ROCO es/vte 31sk

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: zase patina

Příspěvekod cipisekmp » ned 08 lis, 2020 5:49 pm

Zdravim kolegove. Koupil jsem si nekolik trenovacich vagonku ROCO. Mel by to byt vagon es/vte 31sk. Pokusil jsem se jej v ramci treningu patinovat. Jak uspesne ci nikoliv uz necham na jinych. Je to vlastne prvni vagonek, se kterym jsem si s barvickama hral. Nekolikrat umyte a znova dalsi pokus. Nema obtisky je to trenovaci takze v pripominkach tohle vynechat.
Z materialu nebo jak to nazvat jsem pouzil barvy ve spreji duplicolor areosol art a prima duplicolor. Na redeni nitroredidlo. Prach jsem pouzil nastrouhane kridy na smirku pro sadrokartonare (ten jak sitko). Nakonec jsem vse strikl matnym lakem opet duplicolor.
Prestrikl jsem i celniky nebot original jsou cerne (soucast vylisku podvozku) a bylo me receno ze by meli byt v barve "kastle" co ja vim jak se to jmenuje.
Dvojkoli jsem strikal taky duplicolorem ale nedal jsem tam zaklad, takze se me to loupe. Aspon su chytrejsi.
Cipisekmp.
Přílohy
c.jpg
b.jpg
a.jpg
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: zase patina

Příspěvekod petr.klems » pon 09 lis, 2020 9:26 am

Zdravím vláčkaře. Snad nebudu zbytečně plevelit, ale přikládám odkaz na videa nejen o patinovaní. Možná je někteří už měli možnost vidět a pro některé budou třeba malou inspirací :wink:
https://www.youtube.com/channel/UChHZew ... 9Rw/videos
petr.klems
 
Příspěvky: 69
Registrován: ned 08 led, 2012 8:42 pm

Re: zase patina

Příspěvekod cer.t » stř 11 lis, 2020 6:43 pm

Cipisku, pekne to mas na prvotinu. Jen bych to vice zaprasil. Jinak celnik za mne vzdy cerny. Jedine Trnava to mohla cele cervenohnede ale i s narazniky. Vte se vsak delaly v Ostrave.
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: zase patina

Příspěvekod cipisekmp » stř 11 lis, 2020 6:54 pm

Ahoj Tomasi. Jak jsem psal je to nekolikrat odbarvene a znova strikane. Nu nejak se zacit musi ze. Co se tyce barvy, tak pridam fotku, kterou me poslal kolega Statistik. Tam je podle me celnik v barve kastle.
Cipisekmp.
Přílohy
a.jpg
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: zase patina

Příspěvekod PajaF » stř 11 lis, 2020 7:32 pm

Jestli myslis ten celnik na voze Vte, tak ten je na tom obrazku cerny.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: zase patina

Příspěvekod cer.t » stř 11 lis, 2020 7:48 pm

No falt to vypada na hnede i s narazniky... pravda je, ze i zde to vypada na hnedou na celniku https://www.parostroj.net/katalog/nv/cl ... zy_Es.php3
To by se z toho jeden ... vidim to tak, ze to udelej tak aby se ti to libilo ;)
cer.t
 
Příspěvky: 300
Registrován: stř 13 úno, 2008 10:17 pm

Re: zase patina

Příspěvekod Myšpulín » čtv 12 lis, 2020 11:38 am

Souhlasím s PajaF. Čelník je černý, stejně tak na těch barevných fotkách na parostroji z předchozího odkazu. U těch černobílých si netroufám odhadovat. Musí se brát v potaz, že rez a špína udělají své.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: zase patina

Příspěvekod cipisekmp » čtv 12 lis, 2020 3:30 pm

Zdravim chlapci. Tady se ale bavime o vte 31sk z prvni dodavky z Jugoslavie, s vysokymi cely. Ty barevne urcite nejsou ta 31sk. Myslim ze tohle ja asi nevyresim. Na te barevne fotce, co jsem daval na vysvetlenou, je jasne videt ze celnik je v barve kastle. Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

ROCO es/vte 31sk

Příspěvekod cipisekmp » čtv 12 lis, 2020 3:40 pm

Zdravim panove. Aby se informace nestratili tak si dovolim zalozit vlakno primo ohledne konkretniho vagonu. Jedna se o vagon ktery se prodava cca z 250-300Kc takze pro me osobne idealni na pokusy. Prodava se v ruznych variantach popisu ale kastla si myslim ze je porad stejna.

