K modelu Roco 72940, 72941:
Začal jsem uvažovat o koupi zamračené v provedení ČD v retropůvodním nátěru... Moje úvaha byla pořídit model Roco 72940 a předělat ji na stroj vlídnějšího inventárního čísla, tedy konkrétní oblíbený stroj. Při podrobnějším zkoumání jsem ovšem zjistil naprosto fatální záležitost!
Model Roco 72940 má představovat stroj 749.042. Nevím, kdo pro Roco připravuje podklady pro modely v epochách ČD V. a VI., spíš bych tipoval na tvorbu managerů od firmy... Proč? Poněvadž mě OPĚT zklamali, opět to prostě zvorali... Myslím, že model by měl představovat nějaké obecné nátěrové provedení, tedy běžný typický vzhled, jaký měly stroje v určitém období, tedy v přesném nátěru, v jakém např.opouštěly dílny v novém laku atp. V případě 749.042 sice model zpracovali přesně podle skutečného stroje, jenže ona ta 042 má jednu zásadní nátěrovou nedokonalost, chybu, které se dopustili lakýrníci (myslím, že v ŽOS to nebylo, spíš ČB?). Už když Roco prezentovalo v novinkách model jako 749.013. chytal jsem se za hlavu, neboť zrovna takový exemplář s fatálně chybně provedeným nátěrem (skutečná lok. natírána "odborníky" v lakovně u bulhara - pro neznalé ČB) je snad to nejotřesnější, co v ČB kdy lakovali. Oni totiž málokdy trefili rozdělení sv.šedé a červené, takže každá lok. to měla jinak. Jedna moc vysoko, jiná zas moc dole, a to různě dole...
))) Však říkám, inženýři z ČB... No a ta 749.042 má zase jinou specialitu, a sice, že svislé rozhraní barev za dveřmi na stanoviště strojvedoucího nemá hned za dveřmi, ale až za olemováním pásovinou, na střeše za kabinou to tak vytváří nepěkný dvojí schod mezi červenou a sv.šedou. No a tuto anomálii má i model. Ptám se, proč??? Záměr byl vytvořit typickou lok. řady 749 bez závěsek, takhle vytvořili atypický stroj, navíc v takhle zprzněném provedení nátěru...
Chtěl jsem si z modelu vytvořit buď 749.019, nebo 749.039, nátěrově shodné. Jenže ty jsou tak jak mají být, se správným rozdělením barev, na rozdíl od stroje 042! Navíc, v provozu byla 749.039 skutečnou perlou, kdyby nebyli v Roco hloupí, mohli ji třeba udělat tak, jak jezdila pod depem Chomutov v Podkrušnohoří, včetně mosazných houkaček a tabulí Chomutov za oknem a měli by sice taky raritu, nikoli běžný stroj, ale myslím docela trhák pro fajnšmekry! Pokud by udělali 749.019, vystihovala by běžné provedení, resp. i 039 totéž, jen v provedení po odchodu do DKV Pha. Ovšem 019 nemá komín...
Takhle udělali pro mě nepochopitelně 042, šmudlu z Olomouce, stroj, který býval exkluzivní naposled někdy před rokem 1990 v LD Jihlava, pak už jen scházel. V 90.letech při reko na řadu 749 dostal bleděmodročervený nátěr typu bazén v JLS Jihlava a negativní samolepky místo tabulek, to bylo slabé období jeho vzhledu. Pak přešel do depa Olomouc a prošel dílenskou opravou a obdržel již popsaný zbastlený retropův.nátěr, tabulky, ovšem taky tlumič!!! Čili provedení sound je nesmysl...
)) Takže od té doby už tato zamračená nerachotila. Byla to jen taková ušmudlaná nevýrazná lok. střídající se na výkonech v Olomouci či Opavě, oproti jiným 749 z téhož depa (250, 257 apod.) moc slávy však už nedělala, byla spíš v pozadí...
Je vůbec nějaká možnost, jak ovlivnit detaily, jako je volba skutečné předlohy - konkrétní lokomotivy - pro model u Roca? V poslední době mě přijde, že zprasej, na co přijdou... 72942 s úzkým proužkem, tu zmrvili přímo výstavně, jen čekám, kdy už bude ve slevě, neboť teda jak říkal jeden obchodník "nějak nejdou". Kdo by to taky kupoval, žejo...?
No a co připravovaná 749.121? Neví někdo, v jakém ze čtyř (!) možných provedení téhož laku z období 1993 - 2015 by měl model být ??? Začínám mít poněkud obavu...