Tuto „debatu“ sleduji už pár dní, nedá mi to, abych nenapsal pár slov. Pověst si každý buduje (vybudoval) sám, ať už jde o výrobce nebo diskutéry na fórech, toto vlákno na tom mnoho nezmění.
Promiňte, ale jediná normální možnost pro obě strany je vrácení modelu a peněz bez nechutného osočování a pomlouvání na veřejnosti. Kladení jednostranných podmínek je blbost, takové právo nemáte. Požadavek tučné kompenzace nejlépe v ceně modelu je přímo levárna, slušně napsáno… V poslední době ale asi móda, viz modelbazar, kde nějaký prodávající veřejně lynčuje kupujícího, že nekoupil a požaduje po něm kompenzaci 100 Kč za vytáhnutí modelu z krabičky nasazení spřáhel kvůli focení.
Přidám trochu mimo téma svoji zkušenost z opačné strany
Kdysi jsem taky stavěl modely na prodej, ovšem vždy nezávazně, žádné zálohy, atd. Vždy jen osobně nebo po důkladném nafocení, prostě „ber nebo nech ležet“. Je to přesně 10 let co jsem stavěl model nějakému podnikateli a kvůli nouzi jsem kývl na zálohu na materiál a podepsanou smlouvu. Bylo to ze začátku velmi korektní. Ale stavitel pojezdů měl úraz s delším léčením a začaly problémy. Pán odmítl vrácení peněz, trval na dodání modelu, vyhrožoval právníkem, diktoval svoje podmínky. Moje návrhy neakceptoval, tvrdě trval na svém. Velká podobnost s tou zveřejněnou komunikací. Nezapomenu na jeho argument „když nejste schopný model dodat v termínu, je vaší povinností najmout si jiného modeláře, který model postaví“. Ty nervy kvůli modelařině bych nepřál nikomu
Plyne z toho několik obecných věcí
- Zákazník většinou není modelář, nemusí ani tušit jak se takový model staví. V mém případě nechápal, že rukodělný mosazný pojezd na míru asi těžko koupím v nejbližším marketu, když si jediný tvůrce v republice zlomil ruku
- Nemá představu, že modelařina se nedá dělat na termíny a na povel jako šichta ve fabrice, že rukodělný model nemůže být po technické stránce na úrovni továrního
- Má představu, že 24 hodin jste na přijmu a nejpozději do minuty odpovíte na jeho e-mail nebo lépe sám za své budete telefonovat, kdykoliv bude něco chtít.
- Zákazník chce za své peníze zboží a očekává stejná práva a možnosti jako od řádného prodejce či obchodu. Nepochopí vyšší křehkost oproti továrnímu modelu. Požaduje rok záruku, nárok na okamžité vrácení, opravy jím způsobených vad, které se stanou tvrzením proti tvrzení. A když to nedostane, začne vyhrožovat. A protože stavitel samozřejmě není řádný prodejce, je v zahnaný do kouta bez možností obrany.
Jiný takový spekulant mi přišel vrátit postaveného brejlovce, protože v té době Roco přišlo s továrním brejlovcem za nižší cenu. Ale s argumentem, že jede pomalu, takže vrátit. Model mi donesl na burzu a vytáhl z kapsy kalhot ! Bez masek, madel, spřáhel, totální šrot. A začal tam před lidmi dělat cirkus. Dosáhl svého.
To byla poslední kapka, od té doby jsem z nějakého stavění na zakázku vyléčený. Ovšem byla to cenná životní zkušenost a kolegům stavitelům bych poradil toto
- Nikdy neberte závazné objednávky, neslibujte termíny a za žádných okolností nepodepisujte nějaké smlouvy
- Nikdy neberte zálohy. Pokud si člověk model nepřevezme a je kvalitní, koupí někdo jiný.
- Když už stavíte, dělejte jen pro úzký kruh svých kolegů, kamarádů a známých
- Veďte si nekompromisní černou listinu, jediné rozumné řešení pro potížisty. Nevyzvedneš, nezaplatíš… atd., končíš.
- Dnes je jiná doba, jak vidno všichni dnes řeší všechno veřejně. Kdokoliv se něčím znelíbí, je propírán na sítích.
- Zisk z postaveného modelu je při spočítání času a energie potřebného k jeho postavení naprosto směšný. Časem člověk dojde ke zjištění kolik toho za x let postavil, ale pro sebe vůbec nic.