Dovolim si zkopirovat nejake informace z parostroje:
V roce 1965 začaly dodávky z jugoslávských vagónek do Československa pro ČSD, jedná se o první vozy řady Vte (Es), 31 konstrukční skupiny (toto historické dělení typů vozů pocházející ještě z monarchie se udrželo do současnosti). Na dodávkách se podílely vagónky FVK Kraljevo, Duro Dakovič Slavonski Brod, MIN, NIŠ, v 70. létech i vagónky TAM Maribor a VMC Sarajevo.
Dodávky začaly v roce 1965, celkem 800 vozů bylo dodáno z FVK Kraljevo a Duro Dakovič Slavonski Brod. První část vozů byla dodána ještě se starými čísly:
4-10500 až 4-10999 (FVK) po přečíslování v roce 1966 01 54 555 0 502-2 až 1 625-0
4-11500 až 4-11799 po přečíslování v roce 1966 obdržely čísla 01 54 555 1 626-8 až 1 999-9
Všechny vozy byly zařazeny do parku OPW a proto byly v režimu 01. Vozy z tohoto prvního roku dodávek jsou charakteristické vyššími čelnicemi přesahujícími výšku bočnice vozu, lůžka čelnice jsou nad horním rámem bočnice vozu a proto jsou tyto vozy vyšší - max. výška vozu je 2923 mm.

Tolik strohe cisla.

Ja osobne nejsem odbornik takze bych poprosil pak o informace, co je na vagonku jineho a co by se melo predelat aby odpovidal vozum, ktere byli dodany k nam co CSR.

Ted poprosim o presun casti prizpevku tak prosim nepiste nez to admin presune. Cipisekmp.
Přílohy
366553-1_roco-56272.jpg
obrazek vagonku ROCO
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: zase patina

Příspěvekod PajaF » čtv 12 lis, 2020 5:03 pm

Ale Cipisku, na te fotce co jsi sem dal 11.11.20 v 19:54 je celnik cerny.

Akorat je trochu umazany od blata a prachu na prave strane (pri pohledu zpredu).

Rovnez je cerny na tech barevnych fotkach z odkazu co sem daval cer.t.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: ROCO es/vte 31sk

Příspěvekod cipisekmp » čtv 12 lis, 2020 8:16 pm

Opet par informaci, ktere jsem dostal od kolegy Statistika. Dofufam, ze mu zverejneni informaci nevadi. Jsou zde popsany rozdili mezi modelem a skutecnosti a popis, jak by mel vypadat obtisk vzhledem k casu:

Tažná oka namísto háků měla spousta vozů, hlavně ty německé, i některé jugoslávské. Ten typák, co dal Milan Černohorský do článku, je z dokumentace k typu, ale je otázka, nakolik se to týká i provedení pro ČSD. Nevybavuju si zatím jedninou fotku, na které by ten vůz neměl tažné háky (kotvy), ale měl tam ta oka. Je to jeden z detailů, které na modelu neodpovídají verzi ČSD. Ale třeba i některé ty vozy ČSD tažná oka měly, jen já jsem žádný neviděl. Jinak jestli po tom toužíte a chcete mít až tak věrný model, tak předělat se to podle mě dá celkem snadno. Ale v kontextu s tím, že necháte brzdu Knorr a budete se piplat s těmi háky, to mi přijde trochu absurdní. Ale to je samozřejmě Vaše věc.

Číslování jugoslávských souhlasí jak na Wikipedii, tak na Parostroji, patrně si to tedy budete muset přečíst ještě jednou a pozorněji. Na Parostroji je to jen podrobněji rozepsané (což je logické) a Milan tam nenapsal interval 555 4 502 až 619, což nevím, proč.

Takže číslování jugoslávských Es u ČSD je následující:
a) 552 0 502 - 552 0 999, 552 1 502 - 552 1 999, 552 2 502 - 552 2 999.
b) 555 0 002 - 555 0 999, 555 1 502 - 555 1 999, 555 2 502 - 555 2 999, 555 3 502 - 555 3 999, dále ČSD uvádí i interval 555 4 502 - 555 4 619.
Obecně, vozy bez ruční brzdy (bez plošiny a budky) mají čísla 5xx x 502 až 999.
Rozdělení na intervaly 01 RIV MC OPW a 21 RIV MC (mimo park OPW) neznám. V článku na Parostroji to Milan uvedl, ale jak vidíte na fotce 555 0 926, tak vůz má režim 21, přitom podle článku by měl mít 01 (patrně byl takto dodán), přitom fotka je už z roku 1970. Takže k případnému přeznačení z 01 na 21 došlo asi nedlouho po dodání.


