radeksindy píše:Vzájemná poloha čepů se seřizuje až při montáži spojnicJenomže levé kolo má otvory pro čepy posunuté skoro o 180 stupňů, zatímco to pravé asi 90. To dvojkolí je špatně sesazeno. Při montáži spojnic bude pozdě
Obojí je možné. Méně náročné a pravděpodobně častější je, že se dvojkolí sestaví samostatně již se správným úhlem v požadované toleranci a už se nic nemění a po vložení do rámu vše sedí jak má hned. Případně se na osičky již vloží ložislové domečky, které pak třeba budou odpružené - záleží na konstrukci. Tato varinta je praktičtější z hlediska povrchové úpravy a to jak kol a tak rámu lokomotivy. Případné úpravy/opravy lokomotivy budou jednodušší.
Existují případy, že se dodává hřídel a kola samostatně, a slisovává se to až v rámu. Jsou takto ale vyrobeny i komerční sériové modely. Např. hračkový kleinbahn to takto měl, má to u některých mašin Fleischmann, Maerklin. U Fleischmanna je to ostatně pěkně vidět v kusovnících ND co jsou pdf. na netu - disky a hřídely jsou u některých mašin extra položka. Po domácku bez vybavení příslušnými přípravky je to skoro nemožné.
Např. Weinert to řeší tak, že buďto dodává rámy již předmontované a tímto je to fakticky již vyřešeno, nebo dodává samostatně kola resp. sady kol a jen u modelů, kde nejsou nerozebiratelně zalisované v rámu - typicky např. pro Roco modely.
Pak existuje varianta co používá Romford - hřídelky jsou zakončeny čtyřhranem a závitem a v kolech je také čtyřhran a zahloubení pro matici. Tímto se vymezí přesná poloha. Matku je pak vhodné zadeklovat, aby to vypadalo. Zas je pak problém nalepit ten dekl přesně na střed - viz např. Albatros co jezdil ve Lhotce - běhouny jako takové přímo nešmajdaly, ale na jednom šmajdal jen ten dekl. Jiný úhel než 45° nebo 90° s tím udělat nepůjde - ale to by mohl potvrdit nebo vyvrátit nejlíp Popopo. Zahlédl jsem na picase jeho kola na papoucha. Možná je více druhů hřídelek ?
Pak je tu ještě jedna věc co s tím na první pohled nesouvisí a to jak je provedena izolace pravého a levého dvojkolí: buďto je odizolováno plastovou vložkou jen jedno kolo mezi hřídelkou a diskem - disk a obruč je z jednoho kusu materiálu - typicky Fleichmann a tuším i Weinert to tak má.
Nebo jsem už viděl kola co mají izolaci na obou stranách, ale tato je mezi diskem a obručí. Disk je vlisován nebo vlepen do obruče zevnitř přes nějakou mě neznámou izolační folii či co. Hřídel a disk jsou kov na kov na obou stranách. Toto je dobré protože obruč může být soustružená z materiálu dobrými el. vlastnostmi např. z Neusilberu a disk je zase z jiného vhodnějšího pro odlévání resp. odstředivé lití - mosazný odlitek, případně odlitek z bílého kovu.
Michal N.