Před nějakou dobou jsem psal o tom, že až budu mít laminátku doma, podrobím ji nějakému testování a zhodnocení. Omlouvám se, že to trvalo tak dlouho, ale dost nestíhám a kromě toho jsem potřeboval nějakou dobu na mírné úpravy a výměnu zvuku za jinou alternativu.
V první řadě chci říct, že model laminátky patří podle mě opravdu mezi špičkové modely ( určitě tedy ve své cenové kategorii).Pár drobností k vytknutí by se našlo i tady (např. ne moc dobře vyřešené -příliš malé a hranaté - otvory pro hadicové spojky, příliš tuhé pružiny pantografů a jejich lesklý nástřik, trochu tvarově nedotažené sběrnice na střeše vedoucí k vypínači a leptané plechové stěrače, které při instalaci dokáží při sebemenší neopatrnosti ošklivě poškrábat čelní skla.....) Ale to se dá v případě potřeby všechno vyřešit. Povrchovka je také na vysoké úrovni. Jízdní vlastnosti jsou výborné, model je tichý, je schopen jet opravdu "krokem" a hodně mě potěšilo bezbandážové provedení a pětipólový motor.
A teď se chci chvilku věnovat ozvučení : Trochu mě zklamal maličký reproduktor s extrémně malou ozvučnicí. Je pravda, že jeho umístění pod střechou žádné velké rozměry reproduktoru neumožňuje.... ( A nebo ano
). Dal bych přednost
umístění reproduktoru dole pod lokomotivou s membránou otevřenou směrem dolů,ale asi to nebylo z konstrukčních důvodů možné. I s tímto malým reproduktorem je v tichu zvuk celkem dobře slyšitelný a rozhodně "neurazí". Protože nejsem zvyklý na uspořádání ovládacích tlačítek v projektu JBR, měl jsem ze začátku problémy s ovládáním(to je ale můj problém). Na můj vkus má projekt trochu moc funkcí (např.několik různě dlouhých houkaček - každá na jiném tlačítku ...). Jsem radši, když je počet ovládacích tlačítek do deseti a když si lokomotiva žije trochu víc "svým životem".
Tady je odkaz na video s nahrávku zvuku dodávanou se zvukovou verzí modelu tak, jak byla dodána z výroby.
https://www.youtube.com/watch?v=jx039v_tuFk Docela mě pobavilo staniční hlášení IDS-JMK pro lokomotivu S489.0 z dob ČSD a ještě k tomu směrem na trať, která není
elektrifikovaná
Rozhodl jsem se zjistit, jestli by šel zvukový projev lokomotivy nějak vylepšit - a po menším přeměřování a bádání jsem nahradil původní reproduktor jiným s podstatně větší membráou i ozvučnicí od mého oblíbeného výrobce ESU. Reproduktor se do lokomotivy vešel jen s drobnými úpravami (mírné odbroušení snadno vyjímatelných imitací strojovny a asi o 1mm snížení ozvučnice reproduktoru). Výsledek vypadá takto:
a zní takto :
https://www.youtube.com/watch?v=0hBCfYrXj0EPo výměně reproduktoru zní zvuk hlasitěji (možná až příliš), jasněji a např. houkačky dokážou lépe přehlušit hluk lokomotivy při jízdě. Bylo by zřejmě potřeba doladit zvuk pro tento konkrétní reproduktor, ale tím jsem se nepokoušel zabývat.
Posledním krokem byla výměna dekodéru Zimo za dekodér ESU Loksound 5.0 s trochu jiným zvukovým projektem.
Výsledek je tady :
https://www.youtube.com/watch?v=OFCtDNlh74w&t=83sJednotlivé zvuky nebudu nijak komentovat, o tom si udělejte vlastní úsudek. Jen bych chtěl závěrem říct, že : Nahrávky jsou pořízeny digitální zrcadlovkou ze vzdálenosti ca 30cm bez možnosti nějak ovlivnit nastavení nahrávání (hlasitost, hloubky, výšky ....). Vše obstarává automatika.Videa nejsou nijak upravována. Zkušební polygon si neklade za cíl vypadat jako reálný svět ani jako kolejiště, je to JEN zkušební okruh pro natáčení zvukového projevu modelů . Na webu jsou bezesporu mnohem hezčí a autentičtěji působící videa ....
That´s all