fousek píše:ReichenbergW: Nevíte, proč v Brawě "bouchly saze" až teď? Dosud nic Českého/ Československého nevyrobili a že nějaké modely pro mutace byly. A najednou zásadní obrat... Nebyl poradce, nebo po úspěchu Roca na našem trhu se na nás začali více soustředit?
Složitá otázka: Cizí firmy nad námi ohrnovali nos a nyní houfně spolupracují. Dostal jsem se k tomu víceméně náhodou v době, kdy u Roca vznikaly brejlovci (tam ne zcela od začátku). Měl jsem z toho radost, dneska mě už ovládá určitá skepse, protože spolupráce není vždy jednoduchá a někdy hodně složitá. Vznikly tak modely povedené i naprosté propadáky jako třeba T 334.002 od Roca kde nebyly shcopní dodržet vlastní výkres. Je asi dáno tím, že je "krize" a firmy hledají možnosti odbytu všude kde to jen trošku jde. Trh je Německými lokomotivami a vozy přesycený, výrobcí se dublují a našinec toho tolik jejich nenakoupí. O naše modely je tak pochopitelný zájem. U Brawy zatím jde u vývoje typického Rakousko-uherského vozidla o "experiment", kde se čeká jak to dopadne. Myslím, že to ale bude mít ohlas kladný, zejména když jde o lokomotivy které jsou hojně využitelné i na Německých kolejištích. Což nakonec brejlovci i chystaná zamračená jsou také. Co bude dál, to ukáže čas. Už dneska mají návrhy na další vozidla, jak lokomotivy tak vozy, použitelné pro správy celé Evropy. Z tohoto kompromisu musíme jako malý stát těžit.
Jinak k chystanému modelu prozradím ještě toto: bude mít kvalitní motor (zřejmě Maxon), digi rozhraní bude z prostorových důvodů převzaté z jejich enka, takže konektor "jen" 18 pólový. Led osvětlení, příprava na kouřový generátor, prostor pro zvukový reproduktor a digi, kola s okolkem RP 25, mnoho samostatně dosazených dílů - s tím vším je v modelu počítáno. Ty vodní vany budou odlitek z kovu a spolu se spodní částí budky (vrchní bude plast, tak jak je u Brawy zvykem) budou tvořit základ modelu, tak proto je trošku složitější ta úprava do "echtovní" verze ČSD, neboť jde o zcela nový nákladný díl. Každopádně tuto otázku Brawa nezavrhla, ale prozatím půjde o výhled několika "málo" let. Ale jak říkám, musíme počkat až jak půjde prodej, což je vždy pro výrobce to nejdůležitější... Každopádně co jsem měl možnost vidět 3D modely, tak konstrukce je opravdu pečlivě připravená. Cena bude opravdu pod 300 Euro v základní verzi.
Důvodem proč zde "vypouštím" tyto informace, je aby naši obchodníci zachovali chladnou hlavu a nezačali vyvádět divočiny typu hromadných přestaveb (nemyslím teď nikoho konkrétního), které by zhatily další možné série přímo od firmy. Samozřejmě je mi jasné, že tomu zcela zabránit nepůjde a řada modelářů si jistě najde cestu jak si ke "svému" modelu přijít dříve, ale stojíme na tenkém ledě, a další výrobní možnosti stojí jen a jen na odbytu. Nakonec brzy se dočkáme dalších pěkných modelů ČSD (i ČD) i od jiných výrobců (Roco, Rivarrosi, Heris, Tillig a snad i další), takže lidi spíše nebudou stíhat nakupovat. Průzkum trhu dělat taky nemá smysl, lidi většinou koupí až to uvidí. První série ale bude skutečně jen těch 300 ks v ČSD. Bude-li ohlas kladný další série jsou možné. Já osobně budu vždy jen rád, když tihle výrobci půjdou cestou modelového provedení dle skutečnosti, než výrobou drahých "modelů" jejichž základ je pro Československý model pochybný. Jako "železniční historik", mohu-li se tak nazvat, chci aby podklady byly co nejvěrnější. Proto spolu s několika kolegy, se kterými se na tom podílíme, nechci vařit z vody, ale z reálných podkladů. Samozřejmě musíme dělat i kompromisy, neboť výrobce není vždy a na vše ochotný přistoupit...