masívním vyřazování v provozu již jen ve zlomkovém množství. Na výrobu těchto vozů navazovala výroba novéjšího provedení ve Vagónce Studénka (cca 1973- 1985? ). Tyto vozy mají již podélník rovný.

Vozy Raj, které máte na mysli, jsou vozy původního provedení,vyráběné podníkem ČKD Tatra Smíchov v letech 1960 - 1964. Jedná se tedy o předchůdce typu vyráběného Bramosem! Ano, ty byly původně v provední ve III.epoše. Mají rovný rám lehčí konstrukce, konstrukce skříně (rakev) má lehce kolmější stěny a jímky (cibule) jsou viditelně plátovány (na rozdíl od novějších provedení s vodorovným svárem). Mají zábradlí brzd.plošiny z úhelníku L, podlaha plošiny je tvořena dřevěnými fošnami. V současné době je v provozu již jen zbytek těchto vozů a provozují je již pouze Kotouč Štramberk a Krkonošské vápenky Kunčice nad Labem. Dříve (cca do 90.let) též Cement Hranice, Ceva Prachovice, CVM Mokrá a další...

Bramos tedy svůj model zcela správně vyrábí v epochách IV, V a VI. Co však je u většiny modelů Uacs Bramos zcela chybně je volba číselného označení. Totiž, vozy tohoto provedení se vyskytovaly ponejvíce v číselném označení 930 6,7,9. Výrobce však u svých modelů užívá často číselných schémat 932 1, 930 8, které patří novějším vozům s rovným rámem a dokonce i číselné série 930 5, která patří vozům původní řady z let 1960-64. Např. Krkonošské vápenky Kunčice n.L. typ s prohnutým rámem (co vyrábí Bramos) vůbec neprovozovaly, Bramos nám však model nabízí hned v asi pěti provedeních, pěkně vyvedených což o to, ale na vozech konstrukčně odlišných... Ve skutečnosti mají být čtyři tyto kousky na voze z let 1960-64 a jeden na voze z let osmdesátých...

Mým přáním je, aby Bramos model přepracoval a uvedl novější provedení s rovným rámem. Dala by se vytvořit celá řada barevných provedení počínaje klasickým zbarvením v kombinaci pískově žluté a hnědé z let 80. až do současnosti (epocha V a VI) - v dnešní době stále požíváno podniky Cement Hranice a ŽPSV Uh.Ostroh a mnoho různých firemních nátěrů z let 90. a později. To, co vyrábí v současnosti Bramos je téměř vždy nesmysl - popis a barvy neodpovídají typu konstrukce vozu...

Více o vývoji vozů Raj zde: http://www.parostroj.net/katalog/nv/cla ... u_Raj.php3
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Mcx » pát 20 bře, 2015 12:42 pm

Svratka píše:Totiž, vozy tohoto provedení se vyskytovaly ponejvíce v číselném označení 930 6,7,9. Výrobce však u svých modelů užívá často číselných schémat 932 1, 930 8, které patří novějším vozům s rovným rámem a dokonce i číselné série 930 5, která patří vozům původní řady z let 1960-64.


S těmi intervaly bych operoval velmi opatrně, na vozech se měnily jak ponožky a vždy je nutno dodat ke které době se to vztahuje.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Svratka » pát 20 bře, 2015 3:34 pm

Mcx: Ano, mnohé vozy Uacs přešly během svého života přečíslováním, některé možná i vícekrát. Pochopitelně, je třeba respektovat období, tedy vše nejlépe dle datovaných fotografií. Dovolím si však oponovati a hned vysvětlím.

Obecně, pokud se vyskytovaly či vyskytují odchylky v typu vozu (3 zásadní typy viz.výše - ČKD, Poprad 1967- 73 a 1973 - 88) a umístění do číselného schématu (interval, neboli 5.-8.číslice dvanáctimístného čísta vozu), pak to jsou skutečně spíše výjimky. Vozy byly zpravidla přečíslovány z důvodu nějaké konstrukční změny (např.podvozky), takže se třeba celé série vozů, nebo naopak jednotlivé vozy z různých intervalů postupně přeznačily do jiného intervalu, a to vzestupně bez vazby na původní inventární čísla (myšleno 9.-11. číslice dvanáctimístného čísla). Bohužel, zrovna vozy Uacs jsou ukázkou naprostého chaosu (obdobně jako třeba u kotlových vozů). Těch přečíslování muselo být i různých jiných, jednotlivých, z důvodů mi neznámých...

