Dobrý deň,
ako je to s funkčnosťou napájania modelov elektrických lokomotív vyrobených vo veľkosti (mierke) H0, pre dvojkoľajnicový systém, elektrickým prúdom cez zberač a jednu koľajnicu na novších modeloch (vyrobených za ostatných päť až desať rokov, napríklad na modeloch elektrických lokomotív od výrobcov A.C.M.E. alebo Piko)? Niektoré staršie modely majú možnosť prepínania (prepínačom) spôsob zberania elektrického prúdu z trolejového vedenia a koľajnice alebo z dvoch koľajníc (napríklad ES 499.0010 (č. 5/6220) od firmy Piko). Osobne som túto vec na novších modeloch ešte neskúšal, ale napríklad pri niektorých modeloch od výrobcu A.C.M.E. je uvedené, že je možné ich napájať aj cez pantograf (teda aspoň tak som to pochopil, pričom pri týchto modeloch býva v katalógu vyobrazený aj piktogram s pantografom - napríklad modely č. 60183, 60184, 60189, 60495, 60496, 60497), no neprišiel som na to, prečo túto funkciu má tak málo modelov v ich ponuke. Ale aký má význam vyrábať zopár modelov s touto funkciou, ak väčšina z ponuky túto funkciu vôbec nemá? A napríklad v prípade výrobcu Piko som túto vec nedokázal presne zistiť.
Áno, viem, v časoch ovládania modelov prostredníctvom systému DCC stráca táto možnosť napájania modelov elektrických lokomotív na význame, ale skôr mi ide o technickú stránku veci, a to bez ohľadu na to, či je alebo nie je táto vec aktuálna.
Ak by mi niekto vedel k tejto téme napísať niečo viacej, budem rád. Vopred Vám ďakujem za informácie k tomuto môjmu diskusnému príspevku.
S pozdravom
Juraj