Novinky H0 2022

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod Dovi » sob 04 čer, 2022 6:56 pm

flopik píše:Ahoj všem,
venku je novinka od Tilliga, poprosím tradičně komentáře k vozu (blízké předloze, popřípadě jaké vidíte nedostatky?
Lp 76807 ČSD
Dík Flopik

A2C píše:No to vyzerá na peknú 3tiu epochu. Mali sme také vozy aj v Bratislave?
To by som si ho aj vzal a preznačil na Bratislavský.


Vozy těchto typů sloužily u železnic různých států, hlavně u středoevropských - obě Německa, Polsko, Československo, Maďarsko, ale taky i Rumunsko, Řecko.. Tak předpokládám, že Tillig jako německý výrobce to má pod kontrolou(*) a tyto modely jsou zmáknutý na všeobecně přijatelné (solidní) úrovni. Detailní modelovou věrnost a její případné odchylky by mohli fundovaně posoudit znalci železniční historie, např. radeksindy, hank a další. Třeba sem některý z nich nakoukne, a pokud bude mít čas a chuť, něco k tomu vozu a jeho modelu napíše.

A2C>
Mně se tento model Tillig 76807 taky líbí. Hodí se mi typem vozu a jeho barevným provedením, železniční správou i epochou. Řídil jsem se spíš pocitem a "risknul" jsem to, objednal a podpořil tak výrobu modelů cílených hlavně na nás, česko-slovenské zákazníky.


U výrobce je bohužel již nedostupný:
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 76807.html

Mnoho obchodníků ho má už také vyprodaný, a když se teď dívám na stav u itvlaky.cz, odkud je ta fotografie v příspěvku kolegy flopik, aktuálně tam mají skladem poslední kus.


P. S.
Při rozhodování jsem si všimnul překlepu v jednom z českých nápisů (POTRAVÍNY místo POTRAVINY)

Tillig_76807_POTRAVINY.png
Tillig_76807_POTRAVINY.png (6.94 KiB) Zobrazeno 4289 krát

Beru to spíš jako zajímavost a zvláštnost než jako chybu, jež by mohla kazit radost - sice tomu moc nevěřím, ale sranda by byla, kdyby v podkladech našli na dokumentární fotce nějakou šmouhu nad I, která připadala německému designérovi jako naše diakritika..


___

(*)
EDIT 6. 6. 2022 - doplnění informací ze čtyř H0 katalogů firmy Tillig (od roku 2020 včetně)

katalog_Tillig_2ose_chladirenske_vozy_Ep_III+IV.jpg
katalog_Tillig_2ose_chladirenske_vozy_Ep_III+IV.jpg (15.88 KiB) Zobrazeno 3909 krát

detail_fotky_z_katalogu.jpg
detail_fotky_z_katalogu.jpg (15.67 KiB) Zobrazeno 3909 krát

novinky 2020:
- 5x upozornění na novou formu, strany 9, 14, 17 a 18: 1x DB, 2x PKP, 2x MÁV

novinky 2021:
- str. 3:  DR
- str. 7:  3dílný set DR + DB + MÁV
- str. 8:  2x DB
- str. 10:  PKP + ČSD (Tillig 76808)
- str. 13:  MÁV + CFR (Rumunsko - Căile Ferate Române)

novinky 2021 podzim:
- str. 3:  ČSD (zde diskutovaný Tillig 76807)
- str. 7:  SEK (Řecko - tamní státní železnice do konce roku 1970)

novinky 2022:
- str. 14:  ČSD (Tillig 77036)
- str. 16:  2x MÁV
- str. 19:  limitovaná edice setu dvou vozů F.F.A.
               (francouzské ozbrojené síly v Západním Německu), IV. epocha
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod JaroHo » pon 20 čer, 2022 12:35 pm

Novinka nejen pro H0 ze stránek AMB→ roco bude zdražovat :shock: asi potřebuje prachy na reklamace. :roll: Dobrá zpráva v době chudnutí
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod StandaR » pon 20 čer, 2022 12:45 pm

Zdražování se asi nikdo nevyhne. Teď opravdu nemůžeme čekat že někdo zlevní.
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod Mcx » pon 20 čer, 2022 2:37 pm

Dovi píše:která připadala německému designérovi jako naše diakritika

no, to není "německý designer" ten by nikdy popis vozu dohromady nedal :lol: , ale český úklep
Co je na modelu jinak:
chybí ruční brzda, na straně RB je zábradlí plošiny trochu jiné
pod vozem není brzda DAKO a to znamená, že nesedí umístění přestavovačů, vypínače brzdy a jímek pod vozem, ale to u tovární produkci nesedí většinou - všechny modely L vozů různých správ PKp, MÁV... to mají stejně

Ale to jsou detaily, zásadní věci sedí, popis rovněž, až na tu čárku, asi nebudeme polemizovat zda v roce 1966 vůz na revizi v Krnově byl :D , dodán ČSD byl 11.5.1959, v roce 1966 již měl skříň i střechu po nátěru v dílnách
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod t6791225 » pon 20 čer, 2022 3:24 pm

No a neměl by tedy mít aj šedou střechu, když je teda po prvních dílnách?
ČSD III./IV. epocha (1956-1975)
Uživatelský avatar
t6791225
 
Příspěvky: 226
Registrován: stř 22 úno, 2012 7:18 pm
Bydliště: Hulín

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod Mcx » pon 20 čer, 2022 6:47 pm

A proč ??
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod radeksindy » pon 20 čer, 2022 8:39 pm

Protože tady https://www.parostroj.net/katalog/nv/cl ... _UIC_2.php uvádíš, že po prvních dílnách už se šedou střechou. A k tomu ještě jeden dotaz. Pokud by absolovoval v roce 1966 první dílny s kompletním nátěrem, nedostal by rovnou i nové číslo?
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod Mcx » úte 21 čer, 2022 8:45 am

No ono s těmi nátěry a čísly je to poněkud složitější a jedno je jisté - přesně to dnes již není z čeho říci.
K nátěrům L sk. 25 - obecně, nikoliv ke konkrétnímu vozu - dodán světle šedý, vypalovaný lak, pak dílny Nymburk asi celý bílý v souladu s V20/12, ale kdy??, první nátěry skříní dělány v roce 1965, od roku 1967 dílny Trnava (nevedla údaje o nátěrech) ale i jiné chladící vozy mají střechu pravděpodobně hodně světle šedou - tedy už s 12-místným UIC číslem, od roku 1980 ŽOS Krnov a vagon opět celý bílý, aby na konci 80. let dostával opět tentokrát tmavě šedou střechu.
A můžete si vybrat zda to platí i pro vůz 517087, možná i 2-17087 později 21 54 816 8108-2 a ještě později 42 54 840 8 082-4 :lol:
K číslům - v roce 1966 dostávaly nová čísla převážně pouze dodané nové vozy (aby nebylo potřeba je mimo dílny přeznačovat), narazit na fotografii vozu po revizi v roce 1966 s UIC číslem je spíše vyjímka, naopak do ciziny ještě v zimě 1968 jezdily vozy se starým číslem, kdy již dávno neměly. Takže v létě 1966 bych byl pro staré číslo po revizi vozu.
Přičemž u vozů L 25 sk. je to ještě trochu složitější, mnoho z nich taky v té době asi nesly číslo 2-17xxx a neměly P v rámečku.
Takže kdo chce mít jistotu, že model který má, má toto vše správně k danému datu, ať si radši model nekupuje :D jistotu totiž nikdy nezíská, většinou ani fotografie tuto nejistotu nerozptýlí, protože téměř na žádné fotografii není čitelné datum revize

Z obecného hlediska k vozům řady L 25 sk. je nátěr i číslo správně.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod radeksindy » stř 22 čer, 2022 7:57 am

Otázka je, nakolik se skutečně předpis V20 o celobílé skříni skutečně promítnul na dílenských oprav. Když prohlédneš fotky, tak třeba piváky kromě katalogových fotek a fotek po dodání, mají šedé střechy bez ohledu na předpis. Datovatelných fotek vozů na maso je o dost méně, ale obě fotky ze Švédska v tvém článku ukazují vůz s tmavší šedou střechou. V roce 1968 měl už určitě nový nátěr skříně, takže bych řekl bíly se šedou střechou.

Když už se budu hrabat v těch ostatních detailech, které nesedí, tak šedý nátěr střechy modelu je maličkost.

A jenom suchá čísla k přeznačování. Pro rok 1966 bylo určeno 14 000 vozů k přeznačení, ale nestihlo se ani 10 000, což bylo skutečně velmi málo, asi 1 z 10 vozů tehdy dostal nové značení. Ale podle písma na kartě v článku je vidět, že zápis nového čísla je provedený stejným inkoustem a písmem jako zápisy do roku 1966. Takže bych řekl, že tento vůz skutečně při kompletním nátěru v Nymburce dostal i nové číslo. Máš více karet? Šlo by podle způsobu zápisu nového čísla a provedení kompletních nátěrů k tomu říct více?
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod vvitty » stř 22 čer, 2022 8:23 am

radeksindy: asi mas v cislech preklep, 14 000 k preznaceni, 10 000 preznaceno, preznacena mene nez 1/10 - to spis vypada ze tech vozu bylo 140 000 ?
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2627
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod radeksindy » stř 22 čer, 2022 8:51 am

Omlouvám se za nešťastnou formulaci, 1 z 10 je míněno z celého vozového parku. Celkem se počítalo s přečíslováním 93 000 vozů v období 1966 až říjen 1968. Podle dohody po říjnu 1968 nesměly vozy se starým značením přes hranice. K 1.3. 1965 se vypracovaly přehledy a přečíslování, ale fyzicky začalo až roku 1966 a jak je vidět velmi pozvolna. V říjnu 1968 byly ve skutečnosti přeznačeny 2/3 vozového parku a byl z toho průšvih, byl nedostatek vozů pro ložení do zahraničí.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod Mcx » stř 22 čer, 2022 11:30 am

K UIC číslům, podle mých zjišťování, tak Dílna Nymburk (což byla v roce 1966 udržovací dílna jak vozů L i Lp 25. sk) začala dávat UIC čísla zhruba na přelomu srpna a září 1966. Většina fotografií je s nátěrem z Trnavy jak u L tak Lp.
K barvě střechy - někdy poznat zda je střecha šedá či nikoliv je z oblasti scifi viz známá fotka vozu L 517147 z archivu M. Petra, vypadá jak šedá, ale bude bílá. Jedinou fotku, kterou znám se starým číslem a evidentně šedou střechou - tmavě šedou je vůz Lp 2-17333. Vůz ještě patří pod Dílny Nymburk, porovnání s kartou nemám, karta zmizela v Trnavě. Takže pro mne období Dílen Nymburk - bílá, Trnava - Bílá + šedá střecha, ŽOS Krnov nejdříve celý bílý od začátku 90. let i šedá střecha.
K předpisovým ustanovením - celou dobu je stejné o V20/12 přes ON 28 0700/1971 i ON 28 0700/1988 - celá skříň, občas i vyjmenovaná - bočnice, čel, střecha bílá ČSN 1000.

radeksindy píše:Když už se budu hrabat v těch ostatních detailech, které nesedí, tak šedý nátěr střechy modelu je maličkost.

no Radku, myslím, že pro většinu modelářů jsou ty další chyby nepodstatné a střechu já za chybu nevidím
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod Mcx » stř 22 čer, 2022 12:00 pm

Z mého pohledu (já tento model nemám, mám verzi PKP a tam odchylky nezjišťuji :D ) je to model slušný, pro 99% modelářů spíše skvělý, L ČSD jsem stavěl sám, taky tam mám chyby - ruční brzdu tam mám, ale plošinky mám od DK-model a mají je samozřejmě obě stejné + jsou širší než by měly být.
Takže já patřím k těm 99% modelářů, kteří s modelem L problém nemají.
Tady Laz Smíchov, L 25. sk. stavba z odlitku + lept, Slmsh PKP Tillig a Lp stavba z odlitku + lept
L_Lp.jpg
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2618
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod cer.t » stř 22 čer, 2022 6:35 pm

Ja bych videl model L jako podobu vozu po dodani. To, ze je tam nejaka revize 66 a spatne dilny k dane dobe, mne vubec neznepokojuje. Co se tyce vyrobniho nateru v sede barve, tak nikde k tomu neni nic blizsiho a je otazkou, zda tomu tak vubec bylo, kdyz vozy Lp byly bile. Sedou strechu bych nechtel, protoze to mi evokuje 70. leta. Takze za mne prima vuz, pro vetsi presnost je mozne preznacit na vuz z 3.serie, pak budou sedet tazne haky na lano. A natrit kryty ledovacich otvoru na cerno.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: Novinky H0 2022

Příspěvekod radeksindy » čtv 23 čer, 2022 9:14 am

Přijde mi to čím dál větší chaos.
Začnu od piváků. Dodány byly celé bílé, kromě fotky 2-17333 existuje ještě 2-18019 s šedou střechou, ale to je jedno. Dodány byly 1962-64, tedy později než vozy na maso a ani u nich se v dílnách nikdo při nátěrech střech v dílnách nepáral s bílou a později jsou šedivé. Takže po dodání se starým číslem 517… bílé, po dílnách s nátěrem střechy zešedlá střecha, vzhledem k přečíslování v té době už jako 2-17…. Po přečíslování na nové číslo už střechy asi jen šedivé. Asi nejlépe to dokumentují fotky V.Novotného, které pořídil na Smíchově.

_Lp_Prazdroj_Smichov_VN_Smichov.jpg


U vozů na maso to určitě nešlo jinak. Z výroby byly světle šedé, což kormě výkresů potvrzují pamětníci a jejich záznamy (poznámka pro Tomáše: proto model nemůže být provedení z výroby), později se při opravách začala střech take opravovat šedou barvou. Dá se dost dobře předpokládat, že jinou šedou než skříň, ale kvůli zašpinění to nemusí být zřetelné. Foto 517147 možná nemá přetřenou střechu, ale on je zřejmě ve stavu z výroby, takže světle šedý. Ale existují jiné fotky, např. 517108, kde je šedá střecha a hodně zajímavě flekatá skříň. S UIC číslem máš v článku dvě fotky z roku 1968, oba vozy mají zřetelně šedou střechu. Vozy na maso v té době nebyly celé bílé. Dodány tak nebyly a dílny je zcela evidentně v průběhu 60. a počátkem 70. let neudržovaly se střecho v barvě skříně, ale se šedivými střechami.

_CSD_L_517108.jpg


Jestli se vozy na maso a pivo vrátily k celobílému nebo celošedivému nátěru, tak až později, jak píšeš v 80. letech v Krnově.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Kulsud a 35 návštevníků