Stránka 1 z 2

Údržba a opravy starších hnacích vozidel.

PříspěvekNapsal: stř 16 dub, 2008 8:51 am
od George V.
Mám větší množství starších hnacích vozidel PIKO a Gutzold. Po letech jsem se opět vrátil k modelařině a chtěl bych je opět zprovoznit.

Jako první bych měl téma ES 499.0.

Nemáte někdo zkušenost s bandážema? Mám je docela spuchřelé a potřebovaly by vyměnit. Jaké použít? Máte někdo zkušenosti s novými bandážemi ROCO nebo PIKO? Které se dají použít?

PříspěvekNapsal: stř 16 dub, 2008 9:54 pm
od Miloš_P
Pro starší loko (PIKO) jsem použil bandáže od ROCO a jezdí to bez problémů. Jen je potřeba při nákupu vědět průměr kola.

PříspěvekNapsal: čtv 17 dub, 2008 5:34 am
od sco_27
Keby renovujem (prestavujem) E 499.0 od Pika, dal by som asi nove kola + bandaze, motor, nove zberace a rozvody na strechce, pantografy podla stavu, a asi aj novy nastrek + mnoho detailov ako su tabulky,popisky, narazniky a pod. Asi by som si ja, ako Digital positive prirobil aj rozhranie. Myslim ze vacsina dielov by sa dala zohnat od Roca (motor, kola,bandaze...) pantografy od f. Dk-model , nieco od Detailu a Cs-Trainu a nieco homemade :lol:

Re: Údržba a opravy starších hnacích vozidel.

PříspěvekNapsal: čtv 17 dub, 2008 7:10 am
od Zdenek Valter
George V. píše:Mám větší množství starších hnacích vozidel PIKO a Gutzold. Po letech jsem se opět vrátil k modelařině a chtěl bych je opět zprovoznit.

Jako první bych měl téma ES 499.0.

Nemáte někdo zkušenost s bandážema? Mám je docela spuchřelé a potřebovaly by vyměnit. Jaké použít? Máte někdo zkušenosti s novými bandážemi ROCO nebo PIKO? Které se dají použít?


Osobně jsem nepřítelem bandáží. Pak to po letech dopadá, jak píšeš.
Na druhou stranu je ovšem nutno přiznat, že pokud se bandáže zruší klesá adhezní a tím i maximální tažná síla na 1/3 původní s bandážemi.
Pak pomůže jen dovážení modelu.
Na trojnásobek hmotnosti to však zpravidla nejde. :lol: :lol: :lol:

Pro ty co mají doma horské dráhy to může být zásadní problém.

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 6:41 am
od George V.
Bohužel, tahle mašina má jen dvě hnané nápravy, takže bandáže mít musí. Nějaké velké investice do přestavby pohonu nechystám, neboť ji nepovažuji, vzhledem k absenci elektrifikace na mém kolejišti, za "nosný typ". A ani zvyšování hmotnosti nepovažuji, vzhledem k provedení uložení náprav, za příliš vhodné.

Do budoucna se ji chystám trošku vytunit - jiné tabulky (ES499.0010 je přeci jen už přes 30 let po smrti), osvětlení LED, případně žlutý pruh, renovace pluhů a možná nový motor.

Nezkoušel jste někdo bandáže PIKO pro Pershinga. Průměr kol by měl být podobný.
U těch nových bandaží mne trochu mate tvar, vypadají spíš jako podložka pod šroub, než jako bandáž. Nejsou s tím nějaké problémy při nazouvání?

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 7:10 am
od Martin HO
Mně to taky zarazilo, ale výměna je snadná a funguje to OK.

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 7:30 am
od George V.
Nejsou moc široké?

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 10:18 am
od Martin HO
Ne, jezdí to dobře. (Měnil jsem na 162 od CS Trainu.)

Spíš mi zarazil malý průměr toho "těsnění", ale dalo se navléci velice dobře (2 párátka - trochu jak plášť na ráfek) a sedí a drží to výborně.

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 10:28 am
od George V.
Aspoň to bude držet a neprokluzovat, jak se to občas u starých bandáží děje.

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 12:05 pm
od Yarda
Mnohem víc než bandážování a dovážení pomůže instalace motoru i do druhého podvozku. Podvozky jsou identické, liší se jen absencí motoru a převodů. Já jsem si sehnal ještě jeden vrak s funkčním pohonem a přehodil jsem celý hnací podvozek. Jízdní vlastnosti se zlepšily až neuvěřitelně, asi jako když při jízdě autem po sněhu nasadíš řetězy. Loko dřív prokluzovala nebo vypadávala díky tomu, že jí ten nepoháněný podvozek kvůli sběracím plíškům brzdil, teď projíždí úplně čistě a spolehlivě a tažnou sílu má jako sergej. Originál motor lze dokonce koupit u Krále železnic asi za 80Kč, samotné převody by určitě dokázal vyrobit Šátek za pár kaček, takže celá úprava by mohla vyjít na 200-300Kč.

PříspěvekNapsal: pát 18 dub, 2008 9:22 pm
od Martin Srb
Yarda píše:Mnohem víc než bandážování a dovážení pomůže instalace motoru i do druhého podvozku. Podvozky jsou identické, liší se jen absencí motoru a převodů. Já jsem si sehnal ještě jeden vrak s funkčním pohonem a přehodil jsem celý hnací podvozek (....)
Jen bych dodal, že původní hnací podvozek nemá sběrací plechy, ty se vezmou z nehnaných podvozků. Samozřejmě se musí také udělat místo ve skříni na druhý motor (uříznout kus závaží a nálitek na šroub).
Největší nevýhoda je hodně tvrdý rozjezd, chce to naučit se správnou "techniku jízdy" (regulátor nakopnout a pak rychle stáhnout na rozumnou rychlost), nebo lokomotivu turnusovat na rychlíku a zastavovat jen ve skrytých :)

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 6:16 pm
od George V.
Jenže by to taky znamenalo přelisovat dvojkolí. Všechny přeci bandážované být nemůžou...Jak to udělat "snadno a rychle"?

PříspěvekNapsal: ned 20 dub, 2008 9:03 pm
od Martin Srb
Mně se to podařilo rozlisovat jen se svěrákem a kleštěmi - a s pořádnou dávkou štěstí shůry :roll: "blahoslaveni chudí duchem..."
Zpátky jsem kola sesazoval ve svěráku (pomalu a s citem pootáčet a občas lehce povolit, ale aby dvojkolí nevypadlo ani se nezkřivilo). Bandáže jsem nechal na 2. a 4. nápravě.
Nějaký návod je tu: http://www.knihyn.ic.cz/dvojkoli.html

PříspěvekNapsal: pon 21 dub, 2008 8:36 am
od George V.
Sundaval jsi celá kola, nebo jenom obruče?

PříspěvekNapsal: pon 21 dub, 2008 9:15 am
od vvitty