Takže číslo vozu vypadalo například následovně:
a) v období 1965 až 1966:

ČSD [OPW]
Vte 4-10500

b) v období 1966 až cca 1970:
[OPW]
01 RIV MC OPW
54 ČSD
555 0502-2
Vte

nebo
21 RIV MC
54 ČSD
555 0926-8
Vte

c) v období 1970 až 1980:
[OPW]
01 RIV MC OPW
54 ČSD
555 0502-2
.Es/Vte

nebo
21 RIV MC
54 ČSD
555 0926-8
.Es/Vte

d) v období 1980 - 1993
[OPW]
01 RIV MC OPW
54 ČSD
555 0 502-2
Es (Vte)

nebo
21 RIV MC
54 ČSD
555 0 926-8
Es (Vte)

e) období 1993 - cca 2000, kdy už snad žádný nebyl v běžném provozu
21 RIV
54 ČD
555 0 502-8
Es (Vte)

nebo
21 RIV
54 ČD
555 0 926-8
Es (Vte)

Později pouze Es bez (Vte), ale těžko říct, zda se toho některý dožil. Samozřejmě některé po r. 1993 připadly ŽSR, konkrétně vozy inv. čísel končících na 01 až 33.

Vozy jsou samozřejmě zákazníkovi dodávany s tou brzdou, jakou si objedná. To je praxe, která byla naprosto běžná v minulosti a je naprosto běžná i dnes. Lhostejno, kde se fabrika nachází. Prostě pokud šly po válce vozy k nám třeba z Francie, tak měly brzdu DAKO, přestože ve Francii tytéž vozy měly brzdu Charmellier a v Německu pro změnu Knorr. Stejně tak se u nás dělají vozy, které jsou vybaveny brzdou DAKO pro jednoho zákazníka a pro druhého mají brzdu Knorr - například. Totéž třeba měly vozy Faccs ze Studénky do Maďarska - přestože u nás Faccs měly brzdu DAKO, ty maďarské měly brzdu Knorr. Jinak byly ty Faccs prakticky identické, až na pár dalších drobností.

Jak vypadá brzda DAKO na Vte jugoslávské výroby, to máte šanci zjistit buď z fotek dochovaných vozů, nebo jejich prohlídkou. Pár jich ještě existuje. Jak to vypadá z boku, to Vám klidně pošlu. Zespod jsem to nikdy nefotil. Jinak se to opravdu zásadně nebude lišit třeba od Vte z výroby Vagónky Česká Lípa, pokud tedy vyhledáte vůz, co má brzdu soustavy DK-GP, a ne DK-GP-A.


V příloze posílám fotku toho jugoslávského Vte s vyššími čelnicemi. Našel jsem ji shodou náhod v jedné německé knížce. Je to sken ofsetového tisku, navíc vůz byl v soupravě, takže to není žádný zázrak. Ale lepší asi neseženete. Oproti modelu je tam patrný rozdíl v tom, že čelník rámu má barvu skříně. I pevná část nárazníku, za kterou je k čelníku nárazník připevněn, je v barvě skříně. Model to má samozřejmě z výrobních a úsporných důvodů černé.

Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: ROCO es/vte 31sk

Příspěvekod cipisekmp » čtv 12 lis, 2020 8:24 pm

Dalsi veci kterou jsem chtel a snad se podari je obtisk. Mam vypracovane dva obtisky ktere jsou doufam dobre. Pokud ne, tak prosim dejte informace jak by to melo byt.

Cipisekmp.
Přílohy
esvte sk31 1970-1980.jpg
esvte sk31 1966-1970.jpg
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: ROCO es/vte 31sk

Příspěvekod Ruda72 » sob 14 lis, 2020 2:06 pm

nebylo toto vlákno původně o patině? Proč se to změnilo?
Ruda72
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 14 led, 2018 10:11 pm

Re: ROCO es/vte 31sk

Příspěvekod cipisekmp » sob 14 lis, 2020 4:30 pm

Zdravim. Tyhle prizpevky byli vlozeny do vlakna o patine mate scela pravdu. Pak se ale rozjela velka diskuze o tom, jak ma vagon vypadat a tak jsem spise zvolil tuto variantu udelat mu vlastni vlakno nebot se tu o patine nic neresi. Vlakno patiny samozrejme zustalo tam kde bylo jen prizpevky tykajici se tohoto vagonu jsem nechal presunout sem. Vagonek je to totiz idealni svoji cenou na prestavbu a zacatky s modelarenim vagonku a tak jsem to vyresil takhle.
Snad na vysvetlenou staci Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1583
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: ROCO es/vte 31sk

Příspěvekod Ruda72 » sob 14 lis, 2020 6:03 pm

to chápu, samostatné téma je ovšem mnohem vhodnější. Sám jsem těchto vagonů napatinoval asi 15. Jako výukový materiál zcela ideální.
Ruda72
 
Příspěvky: 202
Registrován: ned 14 led, 2018 10:11 pm


Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků