Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod tusakvlasta » ned 30 říj, 2016 7:22 pm

radeksindy píše:První návalky se objevily na nově dodaných vozech ABa a Ba z NDR v roce 1965. Vozy Da byly stejně jako vozy Cai původně vybaveny měchy, návalky se na ně dostaly až později. Je to jedna z věcí, která u modelů III. epochy nesedí. Ale je snadno řešitelná, náhradní měchy stojí 99 Kč.

Díky za radu. A dají se někde najít tabulky očíslování dle roku výroby služebáku Da?
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod radeksindy » pon 31 říj, 2016 8:35 am

Prototyp byl vyroben na Smíchově roku 1955 a měl ještě číslo starého číslovacího plánu Da 6-5100, sériová výroba už byla dodávána od roku 1957 z NDR pod novými čísly. Výroba skončila v roce 1962. Původní prototyp dostal nově 7110, další vozy pokračovaly čísly dále. Igra model s označením Da 7309 by měl být z roku 1959.
radeksindy
 
Příspěvky: 2510
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod George V. » pon 31 říj, 2016 8:40 am

No já bych si dovolil tvrdit, že z výroby měly služebáky měchy všechny. Návalky jsou až záležitost let pozdějších v souvislosti s dodávkami "moderních" vozů typu Y z NDR a MLR. NDR ABa 1964, Ba 1965, MLR Ba a Bai 1966.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3197
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod tusakvlasta » pon 31 říj, 2016 7:29 pm

Tak už mi to je jasný, v podstatě záleží v jakém časovém období budu mít kolejiště situováno a za jakou lokomotivou je potáhnu.
Před pár dny jsem si instaloval osvětlení od Pojezdy.eu do služebáku a šlo to rychle a přesně. Ale spoustu času mi napoprvé zabralo rovnání podvozku na straně co jsou přepážky, v jednom místě jsem musel i nahřívat. Použil jsem rady od zdenek viewtopic.php?f=15&t=8427&start=60#p152889 a vypiloval prostor pro zámky. Jen bych dodal že jsou potřeba hlavně vypilovat ty dva čtverečky v bílím plastu, tam to pnutí drží nejvíce!!!
Osvětlení by ale podle mých požadavků potřebovalo ještě přídavný větší kondík (s odporem a diodou jak mě bylo upozorňováno), zhasíná okamžitě. Na to přijde řada až budu vědět jaký součástky použít pro kondík 1000 a schéma zapojení pro Da. a pro Cai/Bai s použitím asi dvou menších kondíků. Kapacita 1000 vydrží svítit asi 2-3 vteřiny.
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod vvitty » čtv 03 lis, 2016 10:21 am

Schema je tady, pro pripojeni lze pouzit otvory urcene pro alternativni zalohovaci kondenzatory CX1, CX2, CX3 - jsou oznacene z horni strany desky. Horni strany po instalaci do vozu... :-)
Upozornuji na to ze kondenzator je v tomto pripade nutno dimenzovat na PLNE napajeci napeti v kolejich (!) takze minimalne 25V, ale spise 35V.
Pokud je ten supercap na nizsi napeti (napr. 5.5V) tak tento koncept pouzit nejde.

Jeste je tu jedna - zatim ciste teoreticka - otazka : byl by pro tyhle vozy zajem o verzi desky s zarovickami (prumer 1mm) misto LEDek?
Vzhledem k tomu ze ty zarovicky stoji mnohem vic nez LED, je nutne pro ne udelat zcela novou desku a bude s tim vic prace pri osazovani tak to vychazi draz - tak 800.- odhadem - ale pokud bude zajem alespon o 10 desek tak to vidim jako realizovatelne :-)
Tato verze bude vzhledem k planovanemu zpusobu zapojeni zarovicek do serie aby to zbytecne nezralo predpoklada pouze DCC provoz.
Přílohy
capacitor.gif
capacitor.gif (21 KiB) Zobrazeno 7100 krát
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2618
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod tusakvlasta » čtv 03 lis, 2016 6:21 pm

vvitty píše:Schema je tady, pro pripojeni lze pouzit otvory urcene pro alternativni zalohovaci kondenzatory CX1, CX2, CX3 - jsou oznacene z horni strany desky. Horni strany po instalaci do vozu... :-)
Upozornuji na to ze kondenzator je v tomto pripade nutno dimenzovat na PLNE napajeci napeti v kolejich (!) takze minimalne 25V, ale spise 35V.
Pokud je ten supercap na nizsi napeti (napr. 5.5V) tak tento koncept pouzit nejde.