Ovšem něco je dle pozorování a zápisků jasné. Většinou jsou intervaly až na výjimky obsazovány vozy stejného typu.

Typ ČKD 1960-64 ponejvíce interval 930 5, dříve i 932 3, výjimečně snad i 920 5
Typ Poprad 1967-73 většinou 930 6, 7, 9 (interval 930 9 snad výhradně tyto vozy (cca do čísla 110?)
Typ Poprad 1975-88 určitě z výroby do intervalů 930 8, 932 1, 932 2, v provozu ovšem též intervaly 920 5 (zlomkové množství vozů), 932 3 (přečíslované vozy z jiných sérií - podvozky), 930 7, snad i 930 6 (?)

Sestaveno dle pozorování a osobních zápisků z období cca 1988 - 2015.

Srovnáme-li tedy modely Bramos a skutečnost, výrobce modelů často pro své vozy užívá nepatřičné intervaly 930 8 a 932 1, které patří výhradně vozům novějším s rovným rámem (toto provedení vyráběl výrobce Zerba téměř před dvěma desítkami let). Dalším nešťastným faktem pro modely Bramos, resp. pro předlohy jejich vozů je fakt, že vozů typu Poprad 1967 - 73 nebylo zase až tak příliš a tedy třeba vůbec nebyly v majetku některých podniků. Pak vzniká situace, že Bramos vyrábí model tohoto vozu se zcela nesmyslným popisem (vlastník, číslo vozu). Je těch chyb bohužel až příliš! Naopak, kdyby se model přepracoval na novější typ s rovným rámem, dalo by se vytvořit desítky zajímavých popisů a nátěrů dle skutečnosti. A na konstrukčně novém modelu!

Rád se se zájemci či pozorovateli provozu podělím o informace, zapojí se někdo další do diskuse?
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod A2C » pát 20 bře, 2015 4:11 pm

Pardon ale tu nie je ochota zo strany Bramos niečo opravovať, krásnym príkladom je kinematika vozov Raj, Sas....
koľko rokov sa vyrába v rovnakom prevedení ktoré znemožňuje priechod menšími oblúkmi ako cca 420mm? Osobne poznám niekoľkých modelárov z môjho okolia ktorý ich po kúpe predávali, a teraz keď som sa vďaka fóru dozvedel o úprave vozy znova nakupujú a upravujú.
A koľko je "modelárov" ktorý si voz kúpia nejazdí tak ďalší nekúpia? toto je práve tých 90% zákazníkov Ale Bramosu je to fuk.
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Mcx » pát 20 bře, 2015 8:26 pm

Vzhledem k tomu, že vozy "Raj" žijí poněkud déle, tak jen taková drobnost, všechny typy byly v 70. letech v intervalu 9321 až 9323 (vozy ČSD, což byly v první polovině 70. let všechny na cement), typ 495 dostal interval 9321 hned v roce 1966.
Vozy zdaleka nebyly přečíslovávany pro technické změny - dodnes je většina původní typ, ale předávky mezi ČSD a cementáři, změny organizačních struktur cementářů... a vůbec se nehledělo na typy.

Ještě v čem je problém Bramos s rovným rámem - několik jich mám doma.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Mcx » pát 20 bře, 2015 8:41 pm

Ještě k číslům - v roce 1981 dostaly vozy cementářů např. tato čísla je to změna z 096x až 097x:
Hranice n. M. 9305 151 až 222 všechny vozy bez ohledu na typ
Brno Malom. 9305 223 až 315
Mokrá 9306 136 až 557
.....
a vše bez ohledu na typ :D
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Svratka » sob 21 bře, 2015 12:48 am

Mcx: Děkuji za rozvíjení cílené debaty. :-)

Čili vozy cementárenských podniků měly do přečíslování v roce 1981 interval 096 x a 097 x ? Byla v tom nějaká logika třeba vzestupně dle roku výroby, nebo různé podintervaly? (stovkové série...) ???

