Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Petr S. » pon 30 říj, 2023 4:40 pm

Zlámalík píše:
Petr S. píše:CHA CHA CHA , uvědomte si , že originál lokomotivy postavila CZ loko .
Zdroj informací pochopitelně neřeknu . :lol: :lol: :lol:

Závist? To bolí, co?

To doopravdy ne , je to moc moderní .
Ale vaše poznatky stále sleduji . Také nedovedu vysvětlit důvod , proč některý motor běží lépe na prostý analog a některý potřebuje napájení přes DCC .
PS : kdyby existoval smajlík na 3/4 - na Moravě 3 čtvrtky - ještě podrobněji 3 malé skleničky alkoholu ( max 50% vody ) , tak ho dám před můj příspěvek .
Ať vám to jezdí ! :D
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Zlámalík » pon 30 říj, 2023 7:31 pm

No dobře, zdálo se mi to jako výsměch CZ_Loku, což mi nepřišlo moc fér vzhledem k tomu, co dokázali, jakkoliv se u jejich strojů můžou vyskytnout nějaké chyby nebo problémy.

Ale k věci: Důvod rozdílných vlastností může být to, že převody jdou víc ztuha nebo trpí nevhodným zpřevodováním a v analogu motor nemá při nižším napětí dostatečný kroutící moment na překonání sil či nepravidelností v převodech, zatímco v DCC jde do motoru v každém pulsu plné napětí a motor táhne naplno i při pomalé jízdě. Taky hraje roli to, že třeba takové klasické staré trafo FZ1 dává jen usměrněné napětí bez filtrace, tedy i když dosáhnete plného (dovoleného) napětí, máte pořád časové úseky, kdy do motoru nejde nic nebo skoro nic.
V DCC pak hraje roli frekvence pulsů versus indukčnost motoru a jak tady už zaznělo, je potřeba vyházet veškeré kondenzátory v cestě proudu do motoru, které zase působí při pulsujícím proudu částečný zkrat.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Deathlosopher » pon 30 říj, 2023 11:22 pm

Zlámalík píše:No dobře, zdálo se mi to jako výsměch CZ_Loku, což mi nepřišlo moc fér vzhledem k tomu, co dokázali, jakkoliv se u jejich strojů můžou vyskytnout nějaké chyby nebo problémy.

Ale k věci: Důvod rozdílných vlastností může být to, že převody jdou víc ztuha nebo trpí nevhodným zpřevodováním a v analogu motor nemá při nižším napětí dostatečný kroutící moment na překonání sil či nepravidelností v převodech, zatímco v DCC jde do motoru v každém pulsu plné napětí a motor táhne naplno i při pomalé jízdě. Taky hraje roli to, že třeba takové klasické staré trafo FZ1 dává jen usměrněné napětí bez filtrace, tedy i když dosáhnete plného (dovoleného) napětí, máte pořád časové úseky, kdy do motoru nejde nic nebo skoro nic.
V DCC pak hraje roli frekvence pulsů versus indukčnost motoru a jak tady už zaznělo, je potřeba vyházet veškeré kondenzátory v cestě proudu do motoru, které zase působí při pulsujícím proudu částečný zkrat.

Díky za vysvětlení. Nicméně není důvod, aby FZ1 byl zakázaný analogový ovladač, pokud člověk nepřesáhne těch 12 V, ne? Mně totiž bylo prodejcem řečeno, že FZ1 nesmí být použit.
Jinak vyhazovat součástky u modelu v záruce asi nechci. :-) Proč tam ale ty součástky dávají, když spíše působí problémy? Nebo je to jinak u analogu a DCC?
Uživatelský avatar
Deathlosopher
 
Příspěvky: 91
Registrován: sob 09 kvě, 2020 3:47 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod jipol57 » úte 31 říj, 2023 12:36 pm

Deathlosopher píše:Nebo je to jinak u analogu a DCC?

Je to tak. V analogu by odrušení mělo být. Zatímco v DCC dělá problémy. To je myslím někde napsané i v ZIMO manuálech. Důvod popsal Zlámalík. Ale někdy, a většinou to nevadí. Časté problémy bývají, při zpřevodování do rychla.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod marian_r » úte 31 říj, 2023 1:18 pm

Všetky DC motory v modeloch (lietadlá a lode) musia byť odrušené (v Nemecku je to zákonná povinnosť) a ovládanie je zásadne impulzné. Nikdy žiadne problémy.
marian_r
 
Příspěvky: 182
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Zlámalík » úte 31 říj, 2023 1:49 pm

marian_r píše:Všetky DC motory v modeloch (lietadlá a lode) musia byť odrušené (v Nemecku je to zákonná povinnosť) a ovládanie je zásadne impulzné. Nikdy žiadne problémy.

