Kurýr dnes doručil dva jeřáby Kirow EDK 750 v barevném provedení ÖBB. Na modely jsem se těšil celý rok a podělím se tak s několika prvními postřehy:
1. Zpracování je parádní, detailní, po vizuální stránce důstojný model k oslavě 60 let Roco. Naschvál jsem si uložil ignorovat jakákoliv videa či recenze, abych si nezkazil první momenty.
Model má 440 gramů (vážil jsem), což je na takového prcka skutečně úctyhodná hmotnost. Pokud se zavěsí protizávaží (36 g) a vůz (42 g), poskočí hmotnost až na více než 0,5 kg.
Maximální operační radius ramene teleskopického výložníku je 160 mm od osy otáčení při 0°zdvihu. Reálný jeřáb má 14000 mm: plná shoda.
Maximální úhel zdvihu je 30°, což odpovídá 120 mm max. zdvihu. Reálný jeřáb umí 7+2 metry: plná shoda.
Zatímco v transportní konfiguraci působí model poměrně nenápadně, jakmile výložník vysunete na plnou délku s maximálním úhlem 30°, máte před sebou impozantní stroj. Roco v manuálu poměrně detailně (graficky) dokumentuje operační rádius jeřábu v závislosti na zvedané hmotnosti. Při stabilizaci jeřábu pomocí čtyřech nohou dokáže model v celém rádiusu 360°pracovat se zátěží 130 gramů pokud je teleskopický výložník plně vysunutý a nasazeno protizávaží. V minimalistické konfiguraci: bez nohou a protizávaží potom 60 gramů. Přepočítaná hmotnost modelu se nejlépe odhaduje z hypotetické krychle o konst. hustotě v celém objemu a tím pádem se operuje se třetí mocninou (1:87), čili se hmotnost dělí cca 658000. Reálný jeřáb má max. nosnost 125 tun, což odpovídá přepočteně pro 1:87 cca 190 gramům. Roco uvádí maximálku při staženém výložníku 300 gramů, čili Roco dokonce silově trhlo originál
2. Manipulace a zvuk
Hnané je jediné dvojkolí ze šesti, je bandážované. Roco počítalo s tím, že uživatelé budou chtít jeřáb zapřáhnout jako vůz bez pohonu za lokomotivu a podvozek tak lze aktivovat pro samohybný režim s vlastním pohonem i pro režim "vagón". To se děje manuálně přepínacím táhlem na podvozku. Pokud by si to uživatel chtěl zautomatizovat, musel by v prvé řadě zajistit blokaci proti posuvu jeřábu. Je třeba se smířit s tím, že jeřáb, má-li kolejiště fungovat bez zásahu ruky, bude pouze v samohybném režimu. Jinak to znamená po každém odpojení ze soupravy sejmout z kolejiště, přepnout a zase nasadit na kolej.
Práh max. rychlosti je nastaven jednoznačně pod maximálku originálu (100 km/h, čili asi 32 cm/s) na zhruba 1/3 a nelze ji přenastavit výše - CV5 je defaultně na maximu. Jeřáb má takovou spíše technickou, drezínovou rychlost. Nemám s tím problém, ale je to třeba v rámci objektivity sdělit.
Zvuk je pěkný s nízkým šumovým pozadím, neznám ale originální zvuk motoru jeřábu. Přednastaveny jsou tři houkačky a tradičně kompresor (F16). Jeřáb má oddělené ovládání zadního reflektoru (On/Off), stejně jako čelní jsou obojí bílé LED. Zadní je navíc evidentní imitací zářivkového svítidla, rozsvěcí se jako staré zářivky se startérem - několikráte problikne, než se rozsvítí. Totéž manipulační reflektor na výložníku, ten působí velice efektně.
Otáčení se děje pouze při zastavení aktivací F2 pomocí regulátoru rychlosti. Otáčení je krásně pomalé, v reálu to takto přesně může být, nicméně píší, že rychlost lze nastavit. Stejně jako zastavení otáčení v obou krajních polohách (F20). Funguje to perfektně.
F3 až F8 ovládají klíčové tři funkce pohybu výložníku (ramene) jeřábu. Teleskop se vysouvá zvláštně trhavě, jakoby po segmentech, působí to jako více-etážová hydraulika. Nedokáži posoudit, zda to odpovídá realitě. Roco se dobře popralo s kontrolou krajních poloh, veškeré manipulace se automaticky přeruší při dosažení dané krajní polohy.
3. Dekodér
ZIMO MX659 a mainboard s vlastním firmware.
4. Doplňky
Manipulační vozík pro podstavce nohou, závěsy/popruhy atp. je celý kovový. Má 43 gramů vč. nasazených podstavců. Kromě nohou jsou v doplňcích půvabné miniatury tonážních popruhů, vč. průvlaků a rámů. A jeden kus pryžové GeoLine.
Drobné nedostatky:
Podpůrné nohy. Roztahují se manuálně. Aretují manuálně. Zachraňuje to krásných 80 gramů, které jeřáb "dá" s protizávažím bez nohou s plně vysunutým výložníkem v celém rádiusu 360°.
Zábradlí na čelních rozích - má 0,65 mm v průměru, což odpovídá 56 mm v reálu...
Celkový dojem:
Velmi dobrý, krásný model. Vřele doporučuji.
Mimochodem - určitě nejsem jediný, kdo uvažuje o modrém laku. Roco sice v seznamu náhradních dílů na stránce modelu uvádí jen torzo, ale ve skutečnosti je dostupný téměř celý model, hlavně karoserie. Takže pro pokusy a experimenty materiál je. Ale osobně počkám na DB verzi pro přelak. Všichni víme, že modrá od Roco nikdy nebude.