Ano, dle vlastních zápisků (hlavně 90.léta) mohu doložit Hranice na Mor. - 930 5 151 - 222, ovšem domnívám se (dle pozorování, příp.fotky), že to byly komplet vozy typu 495, čili staré vozy z ČKD, následují vozy Maloměřické 930 223 - 315 (též se přimlouvám ke tvrzení, že jsou to komplet vozy typu 495). Nižší čísla 930 5 0xx - 930 5 150 (?) náleží vozům Krkonošských vápenek Kunčice nad Labem (značná část ještě existuje), a jsou to též výhradně vozy typu 495 (!). Dle pozorování číselný interval 930 5 3xx mám doložen u vozů Ceva Prachovice, pokračování číselné řady (opět typ 495) vidím na Slovensku (Ladce,..., další pak Kotouč Štramberk (930 5 7xx + 930 5 8xx) - ještě část existuje.

Vozy CEMO (Mokrá) řady 930 6 - vozy typu 451 (s prohnutým podélníkem) pamatuji v 90.letech - čísla snad již od 930 6 0xx. Interval 930 6 mám doložen jak vozy typu 451 (výhradně nižší čísla, vyšší čísla chaoticky), tak i 451.1 (vyšší čísla chaoticky).

Zeptám se Vás, v 70.letech tedy část vozů byla ještě v majetku ČSD, kdy se pak prodávaly podnikům??? Zpráva o intervalech 932 1 - 932 3 pro tyto vozy je pro mne novinkou, vysvětluje to, proč vozy typu 451.1 (s rovným rámem) jsou v tolika intervalech zároveň... Také tyto intervaly mívaly vozy menších vlastníků (např. keramičky, vlastníci s několika vozy apod. - int. 932 2).

Interval 930 7 mají např. souvisle vozy typu 451.1 Lafarge cement Čížkovice, též Vápenka Vítošov, další i slovenské podniky.

Interval 930 9 je takovou záhadou. V evidenci mám doloženo použití něco přes sto čísel vozů chronologicky číslovaných (existuje jich ještě poměrně dost), dnes část Vápenka Vítošov, část Zlín - přepravy z Mladče. Ovšem dříve snad vozy patřily Cementu Hranice???

Ovšem int. 932 1 s vozy typu 495, není to omyl? Tento interval znám obsazen chronologicky vozy typu 451.1 (např. rozsáhlá skupina vozů Šumavských vápenic a omítkáren Velké Hydčice a mnoho dalších provozů... Typ 495 mi pasuje i chaoticky do intervalu 932 3, spolu s typem 451.1.

Domnívám se, že nejnovější vozy Uacs z výroby (typ 451.1 s rovným rámem) vyráběné v 80.letech se číslovaly v intervalu 930 8 chronologicky, a to jim vydrželo dosud..., myšleno tak, že by to snad mohly být jediné stoprocentně nepřečíslované Rajky od výroby do dneška.

Vozy dnešního intervalu 932 3 dle mých zápisků jsou vozy ex různých čísel (typ 451.1) přečíslované v souvislosti s výměnou upravených podvozků způsobilých pro provoz v některých zemích RIV. Tedy vozy označené jako typ 451.11.

Dost vozů bylo hlavně v 90.letech rozprodáváno velkými podniky coby nadbytečné, část jich byla již ze stejných důvodů sešrotována, někdy i vozy zas ne až tak staré... V současné době se myslím stahují mračna nad stádem nadbytečných vozů v Prachovicích s propadlými revizemi (myslím zřejmě z int. 932 1, 930 7), tedy pokud už se skutečně postupně nelikvidují...

Zajímavostí současné doby je přesun asi desítky vozů z Mokré na vlečku Diamo v Rožné, kde stojí již dlouhou dobu pravděpodobně bez užitku? Neví někdo více?

Ještě k modelům, píšete Bramos s rovným rámem, v čem je problém... Myslíte tím spíš modely se Zerby (90.léta), né? Nějak nerozumím...

Velmi uvítám další reakce na tohle téma, třeba potvrzení či vyvrácení výše uvedených faktů, které jsem uvedl. Kdyby tak někdo měl nějaké bližší seznamy inventárních čísel nějakého podniku - vlastníka, nebo přečíslovací tabulky...
Svratka
 
Příspěvky: 268
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Mcx » sob 21 bře, 2015 11:27 am

Svratka píše:Ještě k modelům, píšete Bramos s rovným rámem, v čem je problém... Myslíte tím spíš modely se Zerby (90.léta), né? Nějak nerozumím...

Já jsem rovné rámy - mimo jedné originál Zerby - kupoval v Praze na burze a pokud vím jsou stále k dostání, dva modely mám teď rozpracované na stole. Vzhledem k tomu, že mne 90. léta již modelářsky nezajímají, tak stejně i barevné mutace soukromých firem z té doby, bude u mne v provedení ČSD 70. léta,

Obrázek

JInak mám pro Parostroj rozpracovaný článek o vozech Raj, pokud máte chuť přispět svými informacemi k osvětě :) - ozvěte se mi na email - na Parostroji. Jinak třeba bude v článku i pro Vás něco nového. Bude tam mnoho původních dokladů, výkresů, dopisů.
Třeba toto:

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod greenery » sob 21 bře, 2015 2:39 pm

vracím se už k jednou probírané věci - objevil jsem nově na webu p. Maliny doplňky pro úpravu těchto vozů - některé části jsou z drátu, něco je ploché. Jsem ale přesvědčený, že i plochý lept vypadá lépe než tlusté plastové výlisky zábradlí.
Ještě by mě zajímal způsob svaření cibulí. Výlisky modelu mají šev uprostřed, stejně jako tady http://zugi.jvk.cz/tt/index.php?kat=gal ... =vozy_uacs, jiné, jako třeba foto skutečného vozu na stránkách p. Maliny, mají šev jinde. Uvažuji o tmelení. Jde hotový vůz rozebrat (cibule sundat), nebo je lépe začít z dílů od začátku?
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod A2C » sob 21 bře, 2015 3:01 pm

Popravde hotovy model by som neskusal zbavit cibulí, aby nepraskla rakva, moje su zalepene fest!
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1669
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod mlha » sob 21 bře, 2015 3:08 pm

Tak to já jsem je rozlepil úplně v pohodě,rakev vydržela....je to lepené na barvu, moc nedržely
H0/MODULY SLOVÁCKO/ep.IV
http://www.kzmslovacko.cz/.
Uživatelský avatar
mlha
 
Příspěvky: 2688
Registrován: ned 27 led, 2008 7:27 pm
Bydliště: Hluk

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Mcx » sob 21 bře, 2015 3:18 pm

V modelu se dělá - Bramos - typ 451 a 451.1, oba mají střední část nádoby tvarovanou se středním jakoby švem, ale svar to není (více bude v článku). Takže nic není nutno brousit. Navíc je to spoj dvou částí výlisku.
Slepené modely některé jdou rozlomit opravdu velmi těžko, ale proč nekoupit samostatné díly :D Jinak rozlámal jsem jich již několik a všechny to přežily, ale některé jen tak tak.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod E27 » čtv 02 dub, 2015 11:08 am

Ako stojíš s článkom o Raj vozoch? :wink:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: BRAMOS Uacs/Raj

Příspěvekod Mcx » ned 05 dub, 2015 6:15 pm

To je běh na poněkud delší trať. Teď na něj není čas. Ale jak jsem už někde psal budu končit cca rokem 1990. Bohužel mám minimum informací k slovenské části cementářů a provozovatelů vozů Raj. Takže pokud něco k období 60. - 80. léta na Slovensku máš....
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků