Stoupání trati

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Stoupání trati

Příspěvekod user_323 » ned 21 říj, 2007 7:07 pm

Mám dotaz,

existuje nějaké doporučení, jaké stoupání lze použít na kolejišti H0? Potřebuji toho na kolejiště dost nacpat a nějak nevím, jestli mi vlaky vyjedou do patra...
user_323
 
Příspěvky: 1
Registrován: ned 21 říj, 2007 7:07 pm

Příspěvekod Martin.F » ned 21 říj, 2007 7:34 pm

Doporučuje se 3 promile což je 3cm na metr
Uživatelský avatar
Martin.F
 
Příspěvky: 36
Registrován: pon 03 zář, 2007 2:21 pm
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod marek » ned 21 říj, 2007 8:49 pm

Jen drobnou poznámku k příspěvku Martina.F, je tam asi překlep, 3 cm na metr jsou 3% = 30 promile.
marek
 
Příspěvky: 27
Registrován: ned 07 led, 2007 10:01 pm

Příspěvekod Martin HO » pon 22 říj, 2007 4:02 am

3cm/metr je dle mé zkušenosti maximum, lepší je se vejít do 2,5cm/m. Samozřejmě že je možné přihlédnout k druhu trati a délce (složení) souprav, které na té které části kolejiště budou jezdit.
Martin HO
 

Příspěvekod Zippich » pon 22 říj, 2007 7:33 am

Něco na téma stoupání také zde:

http://magazin.modely.biz/diskuze/viewt ... 7&start=30
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Příspěvekod Yarda » pon 22 říj, 2007 8:01 am

Záleží na adhezní hmotnosti lokomotivy, součiniteli tření kolo/kolejnice, hmotnosti tažené soupravy, poloměru oblouku kolejí i dalších vlivech. Na stoupání 30promile si sergej hravě poradí s deseti čtyřnápravovými vozy, ale malá tendrovka by s takovou zátěží prokluzovala i po rovině. Obecně platné doporučení tedy neexistuje, vždycky je nutné uvažovat o konkrétní lokomotivě a počtu tažených náprav. Z toho se nechá limitní sklon spočítat nebo jednoduše ověřit pokusem.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod kvasha » ned 30 pro, 2007 9:40 pm

já jezdím v jednom případě i 3,8%. nemám problém (H0)
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod Houmr » pon 31 pro, 2007 7:14 am

Já počítám zhruba na svém kolejišti tak od 1 do 3 cm na metr. Jak psali kluci nahoře záleží jak dlouhé vlaky budeš provozovat a v domacích podmínkách HO počítám tak maximálně s 2metry dlouhou soupravou. Nevím jaké máš prostorové možnosti.
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod George V. » pát 18 dub, 2008 8:49 am

Mám stoupání asi 8cm/m a taky se to dá... Já vím, není to modelové, ale postavte kolejiště na desku 1x1,8m. Lokomotivy to zvládají vcelku snadno. BR 110 s 8-mi nákl. vozy, BR 118 se třemi rychlíkovými vozy Y Schicht také, o sergeji ani nemluvě... Horší je BR 01, BR130 a ES499 PIKO po čase. Ale s čerstvými bandážemi také no problém... Ovšem na starém "plechovém" kolejivu PIKO. Netušíte někdo, jak by se vozidla chovala v takovém stoupání na profilovém kolejivu, které má temeno kolejnice užší?
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod kvasha » pát 18 dub, 2008 1:33 pm

v takovém extrému 8% těžko říct. To chce vyzkoušet každou jednotlivou loko zvlášť. ...
H0 - digitál - RailCo 7.0 Gold - ep.V
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod George V. » ned 20 dub, 2008 6:24 pm

Platí, že čím užši kola, tím vyšší plošné zatížení. Zajímalo by mne, jestli se to dá aplikovat i naopak; čím užší kolejnice, tím vyšší plošné zatížení? I když u kovových kol asi nelze o plošném zatížení moc mluvit.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod StaraPakna » sob 26 zář, 2009 3:34 pm

Jak to stoupaní zapošít?? "Zkrátka to řežu a řežu a furt je to krátký pane Mistr!!!!"

Zajímá mne jak jít od nuly prostě jak na to, ať dělám co dělám nějak mi nejde ta první část koleje mi vždycky visí ve vzduchu, zkoušel jsem to co vím a už mi došly nápady. Mod dík za inspiraci.
Nemám ani řezačku z drátu ani jiný vychytávky jen hlavu a dutou k mýmu hořkýmu zklamání. Něco je u Houmra, ale tan má řezačku.....
Začínám a každý začátek je těžký, mám to ale na koho svést mám tři syny.
Moduluju N-ko
StaraPakna
 
Příspěvky: 147
Registrován: ned 20 zář, 2009 2:41 pm
Bydliště: Vesnička pod Řípem

Příspěvekod George V. » ned 27 zář, 2009 6:38 am

Rozdělej si dřevěný piliny s ředěným Herculesem a tu "díru" tím vyplň. Po vytvrdnutí to přebruš třeba šmirglem dle libosti...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 27 zář, 2009 7:21 am

George V. píše:Platí, že čím užši kola, tím vyšší plošné zatížení. Zajímalo by mne, jestli se to dá aplikovat i naopak; čím užší kolejnice, tím vyšší plošné zatížení? I když u kovových kol asi nelze o plošném zatížení moc mluvit.


No jenže tady je to o fyzice - tedy síle a koeficientu smykovém tření a to je na velikosti plochy nezávislé ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2685
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod George V. » ned 27 zář, 2009 8:10 am

Dík, ale stejně je to už pasé. Budu stavět nové kolejiště a tam to snad bude se stoupáním lepší. Nehledě na podstatně lepší trakční vlastnosti "nových" lokomotiv...
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - stavím pro radost svoji a dětí z Kadaně
George V.
 
Příspěvky: 3198
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Další

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků