Ale pánové už se to zase zvrhlo někam, kam jsme nechtěli. To, že model je dělaný podle jednoho "kopyta" alá BBÖ lokomotiva i se všemi jejími nedostatky víme, vyrobci neustále sdělujeme, ale ten nemá nejmenší zájem na toto reagovat (tedy kompresory, budka, jímky a další detaily prostě Roco kvůli nám udělat nehodlá). Dohoda není vůbec možná a já sám už opravdu nevím co bych pro to mohl udělat, aby někdo v Bergheimu něco udělal pro zákazníka, tedy pro nás. Shodou okolností jsem včera strávil hodinku pohledem na 375.007 v muzeu (ne zatím účelem, ale při povídání se na ní pěkně dívalo
Je teď v úplně jiném stavu než jsme jí mohli vídat od roku 1954, takže prostě i ty muzejní stroje se mění, což za provozu platilo dvojnásob a nemá smysl polemizovat jestli třeba 5. 2. 1937 vypadal takhle a 20. 5. 1945 zase jinak. Ve vztahu k f. Roco je důležité přiřadit tendr 821.0 (jiný nemají a jeho provedení nikdo dál taky neřeší) a ten i s lokomotivou přiřadit k určitému období, k tomu přiblížit výtopnu i ostatní nápisy. Jestli zrovna 375.026 po válce byla vyměněna za 16.018, což osobně pochybuju (ale stát se mohlo cokoliv) je věc dost nepodstatná. NTM shánělo dvojdílný dvířka a ty prokazatelně 026 neměla, tedy nevím jestli je někdo za války přendal, když měnil mašiny mezi sebou (leda zase mezi loko) takže by je "falešná 375.026 zase měla vypouklý, když už ta v Čadci měla dvoudílný, a proto se o ní zajímalo NTM. Je v tom ještě moc záhad a ty asi už nikdo nevyřeší, zejména když chybí ty fotky. Jak jsem psal moc na výběr nebylo. 375.024 sice měla všecho co jsme potřebovali a my prostě nesehnali číslo jejího tendru 821.0 který měla krátce, 016 nám tak trošku vypálil rybník vloni předělaný model p. Daleckého /co na tom že měl dlouhou budku a lidi to kupovali o sto šest a teď na 026 ohrnují nos?/. Model si musíme předělat sami. Kdo to zvládne sám má vyhráno, ostatní kdo to chtějí změnit a neumí to se musí obrátit na ty co to zvládnou a všem ostatním je to absolutně jedno - a těch je 95 %, a to jsou bohužel klíčoví zákazníci Roca a proto nic nezmění. Zatím musíme být opravdu rádi alespoň za to že se námi vůbec baví (ano je to blbý a i mě to štve) a že nám nepředhazují třeba takový paskvily jako FLM s nápisy typu Ostravská dráha, výtopna Volary, nebo Plzeňská dráha, výtopna Bohumín, s červenými koly a hvězdou (a o tom jsem se už u různých vůrobců navztekal až až ...).
Takže jedeme dál. Pro Vánoční edici jsme "vyrobili" loko 375.003 s tendrem 821.007, vypouklá dvířka, epocha II, černé lité cedule a do leptů jsme přidali i stínidla na lampy kde je podle fotky napsáno "ČSD výtopna Praha M." Jestli nám to ale vyrobí zatím netušíme. Lokomotiva bude mít jen tabulky, lvy a na pravý straně revizní tabulku + výrobní štítky (tendr je PČM). Víc fakt není v našich silách zajistit... Časem se snad povede i nějaká reedice loko s dvoudílnými dvířky... Mě osobně by se velice líbil hrboun z Českomoravský v šedém fotonátěru. Unese to ale ještě náš trh?
P.S: Další z mnoha veřejně přístupných seznamů lokomotiv s Hrbouny je třeba zde
http://www.oocities.org/de/rolf131bilder/3101.htm Tam je to zase jinak. Kde je pravda se půjde dozvědět asi opravdu těžko.