Zdravím ve spolek. Ano máte naprostou pravdu, doby kdy nám servírovali nápisy ČSD na všemožných Německých vozech a lokomotivách by měly být již tytam. Bohužel ale ještě pořád nejsou a proto se setkáváme s nesmysly vozů a lokomotiv Fleischmann, Piko a jiných výrobců, kteří si zřejmě pořád myslí, že našinec koupí vše co je takto potištěné. Podle vašich názorů je ale naprosto jasné, že to tak není, a to si musí ty firmy uvědomit, nebo to celé dostanou do stádia kdy těch ČSD nesmyslů mnohdy navíc v Čínské kvalitě budou mít plný sklady a tím to hasne, jak pro nás tak pro ně. Doufám že se nám podaří leccos změnit, i když to není vždycky jednoduchý. Jak jsem psal, byl jsem oslovený původně kvůli brejlovci a už se v tom druhým rokem vezu. Nervů mě to stálo taky dost
Ale člověk to dělá především proto, že ho to baví a chce mít doma taky něco "našeho". Někteří jedinci by na tom rádi zbohatli, ale ono to tak jednoduché není. Firmy šetří kde se dá a tak z toho máme hlavně ty modely. Je ale pravda, že když něco zkazí, jako třeba tu T 334.002, což byla moje srdeční záležitost, tak to je potom z mé strany oheň na střeše. Bohužel oni to jsou hlavně obchodníci a tyhle "prkotiny" neřeší. A to je špatně. Známý to boj s větrnými mlýny. Prostě hodně dokážeme ovlivnit, ale to je vše. Pokud si oni postaví hlavu anebo je jim to jedno, vzniká model pokažený a nepřesný. To se odrazí v prodeji a ten je už zajímá - ale to už je pozdě. Do procesu výroby nemáme šanci zasáhnout vůbec. Zatím se tedy moc nepoučili...
S těmi pivními vozy Heris máte samozřejmě pravdu, je to stejně jako chystané zetky G a L kkStB, dílo pana Kleina, který musel svojí firmu zavřít. Bylo v tom i dost politiky, jak bylo jednu dobu možné číst na jeho stránkách které už nefungují vyjma rozloučení. Některé modely se objevily u Roca které formy za nejasnýc hokolností získalo a dnes z nich přináší početné "novinky". Pan Klein má ale stránky nové kde tu a tam něco napíše - viz
http://kkmb.at/index.html Problém s tou kvalitou u piváků je, s tím souhlas. Bude to ale kus od kusu. Já mám zatím jen pivovar Cheb a tam jsou kola naprosto v pořdáku, zaskelní v budce také a kinematiky jdou naprosto volně a hladce. Spřáhla používám Roco KKK, takže naprosto v pohodě. Velká potíž je ale s těmi ulámanými háčky na střeše, což způsobuje opravdu jen způsob zabalení v polystyrenové krabičce (údajně to výrobce již řeší - reklamací je na to moc), ale horší je to s nepružným, lámavým plastem použtým na dosazovací madla a praporečníky (ty jsme nahradil od Roca). Nic se nedá zasunout - otvory jsou malé a neprotažené, takže se musí dovrat. Když už se podaří zasunout tak vypadnou. Musí se lepit. Původní se lámou. Jinak za ty peníze je to vůz výborný. Zaoblení střechy jsem nezkoumal, ale podívám se na to hned jak to dopíšu. Fotek mám vytahaných kvůli ČSD verzím dost, včetně výkresů, takže tam problém nebude. Napíšu to sem za chvíli. U Herise se ještě chceme pokusit o ČSD mutaci pomocného osobního vozu MCi 44, které u nás byly. Samozřejmě to bude verze poválečná, ale pro naše kolejiště pořád vhodná.
S tím Polskem je to zajímavá informace, protože bych řekl, že se jim věnuje čím dál firem. Heris zrovna není výjimkou s rychlíkovými vozy řad 111 - 113. Je to nová forma. Mají ale výhodu v tom, že jezdí do Německa a tak je tam znají. Jak jejich prodej půjde si netroufám odhadnout. Na to se budeme zeptat přímo jich. Každopándně Poláci mají podklady připravené perfektně. Měl jsem možnost vidět několik jejich výkresů a nemají problém. Třeba u Roca jim to vždy udělali přesně tak jak si to namalovali. U nás pořád dělají chyby, přitom kolega jim odevzdává výkresy na vysoké úrovni, a tu a tam rádi vynechají. Jen zatím červený brejlovec 174 mě mile překvapil. Teď nemluvím o formě a kvalitě provedení konečné montáže nebo povrchové úpravě, ale to, že jí opravdu udělali podle výkresu. Dokonce potiskli i podvozky, což nám ještě pár týdnu před expedicí tvrdili, že nejde! Každopádně druhá zelená 3113 měla vypadat úplně jinak, ale tam výkres ignorovali a Číňani jeli podle 082 jen změnili číslo. Byla tam i lokace a změněné nápisy, plus potisk podvozků. Nic z toho se nestalo. Takže tady pro mě "překvapení" a mírné narovnání neboť už jsem byl rozhodnutý se na to vypr.... Bohužel ani potom to není růžový. Ale snad zamračená dopadné lépe. Tam je forma už skutečně dlouho v procesu a ty nedostatky snad budou eliminované. První výlisky snad co nevidět dorazí (z Číny bohužel), ale ten odsunutý termín pro prodej zatím zůstává platný. Tipuji že jí v Lipsku uvidíme
Brawa snad bude Ok, i když s těmi verzemi se nám do "klasiky" opravdu netrefili. I verze KkStB je limitovaná 8 lokomotivami z PČM a několika krauskami. Musíme se držet obou malých vodojemů, což sedí na sérii 178.40 - 44 a 48 - 50 z PČM. Otázka co mi řeknou na ty lokace, protože všechny byly příslušné k našim místním drahám (Kolín - Ledečko - Kácov, Libochovice - Jenšovice a Sudoměřice - Skalsko - Stará Paka). Otázka jak se s tím vypořádat? Zatím v tom mám volnou ruku ale rozhodování není jednoduché. Můžu v KkStB buď udělat lokomotivu anonymní - což ale pak nemůže být PČM a musí jít o Krauss nebo Floridsdorf, anebo to risknu a nakreslím popis pro kolbenku i s dvojjakzyčnou lokací. To ale může prodej tohodle modelu výrazně snížit, neboť půjde jen o jednu dráhu v Čechách a to si firma nepřeje. Druhá věc je, že může dojít na druhou sérii a tam nám nechají prostor pro ČSD v epoše II, tedy můžeme dát staré Rakouské označení s ČSD (přechodné období), nebo rovnou ČSD tabulky, ale otázka kdy se zase dávali na tyto stroje delší vany a kompresory? Ležím kvůli tomu už několik dní v archivu a literatuře, a moc moudrý z toho nejsem. Rád bych znal váš názor. Je možné mi napsat i na mejl. Není také dořešená otázka leptů. Tabulky na lokomotivách KkStB, BBÖ a ČSD byly samozřejmě lité. Samozřejmě spolupráci se nebráním a nabízím vám tak možnost ten model i ovlivnit. Musíme mít zase na paměti, že špatná volba může zhatit celý projekt a to bych opravdu nerad.
Pane Zatřepálku, s baňatými komíny počítat můžete určitě pro verzi KkStB, a časem - projde-li druhá série z prvních let provozu ČSD i s ní. Ta ale může být jen se sací brzdou a krátkými vanami. Bohužel s oběma dlouhými vanami (tolik pro tyhle lokomotivy typickými) se zatím musíme rozloučit, stejně tak jako i s kompresory vpravo. Firma v konstrukci bohužel pro nás vycházela z Rakouských zvyklostí.
Jaroslav Wagner, Liberec