USATC S100 = ÖBB 989

Hánulka sice není moje doména, ale při hledání něčeho jiného jsem narazil na poněkud kuriózní model, který by mohl se svou délkou pouhých 105 mm zaujmout především stavitele minikolejišť a příznivce příběhů what-if (zdravím Střelce
).
Rivarossi za slušnou cenu nabízí pěkný model americké posunovací tříspřežní lokomotivy řady S100, která se do Evropy dostala v letech 1944 - 45 se železničními jednotkami USATC americké armády. Po válce tyto stroje nejenže přešly k některým evropským železničním správám, ale dokonce se tu i vyráběly:
SNCF - řada 030 TU, 77 ks
JŽ - řada 62, 106 ks, a k tomu je nutno přičíst ještě cca 90 ks vyrobených v 50. letech v Jugoslávii jako řada 129; není vyloučeno, že některé se dodnes dochovaly na některých průmyslových drahách v bývalé Jugoslávii
SEK (Řecké státní dráhy) - řada Δα (delta-alfa), 20 ks, dvě by měly být v muzeu v Soluni
ÖBB - řada 989, 10 ks, vyřazeny do r. 1968
FS - řada 831, 4 ks
a další mně neznámé větší množství jich sloužilo ve Velké Británii, kde se taktéž dochovala nejméně jedna provozní lokomotiva ve službách jednoho nostalgického spolku.
Výroba modelů s nápisy různých železničních správ (analog, DC) byla u Rivarossiho zahájena už před 10 lety. T.č. je k mání rakouské provedení a provedení USATC například zde:
https://www.ebay.at/itm/373697161427?ha ... SwLEtYmazC
https://www.ebay.at/itm/373892654850?ha ... SwVqlaRPeN
Konstrukce lokomotiv S 100 pravěpodobně byla inspirací i pro polské konstruktéry ve Fabloku při vytváření výkresů lokomotiv Fablok T3A aka Ferrum 47 pro potřeby vleček a průmyslových drah. Těch bylo vyrobeno skoro 500 ks a řada jich byla vyvezena do Maďarska, Rumunska, Bulharska a Albánie.
Tak snad ještě obrázek z rakouského eBay:

Rivarossi za slušnou cenu nabízí pěkný model americké posunovací tříspřežní lokomotivy řady S100, která se do Evropy dostala v letech 1944 - 45 se železničními jednotkami USATC americké armády. Po válce tyto stroje nejenže přešly k některým evropským železničním správám, ale dokonce se tu i vyráběly:
SNCF - řada 030 TU, 77 ks
JŽ - řada 62, 106 ks, a k tomu je nutno přičíst ještě cca 90 ks vyrobených v 50. letech v Jugoslávii jako řada 129; není vyloučeno, že některé se dodnes dochovaly na některých průmyslových drahách v bývalé Jugoslávii
SEK (Řecké státní dráhy) - řada Δα (delta-alfa), 20 ks, dvě by měly být v muzeu v Soluni
ÖBB - řada 989, 10 ks, vyřazeny do r. 1968
FS - řada 831, 4 ks
a další mně neznámé větší množství jich sloužilo ve Velké Británii, kde se taktéž dochovala nejméně jedna provozní lokomotiva ve službách jednoho nostalgického spolku.
Výroba modelů s nápisy různých železničních správ (analog, DC) byla u Rivarossiho zahájena už před 10 lety. T.č. je k mání rakouské provedení a provedení USATC například zde:
https://www.ebay.at/itm/373697161427?ha ... SwLEtYmazC
https://www.ebay.at/itm/373892654850?ha ... SwVqlaRPeN
Konstrukce lokomotiv S 100 pravěpodobně byla inspirací i pro polské konstruktéry ve Fabloku při vytváření výkresů lokomotiv Fablok T3A aka Ferrum 47 pro potřeby vleček a průmyslových drah. Těch bylo vyrobeno skoro 500 ks a řada jich byla vyvezena do Maďarska, Rumunska, Bulharska a Albánie.
Tak snad ještě obrázek z rakouského eBay: