MaHa píše:Zdenek Valter píše:Rudolf píše:Osobně se mi nechce moc věřit, že by Roco začalo dělat čistě československou (poválečnou) parní lokomotivu. Při ceně cca 6-10 kkč jich prodá tak něco přes sto ks (a to jsem ještě možná velký optimista). Spíš bych věřil na nějakou rakouskou parní lokomotivu, kterou budou prodávat po celém bývalém Rakousku-Uhersku a Německu.
No já optimista jsem. Ve vím že třeba ve FREMO je cca 30 lidí zajímajících se o naše vozidla.
a)Kluci z Německa i Rakouska dokážou rozhodně ocenit pěknou loko ať je odkudkoliv.
b) Naše mašiny jsou zejména pro ně rozhodně velmi zajímavé a atraktivní.
Můj odhad je že z půlky by byla tahle serie rozebrána právě ze zahraničí.
Mít kapitál rozhodně bych se nebál investovat to výroby 1000 kusovů takovéhle mašiny.
Rozpočet výroby se dělal pro cca 40 000-60 000 ks. Dnes je to možná o něco méně (modely zdražily asi o 100%) - tak na polovinu (30 000ks) při ceně za 1ks jak napsal Rudolf(6-10 tis Kč). Cenová výrobní kalkulace je zde bohužel neúprosná, takže pokud se počítá se 1000 ks na trhu tak musíš cenu násobit alespoň 10-20-krát (malovýrobci mají menší režii). Ceny maloseriových výrobců (1000-5000ks) tomu pak také koneckonců odpovídají.
Sorry Maha ale tos přehnal - těch 60 000 kousků - to počítáš s tím, že si půlku koupí Evropa a druhou i Amerika ?
Co se týče kalkulace tak málokterá forma vydrží víc jak 10 000 výlisků to znamená že pro každou cca 8 až 10 tisícovou sérii se ta forma dělá znovu. Dnes už asi výlučně u velkých výrobců pomocí CNC.
Nejnáročnější a nejdražší je zpracování výrobních podkladů pro formy, pak jejich výroba, ostatní je již podstatně méně významná položka. Pochopitelně při opravdu 10 000 kusech může pak ta cena té formy + její příprava znamenat, že výrobní režie s náklady takové výroby může být pod 1000 Kč za kus a výrobce významně vydělá prodá li loko za 5000.
Proto se domnívám, že kalkulace se dělá pro jednu životnost formy - tedy 8 až 10 tisíc kusů.
Nicméně dnes je situace taková, že klasický trh je nasycen a výrobce hledá další odbyt to znamená, že dejme tomu že je nějaké číslo pro sérii kde ještě slušně vydělá třeba těch 1000 kusů možná to jsou dva tisíce ale to je počet kusů, kdy mu ta výroba stojí za to - to znamená, že nevydělá 400 ale jen třeba 30%. Dle mého názoru je na výrocích modelů značná marže - výrobce si tím podle mne eliminuje rizika. Ne každou serii se musí podařit rozprodat. Také může pracovat pro někoho na zakázku.
Co se týče maloseriových výrobců ta Ti jsou drazí zejména tím, že si započítají svůj podíl ruční práce na výrobku.
Často totiž používají technologie s tím větším podílem ruční práce právě kvůli nižším nákladům, popřípadě proto, že jiné nemají k dipozici.
O 1000 kusových seriích se mohým z nich může jen zdát.