akceptovatelné stoupání-skrytá nebo viditelná část

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: akceptovatelné stoupání-skrytá nebo viditelná část

Příspěvekod rchlumecky » stř 18 lis, 2020 10:48 pm

Myslím, že do tohoto tématu "realita" a příklady z ní vůbec nepatří. Hmotnost a tím i adheze u modelů je řádově jinde a totálně nemodelová a sebelepší modelář se k tomu nikdy nepřiblíží a ani nechce (viz. uváděná M296 by modelově měla vážit nějakých 75gramů - tak mi řekněte, kdo to chce a jestli to vůbec bude jezdit !) (( no nebude ))

Takže stejně jako model vložíme rukou někam, tak ho "někam" potřebujeme dostat ze skryťáku bez ohledu na jeho "reálné" jízdní vlasnosti. POtřebujeme, aby se tam dostal bez vykolejení, bez prokluzu. A stejně jako je tobogán a osmičky reálně nemyslitelné, tak v modelech klidně přijatelné.

A ruka není potřeba, což je taková menší modelová výhra :-)
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

Re: akceptovatelné stoupání-skrytá nebo viditelná část

Příspěvekod JaroHo » čtv 19 lis, 2020 7:51 am

rchlumecky: Myslím že máte na mysli skrytou část, ta bude skoro vždycky nemodelová nebo nejvzdálenější realitě-nepřirozená, teda myslím si já!
Jacek má asi na mysli zase tu druhou část, tu která je vidět a měla by být co nejblíže realitě. A tak to vidím i já.Tak je to správné, tak to má být :mrgreen:
Ale dost často to tak není.
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: akceptovatelné stoupání-skrytá nebo viditelná část

Příspěvekod milan ferdián » čtv 19 lis, 2020 8:50 am

Stoupání na modelových kolejištích
Odkaz

Sešit A 3-4/Stavba kolejiště/Stavba krajiny/str.15/rok 1990/malá železnice/
Doporučení dle uvedeného odkazu
Přímý úsek trati
Výškový rozdíl H0-80 mm/TT-60mm
H0-1,35 m na 80 mm/poměr stoupání 1:16,875
TT-1,0 m na 60 mm/ poměr stoupání 1:16,66666

Šroubovitá spirála o jednom závitě
Výškový rozdíl H0-85 mm/TT-65 mm
H0-R422/poměr stoupání 1:31
TT-R310/poměr stoupání 1:30

Poznámka
Řada modelářů zapomíná při projektování kolejiště na tzv. přechodnice plynule stoupání tratě tj. z roviny do stoupání a opačně. :!:

Všeobecné doporučení (praktikováno při projektech modelových kolejišť)
Přímý úsek trati
-Lokálka 1:25-
M.V.-dráha-výškový rozdíl
H0 – 2,125 m - 85
TT – 1,625 m - 65
N – 1,375 m - 55
Z – 1,125 m - 45
Platí jen pro parní a motorový provoz

-Vedlejší (hlavní) 1:30-
H0-2,55 m - 85
TT-1,95 m – 65
N-1,65 m – 55
Z-1,35 m – 45
Platí jen pro parní a motorový provoz

Šroubovitá spirála o jednom závitě
-Lokálka -
M.V.-poloměr-poměr stoupání
H0-R422-1:31
TT-R310-1:30
N-R222-1:25
Z-R180-1:25*
Platí jen pro parní a motorový provoz
* - u modelové velikost Z/1:220 R145 mm je třeba fyzicky zjistit jízdu ve stoupání hnacího vozidla. Doporučuje se použít minimální poloměr oblouku R180 mm.

-Vedlejší (hlavní)-
H0-R482-1:36
TT-R353-1:34
N-R252-1:29
Z-R210-1:29
Platí jen pro parní a motorový provoz.

Tyto podklady jsou jen doporučení pro železniční modeláře.
-m-
Přílohy
Světlost skr.prostor.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Předchozí

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků