H0 prototypicke spriahadla?

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod J.Š. » pát 02 črc, 2021 9:16 am

Pokud najedu s mašinou na soupravu, tak si stlačím nárazníky, hodím šroubovku, utáhnu jí kam až jde (nervu ji silou, když nejde, tak nejde) a pak jí zhruba o půl otočky povolím. Výsledkem je, že mi souprava po cestě nekope do mašiny a kuple není volná.

Vozy mezi sebou namáčklé nebývají, ty jsou na dotek (a pokud nejsou, tak se dají přes šroubovku přitáhnout).
J.Š.
 
Příspěvky: 39
Registrován: ned 01 zář, 2013 2:55 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod xmatejx » pát 02 črc, 2021 9:29 am

radeksindy píše:Ano, to je mýlka. To spojení je tuhé (v klidovém stavu bez mezery), ale ne předepnuté.


Aha, díky za vysvětlení. Tj. pokud jsou protisměrné síly na voze dostatečné, běžně vzniká mezi nárazníky mezera. Hádám, že se bude jednat kupř. o rozjezdy těžkých souprav (zvláště do svahu) nebo na rovném úseku kombinace brzdění a akcelerace.
xmatejx
 
Příspěvky: 222
Registrován: čtv 04 čer, 2020 11:33 am

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod jipol57 » pát 02 črc, 2021 10:08 am

look23 píše:Změna spřáhel se plánovala, ale nikdy k ní nedošlo. Měly se odstanit šroubovky a nárazníky. ...

Jsem pamětníkem, jako školák koncem 60. let jsem vídával soupravu Karkulky s plošinovým vozem. Jezdilo to na posunu, spojeno automatickým spřáhlem a asi se testovalo kolik vydrží a opotřebení. Nerozpojovali se, a ten plošiňák měl dokonce poziční světla připojená ke Karkulce. Jezdilo to tak pořád spolu na posunu v Brně na Béčku. Nevím co to bylo za spřáhla, taková mohutná, asi to byly co jezdily v Rusku.

Byla tady vzpomenuta výhoda automatických spřáhel v Americe, při použití v modelařině. Ano, není tak markantně pozorovaná vzdálenost mezi nárazníky.
A ještě je dobré, že mohou spojovat taky brzdové hadice. Viděl jsem na videu, že mají na vozech velmi ohebnou brzdovou hadičku, s magnetem, a když se vozy přiblíží, tak se magnety spojí. Při rozpojování se magnety lehce odtrhnou.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod Čouda » pát 02 črc, 2021 12:27 pm

elvis.jarous píše:Ještě budu otravovat: a když stroj najede na soupravu a provede stlačení nárazníků, to pak posunovač nebo samotný fíra doladí spoj i třeba povolením na závitu?nebo toto se sl
Děje jen u mašiny a vozy mezi sebou jsou jen na dotek?


Ahoj!
Realita je takova, ze nekdo to utahne, nekdo necha par zavitu. Spojeni na dotek je v praxi neuplatnitelne. Pouha teorie. Tak se to dela tak, jak to vyjde. Nejednou jsem zazil, ze byla kuple tak dorvana, ze ani po namacknuti to neslo povolit.

Doplnil bych kolegu MCX: Asi posledni desetileti se ve velkem zacinaji montovat narazniky s pryzovymi bloky. Na takovy vuz kdyz najedes, tak to je rana do zdi a veci z pultu mas vsude. To vymyslel nekdo od stolu. Vyznam to na u sunutych souprav osobnich vlaku v cele s ridicim vozem, kde pri rozjezdu nedochazi k namacknuti soupravy a pri rychlem ukonceni vyvinu tazne sily k nekomfortnim razum v souprave. U nakladnich vlaku vsak je jejich pouziti sporne. Patrne to bude souviset s rozmachem silne edb na hnacich vozidlech a eliminaci skubani pri nahlem prechodu brzda/jizda.

A posledni moje poznamka je pro kolegu XmatejX: Rika se za krale Kladska. Zadny kral klacek.. ;-)
TT V. epocha // H0 IV. epocha.
Uživatelský avatar
Čouda
 
Příspěvky: 222
Registrován: sob 11 říj, 2008 8:59 am
Bydliště: Trutnov

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod Mcx » pát 02 črc, 2021 3:45 pm

ad Šindy - průběžné táhlo znamená, že když budu mít svěšeno s 20 mm mezerou, tak budu mít maximálně 20 mm nezi nárazníky stále, když budou na sobě - což se moc nepovede tak to tak zůstane stále. Upozorňuji - mluvíme o nákladních vozech - potom když se pohne vpředu loko o půl metru na 300 metrů dlouhém vlaku tak se poslední vůz pohne taky o půl metru - je to zcela tuhá soustava - proto volné svěšení, aby se umožnilo stlačit před rozjetím - nárazníky na sobě.... to by loko stlačila kolik.... 4-5 vozů... to je k ničemu.
Tak jak píšeš tak to opravdu nefungovalo. Protože když spojíš dle tvého vlak - tak je to přes to průběžné spřáhlo tyč až na poslední hák :D - samozřejmě v tahu.
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod Mcx » sob 03 črc, 2021 5:31 pm

Tady ještě na doplnění měřený průběh sil táhlech u soupravy s neprůběžným táhlem. V textu doplněno komentářem, že u souprav s průběžným spřáhlem je průběh horší - nárůst sil při rozjezdu je strmější a může dojít k přetržení vlaku.
Na průběhu sil je krásně vidět jak ten náběh tlumí vypružení táhlového ústrojí, které u průběžného spřáhla zcela chybí.
prubeh_sil.jpg

zdroj - Lokomotivní hospodářství - J. Louda
Uživatelský avatar
Mcx
 
Příspěvky: 2620
Registrován: ned 06 lis, 2011 1:04 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod Martin70 » pon 05 črc, 2021 8:20 pm

Pánové, dnes jsem se vracel přeplněným spěšným vlakem z Ramzové do Zábřehu na Moravě. Byly řazeny za Brejlovcem 750 po Zábřeh na Moravě jen dva vozy, bylo plno a já nakonec stál vepředu na nástupní části prvního vagonu a viděl na tažnou lokomotivu. Vzpomněl jsem si na toto vlákno a diskuzi na téma sražení nárazníků k sobě. Tak jsem natočil mezeru mezi nárazníky v akci. V převážné době jízdy z kopce, minimálně po Brannou trať dosti klesá, byla mezi nárazníky vůle 10-20cm. Klidně bych tam mohl strčit bez obav ruku či mou mužskou chloubu bez obav úrazu. :D :wink: Okamžiků kdy šly nárazníky k sobě, stlačily se nebo se tam nedal dát papír bylo pomálu. Snad to bude na videu vidět, napište či mudrujte... :idea: Je to tak spřaženo kvůli ostrým obloukům Slezského Semmeringu?
Posílám odkaz na video, můžete psát komentáře a názory sem nebo přímo k videu. Díky.
https://www.youtube.com/watch?v=7UQV1ZXhDvg
Mám příležitostně natočit podobné video z jiných osobních a rychlíkových vlaků? Budu během následujících 14 dnů hodně jezdit vlaky po republice. :)
Začátečník a obdivovatel H0, nyní bez kolejiště. Hledám informace a uvidím zda se pustím do stavby.
Uživatelský avatar
Martin70
 
Příspěvky: 351
Registrován: sob 19 bře, 2016 9:07 am
Bydliště: Zlín

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod Ferret Cargo » pon 20 zář, 2021 4:13 pm

Zdravím.
Pardon že postujem na staršie vlákno, ale mám k tejto téme znova otázku.

Už bolo spomenuté že na fuknčné spriahla so šróbom treba aj odpružené nárazniky. Spriahla sú mi už jasné a viem aj kde to objednať, už len zohnať aj nárazníky. Pozrel som vzpomenuté značky na tie doplnky, a nárazníky som našiel len u Weinert, len že tie narázniky sú len s okruhlími taniermi a vyzerá že sú z mosadze. Vie niekto či sa dajú zohnať v hranatej / skosenej forme na moderné vlaky, poprípade má niekto skúsenosť či sa tie náraznikové diely daju ľahko rozobrať a dať tam custom hranaté nárazniky? Z fotiek ktoré som videl na internete to tak nevyzerá.
H0/N, Electric/Diesel
Strojárne Ferret s.r.o.
Uživatelský avatar
Ferret Cargo
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 29 čer, 2021 10:28 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod radeksindy » pon 20 zář, 2021 7:59 pm

Jediným výrobcem, kterého znám, byl Günter Weimann. Pokud nejsou nějaké zbytky na http://www.wagenwerk.de, tak už bohužel žádné nebudou. Pak měl ještě takové podivné hranaté Liliput, ale nikdy jsem je v ruce neměl, viděl jsem jen v katalogu náhradních dílů.

Od jiných kolegů, kterí se zabývají stavbou modernějších vozidel vím, že si upravovali nějak trubkový nárazník Weinert. Ale nevím jak, třeba se někdo ozve.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod Ferret Cargo » úte 21 zář, 2021 3:45 pm

radeksindy píše:Jediným výrobcem, kterého znám, byl Günter Weimann. Pokud nejsou nějaké zbytky na http://www.wagenwerk.de, tak už bohužel žádné nebudou. Pak měl ještě takové podivné hranaté Liliput, ale nikdy jsem je v ruce neměl, viděl jsem jen v katalogu náhradních dílů.

Od jiných kolegů, kterí se zabývají stavbou modernějších vozidel vím, že si upravovali nějak trubkový nárazník Weinert. Ale nevím jak, třeba se někdo ozve.


Dík za odkaz na wagenwerk, tam majú aspoň hranaté nárazníky s odpružením, takže by stačila malá úprava. Pozriem ešte, poprípade dám na lokomotivy statické nárazníky a budem ich používať na layoutoch s veľmi širokými zákrutami. :D
H0/N, Electric/Diesel
Strojárne Ferret s.r.o.
Uživatelský avatar
Ferret Cargo
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 29 čer, 2021 10:28 pm

Re: H0 prototypicke spriahadla?

Příspěvekod radeksindy » úte 21 zář, 2021 4:13 pm

Odpružený nárazník občas není možný, tak nutné odpružit vedení šroubovky. Nutné to je třeba v případě vozů s pevnými měchy nebo návalky. Ale pokud je to možné, je lepší se pouze odpružování šroubovek vyhnout.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 41 návštevníků