Jeste je tu jedna - zatim ciste teoreticka - otazka : byl by pro tyhle vozy zajem o verzi desky s zarovickami (prumer 1mm) misto LEDek?
Vzhledem k tomu ze ty zarovicky stoji mnohem vic nez LED, je nutne pro ne udelat zcela novou desku a bude s tim vic prace pri osazovani tak to vychazi draz - tak 800.- odhadem - ale pokud bude zajem alespon o 10 desek tak to vidim jako realizovatelne :-)
Tato verze bude vzhledem k planovanemu zpusobu zapojeni zarovicek do serie aby to zbytecne nezralo predpoklada pouze DCC provoz.

Ještě bych měl dotaz. Kdybych si chtěl dát 2-3 menší kondenzátory pod střechu abych zvýšil kapacitu, mám je zapojit paralelně nebo do série?
Předpokládám že pro připojení skupiny kondenzátorů k desce stačí jen jedna dioda s odporem. Je to správně?
K nápadu se žárovičkami: nemohu posoudit, nemám zkušenost. Jen pro vozy Da bych pro příště použil ještě nějaký časovač pro náhodné přepínání osvětlení oddílů.
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod radula63 » čtv 03 lis, 2016 7:34 pm

tusakvlasta píše:Ještě bych měl dotaz. Kdybych si chtěl dát 2-3 menší kondenzátory pod střechu abych zvýšil kapacitu, mám je zapojit paralelně nebo do série?
Předpokládám že pro připojení skupiny kondenzátorů k desce stačí jen jedna dioda s odporem. Je to správně?
K nápadu se žárovičkami: nemohu posoudit, nemám zkušenost. Jen pro vozy Da bych pro příště použil ještě nějaký časovač pro náhodné přepínání osvětlení oddílů.

Kondenzátory se na zvýšení kapacity zapojují paralelně, pak se kapacita sčítá a každý musí být na vyšší napětí než je napájecí napětí. Kondenzátor zapojen do série - sčítá se napětí, ale kapacita se snižuje!!! Kapacita v zapojení v sérii je 1/součet kapacit !!!
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1303
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Bedlisch » čtv 03 lis, 2016 7:39 pm

Bai_H0_zarovky.jpg
Bai_H0_zarovky.jpg (19.19 KiB) Zobrazeno 6922 krát

A takhle to nějak vypadá prakticky, byť je použit trochu jiný systém, žárovky nejsou do serie, ale paralelně a jsou zapojené přes měnič. To má své výhody a nevýhody, ostatně jako každé řešení. Samozřejmě na barvu světla je to fajn, prostě žárovky jsou žárovky, i když LED o teplotě barvy 2700K se tomu vcelku dost už blíží a ve vysledku je to i spolehlivější. Ovšem pro opravdové fajnšmekry bude vyhrávat asi ta žárovka i přes své nevýhody.
Bedlisch
 
Příspěvky: 329
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod michal_n_cz » pát 04 lis, 2016 7:21 pm

Bedlisch píše:
Bai_H0_zarovky.jpg

A takhle to nějak vypadá prakticky, byť je použit trochu jiný systém, žárovky nejsou do serie, ale paralelně a jsou zapojené přes měnič. To má své výhody a nevýhody, ostatně jako každé řešení. Samozřejmě na barvu světla je to fajn, prostě žárovky jsou žárovky, i když LED o teplotě barvy 2700K se tomu vcelku dost už blíží a ve vysledku je to i spolehlivější. Ovšem pro opravdové fajnšmekry bude vyhrávat asi ta žárovka i přes své nevýhody.

Barvu světla teď řeším reflektorů. U LED-ek bílá je moc bílá a žtutá moc žlutá nebo až oranžová. Bílá LED-ka se dá ještě trochu filtrovat - dávat před to budu papírek. Mám čtyři vzorky světle žlutý a sytě žlutý (papír co mám na karty k vozům na provoz na modulech) Slušný výsledek je i se zažloutlým papírem ze starého školního sešitu nebo s béžovým pauzákem - ten dvojitě. Papírek jde napustit vteřiňákem - pak za trochu jiný filtr a bere to míň světla. Výhodu to má pro reflektory v tom že červená projde beze změny.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 840
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod RadekTandler » pon 07 lis, 2016 4:41 pm

radula63 píše:
tusakvlasta píše:Kondenzátor zapojen do série - sčítá se napětí, ale kapacita se snižuje!!! Kapacita v zapojení v sérii je 1/součet kapacit !!!


No ono je to při sériovém zapojení ještě trochu ošemetnější.
Celková kapacita: 1/C = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3.... Pro dva kondenzátory v sérii C = (C1 * C2) / (C1 + C2) Speciální případ, pokud C1 = C2, pak celková kapacita v sérii je C = 1/2 * C1.

Dimenzování napětí: Napětí na všech kondenzátorech se rozdělí v poměru jejich kapacit, pokud budou mít stejnou kapacitu, pak rovnoměrně. Ale tady je potřeba dávat pozor na výrobní tolerance, např při +-30% (tohle není přehnané) a dvou stejných kondenzátorech v sérii může v nejhorším přpadě vypadat rozložení napětí tak, že na jednom bude 35% a na druhém 65% celkového napětí. Takže pak můžete narazit i s ideou pomoct si zvýšit si průrazné napětí málo dimenzovaných kondenzátorů pomocí sériového řazení, nehedě na daň v podobě snížené celkové kapacity. Příklad - na kolejích z DCC je 30V, dva kondenzátory se stejnou jmenovitou (natisknutou na pouzdře) kapacitou v sérii, oba dimenzované na 15V nemusí být spolehlivé řešení. Když se proti vám spikne Venuše a bude v opozici s Marsem, pak můžete na jednom kondenzátoru naměřit třeba 10,5V - ten je v toleranci a na druhém 19,5V a tam bude překročeno dimenzování a nemusí se mu to dlouhodobě líbit.

Takže hodně zjednodušující závěr je: ...je to složité a pro napěťovou zálohu v modelech tento typ zapojení nepoužívat...
Uživatelský avatar
RadekTandler
 
Příspěvky: 59
Registrován: stř 12 zář, 2012 9:26 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod radula63 » pon 07 lis, 2016 5:36 pm

RadekTandler píše:
radula63 píše:Kondenzátor zapojen do série - sčítá se napětí, ale kapacita se snižuje!!! Kapacita v zapojení v sérii je 1/součet kapacit !!!

No ono je to při sériovém zapojení ještě trochu ošemetnější.
Celková kapacita: 1/C = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3....
Takže hodně zjednodušující závěr je: ...je to složité a pro napěťovou zálohu v modelech tento typ zapojení nepoužívat...

Ano, souhlasím. Jen se mi to nechtělo rozepisovat až takto dopodrobna.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1303
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod tusakvlasta » stř 09 lis, 2016 1:17 am

Ještě k tomu schematu pro připojení přídavného kondenzétoru. Narazil jsem na chybějící informací u odporu 2K2. Jaký má mít parametry?
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Brejla » stř 09 lis, 2016 7:08 am

tusakvlasta píše:Ještě k tomu schematu pro připojení přídavného kondenzétoru. Narazil jsem na chybějící informací u odporu 2K2. Jaký má mít parametry?

2k2=2200 Ohmovo jednotek :)
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Pavel-HP » stř 09 lis, 2016 7:14 am

Kolegu bude spíš zajímat Watáž zmiňovaného odporu(rezistoru).
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1018
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Bedlisch » stř 09 lis, 2016 11:18 am

Jakýkoli 2k2, který najdete v šuplíku, vyjma SMD velikosti 0402 a 0603.
Bedlisch
 
Příspěvky: 329
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků