od cipisekmp » čtv 12 lis, 2020 8:16 pm
Opet par informaci, ktere jsem dostal od kolegy Statistika. Dofufam, ze mu zverejneni informaci nevadi. Jsou zde popsany rozdili mezi modelem a skutecnosti a popis, jak by mel vypadat obtisk vzhledem k casu:
Tažná oka namísto háků měla spousta vozů, hlavně ty německé, i některé jugoslávské. Ten typák, co dal Milan Černohorský do článku, je z dokumentace k typu, ale je otázka, nakolik se to týká i provedení pro ČSD. Nevybavuju si zatím jedninou fotku, na které by ten vůz neměl tažné háky (kotvy), ale měl tam ta oka. Je to jeden z detailů, které na modelu neodpovídají verzi ČSD. Ale třeba i některé ty vozy ČSD tažná oka měly, jen já jsem žádný neviděl. Jinak jestli po tom toužíte a chcete mít až tak věrný model, tak předělat se to podle mě dá celkem snadno. Ale v kontextu s tím, že necháte brzdu Knorr a budete se piplat s těmi háky, to mi přijde trochu absurdní. Ale to je samozřejmě Vaše věc.
Číslování jugoslávských souhlasí jak na Wikipedii, tak na Parostroji, patrně si to tedy budete muset přečíst ještě jednou a pozorněji. Na Parostroji je to jen podrobněji rozepsané (což je logické) a Milan tam nenapsal interval 555 4 502 až 619, což nevím, proč.
Takže číslování jugoslávských Es u ČSD je následující:
a) 552 0 502 - 552 0 999, 552 1 502 - 552 1 999, 552 2 502 - 552 2 999.
b) 555 0 002 - 555 0 999, 555 1 502 - 555 1 999, 555 2 502 - 555 2 999, 555 3 502 - 555 3 999, dále ČSD uvádí i interval 555 4 502 - 555 4 619.
Obecně, vozy bez ruční brzdy (bez plošiny a budky) mají čísla 5xx x 502 až 999.
Rozdělení na intervaly 01 RIV MC OPW a 21 RIV MC (mimo park OPW) neznám. V článku na Parostroji to Milan uvedl, ale jak vidíte na fotce 555 0 926, tak vůz má režim 21, přitom podle článku by měl mít 01 (patrně byl takto dodán), přitom fotka je už z roku 1970. Takže k případnému přeznačení z 01 na 21 došlo asi nedlouho po dodání.
Takže číslo vozu vypadalo například následovně:
a) v období 1965 až 1966:
ČSD [OPW]
Vte 4-10500
b) v období 1966 až cca 1970:
[OPW]
01 RIV MC OPW
54 ČSD
555 0502-2
Vte
nebo
21 RIV MC
54 ČSD
555 0926-8
Vte
c) v období 1970 až 1980:
[OPW]
01 RIV MC OPW
54 ČSD
555 0502-2
.Es/Vte
nebo
21 RIV MC
54 ČSD
555 0926-8
.Es/Vte
d) v období 1980 - 1993
[OPW]
01 RIV MC OPW
54 ČSD
555 0 502-2
Es (Vte)
nebo
21 RIV MC
54 ČSD
555 0 926-8
Es (Vte)
e) období 1993 - cca 2000, kdy už snad žádný nebyl v běžném provozu
21 RIV
54 ČD
555 0 502-8
Es (Vte)
nebo
21 RIV
54 ČD
555 0 926-8
Es (Vte)
Později pouze Es bez (Vte), ale těžko říct, zda se toho některý dožil. Samozřejmě některé po r. 1993 připadly ŽSR, konkrétně vozy inv. čísel končících na 01 až 33.
Vozy jsou samozřejmě zákazníkovi dodávany s tou brzdou, jakou si objedná. To je praxe, která byla naprosto běžná v minulosti a je naprosto běžná i dnes. Lhostejno, kde se fabrika nachází. Prostě pokud šly po válce vozy k nám třeba z Francie, tak měly brzdu DAKO, přestože ve Francii tytéž vozy měly brzdu Charmellier a v Německu pro změnu Knorr. Stejně tak se u nás dělají vozy, které jsou vybaveny brzdou DAKO pro jednoho zákazníka a pro druhého mají brzdu Knorr - například. Totéž třeba měly vozy Faccs ze Studénky do Maďarska - přestože u nás Faccs měly brzdu DAKO, ty maďarské měly brzdu Knorr. Jinak byly ty Faccs prakticky identické, až na pár dalších drobností.
Jak vypadá brzda DAKO na Vte jugoslávské výroby, to máte šanci zjistit buď z fotek dochovaných vozů, nebo jejich prohlídkou. Pár jich ještě existuje. Jak to vypadá z boku, to Vám klidně pošlu. Zespod jsem to nikdy nefotil. Jinak se to opravdu zásadně nebude lišit třeba od Vte z výroby Vagónky Česká Lípa, pokud tedy vyhledáte vůz, co má brzdu soustavy DK-GP, a ne DK-GP-A.
V příloze posílám fotku toho jugoslávského Vte s vyššími čelnicemi. Našel jsem ji shodou náhod v jedné německé knížce. Je to sken ofsetového tisku, navíc vůz byl v soupravě, takže to není žádný zázrak. Ale lepší asi neseženete. Oproti modelu je tam patrný rozdíl v tom, že čelník rámu má barvu skříně. I pevná část nárazníku, za kterou je k čelníku nárazník připevněn, je v barvě skříně. Model to má samozřejmě z výrobních a úsporných důvodů černé.
Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO
www.kzmslovacko.cz