Před nedávnem vydalo PIKO (zřejmě opakovaně jen s jiným číslem) Hobby model lokomotivy 413.073.
Lokomotiva je opravdu velmi zjednodušeně provedena. Má třípólový motor a pohon v tendru, hnané jsou všechny 3 jeho nápravy a 2 z toho opatřené bandážemi. Sběr proudu je zajištěn i předními nápravami v samotné lokomotivě. V analogu jsem ji ani nezkoušel. V kotli je místo na dekodér s 8pinovým konektorem a zřejmě by se dal instalovat i kouřový generátor. Lokomotiva dostala zvukový dekodér ESU Loksound Mikro a po seřízení výfuků parního stroje je to moc pěkná "muzika" Jízda je naprosto klidná a tichá (bez zvuku ).... Bílé žárovkové osvětlení je na obou koncích modelu.
Lokomotiva má jeden písečník umístěný za parojemem, což zřejmě lokomotivě s číslem 073 neodpovídá. Hledal jsem na webu nějaké bližší informace a fotografie k této řadě, nenašel jsem toho moc a mám dojem, že některé údaje si i protiřečí.
Lokomotivu 413.0 před časem vydala také Brawa, v podstatně detailnějším provedení, ale taky za podstatně vyšší cenu. Protože se mi cenově zajímavý model od PIKO i přes jeho zjednodušené provedení zalíbil, rozhodl jsem se k lehkému "faceliftu" do smyšlené podoby, v jaké by hypoteticky mohla lokomotiva jezdit. Ten spočíval ve vyjmutí původních dýmničních dveří, jejich odbroušení a nahrazení typem ČSD, změně čísla lokomotivy na 413.096 (která snad mohla mít písečník umístěný tak, jako má model, a asi jezdila v Bratislavě i ve Veselí na Moravě ... ). Přebarvil jsem velmi plastově vypadající křižáky šedostříbrnou barvou a uhlí v tendru přestříkal matným bezbarvým lakem, aby nevypadalo tak uměle.
Myslím si, že po úpravě mašinka docela prokoukla. Výsledek vypadá takto:
Lokomotiva by si asi zasloužila další úpravy, jako přemístění kompresoru,doplnění napaječů, strojvedoucího a topiče a řadu dalších věcí, ale na to nemám bohužel tolik zdrojů a času, hlavně proto, že se valí další a další modely ....