No tak na to jsme čekali... U nás je to taky zákonná povinnost a ani DCC žádné problémy nedělá, tak co tam máš dál?
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Zlámalík » úte 31 říj, 2023 1:58 pm

Deathlosopher píše:Nicméně není důvod, aby FZ1 byl zakázaný analogový ovladač, pokud člověk nepřesáhne těch 12 V, ne? Mně totiž bylo prodejcem řečeno, že FZ1 nesmí být použit.
Jinak vyhazovat součástky u modelu v záruce asi nechci. :-) Proč tam ale ty součástky dávají, když spíše působí problémy? Nebo je to jinak u analogu a DCC?

Ne, důvod to není, kromě opatrnosti prodejce. Asi je totiž možné (nevím, nemám), že FZ1 při plném vytočení dává víc jak 12 V. Pokud nepřekročíš těch 12 V (nebo hodnotu stanovenou výrobcem modelu), pak ani s FZ1 není problém. Jen kdybys to měřil, tak si napětí vyfiltruj kondenzátorem, abys měřil špičkovou hodnotu a ne střední.

A důvod proč je to tak či tak - nově koupený model "z krabičky" nesmí rušit. Takže proto tam ty součástky jsou. Jenže odrušení spočívá v tom, potlačit rušivé pulzy. Ale DCC jsou taky pulzy... Pak záleží na výrobci, jak moc se chtěl zabývat s návrhem modelu, aby to v analogu vyhovělo a v DCC nevadilo. Ne vždy je to ten případ.

Někdy se tvrdí, že když se odrušovací součástky vyndají, tak to v DCC ruší. Jenže DCC dekodér je zapojený mezi motorem a kolejemi - a tím, jak obsahuje řízené součástky a usměrňovač, do velké míry brání průchodu rušivých pulsů od motoru do kolejí a proto model i v takovém případě (většinou) požadavkům na odrušení vyhoví.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Deathlosopher » stř 01 lis, 2023 10:02 pm

Zlámalík píše:
Deathlosopher píše:Nicméně není důvod, aby FZ1 byl zakázaný analogový ovladač, pokud člověk nepřesáhne těch 12 V, ne? Mně totiž bylo prodejcem řečeno, že FZ1 nesmí být použit.
Jinak vyhazovat součástky u modelu v záruce asi nechci. :-) Proč tam ale ty součástky dávají, když spíše působí problémy? Nebo je to jinak u analogu a DCC?

Ne, důvod to není, kromě opatrnosti prodejce. Asi je totiž možné (nevím, nemám), že FZ1 při plném vytočení dává víc jak 12 V. Pokud nepřekročíš těch 12 V (nebo hodnotu stanovenou výrobcem modelu), pak ani s FZ1 není problém. Jen kdybys to měřil, tak si napětí vyfiltruj kondenzátorem, abys měřil špičkovou hodnotu a ne střední.

A důvod proč je to tak či tak - nově koupený model "z krabičky" nesmí rušit. Takže proto tam ty součástky jsou. Jenže odrušení spočívá v tom, potlačit rušivé pulzy. Ale DCC jsou taky pulzy... Pak záleží na výrobci, jak moc se chtěl zabývat s návrhem modelu, aby to v analogu vyhovělo a v DCC nevadilo. Ne vždy je to ten případ.

Někdy se tvrdí, že když se odrušovací součástky vyndají, tak to v DCC ruší. Jenže DCC dekodér je zapojený mezi motorem a kolejemi - a tím, jak obsahuje řízené součástky a usměrňovač, do velké míry brání průchodu rušivých pulsů od motoru do kolejí a proto model i v takovém případě (většinou) požadavkům na odrušení vyhoví.

No jo, tak vidím, že je to dost individuální dle výrobce a modelu.
Nicméně, to napětí FZ1 jsem měřl a s tím kondenzátorem dává 12 V už v polovině rozsahu! Proto jsem byl asi varován před FZ1. Dost se to napětí navýšilo oproti efektivnímu bez kondíku. Co jsem tak hledal, tak to špičkové je vyšší násobkem odmocniny ze dvou oproti efektivnímu, což dle měření sedí.
Uživatelský avatar
Deathlosopher
 
Příspěvky: 91
Registrován: sob 09 kvě, 2020 3:47 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod JaroHo » čtv 02 lis, 2023 7:15 am

Jacek má zvuk do šuntrahttps://www.youtube.com/watch?v=bfxLmuI5HXU&t=128s s DCC Zimo ten rozjezd není tak tragický
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod StandaR » čtv 02 lis, 2023 7:42 am

Tak to bylo mnohem rychlejší než bych čekal.. zní to dobře, sice jsem si tam už nahodil digi spřáhla(chtěl jsem aby šuntil se vším všudy) ale rád to celé zase rozmontuju, chce to ještě hodně ladění a spřáhla možná nechám na nějakou jinou loko co bude jezdit fakt špičkově.. Effik bude vozit jeden dva Eaosy jak mívá na videích :D
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Zlámalík » čtv 02 lis, 2023 9:37 am

Deathlosopher píše:Nicméně, to napětí FZ1 jsem měřl a s tím kondenzátorem dává 12 V už v polovině rozsahu! Proto jsem byl asi varován před FZ1. Dost se to napětí navýšilo oproti efektivnímu bez kondíku. Co jsem tak hledal, tak to špičkové je vyšší násobkem odmocniny ze dvou oproti efektivnímu, což dle měření sedí.

On ti sice multimetr často změří hodnotu střední a ne efektivní, ale to v daný moment nemá smysl řešit, rozdíl je pro tento případ zanedbatelný.
Ale k věci - motoru samotnýmu to při analogovém provozu uškodit nemusí, účinek proudu je odvozen od "efektu", jaký má na tepelné spotřebiče, čili jakou práci proud dodá. A tam platí, že účinek při napětí 12 V efektivních je rovný účinku při 12 V stejnosměrných. Čili motor se ohřeje stejně a nespálí se. Jenže jak píšeš, při 12 V efektivních je tam cca 17 V špičkových a to se už nebude líbit elektronice - tady končí klasická elektrikařina "drát a žárovka" a je nutné se tomu věnovat o něco víc :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod jipol57 » čtv 02 lis, 2023 7:36 pm

Zlámalík píše:Někdy se tvrdí, že když se odrušovací součástky vyndají, tak to v DCC ruší. Jenže DCC dekodér je zapojený mezi motorem a kolejemi - a tím, jak obsahuje řízené součástky a usměrňovač, do velké míry brání průchodu rušivých pulsů od motoru do kolejí a proto model i v takovém případě (většinou) požadavkům na odrušení vyhoví.

MTB odrušení mezi dekodérem a motorem nepoužívají, a pokud z praxe vím tak neruší, nebo si nikdo nestěžuje. A Albatros Märklin taky ne, ale tam jsou indukce na vstupech do dekodéru od kolejí.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Pawlik » pát 03 lis, 2023 5:35 pm

Lokomotiva mi také otřesně řve, připomíná mi to dětské autíčko se setrvačníkem, u kterého jsou přidřené převody.
Sundal jsem kastli, abych se pokusil identifikovat, odkud ten hluk vychází.
A hle! On ten model najednou prakticky není slyšet!
Podle mě tam buď něco rezonuje na kastli nebo ta kastle funguje jako ozvučnice.
Dal jsem ji následně zpátky a s každým dalším utaženým šroubkem se ten hluk zvyšoval až na původní úroveň.
Vyzkoušejte, prosím, a dejte vědět.

jo, a šneky to má dvojchodé. :twisted: :arrow:
Pawlik
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 30 čer, 2015 2:32 pm

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod "Beňa" » ned 05 lis, 2023 8:36 am

Myslíte že bude možné sehnat jednochodé šneky a vyměnit je? Ono by to té mašince asi mohlo docela pomoci, nechci to jen ořezat max. rychlostí na digitálu, protože to v nízké rychlosti bude jezdit trhaně.
Když se potkají peníze, volný čas a chuť, vznikají modely...
Uživatelský avatar
"Beňa"
 
Příspěvky: 148
Registrován: ned 06 črc, 2008 11:47 am
Bydliště: Olomouc

Re: Effishunter Rivarossi — jízdní vlastnosti

Příspěvekod Zlámalík » ned 05 lis, 2023 11:50 am

Rozebrat, změřit a hledat náhradu nejlépe tady: https://pojezdy.eu/eshop/113-sneky-m0-4 (dle průměru hřídelky a modulu ozubení hledat zde nebo v sousedních kategoriích).
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků