Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod JuTi » sob 30 říj, 2021 10:23 pm

Dobrý deň,

ako je to s funkčnosťou napájania modelov elektrických lokomotív vyrobených vo veľkosti (mierke) H0, pre dvojkoľajnicový systém, elektrickým prúdom cez zberač a jednu koľajnicu na novších modeloch (vyrobených za ostatných päť až desať rokov, napríklad na modeloch elektrických lokomotív od výrobcov A.C.M.E. alebo Piko)? Niektoré staršie modely majú možnosť prepínania (prepínačom) spôsob zberania elektrického prúdu z trolejového vedenia a koľajnice alebo z dvoch koľajníc (napríklad ES 499.0010 (č. 5/6220) od firmy Piko). Osobne som túto vec na novších modeloch ešte neskúšal, ale napríklad pri niektorých modeloch od výrobcu A.C.M.E. je uvedené, že je možné ich napájať aj cez pantograf (teda aspoň tak som to pochopil, pričom pri týchto modeloch býva v katalógu vyobrazený aj piktogram s pantografom - napríklad modely č. 60183, 60184, 60189, 60495, 60496, 60497), no neprišiel som na to, prečo túto funkciu má tak málo modelov v ich ponuke. Ale aký má význam vyrábať zopár modelov s touto funkciou, ak väčšina z ponuky túto funkciu vôbec nemá? A napríklad v prípade výrobcu Piko som túto vec nedokázal presne zistiť.

Áno, viem, v časoch ovládania modelov prostredníctvom systému DCC stráca táto možnosť napájania modelov elektrických lokomotív na význame, ale skôr mi ide o technickú stránku veci, a to bez ohľadu na to, či je alebo nie je táto vec aktuálna.

Ak by mi niekto vedel k tejto téme napísať niečo viacej, budem rád. Vopred Vám ďakujem za informácie k tomuto môjmu diskusnému príspevku.

S pozdravom

Juraj
JuTi
 
Příspěvky: 42
Registrován: pát 08 led, 2021 11:12 pm

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod Martin70 » ned 31 říj, 2021 7:49 am

Zdravím, pokud vím, tak ten přepínač koleje nebo sběrač měly jen ty staré Piko E499.2 a ES499 z výroby v 80tých letech minulého století. (jen poznámka, tenkrát stály 200,-Kč, před cca. dvěma lety je lidé inzerovali za 1.000,- až 1.500,- dle stavu a dnes za ně chtějí přes 2.000,-Kč. To nevím kdo dá? Snad jen sběratel, ale by musely být v TOP stavu, krabičkou a nic nepoškozeno). Hnaný byl z výroby jen jeden podvozek, druhý si modeláři dodělávali, tedy vyměňovali pro větší tažnou sílu. Dnešní modely ACME, PIKO, ROCO, MTB, Techimage mají hnány všechny. No to jsem odbočil.
Myslím, že v základu dnes jezdí všichni modeláři s elektrikami po kolejišti se staženými sběrači, ty zdatnětší mají na kolejišti troleje a taky nezvedají. Takže napájení z troleje nikdo nemá, tedy není mě známo a vyjímka může být, to netvrdím. Pak je ještě varinta zajištění pantografu v poloze kdy není plně zdvižen, je aretován (modelářská úprava). Z mého pohledu by se i elektricky nenapájený modelový sběrač při skutečném kontaktu z trolejí opotřebovával a hrozilo by ulomení, pokud by trolejové vedení nebylo precizní. Tak to vidím já, třeba někdo napíše více a jak to má on. A dokonce myslím, že už se o tom tady někde psalo. Tedy další odpověď na Váš dotaz tu asi taky je. Přeji pohodový den.
Začátečník a obdivovatel H0, nyní bez kolejiště. Hledám informace a uvidím zda se pustím do stavby.
Uživatelský avatar
Martin70
 
Příspěvky: 351
Registrován: sob 19 bře, 2016 9:07 am
Bydliště: Zlín

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod milan ferdián » ned 31 říj, 2021 7:55 am

Ano, psalo v tématu "MODULY", kde Mcx popisoval reálný stav napájení z troleje.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod Jirka Černý » ned 31 říj, 2021 8:56 am

Přes svoji nebál bych se říct až úchylku na elektrické lokomotivy jsem nad reálným napájením z troleje nikdy neuvažoval, podle mně to přináší víc komplikací než výhod (žádná výhoda mně nenapadá). Chápu to ve stylu "v reálu je to z troleje tak to tak udělám" takže spíš pro někoho kdo si rád užívá a překonává technické problémy a že jich asi bude. Osobně to mám jako spousta jiných, pantograf upravený na půl žerdi a tvářím se že tam je trolej, do budoucna snad opravdu bude.
PS: v 80tých letech to bylo i na TT mám z té doby dvě elektrické lokomotivy a obě to podporují.
Jirka Černý
 
Příspěvky: 123
Registrován: úte 05 led, 2021 5:17 pm

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod Petr S. » ned 31 říj, 2021 6:48 pm

Všechno je možné , něco jen dočasně .
Pokud bude kolejiště jednokolejný ovál ( se všemi různými variantami ) tak je možné použít sběrač pro napájení . Jakmile je na kolejišti smyčka a lokomotivu otočíte , tak jste KDE ? Smajlík pro tento stav nemám v nabídce , ale obecenstvo asi ví , že ano .
Obdobná situace nastane na dvojkolejné trati kdy přijedete do nádraží z 1.traťové koleje , objedete soupravu a odjedete na 2.traťovou kolej .
Je to prosté - proud teče z levého kolečka do pravého , nebo z levého kolečka do smetáku . Varianta č. 3 není .
:idea: Petr
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod romanero » stř 08 pro, 2021 9:08 pm

Tak varianta 3 je např. jeden pól v obou kolejnicích a druhý v troleji. Akorát je řešení jen pro čistě elektrický provoz, ale na druhou stranu by mu nevadily smyčky, jestli dobře teoretizuju.
romanero
 
Příspěvky: 8
Registrován: čtv 16 led, 2014 8:15 pm

Re: Napájanie modelu lokomotívy z vrchného trakčného vedenia

Příspěvekod Petr S. » čtv 09 pro, 2021 9:48 pm

ANO - to je příklad 100% modelového provozu . Bohužel - jak romanero píše - pouze pro elektrická vozidla . :!:
Petr S.
 
Příspěvky: 536
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm


Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: michal_n_cz a 6 návštevníků