ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod shodan » pon 15 dub, 2024 4:47 pm

ROCO 70924 - No takže jsem tou slevou naletěl...? dobře... tak jdu zkusit jak se zahulí... dám vědět :mrgreen: Jen detail... na jedné straně není "krytka" kabeláže.. chyba? nebo schválně? prostě někde soudruzi z NDR udělali chybu :mrgreen:
? EDIT: 2X 20 minut tam a zpět na digitálu (silver+ od lenz) světla a střídání rychlosti... zítra další test... :) Loko studená, tak snad OK
Přílohy
viber_image_2024-04-15_19-06-32-079.jpg
shodan
 
Příspěvky: 187
Registrován: ned 17 říj, 2010 2:40 pm

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod Chuchanek » pon 15 dub, 2024 6:28 pm

Ano, že chyběly krytky kabeláže se mi taky stalo a u jedné z lok. byly přeštípané a zkrácené na půlku :) u jiné zas byl polámaný držák šneku v podvozku, který zároveň drží podvozek v rámu.
R.E.W.
Uživatelský avatar
Chuchanek
 
Příspěvky: 24
Registrován: ned 08 kvě, 2016 12:55 pm
Bydliště: Rudoltice

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod Dovi » čtv 18 dub, 2024 3:34 pm

shodan píše:ROCO 70924 ... tak jdu zkusit, jak se zahulí... dám vědět :mrgreen:
EDIT: 2x 20 minut tam a zpět na digitálu (silver+ od lenz), světla a střídání rychlosti... :) Loko studená, tak snad OK

No, když může riskovat výrobce a hazardovat se svojí pověstí, tak proč na tu jeho hru zvanou ruská ruleta se zákazníky nepřistoupit a případný nepodarek nevrátit prodejci, že jo. Ať má výrobce tu tolik potřebnou zpětnou vazbu...

Tolik teorie, a teď skutečnost.
Aneb, taky jsem to risknul. A když už, tak už - a rovnou tuplovaně:

Úvodem omluva za delší a částečně trochu technický příspěvek - kdo nemáte čas, tak to nečtěte.

Po otevření obou krabiček nutno konstatovat, že jsou to krásné modely, myšleno tím hlavně jejich povrchová úprava a bohaté příslušenství včetně leptaných štítků. No a jezdí obě pěkně, to nemohu říct :-) A to i přes ty jejich slavný rokácký motorky uvnitř.

Akorát, že ač jsou to analogový mašiny, tak jsou už z výroby i bez repráčků "poloozvučený". Sice při jízdě pomalou rychlostí jsou ty modely celkem tiché, ale pak dál při střední a vyšší rychlosti vydávají nepřeslechnutelný charakteristický zvuk. Asi jako když někdo ve třetí nebo čtvrté místnosti (za několika dveřmi) řeže malou příruční motorovou přímočarou pilkou.

Vzal jsem tentokrát (preventivně kvůli motorkům) analogové provedení. Měl jsem na to takovou pracovní hypotézu, že možná ne úplně každý typ 12V elektromotorků může dobře snášet to přepětí u digi. Když jsem se koukal na svoje Roco centrály, tak ty mají na vstupu udáváno vstupní (napájecí) stejnosměrné napětí 18 až 24 Voltů. Centrála z toho vychází a při zpracování a generování digi silového signálu to sice už z principu o něco málo poníží, ale ne o moc. No a z kolejnic to pak přijde do dekodéru v modelu... A nedělám si iluze, že dekodéry by potom ještě dále u toho jejich pulzně-šířkově regulovaného napájení motorků měly snahu nějak výrazně redukovat napětí (ideálně na těch jmenovitých 12V na svorkách motoru). Na to dekodéry nemívají prostředky, respektive ty malé integráče by dlouhodobě nedokázaly vyzářit tolik ztrátového tepla, a ještě navíc uzavřeny spolu s motorem v téměř vzduchotěsné karoserii. Ale třeba je to nakonec s těma odcházejícíma motorkama všecko úplně jinak - např. nevyrovnaná kvalita výroby, ložiska a jejich přesnost, komutátor atd.

Svoje nové modely už v posledních letech zpravidla ani nezajíždím; po jejich zakoupení následuje většinou jen krátká kontrola na kousku koleje na stole - metr tam, půl metru zpátky, jízda přes výhybku a do oblouku, a u ozvučených DCC variant samozřejmě ještě vyzkoušení zvukových funkcí plus světel podrobněji než u analogu.

Ale u těchto Roco mašin s pověstnými motorky (technicko-ekonomický to zázrak 21. století) jsem u každé z nich provedl cca 20minutový záběh na kolejovém oválu, a to 5' jedním směrem a 5' druhým směrem, potom sundání lokomotivy a její obrácení pro jízdu dalších 5' jedním směrem a zase 5' opačným. To otočení modelu po 10 minutách jízdy (kvůli okolkům na obou stranách) má samozřejmě efekt spíš jen psychologický (= víc placebo pro páníčka než skutečná potřeba samotného pejska) :--)

postupný_záběh_Roco_Bardotek_VID_20240418_114347.jpg
postupný_záběh_Roco_Bardotek_VID_20240418_114347.jpg (23.73 KiB) Zobrazeno 1170 krát

Pro jistotu jsem kolejový ovál napájel laboratorním zdrojem s plynule nastavitelným ss napětím a s displejem ampérmetru pro průběžné kontrolní sledování aktuálně odebíraného proudu (a s aktivovanou proudovou pojistkou uživatelsky nastavenou na 1 A).
Při nějakém nechtěném výrazném nárůstu proudu (do motoru) by se tak dalo hned v zárodku zabránit nejhoršímu.

Takže co ?

Zakouří se z modelu nebo nezakouří ?
Zahoří tam něco nebo nezahoří ?
Nebo dokonce některá z těch Bardotek umře na infarkt ?


Ne, dopadlo to u obou dvou dobře. Zatím je tedy vše OK, až snad na ten zvuk. Ten je určitě výraznější než u většiny modelů různých značek, a stejně tak je výraznější (a jiný) než u o pár let starších Roco Bardotek a Brejlovců s kvalitními polootevřenými 5pólovými motory s výměnnými uhlíky.

Nicméně, i tyto nové modely Bardotek, pokud jsou v pořádku, jezdí klidně, bez nějakých výkyvů, plynule, bez cukání. A tyto konkrétní (otestované a zabíhané) jedou spolehlivě bez zvýšených odběrů proudu, bez zahřívání, bez dýmu nebo dokonce odpálení motorku.

Záběh byl prováděn střední zátěží při stabilním napájecím napětí v kolejnicích 6,0 Voltu. Proudové odběry v tomto režimu jízdy byly okolo 200 mA plus minus (viz tabulka dále), a mírně se měnily jak v čase, tak samozřejmě i s konkrétním modelem a s jízdou v přímé nebo v oblouku. Celkový příkon jezdících zabíhaných modelů (tedy v souhrnu běžících motorků, DPS a pěti svítících LEDek na čelech) byl zhruba okolo 1,2 Wattu, takže tepelné ztráty se ani po těch 20 minutách jízdy neprojevily nějakým znatelným zahřátím modelů (karoserie nebyly na pohmat ani vlažné, natož teplé).

Měřil jsem odběry proudu nejenom při záběhu, ale zajímaly mě i změny oproti původnímu syrovému stavu na začátku záběhu. U obou modelů vlivem nenásilného záběhu odběr proudu dle očekávání mírně poklesl.

Pro technické zájemce přikládám tabulky s naměřenými hodnotami:

(DC)_záběh_dvou_H0_Roco_Bardotek.png
(DC)_záběh_dvou_H0_Roco_Bardotek.png (14.5 KiB) Zobrazeno 1170 krát

Pozoruhodné (alespoň pro mne ano) je také velmi nízké minimální napětí potřebné pro jízdu - zvláště u jedné z Bardotek, a to už i za jejího syrového stavu. U modrého klauna to totiž bylo před záběhem cca 0,79 Voltu, po záběhu 0,73 Voltu (tam si asi převody a ložiska ideálně sedly už z výroby). U červenobílé ČD Cargo to bylo původně 1,48 Voltu (před záběhem) a pak významně zlepšených 1,05 Voltu po záběhu.

A to ještě ani nejsou skutečná minimální napětí pro běh naprázdno samotných motorků (bez zátěže pojezdem modelu).

Osobní poznámka (připouštím, že možná poněkud kontroverzní):
I toto zjištěné minimální provozní napětí (extrémně nízké) mě vede k domněnce, že možná právě těmto motorkům, více než jiným, může mj. vadit i vysoké napájecí napětí. V analogu to lze pohlídat (většina modelářů, kterým je víc než 10 let, asi nejezdí s mašinkama na plný koule, ale spíš nižšími modelovými rychlostmi), u digitálu je ta špička-špička pořád to plné dostupné maximum (>> 12 V) - dané v podstatě tím, co pustí do kolejnic centrála a co z toho pak pro motorek generuje dekodér.


Po záběhu obou strojů (celkem 2x 20 minut) jsem pak na závěr ještě postavil obě Bardotky za sebe na jednu kolej (s rozestupem mezi nárazníky asi 5 cm) a projel jsem s oběma současně celý okruh. Vzdálenost mezi lokomotivami byla od začátku jízdy až do konce, a to jak v přímých úsecích, tak i v obloucích, prakticky stále stejná. Čili i přes o trochu větší jízdní odpor pojezdu červenobílé (usuzováno dle jejího o trochu většího proudového odběru) oproti modrému klaunovi si obě Bardotky držely vzájemně identickou rychlost.

Bardotky_Roco_70924_a_Roco_70926_VID_20240418_115421.jpg
Bardotky_Roco_70924_a_Roco_70926_VID_20240418_115421.jpg (31.68 KiB) Zobrazeno 1170 krát

S rozhodnutím jít do toho, a následně se získáním těchto modelů, jsem tedy zatím hodně spokojený. Nejenom s ohledem na příznivou pořizovací cenu, ale zejména kvůli technickým vlastnostem (tradičně bezproblémové klidné plynulé jízdy, a naprosto spolehlivě i přes výhybky s nenapájenými srdcovkami) a samozřejmě taky i kvůli tomu úspěšnému pozvolnému "analogovému" záběhu beze ztráty kytičky...
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 544
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod JaroHo » čtv 18 dub, 2024 5:41 pm

a já se podělím s tou akční ČDC.
Dneska celkem 35-40 minut jízdy vždy tam a zpět po rohlíku vždy k odstaveným Ypsylonům ČD, jelikož mají krátká spřáhla a barča měla očko, nijak jsem do ní nechtěl hrabat kdyby se z ní zakouřilo tak ať si s tím případně nedělám zbytečnou práci.... a taky se má prej zajíždět bez vozů, tak vždycky cca 10m po kolejišti sem a 10 tam, možná je to víc, to je jedno, poctupně jsem rychlost zvyšoval až na cca takových 120-140 km/h modelových... při předpředposledním zvýšením ale barča několikrát zavrávorala, chvíli zpomalila pak zase naběhla a pak už se to nikdy neopakovalo. Jedna z těch mašin s novým motorkem, taky barča mi taky takhle zablba a pak už nic. Jo jina obě analog s propůjčeným Lenz Silver dekodérem z MTB barči. Takže jsem měl štěstí, všechny stroje s novými motorky mě jezdí. A model je to krásný.
p.s. A na tu ČD jsem nasazoval pryžový sloupečky, než jsem přišel kam to přijde, tak to trvalo, vyndat ty brzdový válce jdou pěkně blbě, chce to dobrou pinzetu a správný úchop na zpětnou montáž. Jeden válec jsem poškodil...
Přílohy
Obrázek WhatsApp, 2024-04-18 v 17.50.05_25a0520e.jpg
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1432
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod U37008 » pát 19 dub, 2024 9:26 am

ad JaroHO Dotaz, ty sloupky jsi montoval na tuto vyobrazenou barču ČD cargo?
Uživatelský avatar
U37008
 
Příspěvky: 235
Registrován: čtv 27 pro, 2012 7:12 pm

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod JaroHo » pát 19 dub, 2024 1:50 pm

U37008:
ne :mrgreen: , zas tak blbej snad nejsem→ sem na tu co měla nedolisovaný kola a pískovací hadice z kocúra
Přílohy
Obrázek WhatsApp, 2024-04-18 v 16.04.58_360f6cc8.jpg
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1432
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod HO Dušan » pon 29 dub, 2024 8:16 am

Ozvučenou Bardotku 70925 jsem kupoval v Německu jako zásilku. Po rozbalení jsem si ale všiml , že na jednom čele jsou oba nárazníky se stejným zkosením. V rámci reklamace prodejce uznal, že je zbytečné posílat lokomotivy sem a tam a tak pošle jen nárazníky. V rámci reklamace s motorkem by se asi musela lokomotiva zaslat celá. Aby jsem tomuto předešel, tak jsem motorek tedy odzkoušel/zahořel takto:
1.demontáž motorku
2.zahoření samotného motorku na napětí 5V/cca 5 min oběma směry
3.zahoření samotného motorku na napětí 12V/cca 10 min oběma směry
4.analogová propojka + pulsní ovládač cca 30min (12V)
5. MM+digitál cca 30min-16V

Podle mne motorek odejde z důvodu špatně usazených uhlíků a tyto následně po zatížení začnou jiskřit a odrovnají rotor. Nebo to jsou bezuhlíkové motorky?
Přílohy
01.jpg
demont
02.jpg
motorek
03A.jpg
5V
Naposledy upravil HO Dušan dne pon 29 dub, 2024 8:23 am, celkově upraveno 2
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 109
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod HO Dušan » pon 29 dub, 2024 8:17 am

.
Přílohy
03B.jpg
03.jpg
04.jpg
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 109
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: ROCO bardotka, ceckáč, zamračená...

Příspěvekod HO Dušan » pon 29 dub, 2024 8:38 am

Typ motorku
Přílohy
05.jpg
TYP MOTORKU
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 109
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků