Stránka 1 z 1

BR 01 nebo BR 03?

PříspěvekNapsal: pon 15 čer, 2009 8:32 am
od jiri739
Prosím o radu. Chystám se koupit nějakou rychlíkovou parní loko od ROCO.
Uvažuji o BR01 nebo BR03. Ta 03 je řádově o 3000 Kč dražší. Vyplatí se přidat a koupit BR03 nebo stačí ta BR01?
Zjistil jsem, že BR01 má celokovová kola?

PříspěvekNapsal: pon 15 čer, 2009 8:54 am
od Petr Zatrepalek
Mám br01.5 - je to jedna z nejlíp udělanejch parních mašin co Roco dělá. Celokovová kola - to tedy nemá.

PříspěvekNapsal: pon 15 čer, 2009 9:04 am
od jiri739
Díky za radu. Četl jsem "kovová" možná tedy obruče a vnitřky jsou plast. Předpokládám, že BR03 je jen starší verze 01.

PříspěvekNapsal: pon 15 čer, 2009 11:17 am
od George V.
...nikoliv, BR03 je především lehčí (a možná trochu menší) verzí loko BR01. Lokomotivy BR01 byly skvělé lokomotivy, ale byly bohužel moc těžké (20t na nápravu), takže nesměly všude. Proto se udělaly BR03 se 17,5 t na nápravu. Řekl bych, že jich bylo vyrobeno i o trochu více, než 01. Co se týká "modernosti", tak záleží na provedení (a epoše) modelu. Mnohé 01 i 03 byly za svého života modernizovány dosazením nového modernějšího kotle... Akorát nechápu, co je na té 03 tak exkluzivního, že musí stát o více než 100 euro víc. Pojezd mají obě loko stejný.

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 6:37 am
od jiri739
To mi právě taky není jasné proč ta 03 je o tolik dražší než 01. Když se podrobně podívám, tak pojezd je naprosto stejný, že by byla odlehčená jako ve skutečnosti? :D

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 9:38 am
od George V.
...spíš aby mohla odlehčit Tvé peněžence :) . Já osobně bych si asi koupil spíše 03, protože byla rozšířenější a myslím i déle vydržela v provozu. Ale ta cena...

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 9:58 am
od Petr Zatrepalek
Já dal přednost Br01.5 - jednak je to DR verze, jednak je to nádherná elegantní mašina - jako náš papouch. A taky se teď dá sehnat i se zvukem ve startsetu!

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 10:15 am
od George V.
Tak tahle reko verze 01.5 se mi také líbí, ale spíše v "klasickém" pojetí, jak ji dělá třeba PIKO, s normálními koly a bez náznaků oplášťování. Ale řekl bych, že u ROCO už k sehnání není, ani ve startsetu. A do PIKA bych nešel - pohon jenom v tendru...

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 11:03 am
od jiri739
To George V: no právě, když vezmu v úvahu svůj rozpočet, tak za cenu BR03 můžu mít BR01 + ještě nějakou loko.

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 12:48 pm
od vorisekml
VEM TU 01, OD ROCO JEZDÍ SKVĚLE. DOBŘE SI PORADÍ I PRUDŠÍM OBLOUKEM. MOHU JEN DOPORUČIT. TEĎ JE K MÁNÍ I KLASICKÁ NEREKONSTRUOVANÁ VERZE. A TY NOVÉ VERZE 01 UŽ MAJÍ KOMPLET KOVOVÁ KOLA. NÁDHERA....

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2009 1:03 pm
od jiri739
To je to na co jsem se ptal :D Má opravdu ta nová celoková kola? Jestli jo, tak jí asi nejspíš koupím.

PříspěvekNapsal: úte 25 kvě, 2010 3:54 pm
od tom1984
ahoj ja mam projistotu 01.504 ze starsetu z ozvučením(bili bruh po bocích) a pořidil jsem si i 03.1060 klasické černé provedení a jako raritu mam i 03.1014 Modrý Mauricius . všechy maji celokovová kola a jízdní vlastnosti jsou vyborné použivam je ktahaní rychlíku o počtu 6 vozů a neni žadný problem vše roco a digitalizováno.

Re: BR 01 nebo BR 03?

PříspěvekNapsal: pon 16 srp, 2010 8:05 am
od up.challenger
Dovolil bych si malé upřesnění: Roco nevyrábí BR 03, nýbrž BR 03.10. Rozdíl je jak v počtu vyrobených kusů (u BR 03 se jednalo o 298 strojů, BR 03.10 bylo vyrobeno 60), tak v konstrukci: BR 03 byla dvouválcová rychlíková lokomotiva s vnějším pohonem druhé spřažené nápravy, u BR 03.10 šlo o původně oplášťovanou, tříválcovou lokomotivu, u níž již zmíněný pohon doplňoval vnitřní válec, který poháněl první spřaženou nápravu. Navzdory nižšímu udávanému i efektivnímu výkonu zvolila DRG pro uvažovanou vozbu luxusních rychlíků tříválcový parní stroj, neboť vykazoval plynulejší rozjezd a klidnější chod. Nižší výkon tříválcového stroje nahrazovalo oplášťování, jehož účinnost se projevovala již od 80 km/h, v průměru pak svým výkonem tyto elegantní stroje převyšovaly dvouválcové lokomotivy o pět procent. DRG jich původně objednala 200, jenže se vstupem Británie a Francie do války se začalo ukazovat, že ten "Krieg" nebude tak úplně "Blitz", že se konflikt poněkud protáhne - rychlost a prestiž stratily na významu, důležitost získaly přepravené tuny nákladu. Objednávky "ušlechtilých ořů" byly přepisovány ve prospěch těžkých nákladních pětispřežek řad 42, 44, 50 a 52. Po válce zůstalo u DR-West (pozdější DB) 26 strojů ř. 03.10. Lokomotivy byly do roku 1950 zbaveny oplášťování, o deset let později obdržely nové kotle, ale již do konce roku 1967 byly všechny vyřazeny, přičemž řadu 03 stihl stejný osud o rok později. U DR se 03.10 udržely v provozu o poznání déle - poslední lokomotiva dojezdila v roce 1980, přičemž byla zachována jako provozuschopná muzejní.
Pokud jde o BR 01, tady se Roco vskutku vyřádilo, dělá (resp. dělalo) typy 01.0-1, 01.1-2 Umbaulok DB, 01.0-2 Umbaulok DB a 01.5 Reko DR. U řady 01.5 je zajímavé, že "soudruzi z NDR" se při její rekonstrukci inspirovali u ČSD - lokomotivy byly osazeny šoupátky Trofimov, získaly vysoké ochozy, došlo k zakrytí parních dómů a písečníků.
Roco má v programu též excelentní model 01.10, dělalo jak původní, oplášťovanou verzi DRG, tak obě pozdější varianty DB s novým kotlem, vybavené buď uhelným, nebo olejovým tendrem. Zatímco lokomotivy ř. 01 dojezdily počátkem sedmdesátých let v bavorském Hofu, řada 01.10 se dočkala konce parního provozu v SRN, který je zastihl v roce 1975 ve westfálském depu Rheine. Jednalo se o poslední rychlíkové parní lokomotivy v západní Evropě. Vlivem permanentního nedostatku ropy reaktivovala počátkem osmdesátých let DR své 01.5 a ještě dobré dva-tři roky je provozovala.
Pokud jde o modely, troufám si říci, že jsou vynikající všechny, pokud jde o velkosériovou produkci, nemá Roco u parních lokomotiv konkurenci, snad s výjimku Brawy, ta je ovšem cenově úplně jinde. :lol:

Re: BR 01 nebo BR 03?

PříspěvekNapsal: pon 16 srp, 2010 8:29 am
od George V.
...tak Roco je na špici především konstrukcí pojezdů - výkonný motor v tendru, pohon dvou dvojkolí v tendru a přes kardan do mašiny všech spřažených dvojkolí... Ono u takhle velké mašiny mít pohon jenom v tendru není to pravé ořechové (kdo měl 01.5 od PIKA ví své...). V pojezdech je možná dobrý ještě TRIX; u některých pár s tendrem má (aspoň v katalogu) deklarovaný pohon spřažených dvojkolí v lokomotivě...

Re: BR 01 nebo BR 03?

PříspěvekNapsal: pon 16 srp, 2010 12:09 pm
od up.challenger
Ano, Märklin-Trix má u novějších mašin motor uložený v kotli, pomocí šneku a ozubených kol bývá poháněna poslední spřažená náprava. Všechny ty dederonské páry od Pika jsem měl, máte naprostou pravdu. K tomu mizerná kvalita plastů, špatné motory, nevhodné převody. Piko tehdy klopýtalo daleko vzadu za Rocem a Liliputem. V současné době je lepší, např. Desiro nemá chybu, ale proti Rocu má velmi omezený sortiment. Takový Gützold se třeba snaží, volí zajímavé předlohy, ale kvalita velmi pokulhává za přemrštěnou cenou. Němečtí modeláři si stěžují, že Gützoldovy mašiny kvičí, skřípou a pískají, loukoťová kola ráda praskají kolem náprav.