ES 499 0010 plynulá jízda

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod kakbus » pon 23 pro, 2013 6:46 pm

Dobrý den,
rád bych se zeptal,zda-li je možné u lok. ES 499 0010 od Pika dosáhnout plynulé jízdy i v minimálních rychlostech.Pokud jsem to dobře pochopil, tak sběrná kola jsou dvě na jedné straně jednoho podvozku a mají malou vůli v uložení.Sběrný plíšek by měl být na vnitřních stranách těchto kol.Pak ale musí zákonitě při nízkých rychlostech na rovině docházet ke ztrátě kontaktu.Máte někdo nějaký zlepšovák na zlepšení jízdních vlastností? Pak jsem si všiml že jednou se lokomotiva rozjede sama a plynule jindy je potřeba ji drbnutím pomáhat.Patrně souvislost s tímto problémem.
Mnohokrát děkuji za případné rady...
H0
kakbus
 
Příspěvky: 95
Registrován: pát 20 pro, 2013 1:29 pm

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod Tomáš » pon 23 pro, 2013 7:39 pm

Tak já sice nejsem v H0 odborník, ale zrovna tuto lokomotivu mám celkem zmáknutou, protože jsme s kolegou také vymýšleli možné i nemožné. Stejně to ale dle mého nikam nevedlo.
Problém A) byl v šišatých kolech. Údajně problém lokomotiv Piko. Použít nová dvojkolí nelze, protože šnek na ose je u obou generací jiný. (bavím se o loukoťových kolech) Asi by šly použít pouze nová kola a ty nalisovat na tu původní osu. To, ale není zas až tak jednoduché bez vybavení. Problém B) je v převodech. Obecně všechny lokomotivy byly moc převodovány "do rychla" a to ty v H0 od Pika jsou na tom daleko líp jak TT. To dle mého způsobuje onu neplynulou jízdu. Žádný setrvačník, pouze tvrdý převod z ozubeného kola na kolo. Sběr proudu jsme obnovovali pomocí foto bronzového plíšku, ale moc to nepomohlo. No upřímně moc zázraků se s tím asi udělat nedá.
Koukni sem tyto stránky nám byli inspirací.
http://modelyh0.com/navody/e499ii/e499ii.htm
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod kakbus » pon 23 pro, 2013 8:52 pm

Ty jo, tak to je na mě docela vysoká matematika. Já myslel že pomůže nějak vyhnout ten plíšek nebo něco takového. No nechám si to ještě projít hlavou. Každopádně podle přiloženého odkazu je mašina bez úprav v podstatě nepoužitelná pro provoz takže ani není moc co zkazit...
H0
kakbus
 
Příspěvky: 95
Registrován: pát 20 pro, 2013 1:29 pm

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod Tomáš » pon 23 pro, 2013 9:42 pm

No tak počkej až ti něco řeknou ortodoxní H0káři. Vždyť upřímně, tahle lokomotiva byla snem nejednoho modeláře. V TT jsme si o ní mohli nechat jen zdát. Zkus koupit jinej pojezd, nebo repasuj ten originál a budeš spokojený. Ale počkej co ti napíšou znalci měřítka.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod kakbus » pon 23 pro, 2013 9:58 pm

Každopádně díky za cenné informace...
H0
kakbus
 
Příspěvky: 95
Registrován: pát 20 pro, 2013 1:29 pm

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 24 pro, 2013 9:07 am

Po pravdě - nejlepší dát jí dětem na hraní a počkat až jí jednou udělá třeba ACME... Tuhle starou piko mrchu nerozchodíš bez totální překopávky ani náhodou... Asi nejblíž k plynulýmu ježdění myslím měly úpravy p. Smrčky http://modelyh0.com/index.htm sekce "lokomotivy, vagony" - tam to je hodně dobře vše popsané

Já se jí pokusil digitalizovat dosazením dekodéru Lenz plus upravit to závažím - moc to nepomohlo. Takže nakonec jsem tam narval celý pojezd z "novýho" piko bastarda co sem sehnal za dva litry. I tak se mi to nelíbilo ta kastle je prostě na dnešní dobu fakt příšerná - z mašiny zůstala nakonec maketa, nový pojezd šel do 163ky a čekám až tuhle krasavici někdo udělá pořádně... Váhal jsem nad modelem Igora Ševčíka, ale za ty prachy mě ta mašina zas tak moc nebere na rozdíl od "banánu"... Model od IS je fakt nádhernej, ale za hodně velký peníze...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod jirkan » úte 24 pro, 2013 8:05 pm

Pokud se dobře pamatuji, tak ona snad byla původně obandážovaná jen jedna náprava, takže proud sbíraly zbylé 3. To je úplně jiná káva, ale pak se kvůli malé tažné síle obandážovala i ta druhá, a bylo vymalováno. Možná že řešení by bylo vrátit se ke sběru proudu ze 3 náprav, tžřeba bude tažná síla pro konkrétní využití stačit.
Já jsem ji z piety digitalizoval dekodérem LENZ gold a přidal POWER 1, který to dost zachraňuje, i když ani s ním to není žádný zázrak. A navíc v analogu to stejně nefunguje. Domnívám se, že jediná možná relativně jednoduchá resuscitace je napevno ji spojit s vozem, který sbírá proud (třeba pro osvětlení) a udělat elektrickou propojku.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod vinklarekcz » pát 10 led, 2014 6:57 am

Pánové, vzhledem k tomu, že dotaz považuji za nedostatečně zodpovězený, dám to placu pár tipů.

Budu vycházet ze známých úprav této lokomotivy na webu, které považuji za inspirující, ale částečně chybné:
http://modelyh0.com/navody/e499/e499.htm
a
http://modelyh0.com/navody/e499ii/e499ii.htm

Celou úpravu pojezdu zjednoduším, aby vyšla co nejlevněji a byly plně funkční.

Takže pro začátek budeme potřebovat další mašinku - asi z bazaru apod., resp. alespon její 2 podvozky, potom ocel. drát - hřídel pr. 1,5 mm např. od f. Graupner, silikon. hadičku vnitřního prúměru 1,5 mm - dodává Kavan a měděné vodiče se silikon. izolací průřezu 0,5mm2 - toto lze koupit v model. prodejnách - nabízím to i já na webu vinklarek.cz

Postup:
- použijeme oba nehnací podvozky které mají sběrače proudu a do jednoho z nich namontujeme originální elmotor
- osku na které se toči dvě do sebe zaklesnutá ozub. kolečka nahradíme hřídelí délky cca 26 mm (musíme lože pro hřídel upravit tak, aby hřídel vyčuhoval z podvozku cca 4-5 mm)
- na tuto hřídel samozřejmě kolečka musíme upevnit = použijeme řídké sekundové lepidlo
- takto upravíme i druhý podvozek na kterém ovšem elmotor již montovat nebudeme
- oba podvozky, resp. z podvozků přesahující hřídelky spojíme silik. hadičkou 1,5mm délky cca 15 mm - ta přenese točivý moment z jednoho podvozku na druhý
- na podvozek bez elmotoru upevníme Pb-balast o hmotnosti cca 100-120 g (odlijeme z olova hranol cca velikosti elmotoru, resp. trošku vyšší)
- druhý podvozek také zatížíme - nejjednodušší je na elmotor přilepit plátek olova
- zátěž v karoserii demontujeme - je moc vysoko a způsobuje překlápění modelu v obloucích
- silikon. vodiči spojíme podvozky s rámem (původní měděné packy které přenášely proud na rám podvozku vyhneme směrem dolů)
- vodiče elmotoru spojíme s rámem - vše samozřejmě pájíme

Tato jednoduchá úprava zaručí pohon všech 4 náprav a také sběr proudů z kolejí všemi 4-mi nápravami.
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod vinklarekcz » pát 10 led, 2014 7:18 am

Ještě dodatek:
- jde o rychlíkovou lokomotivu, která v model. provozu zpravidla nebude posunovat, takže doporučuji z předního poháněného podvozku demontovat spřáhlo a ze zadního čela žárovku s diodou
- dále si musíme uvědomit že přední podvozek musí být otočný kolem dvou os a zadní otočný kolem 3 os, tak jako tovární modely - v praxi to znamená že zadní podvozek musíme upravit tak aby se nakláněl do boku (jako Pendolíno)
- dále k orig. elmotoru - pro začátek ho lze použít, ale doporučuji zakoupit modernější a 5-polový stejných rozměrů; orig. má 6500 ot./min.
- pozor na případné použití setrvačníků - u tohoto modelu bude problematické kam setrvačník umístit, ale obecně se u setrvačníků modelů dělá velká chyba, a to i u našich profi-domácích výrobců pojezdů ... setrvačník by měl mít co největší průměr, ale primárně nemusí být zrovna z těžkého materiálu - mosazi apod. Ta se totiž použivá jen u profimodelů kde není možné vzhledem k robustnímu rámu modelu použít velký průměr setrvačníku. Přímo se nabízí např. u Ragulina od Pika kde je také jen plechový rám použít při prakticky podobné výše uvedené úpravě 2 setrvačníky pr. až skoro 30mm z Al slitiny apod. které nalisujeme na unášeče flexi spojky - viz info níže

- a stručně ještě k úpravě Ragulina - úprava je principiálně shodná s výše popsanou s několika malými rozdíly:

- pro sběr proudu z prostřední nápravy použijeme ocel. strunu pr. 0,4-0,5mm kterou připájíme k podvozku tak aby tlačila zhora na okolek
- místo silikon. hadičky použijeme flexi spojku pr. 5mm/1,5mm tvořenou 2-ma unášeči 1,5mm a flexi polotovarem 5mm/l=50mm - viz
http://www.mpjet.info/market/index.php?main_page=index&cPath=86_89_140_142

S.Vinklárek
www.vinklarek.cz
www.vinklarek.ic.cz
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod juder » úte 08 dub, 2014 12:30 pm

Docela mne zaujal návrh na vylepšení pana Vinklárka, tak jsem to zkusil. Jedná se o první pokus většího zásahu do pojezdu lokomotivy, tak celý ten můj pokus berte s rezervou :)
Vycházel jsem ze základu PIKO ES499 se dvěma bandážovanými nápravami. Doplnit sběrací plíšky na hnaný podvozek je to nejmenší, to beru jako nutnost, sběr proudu ze všech náprav. Dále jsem chtěl vypustit veškeré bandáže, v případě nutnosti lze ponechat pouze jedno bandážované kolo. Spojení podvozků se podařilo, ale je třeba úpravu skutečně 2 lokomotivy nebo alespoň boční plechy pojezdu, aby bylo možné vynechat stranu s dělenými plechy. Středem podvozku povede spojovací hřídel a tak tam nemůžou zůstat ty plechy dělené. Ocelové spojovací hřídele jsou nadstaveny mosaznými trubičkami, aby bylo možné nasadit silikonovou hadičku (menší průměr jak 1,5 mm jsem nesehnal).

Způsob uložení ozubených kol na prodloužené hřídeli.
Obrázek
Také je nutné krabici transformátoru zkrátit, aby nebránila spojovací hřídeli.
Obrázek
Takhle vypadá celý pojezd prozatím bez instalovaného závaží na bezmotorovém podvozku.
Obrázek
Digitální rozhraní.
Obrázek
A nakonec výsledek celé operace.
Obrázek

Výsledek:
- šišaté kola neumožňují pohlednou jízdu
- původní motor má příliš tvrdý chod a je absolutně nevhodný pro modelovou železnici
- spojení podvozků hřídelí taky není zcela v pořádku. Silikonová hadička nedokáže eliminovat velký rozsah pohybu podvozků. V zatáčkách se povytáhne a v rovném směru podvozky tlačí přes hadičku směrem k sobě a vyvolávají tlak (jde poznat i zpomalení jízdy)
- bez bandáží dokáže pojezd se 3-mi vagóny IC 1:100 vyjet stoupání 3cm na 1m.

Závěr:
Vzhledem k tomu, jak je ten pojezd starý, tak nemá vůbec cenu do něho investovat další peníze a práci. Je mnohem lepší peníze investovat do některého z pojezdů firmy Roco, použít podvozky, převody, motor, protože cokoliv z těchto komponent bude lepší než toto historické PIKO :) Naopak musím pochválit kvalitu výlisku karosérie. Mně osobně se jeví jako velmi zdařilý, po drobných úpravách se dá karosérie použít i v dnešní době.

Další fotografie ze stavby:
http://www.mkmodel.ic.cz/galerie/main.php?cmd=album&var1=kolejiste_ho%2Ftechnika%2F350/
Uživatelský avatar
juder
 
Příspěvky: 18
Registrován: pon 01 črc, 2013 9:48 am
Bydliště: Brantice

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod Jir-ka » úte 08 dub, 2014 7:56 pm

S tou "šišatostí" kol a následnou kolébavou jízdou se ale dá něco dělat. Ta kola jsou kruh, ale osa není přesně ve středu. To způsobuje tu kolébavou jízdu. Dá se to ale eliminovat. Kola na ose je třeba nastavit pootočením nebo přelisováním tak aby vyosení daného páru dvojkolí bylo jedním směrem. To dvojkolí sice stále hází, ale pohyb podvozku je směrem nahoru a dolů což je téměř nepostřehnutelné a zdaleka ne tak rušivé jako kolébání. Tohle nebyl problém jenom Pika, ale i Zeuke. Ještě tip jak to nastavit. Není třeba složité přeměřování. Stačí dvojkolí vložit do podvozku a ručně jet po koleji. To kolébání je v prstech cítit. Je to vyzkoušeno, uplatnil jsem to u několika set lokomotiv. Samozřejmě mimo těch které mají na kolech spojnice.
Jir-ka
 
Příspěvky: 10
Registrován: sob 20 zář, 2008 6:16 am

Re: ES 499 0010 plynulá jízda

Příspěvekod Zx1974 » stř 09 dub, 2014 4:52 am

juder píše:Závěr:
Vzhledem k tomu, jak je ten pojezd starý, tak nemá vůbec cenu do něho investovat další peníze a práci. Je mnohem lepší peníze investovat do některého z pojezdů firmy Roco, použít podvozky, převody, motor, protože cokoliv z těchto komponent bude lepší než toto historické PIKO :) Naopak musím pochválit kvalitu výlisku karosérie. Mně osobně se jeví jako velmi zdařilý, po drobných úpravách se dá karosérie použít i v dnešní době. ........

Za cenu vhodného podvozku od ROCA máš celou lokomotivu od ACME, která je (alespoň pro mě) v lepší kvalitě jak PIKO
Zx1974
 
Příspěvky: 380
Registrován: úte 17 říj, 2006 10:01 am
Bydliště: Písek


Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků