od Svratka » pon 12 říj, 2020 11:28 pm
jipol57:
Co se týká stupaček pod pozičními světly, je záhadou, kdy přesně a kde byly na jednotlivé stroje namontovány. Pochopitelně, že nejspíš při opravách v ŽOS Vrútky, ale je pravděpodobné, že se montovaly i v depech.
Ovšem, jejich provedení je poměrně různorodé, i když některé typy, jakoby se vyskytovaly častěji a opakovaně. Jejich provedení se liší naprosto vším. Mají jednak různě vysoké sloupky s různou roztečí, celkově i různou velikost, hmotu. Vlastní obrys stupačky při pohledu shora je různých tvarů, čili se jedná o čtyřúhelník s různými délkami stran a tím pádem i různými úhly zkosení. Podle toho, ve kterém místě na rámu je stupačka umístěna, má tvar odlišný, aby přesně kopírovala oblinu čela. Rošty stupaček bývají různé hustoty roštu i provedení. Umístění stupaček na rámu je též individuální, některé stroje je mají dokonce mírně do stran, jiné přímo pod světly. Výjimkou nebylo ani to, že na jednom čele byla každá stupačka třeba jinak vysoká apod.
Není však pravdou, že stupačky byly na všechny stroje dosazeny už kdysi v 70.letech. Jejich instalace spadá převážně do období (+-) 1980 - 1984. Ovšem např. ještě nedávno jezdily dvě poslední bez stupaček, obě z DKV ČB. Stroj 240.065 je obdržel až někdy po roce 2000 a 240.063 byla bez stupaček jako jediná ještě v počátcích ČDCarga..., obdržela je až někdy po roce 2010.