Stránka 1 z 2
Náklon kolejí v zatáčkách

Napsal:
úte 18 srp, 2009 8:14 pm
od Hloubkar
Zdar a sílu
Řešili jste někdo tenhle problém pro snížení odstředivé síly? Chci mít rychlíkovou trať, a tak kvůli vyšším rychlostem souprav bych to asi použil, aby mi nevypadávaly. Máte nějaký tip, kolik pro jaký poloměr použít? Bylo by to i pro realističnost. Koleje v zatáčkách bývají hodně často nakloněné.
Díky za radu


Napsal:
úte 18 srp, 2009 8:22 pm
od Citrus
Ahoj já to řešil s jednim modelářem co už má postavený kolejiště a řikal že to zkoušel naklopit ale bylo stim hrozný práce a pak když tam zastavil vlak tak občas spadnul nabok a nebo se nerozjel atd. takže mi to nedoporučil.

Napsal:
úte 18 srp, 2009 10:42 pm
od maayaa
převýšení v oblouku u nás je max 150mm,ale pro bezproblémový provoz bych do toho nešel.Většina modelovejch dvojkolí má vyšší okolky než ve skutečnosti,takže odstředivá síla by ti ten vlak při reálný rychlosti ven dostat neměla.Ale při zastavení by se mohlo často stávat že si vlak ''ustele'' do oblouku

Napsal:
stř 19 srp, 2009 4:16 am
od George V.
to Hloubkar:
...to by ses divil, co rychlíkový vozy s kvalitním pojezdem zvládnou, R380 v plný rychlosti žádný problém. I ty starý Schichty jezdí perfektně. A když bude s nějakým problém, pár gramů železa dovnitř to spraví. Na nějaký převýšení v oblouku se vybodni.
P.S. Nemáš přeci TT-čko

Re: Náklon kolejí v zatáčkách

Napsal:
stř 19 srp, 2009 4:37 am
od Jirka1
Hloubkar píše:Zdar a sílu
Řešili jste někdo tenhle problém pro snížení odstředivé síly? Chci mít rychlíkovou trať, a tak kvůli vyšším rychlostem souprav bych to asi použil, aby mi nevypadávaly. Máte nějaký tip, kolik pro jaký poloměr použít? Bylo by to i pro realističnost. Koleje v zatáčkách bývají hodně často nakloněné.
Díky za radu

Stačí se pořádně koukat:
http://kolejiste.jbchocen.cz/images/sto ... em_114.pdf


Napsal:
stř 19 srp, 2009 7:22 am
od Zdenek Valter
maayaa píše:převýšení v oblouku u nás je max 150mm,ale pro bezproblémový provoz bych do toho nešel.Většina modelovejch dvojkolí má vyšší okolky než ve skutečnosti,takže odstředivá síla by ti ten vlak při reálný rychlosti ven dostat neměla.Ale při zastavení by se mohlo často stávat že si vlak ''ustele'' do oblouku
No já bych řekl, že zde diskutovaná vozidla mají okolky vyšší úplně všechna.
Co se týče převýšení je to otázka i použitého poloměru.
U poloměrů 600 mm a větších není nutné se bát převýšení do 1 mm.
Zejména ten kdo používá kinematiku krátkého spřáhla se také tolik bát nemusí.
Za velmi prospěšné považuji jsou-li vozy v provozu vyváženy na nějaký vztah délka - hmotnost.
Pak se taková souprava chová mnohem lépe než ta kde vložený lehký vůz se v ostrém oblouku dostane vlivem sil zbytku soupravy mimo koleje.

Napsal:
stř 19 srp, 2009 8:51 am
od kubulak
Na zaklade vlastnich zkusenosti muzu potvrdit ze radsi zadny naklon koleji v oblouku. Podlozil jsem stary piko koleje R=380 i 440mm tak cca o 1-2mm, a bylo z toho TOLIK problemu s vykolejovanim, preklapenim vagonu dovnitr, rozpojovanim atd., ze jsem to po X tydnech laborovani v podstate skoro cely zase odstranil. Protoze uz to bylo zasterkovany, tak akorat more casu a prace v haji. Pouceni pro priste.
Mozna tak o 0,5mm kvuli vzhledu, ale urcite ne kvuli provozu. Ty nase vagony maji teziste nekde uplne jinde nez real, a podle toho to pak vypada.

Napsal:
stř 19 srp, 2009 9:24 am
od Hloubkar
Koukal jsem na Joutůbe a tady na tom kolejišti to vypadá, že to tam maj
http://www.youtube.com/watch?v=6cIy6Y1c7XU
A nevypada to špatně při jízdě. Jak se nakloní se mi docela líbí.

Napsal:
stř 19 srp, 2009 10:11 am
od Pája
Náklony tam jsou,s nimi to vypadá líp,ale ty poloměry zatáček - brrrr. Nevím proč použily (v jednom okamžiku je to pěkně vidět cca 1:43-1:48 min) prudký oblouk,pak cca 0,5m rovinu a zase prudký oblouk,když by tam mohl být lahodný velký oblouk o poloměru cca 1m,pak by průjezd rychlíku nevypadal tak ... křečovitě.

Napsal:
stř 19 srp, 2009 11:46 am
od Patrik Novák
kdyby jsi měl starý plechový koleje , můžeš nalepit na vhodná místa magnetky (malé neodymové )a ty ti budou vozy přitahovet ke kolejím nebo pod kolej upevnit plechový pásek
(stejně je to vyřešeno u autodráhy)

Napsal:
stř 19 srp, 2009 11:47 am
od Hloubkar
Taky mě tam ty zatáčky praštily do očí. Souprava se tam vyloženě láme. (v mým současným návrhu jsem u viditelných částí hlavní trati použil R4 (545.6 mm)

Napsal:
stř 19 srp, 2009 1:03 pm
od F. Placheta
Ja se take pripojuji k nazoru, ze z provozniho hlediska to nema smysl, obzvlast pokud polomery jsou trochu realne, ale z hlediska estetickeho to smysl rozhodne ma. Nevim, jestli se na to prilis nesoustredim, ale pokud koleje na nejakem kolejisti nejsou nakloneny, vzdycky me to trkne do oci, naopak pokud tam nejaky, byt minimalni naklon je, vypada to pak velmi efektne. Viz. vytazne koleje zde u pana Daleckeho...
http://magazin.modely.biz/view.php?cisl ... 2005030003

Napsal:
stř 19 srp, 2009 1:45 pm
od vlastimil vašíček
to kolejiště znám. je to na SPŠ Břeclav. tzv velký dopravní sál. číslicová releovka. autobloky, rpb, kolejové obvody atd atd. měl jsem možnost se tam s tím 2 roky bavit. i když podle toho videa už to vypadá o hodně hůř než když jsem tam byl já před 16 ti lety. jinak je to kolejiště výcvikové, tzn nehledělo se na poloměry oblouků ale na funkčnost

Napsal:
stř 19 srp, 2009 1:55 pm
od Houmr

Napsal:
čtv 20 srp, 2009 7:57 am
od Michal Vaniš
Koukněte se k TTčkáři na
http://tt-kolejiste.unas.cz/fklopeni.jpg
Popis realizace v třetím odstavci
http://tt-kolejiste.unas.cz/mkrajina.html
Chlapi, to my menší Vás musíme učit, že všechno jde...
