od jirkan » ned 12 úno, 2012 6:45 pm
I když s dost velkým odstupem, několik poznámek resp. vysvětlivek.
Nejprve k těm písmenům na začátku. To BR je zkratka slova Baureihe, tedy něco jako se u nás používá "řada", s vlastním označením lokomotivy to nemá nic společného. Vlastní označení lokomotivní řady je pak pouze samostatným dvoumístným číslem u parních, písmenem V a trojmístným číslem u dieselových a E a dvoumístným číslem u lektrických lokomotiv. (Odpovídá našemu M resp E, S nebo ES) Motorové vozy nebo jednotky pak jsou VT resp ET. K tomu spíš jako rarita ETA je elektrická akumulátorová jednotka, SVT pak označení pro velmi rychlé motorové jednotky. Přívěsné vozy k motorákům jsou VB, řídicí vozy VS. Tak se to vyvíjelo od epochy II a po celou III. V epoše IV došlo k zásadní změně, písmena zmizela, místo nich se přešlo u DB na trojčíslí. Parní lokomotiva začíná 0 plus staré číslo (tedy býv. 64 je 064 atd.), elektrické lokomotivy začínají 1 a motorové 2, další čísla postupně přibývala, ale ta už snad nejsou tak podstatná. U DR to bylo naopak, parní lokomotivy zůstaly dvojciferné, diesely začínaly 1 a elektriky 2.
Význam čísel se dost liší. U parních lokomotiv jsou čísla řazena jednak podle uspořádání náprav, jednak podle typu lokomotiv (rychlíkavá, osobní, universální, nákladní, místní tratě atd.) Proto např. pod řadou 38 nalezneme všechny osobní lokomotivy o uspořádání náíprav 2C, i když se jedná o zcela odlišně, většinou zemské konstrukce nejrůznějších výrobců.
U diesellokomnotiv je číslo nejčastěji odvozeno o výkonu motoru v ks, takže např. zde citovaná V60 (pozdější 106) je ve výkonové řadě 600 ks. U elektrických lokomotiv se označenéí dost odlišuje, většinou zde žádná podobná logika není, spíš lze občas hledat analogie k řadám parních lokomotiv pro podobné určení - např. nízká číésla pro rychlíkové, vyšší pro universální a nákladní atd.
V současných epochách pak se dodržuje pouze počáteční číslice, dál je to užý podobně chaotické jako u nás. A to nemluvím o označení lokomotiv soukromých provozovatelů, kde najdeme cokoliv od původního označení až třeba po pouhé pořadové číslo.
No a k tomu dotazu na digitalizaci, lokomotivu mám ozvučenu ESU ještě V3,5. Pro dekodér je od výrobce místo, reproduktor jsem použil menší o průměru 20 mm, je vložen do budky místo dílu s vnitřním vybavením kabiny, takže nevadí volnému průhledu.